Gå til innhold

Radeon 4800 er forsinket


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
Blir det 1gb på 4870 ? O_O

Jeg SKAL. Ha to.

 

Håper for din del du da har XP x64 eller Vista x64 fordi mengde RAM maskina kan adressere er totalen av RAM og GPU-RAM. Et 32 bits os (Xp eller Vista) kan maks addressere 4GB så med 2 Gb "videominne" på skjermkortet vil du maks kunne ha 2Gb "CPU-RAM" installert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blir det 1gb på 4870 ? O_O

Jeg SKAL. Ha to.

 

Håper for din del du da har XP x64 eller Vista x64 fordi mengde RAM maskina kan adressere er totalen av RAM og GPU-RAM. Et 32 bits os (Xp eller Vista) kan maks addressere 4GB så med 2 Gb "videominne" på skjermkortet vil du maks kunne ha 2Gb "CPU-RAM" installert.

 

Er det ikke sånn at når man kjører Crossfire og SLI så blir skjermkortminnet "halvert"? Feks: 512MB + 512MB = 512MB, og ikke 1GB som man normalt ville tro. Men minnemengden som kan adresseres er kanskje allikevel 1 GB eller hva...?

 

Ellers vil jeg si at en av fordelene med Vista fremfor XP er jo at 64-bit versjonene fungerer så godt.

Lenke til kommentar
Blir det 1gb på 4870 ? O_O

Jeg SKAL. Ha to.

 

Håper for din del du da har XP x64 eller Vista x64 fordi mengde RAM maskina kan adressere er totalen av RAM og GPU-RAM. Et 32 bits os (Xp eller Vista) kan maks addressere 4GB så med 2 Gb "videominne" på skjermkortet vil du maks kunne ha 2Gb "CPU-RAM" installert.

 

Er det ikke sånn at når man kjører Crossfire og SLI så blir skjermkortminnet "halvert"? Feks: 512MB + 512MB = 512MB, og ikke 1GB som man normalt ville tro. Men minnemengden som kan adresseres er kanskje allikevel 1 GB eller hva...?

 

Ellers vil jeg si at en av fordelene med Vista fremfor XP er jo at 64-bit versjonene fungerer så godt.

Jo det er sant. Hvis du kjører crossfire øker du ikke ram størrelsen

Lenke til kommentar
Jeg har lest på theinquirer og kanskje fudzilla(husker ikke) at 4870 x2 ikke skal være 2 gpuer i cf men 2 gpuer som deler ram. R700 skulle jo bli en dobbelkjerne(lanseringsguiden), men ser ut som om det blir 2 gpuer som arbeider noenlunde likt som core 2 quad.

Alt dette er vel og merke bare også basert på rykter...

 

Vi får se hva det blir er når brikken lanseres. At 2 stk GPU'er skal dele minne vil by på mange utfordringer i form av synkronisering mellom de forskjellige brikkene.

Lenke til kommentar
Jeg har lest på theinquirer og kanskje fudzilla(husker ikke) at 4870 x2 ikke skal være 2 gpuer i cf men 2 gpuer som deler ram. R700 skulle jo bli en dobbelkjerne(lanseringsguiden), men ser ut som om det blir 2 gpuer som arbeider noenlunde likt som core 2 quad.

Alt dette er vel og merke bare også basert på rykter...

 

Vi får se hva det blir er når brikken lanseres. At 2 stk GPU'er skal dele minne vil by på mange utfordringer i form av synkronisering mellom de forskjellige brikkene.

 

 

Det er jo det som gjør det så utrolig spennende:D

Lenke til kommentar
Jeg har lest på theinquirer og kanskje fudzilla(husker ikke) at 4870 x2 ikke skal være 2 gpuer i cf men 2 gpuer som deler ram. R700 skulle jo bli en dobbelkjerne(lanseringsguiden), men ser ut som om det blir 2 gpuer som arbeider noenlunde likt som core 2 quad.

Alt dette er vel og merke bare også basert på rykter...

 

Vi får se hva det blir er når brikken lanseres. At 2 stk GPU'er skal dele minne vil by på mange utfordringer i form av synkronisering mellom de forskjellige brikkene.

 

Det er fortsatt bare rykter ja, men siden produsenten snart får referansekortene til produksjon, kan det vel være en ganske god indikator på hva som kommer. :)

Lenke til kommentar

Kjøleløsningene til den nye 4xx0 serien:

 

http://www.pczilla.net/en/post/21.html

 

Edit: Som det ble kommentert på Beyond3D forumet; er kjøleløsningen til 4870 overkill eller vil det bli brukt RV770Pro chiper på X2 kortet, 4850X2?

Jeg har ikke så mye sans for R600 type kjøleren, så jeg kommer heller til å vente til Sapphire eller andre kommer med sine egne kjøleløsninger hvis jeg bestemmer meg for 4870.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Tror det MistaPi mener er om kjøleløsningen på HD4870 er stor holdt opp i mot kjøleren til HD3870X2 med tanke på at X2 kjører 2 HD4870 på samme PCB. Eller om chip'ene som vil bli brukt på X2 er av bedre kvalitet enn på H3870, slik at kjøleren til X2 dermed ikke behøver å være "dobbelt så kraftig" som den til HD3870.

 

Hvis jeg da forstod det riktig...;)

Lenke til kommentar

fremdeles ikke helt med her:) men de 2 øverste er X2 og neste er 4870, men det er vel tatt mye nermere og virker derfor større?? men når jeg ser på den tenker jeg 8800 gts kjøler... og den er jo meget bra

 

er uansett spennt på lydnivå, det er det viktigste for meg.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Jeg likte kjøleren på HD4870 :) Håper bare som du, leifeinar, at de ikke bråker altfor mye.

 

30% av grunnen til at jeg vil oppgradere fra PowerColor HD3870 PCS er pga viften er helt jalla! På den måten at den ikke kan styres (100% guffe hele tiden) og dvs at den bråker noe forferdelig!

Lenke til kommentar
den er de meget enker og modde.... klipp av kontakten, spleis den med en 3-pin sett i hovedkort og styr med bios eller speedfan :)

Ja, jeg visste faktisk om det men grunnen til at jeg ikke har gjort det enda er fordi jeg aldri helt visste hvordan jeg skulle gjøre det :p

 

Kunne du tenke deg å gi en detaljert beskrivelse på hvordan jeg skal gjøre det? sånn, steg-for-steg guide :p

 

blei litt ot nå, men send gjerne noe på PM hvis du gidder stresset :)

Lenke til kommentar

Fudzilla har estimater på ytelsen til nye HD 4870 (RV770XT)

 

The RV770XT should be as fast as a non-overclocked version of the Geforce 9800GTX 512MB or around that speed. This means that the RV770XT might be a bit faster or a bit slower than this Nvidia offering.

 

However, the RV770XT based 512MB cards won't be able to beat overclocked Geforce 9800 GTX 512MB cards, which implies that the RV770XT performance will be a bit below that of an overclocked G92 with 128 Shaders.

http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...1&Itemid=34

Lenke til kommentar

Fudzilla har estimater på ytelsen til nye HD 4870 (RV770XT)

 

The RV770XT should be as fast as a non-overclocked version of the Geforce 9800GTX 512MB or around that speed. This means that the RV770XT might be a bit faster or a bit slower than this Nvidia offering.

 

However, the RV770XT based 512MB cards won't be able to beat overclocked Geforce 9800 GTX 512MB cards, which implies that the RV770XT performance will be a bit below that of an overclocked G92 with 128 Shaders.

http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...1&Itemid=34

..men de sier ingenting om hvordan kortet er når det er overklokket. Det er jo tåpelig og sammenligne to kort som yter omtrent likt, for å så overklokke ett av de. Ingen kort yter dårligere etter overklokking, og da sier det seg selv at det kortet som er overklokket yter best.

Lenke til kommentar

Fudzilla har estimater på ytelsen til nye HD 4870 (RV770XT)

 

The RV770XT should be as fast as a non-overclocked version of the Geforce 9800GTX 512MB or around that speed. This means that the RV770XT might be a bit faster or a bit slower than this Nvidia offering.

 

However, the RV770XT based 512MB cards won't be able to beat overclocked Geforce 9800 GTX 512MB cards, which implies that the RV770XT performance will be a bit below that of an overclocked G92 with 128 Shaders.

http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...1&Itemid=34

Det høres ikke riktig ut. Jeg har mer tro på "20-30% raskere enn 9800GTX" ryktene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...