Gå til innhold

Blogg: Fanboy-marerittet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ganske utrolig hvordan at fanboys tror de tjener på å være sykelig opptatt av én konsoll. Det viste jo artikkelforfatteren på en meget bra måte at ingen er tjent med. Det vil uansett ikke hjelpe konsollen deres noe, for som artikkelforfatteren påpeker kan selskapene forsvare seg bra nok selv.

Endret av -drugiS-
Lenke til kommentar

Fanboyisme handler ikke bare om å være opptatt av en konsoll, men om å kose seg på andres bekostning på ting ens egen konsoll drar fordel av. F.eks synes jeg det var litt artig å se reaksjonene til alle som påsto at PS3 kom til å bli et monster sammenlignet med Xbox360, når det viste seg å ikke være tilfelle. Om jeg kan kalles fanboy på bakgrunn av det får være opp til andre å bedømme.

Lenke til kommentar
Det eneste positive med fanboykrangler er underholdningsverdi. Det er få ting som får en til å humre like mye som en stakkars, fattig person som endelig har fått råd til en konsoll, som er livredd for å ha gjort feil valg og derfor skryter hemningsløst av denne konsollen for å overbevise seg selv om at han gjorde det rette valget. At personen prøver å overbevise andre er bare unnskyldningen. Fanboys, jeg ler av dere!

Ja de er morsomme, men enda mer underholdene er forumets mange hobbypsykologer :p

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Drit bra artikkel, fikk meg til og tenke litt men vill ikke si at jeg er noe super fanboy. Skal ikke legge skjul i at jeg foretrekker plasysation 3 ovenfor 360 men det er ingen annen grunn enn at xboxen bråker litt mere også har jeg de fleste vennene mine på ps3.

 

Jeg var en ordentlig xbox fanboy da den kom siden det var det jeg hadde, skaffet meg også xbox 360 uken etter den kom, men prøver og være så nøytral som mulig. Har derfor skaffet meg alle tre konsoller, men hvis det kommer et multiplatform spill kjøper jeg det til ps3.

 

Må også legge til at jeg foretrekker sony med tanke på foretnings delen ovenfor microsoft. Sier ikke at den er bedre, fordi jeg vet ikke om alle de mørke historiene om sony, men microsoft har jeg ikke noe særlig til overs for. De har gjort en glimlende (og agrisiv) jobb med og markedsføre xbox 360 og fått den dit hvor den er i dag, men alt annet de lager er søppel spør du meg. (vista, office 07 og spessielt silver ligth!)

Lenke til kommentar

En veldig spennende artikkel, takk for det. :)

 

Men, når du nevner at folk ikke skal angripe en anmelder på første trekk etter at et eksklusivt spill har blitt anmeldt til dadundas, må jeg likevel si min mening: Spillmagasinet har bevist trekket ned på Playstation i fordel for 360. Ikke ta dette ille opp, da jeg bare eier en PS3, men likevel, det er ufattelig irriterende med en svak fanboyisme på en spillside. Men, det kan kanskje ha noe med at anmelderene på den siden er elendige.

Forresten, jeg håper Avean leser dette.

Lenke til kommentar

Fin artikkel selv om jeg har sett det samme blitt sagt av mange andre vennlige sjeler før.

Men uansett godt skrevet, og det er hyggelig med en slik diskusjon blant alle konsollkrigene.

Nå kommer nok likevel de fleste til å glemme denne artikkelen fort og gå tilbake til gamle vaner.

Da inkluderer jeg også meg selv, ettersom jeg også har en liten fan i meg (er litt PC-fan), men jeg prøver så godt jeg kan å være objektiv der det passer.

Det gjør dessverre en del av innleggene til oss "nøytrale" like forutsigbare som til fanboysene. For de fleste av oss er fans av noe, men mange prøver å skjule det ved å legge til et par setninger på bunnen som angriper egen side.

Dette er vanlig i debatter om alle emner. Først et angrep mot fienden og så en liten disclaimer hvor man sier at det er noen råtne egg blant ens egne allierte også.

Av og til er det faktisk litt behagelig med reale fanboys som ikke legger skjul på hva de liker.

 

Det er i hvert fall god underholdning å se en konsollkrig utspille seg. :p

Jeg kan bli litt rød i toppen av og til hvis noen kommer med et direkte angrep på f.eks. PC, men jeg tar ikke dette alvorlig nok til å bli virkelig sur.

I motsetning til f.eks. politikk er en konsollkrig bare en måte å få opp temperaturen litt og utveksle noen meninger uten at det blir for alvorlig.

 

Angående monopol så er det absolutt ikke bra, men jeg skulle ønske det ikke var så mye eksklusivitet også. Det er ikke alle som har råd til å kjøpe alle konsollene og så oppgradere når det kommer nye. Og alle tre selskapene har sine svin på skogen her.

Og samtidig er jeg litt splittet ettersom jeg hater å få dårlige port fra konsoll til PC.

Da synes jeg nesten at det er bedre at spillet forblir på en av delene.

Så kanskje en løsning ville vært at hver konsoll valgte seg ut et marked, mens de store spillene blir lagd til alle konsollene.

 

Jeg synes at Nintendo har gjort en god jobb denne generasjonen med å velge seg ut et marked, mens Sony og Microsoft konkurrerer om å gi ut den samme typen spill.

Jeg føler at det gjør det vanskeligere for forbrukerene å velge konsoll.

Blant annet valgte jeg PS2 forrige generasjon fordi jeg liker JRPGer og den type spill, men nå har 360 fått noen JRPGer som ikke kommer på PS3. Og jeg er ikke så glad i noen av de andre sjangerene som er dominante på 360.

Og vica versa gjelder for de som er glad i f.eks. FPS på konsoll. Nå begynner Sony å virkelig prøve seg på det markedet også, slik at kanskje ikke Microsoft er det selvsagte valget lenger.

 

Så monopol er dårlig det ja, men det er heller ikke alltid like bra med tre selskaper som alle sitter og hyler om mer.

Endret av Nether
Lenke til kommentar

Utover det med fanboys, så peker jo artikkelen på noe interessant. Nemlig det med hva som er bra for brukerene, de fleste virker jo til å være enig i at monopol ikke er bra. Men som i mange andre bransjer, tror og håper jeg også spillbransjen blir enda mindre monopolaktig enn i dag. Nemlig ved at man begynner å få standarder, og konsoller som er komaptible med hverandre. Akkurat som feks dvd-spillere er kompatible med hverandre i dag. Dette tror jeg vil føre til bedre kår for oss alle. Men i dag er det tre ganske store aktører, som hver og en tror de tjener mer på ikke-kompabilitet og lock-in, flere aktører vil forhåpentligvis tvinge fram en standarisering.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nemlig ved at man begynner å få standarder, og konsoller som er komaptible med hverandre.

 

Dette var faktisk vanleg før i tida, men i dag ville dei som hadde forsøkt seg på slike stunts fått søksmål opp i ræva.

 

Det er jo mange som har "stunts" i form av at mang brker kompatible standarder, det trenger ikke å være det samme som ulovlig kopiering av teknologi.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror fortsatt vi kjemper mot vindmøller her. Er disse fanboysene egentlig et reelt problem for spillindustrien? Jeg tror det er mye vi skal ta tak i før vi henger oss opp i dette.

 

At fanboys sjeldent bidrar konstruktivt i en diskusjon er vel en kjent sak, men slik er det da i diskusjoner på alle plan. Overse dem så blir det nok bedre skal dere se.

 

Jeg tar det hvert fall med knusende ro. :)

Lenke til kommentar

Tror det å eie mer enn et system er noe som eliminerer fanboyisme.

Selv har jeg eid konsoller fra både Nintendo og Sony, og dette har ett min mening sikkert dempet mine fanboyske tendenser noe. På den andre side må jeg innrømme at jeg var litt Nintendo fanboy før, når jeg ser tilbake synes jeg det var det bare pisspreik. N64's priser var jo av en annen verden. :thumbdown:

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...