Gå til innhold

Donald Tegnerne: Don Rosa, Carl Barks eller Vicar ?


Donald-tegnere  

115 stemmer

  1. 1. Hvem synes du er best til å tegne Donald?

    • Don Rosa
      102
    • Carl Barks
      12
    • Vicar a.k.a Victor Arriagada Rios
      1


Anbefalte innlegg

Hvem synes dere er best til å tegne Donald av de 3 store Donald tegnerne Carl Barks, Don Rosa og Vicar ? Har de tegnet noe annet bra ?

RosaBarks.jpg

Don Rosa - Carl Barks

 

Don Rosa

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
60poster04.jpg

 

carl barks

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
cbd38po.jpg

 

Vicar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
vicar15.gif

 

Don rosa

Jeg synes at Barks sin tegne stil falma helt etter at jeg så Rosas Donald. Don Rosa sine tegninger har alltid masse detaljer og han har en veldig bestemt strek. Historiene hans er ofte mer action fylte / gloomy e enn det Barks er mener jeg ( Skrues historie, Tempelriddernes skatt osv) Ofte en spennende handling og bad guys. Snakket med tanta mi som elsker Barks fremfor Rosa :O Hun mener Rosa sine tegninger blir altfor rotete.. :mad:

 

Carl Barks

Kan selv ikke skjønne meg på folk som liker Barks :cry: Synes streken i tegningene blir for ubestemt, i motsetning til Rosas. Donal ser ulik ut i hvert bilde oooog "anotomien samsvarer ikke med mine krav og behov" Fargene blir også veldig svake. Har aldri giddet å lese så altfor mye av han her , men stemmer det at historiene hans er mye mer koselige enn Don rosas ?

 

Vicar

Vicar er vel den største Donald tegneren og den av de som har tegnet mest ? Liker tegnestilen. Helt grei. Artige historier.

I rekkefølge

1. Don Rosa

2. Vicar

 

Langt under 3. Carl Barks

 

 

Så hvilken av de 3 Donald tegnerne liker dere best ? (skriv gjerne hvorfor) Eller liker dere en annen ? Lager tegneren stort sett historien / manuset i tilleg eller er dette tilfeldig?

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Carl Barks

Kan selv ikke skjønne meg på folk som liker Barks :cry: Synes streken i tegningene blir for ubestemt, i motsetning til Rosas. Donal ser ulik ut i hvert bilde oooog "anotomien samsvarer ikke med mine krav og behov" Fargene blir også veldig svake.

 

Har aldri giddet å lese så altfor mye av han her , men stemmer det at historiene hans er mye mer koselige enn Don rosas ?

Da er det bare å begynne å lese Barks. Jeg synes han er helt genial.

 

 

 

 

Så hvilken av de 3 Donald tegnerne liker dere best ? (skriv gjerne hvorfor) Eller liker dere en annen ? Lager tegneren stort sett historien / manuset i tilleg eller er dette tilfeldig?

 

Carl Barks er hjernen bak det hele. Uten Carl Barks -> Ingen Don Rosa.

Både Barks og Rosa skrev/skriver historiene sine selv, og tror kanskje begge skrev noen få historier de ikke tegnet selv (litt usikker på Don Rosa).

 

 

 

Jeg liker alle 3 sine tegnestiler. De er gode på hver sine måter. Fargingen tror jeg ikke tegnerene gjør selv.

Endret av okjatakk
Lenke til kommentar

Som sagt, Carl Barks er hjernen bak det hele og har skapt et fantastisk univers. Men jeg synes Don Rosa har tatt det til et høyere nivå, med en enormt god strek, i tillegg til å gi karakterene en dybde som gjør det hele mer interessant. Skrue McDucks liv og levnet er et mesterverk, blant annet.

 

Vicar har jeg aldri likt, selv ikke som barn. Tegnestilen hans har alltid irritert meg. I tillegg til at den ser amatørmessig ut, er mange karakterer totalt annerledes tegnet fra bilde til bilde, og det gir et slurvete inntrykk. Det er kanskje derfor han rekker å lage en historie nesten hver uke. Samlebåndsfaktoren er i alle fall høy, med formulariske historier og billige poenger. Ikke ulikt de aller fleste andre Donald-tegnere, riktignok. Vicar kan du uansett få billig av meg. Godt å få det ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Carl Barks er på topp. Historiene har bøttevis med sjarm. Don Rosa er en fryd for øyet, men har ikke helt den samme tyngden. Carl Barks er på en måte "skaperen" og Don Rosa tegner (mange hakk over) på lisens.

Vicar har et par fine, men hans stykker er mer passet til en pocket-bok med 10 kr høyere utsalgspris.

Endret av Jan-Erik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Don Rosa er den åpenbare vinneren IMO. Når det er sagt, så tegner han tegningene sine i... øh, 6 ganger større format enn det faktiske trykket skal være, eller noe sånt. However - Barks har noen flotte malerier. Men når det kommer til selve seriene, er Rosa best.

 

Men jeg har altså "Barks' samlede verk" - alle de 500 historiene hans, 30 bind, kun 15,000,- pluss frakt, mva og alt sånt. Og samtlige "Hall of Fame" som har kommet ;)

 

As for Rios vs Barks, så synes jeg Vicar har en "renere" stil enn Barks, tydeligere streker - han bruker vel en tykkere tusj/penn - og jeg mener historiene hans er bedre enn Barks' gjennomsnitt. Men Barks' beste historier er meget høyt på lista også... jeg synes også Rosa gjør en god jobb med fortsettelsene av Barks' historier med HEAVY research og... ja. Da så.

Lenke til kommentar

Don Rosa er favoritten.

 

Historiene er som oftest mye lengre en Barks og Vicar og er nivåer over dem begge på humorsiden.

 

Tegningene er også fenomenale og har tydelig særpreg slik at alle med en gang ser at det er Don Rosa som står bak dem. Vicar og Barks har faktisk ganske lik tegnestil, men mangler det lille ekstra av detaljer.

Lenke til kommentar

Jeg liker Don Rosa best. Fineste tegningene og de morsomste historiene. Han har tatt Andeby til et nytt nivå. Fantastisk geniale detaljer i hver eneste rute, og det er en fryd å lese. Men Carl Barks er likevel større enn Don Rosa, ettersom han tross alt har funnet opp omtrent hele Andeby. Jeg liker også godt streken hans, men Don Rosa sin er noen hakk bedre, det er den. Har som en annen her investert i Carl Barks Samlede Verk, og det kan abefales til tross for stiv pris. Fantastisk å ha alt han har laget i hylla, og det nivået på utgivelsen. :)

 

Vicar havner på tredjeplass av disse tre, men liker Vicar også. Han har produsert så ufattelig mange historier i alle år at jeg er vokst opp med at han som regel alltid har en historie i hvert blad, og sånn sett er han blitt en slags tradisjon. Jeg liker streken hans, men historiene kan variere mye. Det er dog ikke Vicars feil, ettersom han ikke forfatter historiene, han bare tegner dem.

 

Marco Rota er også en fantastisk Donald-tegner. Og når det kommer til Mikke & Langbein-historier er ingen bedre enn Paul Murry.

Lenke til kommentar
Don Rosa uten tvil, han er den eneste Donald tegneren som får meg til å le høyt av detaljene og det som foregår i bakgrunnen, uten at det tar vekk fokuset på hvoed-historien (som bruker å være veldig intressante).

 

Ja, godt poeng. Jeg har ikke sett noen andre som gjør sånt, men jeg må si meg enig med Hewitt der Marco Rota og Paul Murry er i en klasse for seg. Men det er jo mange andre gode også... Arild Midtun var i starten ikke så mye tenkte jeg, men han har jo tatt seg opp, og "karikaturene" han har i bladene av og til er ikke så verst de heller. Tror han tar etter Vicar.

Lenke til kommentar

Don Rosa.

 

Men Carl Barks sine tegninger er virkelig sjarmerende. Jeg simpelthen ELSKER bildet med Donald i Ekkodalen (nøyaktig det bildet som er i førsteposten!).

 

I dag har jeg lest gjennom Skrues liv. Det er en helt fantastisk serie. Jeg blir så utrolig imponert og forbløffet hver gang jeg leser den. Detaljrikdommen og de nydelige tegningene er utrolig.

 

Hmm ...Jeg tror jeg leser for mye Donald. I det siste har det blitt mer og mer lesing av gamle blader. Dagens Donald-blad holder rett og slett ikke mål! For ikke å snakke om de irriterende, miljøødeleggende "ekstratingene" de sender med! :thumbdown:

Lenke til kommentar
Dagens Donald-blad holder rett og slett ikke mål!

 

Det har vel alltid vært sånn at kvaliteten har variert veldig. Grunnen til at man føler kvaliteten var mye bedre tidligere er kanskje at man ikke har lest all den gamle søpla fordi den ikke trykkes lengre. Men jeg innbiller meg at kvaliteten var ganske bra på 80-tallet, men det var kanskje fordi jeg var liten da?

 

Men jeg har altså "Barks' samlede verk" - alle de 500 historiene hans, 30 bind, kun 15,000,- pluss frakt, mva og alt sånt.

 

:dribble:

Lenke til kommentar
Carl Barks er jo Donald-kongen! :D

Men Don Rosa er herlig. Bra humor og litt annerledes "crispy" tegninger. Digger f.eks. historien hvor Magica gjør at Donald og skrue får sidelengs gravitasjon.

 

 

 

Haha! den historien er jo kongelig!

Den og der hvor de drar til India(?) til et slags tempel med massevis av feller osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...