Gå til innhold

Blogg: Fanboy-marerittet


Anbefalte innlegg

Tror det å eie mer enn et system er noe som eliminerer fanboyisme.

Selv har jeg eid konsoller fra både Nintendo og Sony, og dette har ett min mening sikkert dempet mine fanboyske tendenser noe. På den andre side må jeg innrømme at jeg var litt Nintendo fanboy før, når jeg ser tilbake synes jeg det var det bare pisspreik. N64's priser var jo av en annen verden. :thumbdown:

 

Demper litt kanskje, at det eliminerer er det jo flere tydlige bevis på at ikke er tilfelle her inne :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette fenomenet oppstår på grunn av noe som ligger dypt i alle mennesker: ønsket om å hevde seg. Det du har kjøpt er selvsagt best. Stakkars den som våger å påstå at ditt produkt ikke er det tøffeste på markedet. De skal få smake!

 

Selvfølgelig har smak og behag også noe å si. Alt her i verden skal jo rangeres, så det er naturlig at det oppstår krangler fordi du ikke er enig med en slik rangering. (hvilken konsoll er best, hvilke spill er best osv)

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar
Dette fenomenet oppstår på grunn av noe som ligger dypt i alle mennesker: ønsket om å hevde seg. Det du har kjøpt er selvsagt best. Stakkars den som våger å påstå at ditt produkt ikke er det tøffeste på markedet. De skal få smake!

Jeg vet ikke, jeg er kanskje en smule pc-fanboy, men føler absolutt ikke det er for å hevde meg over andre. For min del handler det om å fortelle folk hva de går glipp av, og det hender faktisk jeg har følt at det er synd på folk som f.eks. spill fps spill på konsoll (helt sant!) :) Altså på samme måte som jeg synes synd på folk som ikke spiller spill i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Selv anser jeg meg ikke som fanboy, men på en annen side blir det veldig lett å godte seg litt når de samme personene som utbasunerte hvordan PS3 skulle knuse all motstand og Lair skulle bli det sykeste spillet i historien, plutselig blir tause som graven. Skal man kalle dette lett fanboyisme(eller konsollpartiskhet om du vil), eller er det rett og slett bare litt skadefryd fra min side?

Lenke til kommentar

Er fanboy jeg en skikkelig fanboy. Jeg liker SPILL!! og jeg gir blanke f i om på hvilket plattform de er utgitt på. Syntes det er bra att det idag finnes flere enn en aktør på konsollmarkedet. Husker veldig godt da jeg vokste opp fantes det kun konsoll og det var Nintendo som hadde og spilla var ikke akuratt billig. Kostat bortimot en tusenlapp for ett spill og hvis man begynner kalkulerer med priskonjukterer så var prisen ennå høyere. Dagens spill er billigere det er ett mye større mangfold av spill og hvorfor er det slik. Hovedgrunnen er konkuranse.

 

Så ett lite ord for de som er fanboy av en bestemt konsoll. Vill du virkelig att din konsoll skal bli enerådende med de konsekvensene dette får att spilla blir dyrere enn i dag, utvalget blir mindre enn det der er idag. Jeg sier bare tenk deg godt om for det er faktiskt sunt med konkuranse.

 

Som sagt jeg er fanboy av spill. Noen flere som er det ?

Lenke til kommentar
FPS på konsoll er vel tøft? Selv om jeg ikke er overbeigeistret for FPS synes jeg det koseligere på konsoll, så slipper jeg alle 1337ene som kan alle snarveier på det store skremmende tastaturet utenat.

Vel, det er en vanlig misforståelse at konsoll-folk tror pc-folk er veldig opptatt av å være "best", eller at man skal kunne sikte fortest mulig og generelt se på det som en sport. Dette er en misforståelse - ihvertfall for meg er poenget at jeg rett og slett føler det er lettere å leve seg inn i et spill hvor jeg har full kontroll over mine bevegelser - dermed blir det... koseligere.

 

Men kanskje vi ikke burde gå noe særlig mer inn i den konkrete diskusjonen her i denne tråden :p

 

Som sagt jeg er fanboy av spill. Noen flere som er det ?

Ja! Nettopp derfor blir jeg også irritert når et spill er eksklusivt til en enkelt type spillmaskin. Det er bra med konkurranse, men som nevnt av ATWindsor vil det beste være at ting fungerte som på dvd-markedet. Altså alle filmer er kompatible med alle dvd-avspillere, så får det være opp til produsentene å gjøre sin avspiller best.

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar
Nemlig ved at man begynner å få standarder, og konsoller som er komaptible med hverandre.

 

Dette var faktisk vanleg før i tida, men i dag ville dei som hadde forsøkt seg på slike stunts fått søksmål opp i ræva.

 

Det er jo mange som har "stunts" i form av at mang brker kompatible standarder, det trenger ikke å være det samme som ulovlig kopiering av teknologi.

 

AtW

 

Tenkte på for eksempel tilfeller der man kunne spele cartridges fra ein konsoll på ein heilt annan type konsoll. Hadde Microsoft godtatt at Sony gjorde det mogleg å spele Halo 3 på PS3? Aldri i livet. :)

Lenke til kommentar

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

 

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif-funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar
Savner Sega Dreamcast jeg. Utrolig bra konsoll, mulighet for onlinespilling, bra joypad, ps2 grafikk før ps2, osv...

 

her er en dokumentar om Dreamcast sitt liv : http://video.google.com/videoplay?docid=9214419766443021135

 

Hilsen dreamcast fanboy :tease:

 

+1

 

Dreamcast for life! Jeg minner stadig vekk folk på at alle de gode spillene til Xbox og PS2 var ports av eller oppfølgere til DC-spill.

(Og ja, jeg vet det er en grov overdrivelse, men det er mer enn bare litt sannhet i det :p).

Er kanskje kun 14 år, men er helt enig. En av de få som skal bruke deler av konf. penger på en 8år gammel konsoll :p

 

Dreamcast er vel beviset på hva monopol kan gjøre.

 

BTW, så hadde N64-spill høy pris pga. kasettene var veldig dyre å produsere, spesielt store som Pokemon Stadium 2 og Resident Evil.

Lenke til kommentar

Dreamcast er nok det nærmeste jeg kommer fanboyisme og kjærlighetsforhold til en konsoll, men det har mye med at den solgte så dårlig i forhold til kvalitetene på spillene Sega og de andre kom opp med. Man følte at man var en del av en liten misforstått minioritet som førte til halvreligiøse tendenser. Litt som minioritetene som digget Amiga på 90-tallet og Linux i dag. Skal sies at jeg nå sitter med både en Dreamcast, PS2, Gamecube og Xbox under TV-en...

 

Jeg har lenge argumentert for én konsollstandard på linje med DVD-standarden for film. At det finnes kun én type konsoll på markedet og samtidig opprettholde full konkurranse er en utfordring, men jeg tror det er mulig.

 

Uansett, jeg setter grensen for fanboyisme ved at man ikke lenger tenker rasjonelt på hvilken konsoll man kjøper. Å velge konsoll utfra pris, kontroll, spillutvalg, grafikk, mediemuligheter etc. er rasjonelle kriterier, mens "playstation er best, xbox suger, nintendo er barnslig" er et irrasjonelt kriterie.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

tingen er at pengene (i det minste slik sony og microsoft driver på) ligger ikke i konsellene, men i spillene.

 

hvert spill som selges betyr lisenspenger til konsollprodusenten. men med en konsollstandard så forsvinner denne muligheten. om da ikke standarden en en "de-facto" standard, alla hva windows er på x86 baserte datamaskiner, eller ms office filformatene er for kontorprogramvare...

Lenke til kommentar

Ja, men samtidig vil de slippe å utvikle og selge hardware med tap/ingen profitt. Det blir jo en helt annen business model. Men det blir jo utopisk når ikke engang filmbransjen greide å enes om en standard. "De facto"-standarder á la Windows/Office bør man for all del unngå da et selskap sitter igjen med hele kaka. Det er synd man må ha tre bokser under TV-en for å kunne spille alle spillene når de tross alt har relativ lik funksjonalitet (i allefall X360 og PS3), men heller det enn at et av selskapene regjerte alene. Men dette blir en annen debatt...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

:wee: Jeg vurderer å dra brødboksen inn i stua etter mange år med nedstøving. Det er artig å tenke på hvor dypt den boksen preget barndommen. Utrolig at de fikk til såpass gode og omfattende spill med bare 64k. Husker spesiellt godt ett spill som jeg og kamerater ble sittende og glede oss over i ukesvis, "Bruce Lee".

 

:!:

Lenke til kommentar

Går nok en generasjon eller to til før hvertfall PS og XBOX kommer med samme format. Spørs jo helt om Sony fortsatt tar en vri og lager konsoll med noe helt ut av det blå hardware, mens MS kjører på mer standard hardware.

 

Ellers er jeg mest glad i PS i dag, men det er fordi Polyphony Digital er eid av Sony, og dermed kommer bare Gran Turismo ut på PS, forståelig nok. Og når GTA også kom på PS3 ble det til at det ble bestilt PS3 i juni i fjor :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...