Gå til innhold

Diskusjon rundt de nye laptopmodellene til Lenovo


Orjanp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er et par lenker:

 

US Priser og modeller - interessant fordi disse har lavere spec en de til 12.300 hos Amiento.

 

http://www-01.ibm.com/common/ssi/cgi-bin/s...uage=en#@2h@74@

 

Annen info:

http://www-01.ibm.com/common/ssi/cgi-bin/s...amp;language=en

 

Skal bli interessant å se hva T400 starter på med LED backlit og 6 eller 9 cell. Forøvrig kan dette prisnivået tyde på at startpris med T8400 CPU / 2 Gb ram og liten hdd kan bli rundt 10.000?

Endret av omaha
Lenke til kommentar
Vet vi noe som helst om når de blir tilgjengelige for kjøp på Lenovos norske sider? Kan som vanlig ikke finne noen nyheter om dette på deres sider.

Fant ingen norske mailadresser for Lenovo, så jeg spurte Komplett. De mente de skulle få den for salg om noen måneder(!), og skal legge den ut på nett når de får en nærmere dato. Da kan det nok hende at det ikke blir noen x200, men heller en MacBook Air eller noe på meg.

Lenke til kommentar
Da er dem lanserte, og det er mulig å gjøre et kjempekupp!!

 

Om man går på lenovo.com og prøver å konfigurere en X200, har de totalt feilpriset 128GB SSD-harddisk til å være den billigste! Er jo nesten bare å slå til før de finner det ut ;)

 

EDIT! Da var feilen oppdaget av Lenovo. Kunne spart seg gode 6-7000kr der!

Jeg fikk gjennomført en ordre før de rettet opp feilen. De kunne selvfølgelig ikke levere med 128GB SSD, men jeg fikk tilbud om en 64GB SSD til samme prisen, en oppgradering som hadde kostet 900$ ellers. Er litt usikker på om jeg skal beholde maskinen, siden jeg strengt tatt ikke har bruk for en så kraftig bærbar. Er det noen som har en formening om hva denne maskinen kommer til å koste i Norge? Jeg la også til et par andre oppgraderinger, som 2,4GHz CPU, 2GB RAM, Bluetooth og fingeravtrykkleser.

Lenke til kommentar

Er vel flere løsninger på det. Enten ved å bruke amerikansk tastaturoppsett, holde inne ALT, og skrive følgende tallkombinasjoner:

145= æ

146= Æ

155= ø

157= Ø

134= å

143= Å

 

Eller man kan skifte til norskt oppsett, så ligger jo bokstavene der de hadde vært med et vanlig norskt tastatur. Dette krever litt tilvenning, men fungerte greit for meg da jeg hadde en importert Macbook Pro.

 

I tillegg er det kanskje mulig å bytte ut hele tastaturet på disse modellene?

Lenke til kommentar

En av de større fordelene ved ThinkPad er at man finner en komplett guide for montering/demontering av maskinene. Har ikke tittet på dette for de nye modellene, men for min T61 har jeg en illustrert guide spesifikk for min modell. Den er etter min oppfatning mer enn god nok til at en oppegående bruker med 2 tommeltotter og riktig (standard)verktøy kan bytte deler. Man må selvsagt være forsiktig og metodisk.

 

Å bytte til Norsk tastatur skal ikke være noe problem, ei heller bytte av harddisk. Litt mer fingerferdig må man kanskje være for å sette inn HSDPAkort/bytte Nettverkskort (pga plassering i maskinen) eller bytte GPU, men guidene er bra.

 

Jeg aner ikke hva disse tastaturene koster, og for HDD kan det være greit å ha i bakhodet at Lenovodisker med støtbeskyttelse evt krypteringschip nok koster litt mer enn vanlige hdd.

Lenke til kommentar

Jeg regner igrunn med det ja. De har nok ikke råd til å miste alle forhandlerne sine, og det er enklere å holde prisen høy med prekonfigurerte modeller. Jeg har igrunn rimelig god oversikt over hva jeg ønsker, så cluet er nok å finne den modellen som matcher best slik at det blir minst mulig duplisering. For T400 ser ikke 9cell helt trygt ut (tung klump som krever solide fester), men det blir bra batteritid med 6cell+tray eller med 2x 6cell.

Lenke til kommentar

For T400 ser det ut til at batt skal holde ca som følgende (optimal hw/rasjonell bruk)

6 cell ca 6,5 t

9 cell ca 9.5 t

6 cell + 3 cell ca 9,5 t (tray)

9 cell + 3 cell ca 13 t (tray)

6 cell + 6 cell ca 13 t (ett i reserve)

 

På min TP 61 har jeg satt grensene for lading til stopp ved 85% og den starter ladingen først ved ca 20 %. Dette er konservativt men skal gi lang holdbarhet på batteriene. Jeg bruker TP_smapi i Linux og har derfor de samme grensene der. Det er en stor fordel med ThinkPad i Linux - fordi mange kjører med konstant 100% lading på batteriene og det dreper batteriene kjapt. Jeg mister litt batteritid - men kan jo endre til 100% når jeg vet jeg trenger mer. Jeg vet ikke hvordan dette er på andre maskiner. På min gamle TP kan jeg vel sette dette i BIOS, men når det gjelder f.eks HP business osv er jeg usikker på om det er noe bra system for batterivedlikehold.

 

Det er et par forskjellige versjoner av traybatteriene, så man må sjekke at man får det med høyest kapasitet 2700 mwh tror jeg det er, mens det med lavere kapasitet har 1800 mwh.

 

Ut ifra det jeg har sett TROR jeg T61 batt går med T400 også - Men jeg mener du har rett i at det kommer 6cell som er flush ja. Får håpe det funker med T61 14w også.

 

Antar at batteritiden ovenfor er med LED backlit, 25w CPUene (8xxx og den spinkleste i 9xxx serien) og Intel GMA 45xx i bruk - usikker på om det betinger SSD også.

Endret av omaha
Lenke til kommentar
Da er W500 og W700 mulig å bestille på Lenovo sine amerikanske sider. Det er mulig med fantastiske spesifikasjoner(Intel Dual Core Extreme X9100, 17" WUXGA 400NIT TFT, NVIDIA Quadro FX-3700 (DVI-DL+DisplayPort+ST) 1GB, ThinkPad Blu-ray Recordable Ultrabay Enhanced) til en ganske så fantatisk pris også.

Ut fra spec'n til både denne 17" skjermen til Lenovo og den nye til HP ser det ut til at det igjen er mulig å kjøpe en laptop med en god skjerm :thumbup:. Det er et par år siden sist...

Lenke til kommentar

Har smugtittet litt på de nye Dellmodellene i Thinkpadsegmentet, og det er vel ikke så fryktelig vanskelig å se hva de streber etter når det gjelder utseende. Kan vel ses på som et kompliment til Thinkpad? Aner ikke hva de ha brukt tidligere, men "magnesiumsutførelse" minner meg om......

 

Men er det Thinkpads? Tror ikke det.....

 

Registrerer at de vil få laang batteritid med en kilos padde under maskinen à la HP's "businessmodeller" (jeg er behørig kurert for HP's maskiner).

 

Lenovo har litt å lære av Dell - Lenovo's markedsføringen stinker så det holder ( Er det OL i Kina?) Stinker gjør sitene til Lenovo også (dog er dokumentasjonen som er tilgjengelig for maskinene god). Det er nesten slik at jeg begynner å lure på om de i det heletatt har noe ønske om å selge maskiner i det heletatt. Det er fortsatt pakket med videoreklame for de gamle maskinene selv på de amerikanske sidene....

 

Ta en titt på artiklene på HW.no om Lenovo's maskiner og sammenlign med dagens artikkel om Dell's Businessmodeller. Lenovoartiklene stinker i forhold - og det tror jeg nok har med miserabel markedsføring å gjøre (eksisterer det pressebilder av annet enn W700?)

 

Dell's maskiner frister absolutt ikke meg (men 24-30" skjermene gjør).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...