Gå til innhold

Jentene blitt lurt i bolivia?


Anbefalte innlegg

Apropos relevant info; det er jo litt merkelig av norsk presse at identiteten til jentene holdes skjult (venner og bekjente av dem vet jo selvfølgelig hvem de er for lenge siden, så det er jo strengt tatt ingen å 'beskytte' lenger) når internasjonale medier gjengir pressemeldinger om saken med fullt navn:

 

Houston Chronicles spanske utgave f.eks:

 

<link fjernet>

Mulig de har en avtale med familiene for å få lov til å publisere deres private bilder, eller kanskje de frykter PFU. For alt jeg vet så kan det faktisk hende at de har skrupler, men jeg tviler.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kom nå, slutt å gjemme deg bak dette nonsens med hersketeknikk. Enten mener du problemet med 2-åringen er at de ble tatt, eller at de ble tatt og at det var i Bolivia. Begge deler like forskrudde synspunkter.

Problemet er at Bolivia ikke har et bra system for å ta vare på barn i slike situasjoner. Det er ikke usannsynlig at de ikke vurderte denne muligheten, med tanke på alt annet de burde tenkt litt bedre igjennom.

 

Uansett er ikke dette relevant. Hun er kanskje en dårlig mor, men det er fordi hun er en dårlig mor, ikke fordi hun smugler. Det blir som med foreldre som røyker med barn i bilen - problemet er ikke røyken, men dårlige foreldre som setter røyken høyere enn sine egne barn.

Lenke til kommentar
Mulig de har en avtale med familiene for å få lov til å publisere deres private bilder, eller kanskje de frykter PFU. For alt jeg vet så kan det faktisk hende at de har skrupler, men jeg tviler.
Min erfaring med pressen i Venesuela er i alle fall at bilder og ligitimasjonspapirer til arresterte personer er fritt villt.

 

Og når nordmenn blir tatt med buksa nede i Thailand er det bilde i norsk presse hvor vi ser ansiktet til ungene og ikke overgriperen. På nettet kan man sjekke saken i Thailandsk presse og der er det samme bildet med forskjellen at da er kun ansiktet til ungene maskert.

Lenke til kommentar

Er enig med de fleste av dere at Jentene må tåle steken. Å narkotikasmugle inn til et land der narkotikasmugling streng tatt er ulovlig er bare dumt. Likevel valgte dem å gjøre et forsøk på å smugle 8 kg kokain(heroin?) inn til Norge uten hell. Dette viser at risikoen for å bli tatt for smugling av narkotilka er enda større enn før.

 

Likevel mener jeg at jentene som er norsk statsborgere burde få lov til å bestemme enten de vil sone i Norge eller i Bolivia. De innehar jo tross alt de rettigheter som enhver norsk statsborger har.

 

Jeg håper/tror at denne saken vil kunne medføre mindre smugling av narkotika til land der narkotikasmugling er strengt forbudt. Jeg håper også at de som forsøker å smugle narkotika inn til et sivilisert samfunn forstår konsekvensene av å smugle til et land der risikoen for å bli tatt er stor.

Lenke til kommentar
Er enig med de fleste av dere at Jentene må tåle steken. Å narkotikasmugle inn til et land der narkotikasmugling streng tatt er ulovlig er bare dumt. Likevel valgte dem å gjøre et forsøk på å smugle 8 kg kokain(heroin?) inn til Norge uten hell. Dette viser at risikoen for å bli tatt for smugling av narkotilka er enda større enn før.

 

Likevel mener jeg at jentene som er norsk statsborgere burde få lov til å bestemme enten de vil sone i Norge eller i Bolivia. De innehar jo tross alt de rettigheter som enhver norsk statsborger har.

 

Jeg håper/tror at denne saken vil kunne medføre mindre smugling av narkotika til land der narkotikasmugling er strengt forbudt. Jeg håper også at de som forsøker å smugle narkotika inn til et sivilisert samfunn forstår konsekvensene av å smugle til et land der risikoen for å bli tatt er stor.

Det her begynner å se ut som en heksejakt. Hvorfor er alle så bombesikker på at jentene er skyldige? Skulle tro dere deltok selv med all den "informasjonen" dere må sitte på.

Endret av Strongbow
Lenke til kommentar
Det her ser ut som en heksejakt. Hvorfor er alle så bombesikker på at jentene er skyldige? Skulle tro dere deltok selv med all den "informasjonen" dere må sitte på.

Med de indisiene som er i denne saken så er det vel overveiende sannsynlig - selv for menigmann som bare sitter på de få detaljene vi har fått via media - at de er skyldige.

 

1) Vært i Bolivia før og hadde plutselig veldig god råd når hun kom tilbake, noe hun ikke hadde før hun dro

2) Dyrt å reise til Bolivia. Et merkelig ferievalg for noen med dårlig råd

3) Konfererte med venninne på msn før turen om at det var en 'businesstur' der hun måtte stole på de andre som var med

4) Sa til familien at de skulle til Spania...

5) 22 KILO fordelt på 11 utrolig stygge bagger som var så 'kule' at de kjøpte dem med hjem...

6) Hadde mye kontanter og 6 kredittkort på seg når de ble stoppet. 3 av kredittkortene var i andre personers navn

 

Joda, de er nok helt uskyldige og bare lurt opp i det.... :whistle:

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Joda, de er nok helt uskyldige og bare lurt opp i det.... :whistle:
Joda, mye som har kommet frem tyder på at de er skyldige, men det er likevel en jury som skal finne ut av om alle disse punktene stemmer og om at det er andre viktige aspekter som ikke er med.

 

Ville uansett ikke satset mye på at de slipper unna.

Lenke til kommentar

Disse jentene kommer til å være gamle og rukkete før de kommer ut igjen. Det finnes ingen utleveringsavtale mellom Norge og Bolivia. Fengslene er for å si det sånn ikke akkurat nyoppusset heller. Føler ikke at jeg synest mer synd på disse jentene enn på andre nordmenn som sitter fengslet rundt om i verden.

 

Jeg anser dette som fasiten på hvordan man kan ødelegge livet sitt på kun kort tid.

Lenke til kommentar
Disse jentene kommer til å være gamle og rukkete før de kommer ut igjen. Det finnes ingen utleveringsavtale mellom Norge og Bolivia. Fengslene er for å si det sånn ikke akkurat nyoppusset heller. Føler ikke at jeg synest mer synd på disse jentene enn på andre nordmenn som sitter fengslet rundt om i verden.

 

Jeg anser dette som fasiten på hvordan man kan ødelegge livet sitt på kun kort tid.

Trykk opp plakater med en gang!

 

Bilde 1: This is you on vacation in Spain.

Bilde 2: This is you on "vacation" in Bolivia.

Drug smuggling can seriously ruin your day ... so don't do it.

Lenke til kommentar
Etter det tv2nyhetene.no erfarer skal det ha vært et tips fra det amerikanske antinarkotikabyrået (DEA) som førte til at de norske kvinnene ble stoppet på flyplassen i Cochabamba i Bolivia forrige mandag.

http://www.tv2.no/nyhetene/utenriks/article1942662.ece

 

De må ha vært innblandet i et ganske komplekst nettverk både med tanke på mengden de tok med seg og at DEA var på saken.

Lenke til kommentar

Hvilke rettigheter er det som tilsier at de, hvis de nå blir dømt skyldige, burde få sone i Norge egentlig? Hensyn til menneskerettighetene? Eller det faktum at de er norske statsborgere?

 

Hvis det er menneskerettighetene, burde vi ikke ta imot bolivianske statsborgere også da til soning i norge, siden forholdene da evt. bryter med menneskerettighetene?

 

Hvis det er "retten" som norsk statsborger, gir vi da ikke carte blanche til alle norske statsborgere til å begå forbrytelser i utlandet fordi de vet at de blir tatt hånd om av det norske fengselsvesenet istedet for det i landet de begår forbrytelsen i? Nå sier jeg ikke at det ikke er vondt å sitte i norske fengsler, men sammenlignet med enkelte utenlandske land er det feriekoloni.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Hvilke rettigheter er det som tilsier at de, hvis de nå blir dømt skyldige, burde få sone i Norge egentlig? Hensyn til menneskerettighetene? Eller det faktum at de er norske statsborgere?

 

Hvis det er menneskerettighetene, burde vi ikke ta imot bolivianske statsborgere også da til soning i norge, siden forholdene da evt. bryter med menneskerettighetene?

Det er ingen rettighet som direkte sier at norske statsborgere burde sone i Norge. Men det er den enkleste løsningen for å beskytte deres rettigheter.

 

Det handler både om menneskerettighetene og rettighetene til norske statsborgere fordi Norge har forpliktet seg til å beskytte sine borgeres rettigheter, som inkluderer menneskerettighetene. Vi burde detfor ikke ta imot bolivianske statsborgere. Det er Bolivia som forplikter seg til å beskytte deres rettigheter (i prinsippet).

 

Hvis det er "retten" som norsk statsborger, gir vi da ikke carte blanche til alle norske statsborgere til å begå forbrytelser i utlandet fordi de vet at de blir tatt hånd om av det norske fengselsvesenet istedet for det i landet de begår forbrytelsen i? Nå sier jeg ikke at det ikke er vondt å sitte i norske fengsler, men sammenlignet med enkelte utenlandske land er det feriekoloni.

Nei, vi gir ikke noen carte blanche, fordi vi har et system som vi mener er effektivt. Vi mener faktisk at det er mer effektivt enn systemene i de fleste andre land. Hvis ikke det var tilfelle er det naturlig å anta at vi ville hatt et annet system.

Lenke til kommentar
Verste med dette er at 2 av jentene der nede gikk på skolen vår i fjor :S

Av ren nysgjerrighet. Kan du beskrive hva slags karaktere (Personlig karakter), personlighet og still, disse 2 hadde?

Kjente de ikke selv, men en i klassen min kjente hu ene litt. For å si det sånn, var hun lærerens yndling osv på ungdomsskolen. Han ble oppring av Dagbladet og spurt spm om saken. Han ble litt lang i maska kan man si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...