Gå til innhold

– Windows 7 kommer neste år


Anbefalte innlegg

Dere som er så pro_MS kan dere ikek bare kjøre windows og holde kjeft da? Ærlig talt, må jeg virkelig forklare hvorfor folk kan være interessert i å være med i en diskusjon? Forsåvidt så trenger man ikke å være anti-MS for å være skuffet over Vista, jeg bruker MS-os mer enn noe annet, og er fremdeles ikke imponert.

 

AtW

For det første siktet jeg ikke til deg. For det andre er jeg ikke pro-Microsoft eller noe annet. Poenget mitt er at i alle slike diskusjoner om Windows, så kommer det alltid folk med usaklige kommentarer om hvor dårlig Windows er. Det var disse jeg ba holde kjeft. Å diskutere på en saklig måte hva som man irriterer seg over med Vista f.eks er bare bra og hører hjemme i denne diskusjonen.

 

Så er man veldig misfornøyd med Vista, så er det jo bare å kjøre XP eller Linux. Eller vente til bugsa i Vista er fixa. Trenger ikke være vanskeligere enn dette!

 

Nei, du ba de som var anti-MS å holde kjeft, ikke de som var usaklige, det går fint ann å være saklig i sin argumentasjon selv om man er anit-MS. Ditt utbrudd kan vel knappest talt kalles saklig diskusjon heller. Jeg foreslår du argumenterer imot innleggene du ikke er enig med. Forøvrig er det veldig få som har innlegg av typen "å nei, vista har bugs, og jeg hater det, men jeg bruker det allikevel, hva skal jeg gjøre?". Det kan fint hende mange av de som er misfornøyd allerede har byttet, når man diskuterer produktet, så er det for dumt å avfeie kritikk med "du kan jo bare bruke noe annet".

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så jeg ser ikke helt hvorfor man skal sammenligne Vista med Windows ME?

Jeg ser helt klart hvorfor noen velger å gjøre det. At win 7 kommer så fort etter Vista vil bety at vista blir (som ME) en "generasjon" av OS'et som mange kommer til å velge å hoppe over.

Lenke til kommentar
Hva konkret tenkte du på i vista-kjernen som gjør ting så annerledes om ting skjærer seg? Kan ikke si jeg har merket den store forskjellen i så måte. Ellers er det jo interessant å se de skryter av IO og multimedia class scheudler. Noe som på mange måter er de to største hemskoene Vista har hatt etter release.

 

Forøvrig så er ikke Vista et elendig OS, kjøper jeg en ny godt spekket maskin nå, vil jeg mest sannsynlig installere Vista (nå som SP1 har ordnet opp endel nettverkstrøbbel), men det er mer det at forbedringene er så små. Det er nok av større problemer i XP å ta fatt i.

 

AtW

 

I/O systemet har jo fått seg en solid overhalning i SP1 og det kan tilogmed nå prestere bedre enn Windows XP

 

Et konkret eksempel på et problem jeg hadde med en XP maskin som ikke hadde vært eksisterende på en Vista maskin var en problem det maskinen nektet å slå seg av pga at to drivere som gikk i "vranglås" ved avslutningen av maskinen. Windows Xp vil da i all evighet vente på at driverne gir tilbakemelding om at nå er det OK å slå av Windows-når ikke driverne gir tilbakemelding om dette vil da Windows fryse.

 

Windows Vista vil da kunne tvinge disse driverne til å slå seg av på en ryddig måte slik at man slipper at drivere skal kunne kontrollere hvordan Windows skal kunne slå seg av og på på en fornuftig måte.

 

Også på feilsøkingssiden synes jeg Vista har blitt ryddigere med mere fyldigere feilrapporter, mer oversiktelige diagrammer som viser når problemene begynte og utbedrede feilkontroller i både feks Driver Verifier og Windows ellers.

 

Også bør man husk at mange av de nye sikkerhetsegenskapene ikke bare er for å holde Virus og ondsinnet programvare i sjakk, men også feks dårlig programmerte drivere som jo har fullstendig tingang til minnet og uten skikkelige rutiner kan gjøre minnet og filer korrupte.

 

Et vanlig problem i Windows XP er feks at en driver skriver til et ugyldig område av minnet og hvor den ikke gjør noen direkte ulovlige operasjoner og dermed kan minnet være korrupt i flere dager før et annet program da bruker dette området og kræsjer systemet.

Lenke til kommentar
Har jeg forvillet meg inn på itavisens kommentarseksjon? Herregud folkens, det er greit at dere ikke er begeistret for Vista eller etterfølgeren, men prøv å holde kommentarene relativt saklig. Uansett hva MS gjør får de tyn for det. Vista ble utviklet over en lang periode, noe de fikk kritikk for. Nå som Windows 7 ser ut til å kommme tidligere enn antatt får de kritikk for det og. Jeg sier ikke at en del av kritikken ikke er berettiget, men en del i denne tråden ser ut til å komme med spydigheter kun fordi det er snakk om MS.

 

For min egen del har jeg hatt langt færre problemer med Vista enn XP. Noen innkjøringsproblemer de første månedene, men etter jeg gikk over til 64-bit utgaven av Vista har det vært problemfritt. Det samme kan jeg ikke si om XP, som igrunn ikke ble stabilt før etter SP2.

 

Hvem er det som tyner MS for at OSet kommer tidligere enn antatt? Og er disse de samme som er kritiske til at Vista kom sent? Du er klar over at FOrumet ikek er en homogen masse? Det er ikke akkurat særlig overraksende at en annsamling av over 100 000 mennesker "motsier seg selv". Ellers foreslår jeg at du påpeker det du synes er dårlig argumentasjon istedet for å bare ergre deg ut i lufta, så kanskje de du tenker på tar det til seg heller, istedet for at det bare oppfattes som generell misfornøydhet.

 

AtW

 

Så fordi forumet ikke er en homogen masse og det ikke er overraskende at folk motsier seg selv, så skal man ikke påpeke det? Jeg har heller ikke sagt at det er de samme som har utrykt misnøye når det gjelder utviklingstiden av MS sine OS. Poenget var at MS ofte ender opp med å få kritikk bare fordi de er MS, ikke fordi det ligger en saklig grunn bak kritikken. En tredjedel av innleggende i denne tråden er useriøse, så jeg så ikke helt vitsen i å quote alle sammen. Innlegget mitt var uansett ment å være en motbør mot all kritikken da jeg er godt fornøyd med Vista.

Lenke til kommentar

Jeg synes det beste med XP er/var at støtten og salget av XP varte så lenge.

Jeg tror det er positivt med oprativsystemer som er stabile.

Såklart skal de ha oppdateringer og slikt. Men det er veldig stabilt får bedrifter, programvare leverandører osv at ting ikke forandrer seg hele tiden.

 

Personling håper jeg at flere linux begynner med det. Veldig greit og kunne installere et OS hos noen som ikke er så opptatt av og ha det nyeste, men at ting skal fungere og at oppdateringene kommer som dem skal.

Men det er sikkert ganske resurskrevende for noen og støtte et hoved OS, og i tillegg komme med 'nye kule' OS gjevnelig.

 

Espen

Lenke til kommentar
Så fordi forumet ikke er en homogen masse og det ikke er overraskende at folk motsier seg selv, så skal man ikke påpeke det? Jeg har heller ikke sagt at det er de samme som har utrykt misnøye når det gjelder utviklingstiden av MS sine OS. Poenget var at MS ofte ender opp med å få kritikk bare fordi de er MS, ikke fordi det ligger en saklig grunn bak kritikken. En tredjedel av innleggende i denne tråden er useriøse, så jeg så ikke helt vitsen i å quote alle sammen. Innlegget mitt var uansett ment å være en motbør mot all kritikken da jeg er godt fornøyd med Vista.

 

Det er ganske unødvendig "shock horror, 100 000 folk er ikke enig om alt". Man trenger ikke akkurat å få påpekt det for å forstå det. Posten din hadde forøvrig vært en bedre motbør om den innholdt noen argumenter imot. "En tredjedel av innleggene er useriøse" sier du uten å komme med noen særlig seriøse argumenter selv, kun løse påstander om folk motiver bak å kritisere MS. Ellers er det bra at du er fornøyd med Vista.

 

AtW

Lenke til kommentar
Enig der. Den eneste grunnen til at jeg bruker Vista nå er at 64-bit-støtten er heller dårlig i XP. Savner bare den funksjonen som gjør at man kan taste inn hva man vil ha i start med XP.

 

hvis jeg forstår deg riktig så kjør msconfig fra start menyen.

tror det er det du leter etter

Lenke til kommentar

Tja mange på dette forumet tror jeg har glemt hvordan Windows XP var ved lansering for ikke å glemme 98 og det fine "beta" os'et Win ME. XP var den største møkka jeg noensinne har putta inn i maskina da det ble lansert. Flere blåskjermer skulle en lete lenge etter og holdt meg derfor til 2000 til et halvt år etter SP1 for XP var lansert(drev frem til 2004 med dualboot med 2000) for det var først da SP1 var lansert at det OS'et begynnte å fungere slik det var ment. Ja Vista har barnesykdommer, men det er fortsatt et "nytt" os og det vil bli bedre. Husk at XP har hatt en modningstid på nesten 8 år for å komme dit det er nå.

Lenke til kommentar
Det er ganske unødvendig "shock horror, 100 000 folk er ikke enig om alt". Man trenger ikke akkurat å få påpekt det for å forstå det. Posten din hadde forøvrig vært en bedre motbør om den innholdt noen argumenter imot. "En tredjedel av innleggene er useriøse" sier du uten å komme med noen særlig seriøse argumenter selv, kun løse påstander om folk motiver bak å kritisere MS. Ellers er det bra at du er fornøyd med Vista.

 

AtW

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du prøver å vri ordene mine slik du gjør her. Det jeg sa i den første posten min var at MS hadde fått kritikk for bruke for lang tid med Vista og at de nå får kritikk for planene om å slippe Vistas etterfølger allerede neste år. Jeg sa aldri at det var de samme folkene som kom med denne kritikken, ei heller sa jeg at det var overraskende at "en annsamling av over 100 000 mennesker motsier seg selv". Den påfølgende kommentaren var heller ikke ment så generelt som du fremstiller det. Om man ser noen motsier seg selv i en tråd så skal man ikke påpeke det? Vi er jo tross alt 100k medlemmer her, motsigelser vil jo skje... Oppfordringen min om å komme med faktiske argumenter når man skal kritisere er uansett seriøs nok. Det var slengkommentarene jeg stilte spørmål ved motivasjonen, ikke de som har noe faktisk å komme med. Jeg er fullstendig klar over at alt ikke er rosenrødt når det gjelder MS og det finnes mange kritikkverdige punkter å belyse, men jeg synes ikke kommentarer som "Vista er Millenium 2" er et av de.

Lenke til kommentar

Jeg liker det jeg har lest om tankegangen bak en microkernel som kommer i Windows 7. Håper og tror det blir OS som både er enklere (på innsiden), har langt færre bugs og bedre stabilitet.

Men vi får vente og se. Det virker som det kan bli en verdig arvtager etter XP.

 

Enig der. Den eneste grunnen til at jeg bruker Vista nå er at 64-bit-støtten er heller dårlig i XP. Savner bare den funksjonen som gjør at man kan taste inn hva man vil ha i start med XP.

XP x64 hadde dårlig driverstøtte ca det første året. Nå er det tre år siden det ble lansert og det fungerer utmerket etter min erfaring på alle PCene jeg har det på.

 

Mulig du finner søkefunksjonen til XP eller XP x64 via denne og denne siden.

Lenke til kommentar

Tja, er jo en del ting jeg lurer på når det gjelder W7 :

 

*Mer DRM?

*Mer overvåking av brukerens vaner? (Ser ut som det).

 

Ellers så ser det jo ut som MS er inne på noe med en Microkernel, forhåpentligvis så yter W7 langt bedre enn xp og vista når man har en optimalisert pc for den.

Lenke til kommentar
Det er ganske unødvendig "shock horror, 100 000 folk er ikke enig om alt". Man trenger ikke akkurat å få påpekt det for å forstå det. Posten din hadde forøvrig vært en bedre motbør om den innholdt noen argumenter imot. "En tredjedel av innleggene er useriøse" sier du uten å komme med noen særlig seriøse argumenter selv, kun løse påstander om folk motiver bak å kritisere MS. Ellers er det bra at du er fornøyd med Vista.

 

AtW

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du prøver å vri ordene mine slik du gjør her. Det jeg sa i den første posten min var at MS hadde fått kritikk for bruke for lang tid med Vista og at de nå får kritikk for planene om å slippe Vistas etterfølger allerede neste år. Jeg sa aldri at det var de samme folkene som kom med denne kritikken, ei heller sa jeg at det var overraskende at "en annsamling av over 100 000 mennesker motsier seg selv". Den påfølgende kommentaren var heller ikke ment så generelt som du fremstiller det. Om man ser noen motsier seg selv i en tråd så skal man ikke påpeke det? Vi er jo tross alt 100k medlemmer her, motsigelser vil jo skje... Oppfordringen min om å komme med faktiske argumenter når man skal kritisere er uansett seriøs nok. Det var slengkommentarene jeg stilte spørmål ved motivasjonen, ikke de som har noe faktisk å komme med. Jeg er fullstendig klar over at alt ikke er rosenrødt når det gjelder MS og det finnes mange kritikkverdige punkter å belyse, men jeg synes ikke kommentarer som "Vista er Millenium 2" er et av de.

 

Om man ser noen motsier seg selv, så er det fint om du påpeker og konkretiserer det ja. Det som derimot er ganske uinterresant er om en person sier noe, og en annen person motsier det. Det vil alltid skje, og det vil skje i alle retniger om alle ting.

 

AtW

Lenke til kommentar

Som en liten sidenote...la inn UBUNTU igår, 8.04 beta. Har ikke vært inne i linux etter 4.0 versjonen av RedHat og må så at herregud å mye bedre opplevelsen nå var enn før. Bare spilling nå hadde blitt en mulighet vil mine dager i windows være over!

Lenke til kommentar
Jeg synes det er i overkant optimistisk å tro at folk er villige til å betale opp mot 4 laken for toppversjonen av et system som likevel blir byttet ut tre år etter.

Jeg har kun OEM Vista på kontoret, og kun 2-3 maskiner vil noengang ha Vista på kontoret.

 

Årsaken er at kundemassen dessverre ikke alltid gjør det smarteste og da må vi også være oppdatert på Vista.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...