Gå til innhold

– Windows 7 kommer neste år


Anbefalte innlegg

Jeg synes at de 5 åra mellom XP og Vista var bra jeg. Nytt OS hvert 3. år er unødvendig og bare for at Microsoft skal tjene mer penger. Da er det heller bedre at dem kommer med flere service packs.

 

Jeg opplever ingen store problemer med Vista x64 til mitt daglige bruk. Klart nå spiller jeg få spill, men de eventuelle problemene med spill i Vista har mest å gjøre med skjermkort drivere. Her har nVidia kommet seg veldig.

 

Dere som er anti-Microsoft : Hvorfor ikke bare kjøre Linux og holde kjeft da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes at de 5 åra mellom XP og Vista var bra jeg. Nytt OS hvert 3. år er unødvendig og bare for at Microsoft skal tjene mer penger. Da er det heller bedre at dem kommer med flere service packs.

 

Jeg opplever ingen store problemer med Vista x64 til mitt daglige bruk. Klart nå spiller jeg få spill, men de eventuelle problemene med spill i Vista har mest å gjøre med skjermkort drivere. Her har nVidia kommet seg veldig.

 

Dere som er anti-Microsoft : Hvorfor ikke bare kjøre Linux og holde kjeft da?

 

Dere som er så pro_MS kan dere ikek bare kjøre windows og holde kjeft da? Ærlig talt, må jeg virkelig forklare hvorfor folk kan være interessert i å være med i en diskusjon? Forsåvidt så trenger man ikke å være anti-MS for å være skuffet over Vista, jeg bruker MS-os mer enn noe annet, og er fremdeles ikke imponert.

 

AtW

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hva de klarer å få til med Vienna. XP er stabilt, fungerer bra med hardware, drivere, alle spill (dog uten DX10, men hva betyr vel det?), er kjapt nok. Får de til ting som ble lovet til Vista, sånn som oppdatert filsystem, etc, eller klarer å inkorporere en ordentlig mikrokernel som de ekpirimenterer med i Singularity kan det hele bli spennende. Ellers tror jeg alt prat om Vienna blir møtt med likegyldighet fra min side og XP kjøper seg enda flere år som main OS.

Lenke til kommentar
Korriger meg hvis jeg tar feil, men var det ikke slik at Vienna skal bli mindre bloatware og være en slankere og kjappere versjon enn Vista, eller er det noe jeg har drømt?

 

Det er planlagt/underveis en betydelig refactoring av OS-et mot et mer modulbasert system ala det Mac OSX, BSD og Linux har så vidt jeg vet. Så alle indikasjoner er at vi får et slankere system, trolig også langt bedre når det gjelder "tilpassing" av oppsett.

 

Personlig betyr det lite for meg hva MS tenker på, regner med at før Windows 7 er tilgjengelig er jeg mer eller mindre avdanket Windows bruker. Men jeg hilser uansett MS sin bestrebelsen med å endelig lage et virkelig godt OS velkommen. Vi trenger de for å pushe utvikling på andre OS også.

Lenke til kommentar
Hurra!! Nye og spennende måter å krangle med OS'et på.

 

NB! Minimumsspekk for M$-W7: 4GB RAM, 4-core (men benytter selvsagt bare én), 35 GB ledig HDD-plass. Men den har TO analoge klokker med glass-effekt!

 

var ikke hdd-kravet for xp 2gb? også 20gb for vista? så i god tradisjon blir det nå 200GB minimumsplass for å instalere core windows vienna. og såklart det gode gamle kravet om 3d-akselerator for å vise 2d :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-b5747
Ifølge Bill Gates er Microsoft i rute med Windows 7, også kjent under kodenavnet "Vienna".

 

 

 

Les mer

 

Hum .. Blir dette denne såkalte Windows Surface ? :) Jeg gleder meg noe enormt faktisk. :p Innen det kommer har folk begynt å elske Vista, og kommer til å totalt HAAAAAATE Windows 7 :p

Lenke til kommentar

Skal ikke glemme at Xp var ganske ubrukelig da det ble lansert. Det er derfor noe håp for Vista også, men SP1 ble nok lansert for tidlig i håp om å bevege kundene litt fortere.

 

Jeg tror mange bedrifter kommer til å sitte stille på XP SP3 veldig lenge. Selv om det ikke kommer mange oppdateringer etter SP3. Hos oss har vi Vista på prøve i ca40 maskiner nå. De fungerer, men det er alt for tregt. Forøvrig var dvalemodus på laptop er en dødare, men det har kommet seg i det siste (før SP1).

 

Fokuset for Windows 7 synes jeg virker veldig bra. De sier de vil ha operativsystemet mer modulært og lagdelt med vesentlig tynnere kjerne. Det kan jo bli bra, men det vil sikkert være fullt av bugs som alle andre OS er ved lansering. Antagelig vil gi gjenbruke mye fra Vista i ting som ligger utenfor kjernen, noe som kan slå bra ut med litt tweaking av ytelse og fjerning av bugs. Tross alt mye avansert funksjonalitet her.

 

Må imidlertid innrømme at Vista var det ekstra sparket som fikk oss til å begynne å titte veldig seriøst på Linux. Spesielt på server siden, men også i noe grad på arbeidsstasjoner.

 

Bruker forøvrig BSD på brannmuren, virkelig genialt OS. Vista basert brannmur hadde ikke akkurat vært et alternativ. :)

Lenke til kommentar
Tja, personlig synes jeg forskjellene er rimlig minimale, spesielt om man tar i betraktning tidshorisonten, og hva som ble "lovt". Stabiliteten er ikke nevneverdig bedre (snarere motsatt), sikkerheten er dog bedre, men i praksis gjør det ingen forskjell om man kunne sine saker med XP.

 

Ellers synes jeg unnskyldingen med "få ressurser" er noe tynn, de har jo brukt svært mye ressurser på Vista, men resulatet er allikevel ieke særlig imponerende. Men naiv som jeg er har jeg fortsatt tro på Win7, fokuset virker ihvertfall til å være riktig (men så så jo også vista lovende ut før launch)

 

AtW

 

Vel de fleste forskjellene fra Xp-kjernen og Vista kjernen merker man egentlig ikke før ting skjærer seg---om man tar et tid på å sammenlinge den kjernen som sitter i Vista med kjernen i XP ser man at det er gjort en god del! (I tillegg vil jo SP1 implementere flere funksjoner tilgjengelig i Server 2008 kjernen)---så i det hele tatt er det faktisk gjort en god del for å få Vista til å fungere bedre enn XP.

 

Vista kjerne endringer del 1

Vista kjerne endringer del 2

Server 2008 kjernen

 

Synes egentlig dette er interessant lesing over hvordan man håndterte en del Irritasjonsmomenter med XP og har fått til et mere strømlinjeformet design. Men som sagt---det meste merker man ikke før det skjærer seg.

Lenke til kommentar

Det er gjort relativt mye refactoring i Vista, mindre ting i kernel space og litt mer modulært. Problemet er at selv om dette er en god utvikling (rent teknisk), så har det ikke blitt gjennomført slik at kundene oppfatter det som positivt. Og da er man igrunnen likelangt. La oss håpe at W7 fortsetter samme stien teknisk sett (er vel planlagt også), men blir gjennomført litt bedre før release.

Lenke til kommentar
Tja, personlig synes jeg forskjellene er rimlig minimale, spesielt om man tar i betraktning tidshorisonten, og hva som ble "lovt". Stabiliteten er ikke nevneverdig bedre (snarere motsatt), sikkerheten er dog bedre, men i praksis gjør det ingen forskjell om man kunne sine saker med XP.

 

Ellers synes jeg unnskyldingen med "få ressurser" er noe tynn, de har jo brukt svært mye ressurser på Vista, men resulatet er allikevel ieke særlig imponerende. Men naiv som jeg er har jeg fortsatt tro på Win7, fokuset virker ihvertfall til å være riktig (men så så jo også vista lovende ut før launch)

 

AtW

 

Vel de fleste forskjellene fra Xp-kjernen og Vista kjernen merker man egentlig ikke før ting skjærer seg---om man tar et tid på å sammenlinge den kjernen som sitter i Vista med kjernen i XP ser man at det er gjort en god del! (I tillegg vil jo SP1 implementere flere funksjoner tilgjengelig i Server 2008 kjernen)---så i det hele tatt er det faktisk gjort en god del for å få Vista til å fungere bedre enn XP.

 

Vista kjerne endringer del 1

Vista kjerne endringer del 2

Server 2008 kjernen

 

Synes egentlig dette er interessant lesing over hvordan man håndterte en del Irritasjonsmomenter med XP og har fått til et mere strømlinjeformet design. Men som sagt---det meste merker man ikke før det skjærer seg.

 

Hva konkret tenkte du på i vista-kjernen som gjør ting så annerledes om ting skjærer seg? Kan ikke si jeg har merket den store forskjellen i så måte. Ellers er det jo interessant å se de skryter av IO og multimedia class scheudler. Noe som på mange måter er de to største hemskoene Vista har hatt etter release.

 

Forøvrig så er ikke Vista et elendig OS, kjøper jeg en ny godt spekket maskin nå, vil jeg mest sannsynlig installere Vista (nå som SP1 har ordnet opp endel nettverkstrøbbel), men det er mer det at forbedringene er så små. Det er nok av større problemer i XP å ta fatt i.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Dere som er så pro_MS kan dere ikek bare kjøre windows og holde kjeft da? Ærlig talt, må jeg virkelig forklare hvorfor folk kan være interessert i å være med i en diskusjon? Forsåvidt så trenger man ikke å være anti-MS for å være skuffet over Vista, jeg bruker MS-os mer enn noe annet, og er fremdeles ikke imponert.

 

AtW

For det første siktet jeg ikke til deg. For det andre er jeg ikke pro-Microsoft eller noe annet. Poenget mitt er at i alle slike diskusjoner om Windows, så kommer det alltid folk med usaklige kommentarer om hvor dårlig Windows er. Det var disse jeg ba holde kjeft. Å diskutere på en saklig måte hva som man irriterer seg over med Vista f.eks er bare bra og hører hjemme i denne diskusjonen.

 

Så er man veldig misfornøyd med Vista, så er det jo bare å kjøre XP eller Linux. Eller vente til bugsa i Vista er fixa. Trenger ikke være vanskeligere enn dette!

Lenke til kommentar

Har jeg forvillet meg inn på itavisens kommentarseksjon? Herregud folkens, det er greit at dere ikke er begeistret for Vista eller etterfølgeren, men prøv å holde kommentarene relativt saklig. Uansett hva MS gjør får de tyn for det. Vista ble utviklet over en lang periode, noe de fikk kritikk for. Nå som Windows 7 ser ut til å kommme tidligere enn antatt får de kritikk for det og. Jeg sier ikke at en del av kritikken ikke er berettiget, men en del i denne tråden ser ut til å komme med spydigheter kun fordi det er snakk om MS.

 

For min egen del har jeg hatt langt færre problemer med Vista enn XP. Noen innkjøringsproblemer de første månedene, men etter jeg gikk over til 64-bit utgaven av Vista har det vært problemfritt. Det samme kan jeg ikke si om XP, som igrunn ikke ble stabilt før etter SP2.

Lenke til kommentar
"Lanseringen antas å finne sted rundt sensommeren/høsten 2009."

Jeg tror det ikke før jeg ser det. Det har vært så mange uttalelser rundt dette at jeg har lagt W7 helt i baktanken. Men det er det eneste OS'et som evt. kan erstatte XP i bedriftssammenheng etterhvert. For mitt vedkommende(mine brukere).

 

 

Etter å ha brukt Vista en stund på kontoret så er det et par hovedinntrykk som sitter igjen.

 

- Nettverksytelsen er elendig og rene kalde sirupen selv med alle hotfixes, dog ikke SP1 ennå.

- Den var i det hele tatt litt seig i alt før jeg fikk lagt inn alle hotfixes, selv med 4GB og E6750.

- Nå synes jeg den faktisk oppfører seg ganske bra.

- Jeg synes den takler tunge arbeidsoppgaver bedre enn XP og jobber jevnt uten heng nesten uansett hva jeg hiver på den.

 

Personlig ser jeg på W7 som en Vista R2, så det blir spennende se hvilke forbedringer som er gjort. Jeg håper de slutter å begrense søkefunksjonalitet på filnivå og jeg er ikke interessert i å søke i hele Kina når jeg skal finne noe på harddisken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Har jeg forvillet meg inn på itavisens kommentarseksjon? Herregud folkens, det er greit at dere ikke er begeistret for Vista eller etterfølgeren, men prøv å holde kommentarene relativt saklig. Uansett hva MS gjør får de tyn for det.

Skal si meg enig i at usaklig kritikk kan folk spare seg for. Mye av den kritikken som kommer er usaklig, men det kan jo bare tyde på en stor fellesnevner her, folk er svært misfornøyde med microsoft og dems produkter.

 

Ola nordmann og svært mange andre "normale" databrukere rundt i verden begynner å få øynene opp for hva ett operativsystem faktisk er og ikke minst gjør. Flere og flere har forstått at det er mye feil som faktisk kan skyldes microsoft, noe vi gamle travere har sett siden windows 3.11.

 

Linux spiser mer og mer markedsandeler, så microsoft burde skjerpe seg, det kan ikke fortsette slik, det taper alle kunder på uansett monopol.

 

Monopol er til for å brytes ned..

Lenke til kommentar

Problemet til MS er at de viktige endringene som gjøres ikke er synlig for vanlige brukere. Det skjer MYE under panseret som proggere kan ta nytte av. Det fører til bedre applikasjoner over tid. Det er jo litt synd at vi må ta hensyn til gamle win32 api'et i mange år fremover...

Lenke til kommentar
Har jeg forvillet meg inn på itavisens kommentarseksjon? Herregud folkens, det er greit at dere ikke er begeistret for Vista eller etterfølgeren, men prøv å holde kommentarene relativt saklig. Uansett hva MS gjør får de tyn for det. Vista ble utviklet over en lang periode, noe de fikk kritikk for. Nå som Windows 7 ser ut til å kommme tidligere enn antatt får de kritikk for det og. Jeg sier ikke at en del av kritikken ikke er berettiget, men en del i denne tråden ser ut til å komme med spydigheter kun fordi det er snakk om MS.

 

For min egen del har jeg hatt langt færre problemer med Vista enn XP. Noen innkjøringsproblemer de første månedene, men etter jeg gikk over til 64-bit utgaven av Vista har det vært problemfritt. Det samme kan jeg ikke si om XP, som igrunn ikke ble stabilt før etter SP2.

 

Hvem er det som tyner MS for at OSet kommer tidligere enn antatt? Og er disse de samme som er kritiske til at Vista kom sent? Du er klar over at FOrumet ikek er en homogen masse? Det er ikke akkurat særlig overraksende at en annsamling av over 100 000 mennesker "motsier seg selv". Ellers foreslår jeg at du påpeker det du synes er dårlig argumentasjon istedet for å bare ergre deg ut i lufta, så kanskje de du tenker på tar det til seg heller, istedet for at det bare oppfattes som generell misfornøydhet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...