Gå til innhold

Diskusjon rundt de nye laptopmodellene til Lenovo


Orjanp

Anbefalte innlegg

Spørsmål:

 

Er det sånn at T500 ikke har LED skjerm?

 

Og er Displayport en HDMI utgang slik at jeg kan bruke den på TV'en min?

 

EDIT:

Leser meg opp på T400 og T500. Ser ut til at T500 er et bedre valg for de krafthungrige, men at T400 er et langt bedre valg om skjerm og batteri står i kraftig fokus. Hva mener dere er et riktig valg?

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten tvil at valget faller på Lenovo fremfor Dell.

 

Leser på forums at DisplayPort kan brukes på vanlige HDMI innganger eller DVI med overganger. Det finnes overganger til både digitale grensenitt og analoge, men når de kommer og hvor tilgjengelige de er i Norge vites ikke.

 

Leser videre at enkelte har fått koblet opp til HDMI via DisplayPort, men dette er ikke noe jeg vet noe om. Dumt at Lenovo "glemmer" HDMI og muligheten for digital overføring av lyd (og bilde).

 

Det blir vel en T500 grunnet kraftigere skjermkort, større oppløsning og DisplayPort.

 

Link: http://displayport.org/FAQ/default.htm

Will DisplayPort work with standards like HDMI and VGA, or replace them?DisplayPort is designed to replace LVDS, DVI and eventually VGA. While DisplayPort has a rich A/V feature set, it is expected to complement, not replace, HDMI, and the connector is compatible with HDMI signals. A multi-mode device that implements both HDMI and DisplayPort only needs a simple cable adapter to make an HDMI connection.

 

How will DisplayPort be implemented with existing or legacy TVs and other products? Is there going to be an adapter or similar system available soon?

Guidelines for DisplayPort-to-DVI and DisplayPort-to-HDMI adapters are provided in the VESA DisplayPort Interoperability Guideline. Other types of adapters, such as DisplayPort-to-VGA, are also anticipated.

 

Will content protection be implemented in the specification, and how?

The DisplayPort 1.1a specification includes protocol hooks for HDCP v1.3 DisplayPort supports content protection but does not require it, though it is widely anticipated that all consumer applications of DisplayPort will include content protection. Content protection systems will continue to have license agreements and specifications that are separate from the DisplayPort specification.

 

Dette er jo svært gode nyheter. Ser ut til at man kan kjøre 1080p fra DisplayPort -> HDMI og ut på TV'en min.

 

DisplayPort to HDMI convertor

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Greit med adaptere ja :o)

 

Jeg tror vel fortsatt ikke at grafikkortet har voldsomt mye å si her, men litt betydning har det nok når det er viktig for deg å kjøre opp mot TV. Når det gjelder T500 hadde jeg sikkert foretrukket 2 6cell batterier - stikker ikke utenfor og gir samme brukstid som 9cell+3cell 2700mWh ultrabaybatteri.

 

Jeg har ikke satt meg godt inn i det, men det er jo en tankevekker om man integrerer DRM eller DRMlignende løsninger i Displayport da. Det er i bunn og grunn ikke noe problem for meg personlig, men rent prinsipielt er DRM noe svineri.

 

De kaller det "content protection", men.....

 

Hvis det er et adapter som skal til, så kan jeg leve med det så lenge maskinen heter Lenovo "et eller annet". Enig i at batterier som ikke stikker utenfor hadde vært å foretrekke. Dumt at det maks er mulig å ha 3GB ram, men overlever vel det også.

Lenke til kommentar
Hvis det er et adapter som skal til, så kan jeg leve med det så lenge maskinen heter Lenovo "et eller annet". Enig i at batterier som ikke stikker utenfor hadde vært å foretrekke. Dumt at det maks er mulig å ha 3GB ram, men overlever vel det også.

 

 

Hvor har du hørt det?

Jeg kan velge 4Gb til T500 på Lenovo USA's webside iallefall (sålenge man velger 64bit OS)

Endret av Cardinal
Lenke til kommentar
Det kommer vel litt an på OS også - liten hensikt i å pakke ram som ikke kan adresseres av OS'et. Husker ikke hvor mye de kan ta av ram men det er vel snakk om 16gb (eller var det 8gb). Greit å velge 1brikke med 2gb fremfor 2 med 1gb.....

 

 

Jeg fikk bare opplyst om at fra Lenovo sin side så får man ikke bestilt maskinen med mer enn 3GB ram med mindre man velger 64bit OS. Helt klart fornuftig av Lenovo å gjøre det slik da de ikke villeder kundene, det skal de ha, men jeg blir da "tvunget" til å velge 64bit OS evnt.

 

Men jeg bestiller maskinen fra Norge.

 

Ser det er en del hazzel med tastaturet kontra tidligere modeller. Kan man bytte tastaturet med f.eks T61? Mente å ha lest noe om det, men at det kanskje ikke var mulig.

 

Venter spent på norske tester og tilbakemeldinger fra brukere som har en T500 :D

Lenke til kommentar

Registrerer med manglede entusiasme at Datakjeden til stadighet dytter datoen for når de får x200 inn på lager framover i tid. Nå står det 24/9 på de fleste modellene, det vil si at på de to ukene jeg har ventet har de flyttet datoen fram med en måned, etter å ha tatt pengene mine. Kan med hånden på hjertet si at jeg er under gjennomsnittlig fornøyd med samarbeidet Lenovo/Datakjeden.

Lenke til kommentar
Kansellér bestillingen da vel?

 

Det finnes vel bedre webshops (jeg tviler på at du får maskinen tidligere andre steder). Men du får de vel ikke senere heller.

 

http://www.amentio.no/CBC.aspx?q=c:36159;p...k-e3068v1035301

http://datakjeden.no/CBC.aspx?q=c:36159;pf...k-e3068v1035301

 

Legg merke til "koordinatene" i de to søkene..... Eneste forskjellen er at Amentio er billigere - maskinene kommer nok i samme containere.....

Tror at alle butikker som får inn de maskinene er del av samme paraplyorganisasjon - er det Norek de heter? Hadde det vært andre fullgode alternativer til solide ultraportable med god batterikapasitiet hadde jeg nok flyttet bestillingen min. Har ikke bare gode erfaringer med laptopene til Dell, nettPC'ene tviler jeg på klarer å kjøre porgrammene jeg skal bruke godt nok og har for liten skjerm. Grunnen til at jeg var begeistret for Thinkpaden var at den oppfylte alle krav og var helt sikkert på plass i slutten av forrige måned.

Lenke til kommentar
For de som vurderer å anskaffe en SSD til sin Thinkpad er det lurt å lese anandtech sin meget grundige review av ulike drives og ikke minst controllere:

 

http://anandtech.com/cpuchipsets/intel/sho...?i=3403&p=1

 

Her forklares det hvorfor Intels nye MLC SSD knuser de andre MLC-drevene som er på markedet på reell skriveytelse. Den slår til og med noen SLC-drev

 

"the Intel X25-M is great for a desktop, but a miracle for a notebook"

Det kan være vanskelig å bestemme seg for hvilke CPU man skal gå for i sin Thinkpad. Notebookcheck sin sammenligning av de ulike prosessorene i Intels Centrino 2-serie kan gjøre valget lettere:

 

http://www.notebookcheck.net/Comparison-of...Us.11100.0.html

 

Slik det ligger an nå tror jeg at jeg kommer til havne på den kjappeste minst strømkrevende modellen; P9500. Det ser også ut som den blir tilgjengelig på de norske T400-modellene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...