Gå til innhold

Jentene blitt lurt i bolivia?


Anbefalte innlegg

Ser barnemoren trives i fengsel der nede. Artikkel fra VG Link

 

Trives er kanskje å dra det litt langt, men overskriften er iallefall at hun heller vil sone i Bolivia enn i Norge. Da trenger vi ikke bruke mer energi på dem om dem blir dømt iallefall.. Hente dem hjem mot deres egen vilje blir jo bare dumt. Kanskje 17. åringen ikke er myndig i Bolivia, slik at foreldre kan forlange at hun skal hjem om hun får tilbud om det. Hun blir vel 18 en gang hun også..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så vidt jeg har lest så fyller antageligvis 17.åringen 18 år før noen evt. rettsak kommer opp (beregner å bruke noen måneder på etterforskning)....Så mulig hun vil dømmes og måtte sone som de andre jentene.

Det har vel ikke så mye å si. En domstol skal legge vekt på hvor gammel man var når man begikk forbrytelsen, ikke hvor gammel man er når rettsaken begynner.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg har lest så fyller antageligvis 17.åringen 18 år før noen evt. rettsak kommer opp (beregner å bruke noen måneder på etterforskning)....Så mulig hun vil dømmes og måtte sone som de andre jentene.

Det har vel ikke så mye å si. En domstol skal legge vekt på hvor gammel man var når man begikk forbrytelsen, ikke hvor gammel man er når rettsaken begynner.

Ja muligens.. husker bare at det var oppe som et poeng i en av artiklene...

Lenke til kommentar
Så vidt jeg har lest så fyller antageligvis 17.åringen 18 år før noen evt. rettsak kommer opp (beregner å bruke noen måneder på etterforskning)....Så mulig hun vil dømmes og måtte sone som de andre jentene.

Det har vel ikke så mye å si. En domstol skal legge vekt på hvor gammel man var når man begikk forbrytelsen, ikke hvor gammel man er når rettsaken begynner.

Sant, men når hun er myndig når hun skal sone, har hun sikkert retten til å nekte å bli sendt til Norge for soning.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg har lest så fyller antageligvis 17.åringen 18 år før noen evt. rettsak kommer opp (beregner å bruke noen måneder på etterforskning)....Så mulig hun vil dømmes og måtte sone som de andre jentene.

Det har vel ikke så mye å si. En domstol skal legge vekt på hvor gammel man var når man begikk forbrytelsen, ikke hvor gammel man er når rettsaken begynner.

Sant, men når hun er myndig når hun skal sone, har hun sikkert retten til å nekte å bli sendt til Norge for soning.

All den tid at Norge ikke har en utleveringsavtale med Bolivia ser jeg ikke for meg at norske myndigheter kan tvinge noen til å sone i Norge uansett hvor gamle de er.

Lenke til kommentar
Er det mildere straff der nede enn det er her i Norge, siden de har lyst til å sone der nede enn Norge?

 

Og "VILLE" de fått 21år(med/ uten forvaring) om de hadde sonet i Norge?

 

Det er friere inne i fengslene. Fengslene drives mer av fangene selv, det er resteurranter o.l. der inne som drives av fanger, de blir ikke låst inn i celler o.s.v... det at folk kan ta med seg familie og kjæledyr om nødvendig sier vel også sitt. Og med relativt beskjedne middler fra foreldre (utifra Norsk målestokk) kan de sannsynligvis få en ganske behagelig soning der nede.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Jeg regner med at grunnen til at hun vil sone i Bolivia er på grunn av muligheten til å ha barnet hos seg ("friere" som hun nevner).

 

Det står ikke dette direkte, men jeg kan ikke se noen annen grunn.

 

I så fall er det utrolig egoistisk. Barnet kan ikke vokse opp i fengsel sammen med moren, uansett hvor mye hun vil det.

Endret av elefant med bukser
Lenke til kommentar
Jeg tenker på forrige sesong av Prison Break når jeg leser posten din og andres, MrLee, men det er vel kanskje ikke så ille i det aktuelle fengselet?

 

Nå har jeg ikke sett prison break i stor grad, men jeg vil tippe at det varierer veldig. Dessuten overdramatiseres ting gjerne sterkt på TV også da ;)

Lenke til kommentar

Det som har kommet fram i media gjør at jeg ikke kan velge å tro noe annet enn at det er snakk om tre jenter (Var vel kanskje noen andre som var involvert og) som har funnet en vei til å tjene raske penger. De har nesten helt garantert brutt Bolivians lov og loven i landet de var på vei til, derfor mener jeg at de ikke fortjener annet enn å sone dommen sin, hvis den kommer, i Bolivia.

 

Så en over som sa noe om at Bolivia og Norge ikke har noen utleveringsavtaler, men jeg mener å ha lest at begge land er med på et internasjonalt samarbeid for å gjøre overføringen av fanger rask og semi-automatisk.

Lenke til kommentar
Så en over som sa noe om at Bolivia og Norge ikke har noen utleveringsavtaler, men jeg mener å ha lest at begge land er med på et internasjonalt samarbeid for å gjøre overføringen av fanger rask og semi-automatisk.

Norge er to av 63 land som har underskrevet en avtale om overlevering.

Har vel selv forfektet at Norge-Bolivia ikke hadde en slik avtale, men tok grundig feil der gitt.

Lenke til kommentar
Så en over som sa noe om at Bolivia og Norge ikke har noen utleveringsavtaler, men jeg mener å ha lest at begge land er med på et internasjonalt samarbeid for å gjøre overføringen av fanger rask og semi-automatisk.

Norge er to av 63 land som har underskrevet en avtale om overlevering.

Har vel selv forfektet at Norge-Bolivia ikke hadde en slik avtale, men tok grundig feil der gitt.

Med mindre UD er særdeles uinformert finnes det ingen utleveringsavtale mellom Norge og Bolivia:

Vi har ikke noen utleveringsavtale med Bolivia. Det som er vanlig i slike saker er at man må forholde seg til de lover og regler som er gjeldende i det landet man er, og da vil det i de fleste tilfeller si at man må sone i det landet man er straffet.

Lenke til kommentar
Nå viser det seg at jentene som sitter vartektsfengsling for narkotikasmugling i Bolivia likevel kan bli utlevert til Norge - men bare hvis de blir dømt.

 

Det kommer fram av en konvensjon i regi av Europarådet som 63 land har ratifisert, blant dem Bolivia. Den sier at man kan søke om soningsoverføring dersom det foreligger en rettskraftig dom.

 

- Bolivia er i dette tilfellet ikke pliktig til å innvilge en søknad, men det er en avtale som gjør det mulig. Men først må det foreligge en rettskraftig dom, og her er det jo ikke en rettssak engang ennå, sier avdelingsdirektør i Justisdepartementet, Unni Gunnes, til NTB.

db.no lørdag 24.05.2008

Lenke til kommentar
Nå viser det seg at jentene som sitter vartektsfengsling for narkotikasmugling i Bolivia likevel kan bli utlevert til Norge - men bare hvis de blir dømt.

 

Det kommer fram av en konvensjon i regi av Europarådet som 63 land har ratifisert, blant dem Bolivia. Den sier at man kan søke om soningsoverføring dersom det foreligger en rettskraftig dom.

 

- Bolivia er i dette tilfellet ikke pliktig til å innvilge en søknad, men det er en avtale som gjør det mulig. Men først må det foreligge en rettskraftig dom, og her er det jo ikke en rettssak engang ennå, sier avdelingsdirektør i Justisdepartementet, Unni Gunnes, til NTB.

db.no lørdag 24.05.2008

Hmm..ok. Vil alikevel si at denne avtalen ikke forandrer mye, det er fortsatt opp til Bolivia (og til en viss grad jentene som er anklaget) om de får sone i Norge.

Lenke til kommentar

Får? Det er jo avklart at de VIL sone i bolivia, iallefall noen av dem. En av dem har jo også tilstått og kommet med informasjon som førtet til enda ett beslag (ref. alle større aviser i dag/igår?, iallefall aftenposten) - ergo det er sannsynligvis ikke en tilståelse de bare har tvunget utav henne for å få en tilståelse...(hvis noen trodde det).

 

Snakker/diskuterer vi fremdeles om de må hentes hjem eller ikke? Hvis de vil være i Bolivia, hvorfor skal vi tvinge dem til Norge og belaste det norske samfunn mer?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...