Gå til innhold

Radeon 4800 er forsinket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si det høres rart ut at det skal yte likt med 9800GTX.

 

I så fall har ATI tapt til nVIDIA en gang til. :(

 

Men det jeg synes er litt dumt, er at de har tatt i bruk en 256-bit minnebuss. Dette kan bli en flaskehals etter min mening, og gi AMD/ATI dårligere ytelse i høyere oppløsninger. nVIDIA vil nok ta pokalen der ja. :)

 

Eller er jeg på jordet her nå GDI? :wee:

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Må si det høres rart ut at det skal yte likt med 9800GTX.

 

I så fall har ATI tapt til nVIDIA en gang til. :(

 

Men det jeg synes er litt dumt, er at de har tatt i bruk en 256-bit minnebuss. Dette kan bli en flaskehals etter min mening, og gi AMD/ATI dårligere ytelse i høyere oppløsninger. nVIDIA vil nok ta pokalen der ja. :)

 

Eller er jeg på jordet her nå GDI? :wee:

I gjengjeld til bare halve minnebuss bredden skal AMD bruke veldig rask minne (GDDR5). I forhold til GPU ytelsen kan det se ut som at 4870 har mer rå minnebåndbredde å gå på enn GTX 280.

Lenke til kommentar

Det betyr at minnefrekvensen må være det dobbelte, og at de klarer et slikt kunnstykke gjelder det fortsatt å se på. Om vi tar utgangspunkt i et vnalig 9800GTX som bruker minne med 2200MHz så er det ikke utenkelig at de bruker minne på ca dette nivået. (2200-2300MHz) Noe som betyr at ATI må få over 4400MHz-4600MHz GDDR5 minne. Jeg har nå mine tvil, men aldri si aldri. ;)

Lenke til kommentar
etter det jeg ser av bilder ute på nett bruker 4870 samme vifte som 3870X2, det lover bra, da den er av HTPC klasse under idle

4870X2 bruker samme kjøleløsning som 3870X2, eller ihvertfall ser den veldig lik ut. 4870 kjøleløsningen ser ut til å være nærmere 2900XT sin.

Lenke til kommentar
Helt i starten lå den på rundt 2000kr tror jeg. :hmm:
De første kortene kostet rundt 1800 for de billigste. Men ville man ha kortet samme måneden måtte man over 2k.

Nah... Jeg gav 1550 pr stk for de to jeg kjøpte rett etter lansering. Jeg hadde kortene kanskje bare en uke etter de første fikk dem på forumet her. Men jeg shoppet rundt en del steder for å finne noe billig og noen som hadde på lager. (Har glemt hvor) Husker også at kortene gikk opp et par hundre to uker etter at jeg hadde kjøpt dem også.

Lenke til kommentar
1300,- for ytelsen til 3870X2 i et singlekort?

 

Ettersom jeg forstår vil det vel bli samme priser som da HD 3800 serien ble lansert? eller tar jeg feil her? Dersom det ikke er det så er det jo bare positivt at HD4800 serien blir like billig som HD3800 serien er NÅ :D

 

Dette betyr ganske bra ser dere ikke dette. Ettersom Ati 4800 singelkorte vil koste 1300 kroner har ikke nvidia noen annet valg enn å sette ned prisen, dette betyr at jeg går for nvidia.

Lenke til kommentar
1300,- for ytelsen til 3870X2 i et singlekort?

 

Ettersom jeg forstår vil det vel bli samme priser som da HD 3800 serien ble lansert? eller tar jeg feil her? Dersom det ikke er det så er det jo bare positivt at HD4800 serien blir like billig som HD3800 serien er NÅ :D

 

Dette betyr ganske bra ser dere ikke dette. Ettersom Ati 4800 singelkorte vil koste 1300 kroner har ikke nvidia noen annet valg enn å sette ned prisen, dette betyr at jeg går for nvidia.

 

Dette er vel dersom nVIDIA blir liggende under i ytelse da...

 

Tviler på at de reduserer prisene dersom de ikke behøver. Og dersom de beholder ytelsestronen så vil de også holde oppe prisnivået sitt. :(

Lenke til kommentar

Det som er aller mest interessant er om 4870 kommer til å få en båndbredde og en overklokkingsvennelighet som produksjonsprosessen og TDP tilsier. Det er selvfølgelig mange andre faktorer med i bildet, men i og med at kjernen teoretisk sett har en veldig bra komputasjonsevne i forhold til prisen og har fikset på mangelen i texture units, gjør at det hadde vært utrolig flott om kjernen (og minnet) var overklokkingsvennelig.

 

Tenk bare på hva man kan få for en relativt billig penge om dette er tilfellet. Et ganske ekstremt kort.

Lenke til kommentar
I følge kursen er det ca 1800 kroner (360 USD) og 1300 kroner (260 USD) og som Andrull sier kommer
MVA, moms, frakt og andre kostnader
(Norsk moms, den amerikanske som jeg ikke vet hva ligger på blir trekt fra) :)

Det er ikke moms i amerika (med unntak av noen stater som har egen moms).

Lenke til kommentar
De har former for avigift på lik linje som her i Norge. Men kanskje ikke moms nei... :wee:

VAT er vel mer riktig. :)

Moms = MVA = VAT. Det er ikke generell VAT i USA. Statene kan fastsette sin egen, om de ønsker det. Mange har dette, den ligger ofte på 4-6%. Sjekk evt: http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_i...e_United_States

 

Prisene som oppgis i pressemeldinger er naturligvis uten eventuell VAT.

 

$360 i Norge vil antakeligvis bli noe alla 2500,- kr.

(360 * 5 (dollarkurs) * 1,1 (avanse) * 1,25 (mva)) = 2475,-. Og så kanskje 25,- i frakt. ;)

 

Normalt blir vel dog utsalgsprisene en del lavere enn "veiledende priser", heldigvis.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...