Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

 

Å? Min ditt oppsett skulle man jo tro du bodde på bygdøy! :D

Jeg er oppvokst med hav utsikt, Aker Brygge & Galgeberg i Kristiansand. Så det er veldig trist nå som jeg kun ser andre boliger ut av vinduet... 

 

Noe som er litt interessant for min del, er at etter jeg har lyttet til HE-6 i en god stund, har jeg nå dempet volumet som jeg vanligvis brukte å høre på med LCD-3F. Har tydeligvis lyttet til LCD-3F med over 95dB! Nå ligger jeg mer på 85-90dB. 

 

Minner om at du bare har 2 ører og at hørselsskade ikke leges...

Med kontinuerlig 94 dB lyd tar det ca. 1 time for å skade hørsel.

 

http://www.dangerousdecibels.org/education/information-center/decibel-exposure-time-guidelines/

 

 

Vel. Så enkelt er det ikke.

 

95dB for hodetelefoner målt ved en tilfeldig telefonmikrofon, uten at vi engang får opplyst hvilken vekting det er snakk om... er fint lite indikativt på hvor farlig volum det er snakk om. Det er nesten ikke godt nok til å sammenligne de to nevnte hodetelefonene engang. Forøvrig holder det med to trykk ifra din link før man får detaljerte beskrivelser av hvor "enkelt" det er å måle feil ved enkel måling av hodetelefoner.)

 

I normalt relativt stille omgivelser er lytting til gode hodetelefoner noe som man helt intuitivt klarer å gjøre på trygt vis. Man når såpass volum at det blir ubehagelig over tid, før man når såpass volum at det gir reel fare for skade. Ønsker man å være forsiktig med hodetelefoner også i støyende omgivelser, så bør man merke seg hvor høyt det er behagelig over tid med gitt utstyr i stille omgivelser, og så legge seg litt under der, selv om det frister å skru på mer.

 

Det er også store forskjeller på støy på jevnt høyt nivå, og dynamisk musikk. Så store forskjeller at grensenivå/anbefalinger for støy i arbeidslivet har fint lite med hvor man bør legge listen for hvor forsiktig man skal være med volum ellers. Selvfølgelig skal man være forsiktig, men med hodetelefoner så kan man ikke måle seg fram til "trygt" volum. I tillegg så er det jo noe eget med diskanten fra hodetelefoner... i negativ forstand - den kommer rett på, og det er fortere gjort å få unormalt mye energi i diskanten sammenlignet med andre lydkilder.

 

Om man ser på vanlige høyttalere, så er det mulig å si mer om trygt volum ut fra enkle målinger. Men selv da, må man vite nok til å gjøre rette målinger for å kunne komme fram til noe fornuftig.

 

For all del, mål. Det er fint å være litt obs på støy i hverdagen. Selv en ukalibrert app på mobil er nok til å gi et bedre perspektiv på hva som er "høyt" og ikke - og hva slags støy man omgir seg med i hverdagen. Selv fikk jeg en liten aha-opplevelse når jeg dro fram mobilen med spl-måler på en busstur. Gjennomsnitt over 85dB. Ikke rart det var godt å komme hjem til et stille hus med lavt støygulv.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaring med å modde DT 770? Ser at det ligger noen guider, og mange har moddet det. Tenker da på å gjøre det om til en avtagbar 3.5mm jack. Er så lei av å ha 2,5 meter med kabel å jobbe med.

 

Ser jo relativt enkelt ut, selv om jeg ikke har noen erfaring med lodding og slikt. Noen fallgruver det er viktig å passe på? Noe spesielt valg av kontakter/kabler som er anbefalt?

Det er ikke noe spesielt i forhold til hodetelefoner, men "vanlig" loddeteknikk gjelder. Vær forsiktig med varmen. For høy varme over for lang tid kan gi skader. Enkelte hodetelefoner har meget små toleranser og er vanskelige for nybegynnere å lodde på. DT770 ser ut til å være relativt greie. (Se sammenligning av loddepunkt på T1 og DT770 nedenfor)

 

http://www.hifisentralen.no/forumet/attachments/mitt-anlegg-og-billedtra-der/97698d1335555559-gwikse-s-system-t1zeusinside.jpg<- legg merke til hvor nære loddepunktene til hvit og blå ledning er. Se også hvor fine loddingene er. Kvalitetsarbeid! Når resultatet blir blankt, så har man gjort alt "rett"

http://cdn.head-fi.org/8/8f/8f33f978_2015_cans_25Mai.jpeg<- større avstand mellom de to punktene på elementet. Bør være greit for en nybegynner. Fint eksempel på litt klumpete og "dårlig" lodding. Litt søl, og loddepunktene er matte.

 

http://www.bestinc.org/survival_guide/education_resources/sasoldering.html<- gode bilder på hvordan dårlige og greie loddepunkt ser ut.

http://www.hometheatershack.com/forums/remotes-cables-accessories-tweaks/13000-how-solder-illustrated-diy-guide-making-your-own-cables-2.html<- spesifikt mot lydkabler. Fine bilder og gode råd. :)

 

Vær så lur at du tar loddepunktene mot selve elementene helt til slutt. Øv gjerne litt på forhånd før du går løs på selve hodetelefonene. Helst med ledning som er noe tilsvarende som den i hodetelefonene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt pussig det der med volum. 

Når min bror er på besøk og skal lytte, så får jeg helt sjokk i hvor høyt han har det. 

Men har er litt eldre & har vært på endel mer konserter enn meg! 

Men jeg får aldri ubehag... Fikk absolutt godkjent hørsel forrige hørseltest jeg hadde. 

Målte med iPhone 6 & appen "Decibel 10th". Har telefonen mellom putene og klemmer klokkene sammen så det blir så tight seal så mulig. 

Lenke til kommentar

 

 

Å? Min ditt oppsett skulle man jo tro du bodde på bygdøy! :D

Jeg er oppvokst med hav utsikt, Aker Brygge & Galgeberg i Kristiansand. Så det er veldig trist nå som jeg kun ser andre boliger ut av vinduet... 

 

Noe som er litt interessant for min del, er at etter jeg har lyttet til HE-6 i en god stund, har jeg nå dempet volumet som jeg vanligvis brukte å høre på med LCD-3F. Har tydeligvis lyttet til LCD-3F med over 95dB! Nå ligger jeg mer på 85-90dB. 

 

Minner om at du bare har 2 ører og at hørselsskade ikke leges...

Med kontinuerlig 94 dB lyd tar det ca. 1 time for å skade hørsel.

 

http://www.dangerousdecibels.org/education/information-center/decibel-exposure-time-guidelines/

 

 

Vel. Så enkelt er det ikke.

 

...

 

Det er så enkelt men du har ikke fått med deg hva jeg skrev:

KONTINUERLIG LYD ved 94dB gir hørselsskade etter ca. 1 times eksponering (for et "gjennomsnittsmenneske").

Der er vitenskapen rundt hørsel og hørselsskade veldig klar.

 

Men som du skriver; musikk er ikke er kontinuerlig lyd og er vanskeligere å måle.

Men med f.eks. dBA vekting, gir det et ganske bra gjennomsnittstall, der man har tatt hensyn til hvilke frekvenser øret er mest følsom for. Måler du musikken til 95dBA, er hørselsskade sannsynlig etter 1 time.

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Man må ha et

 

Det er så enkelt men du har ikke fått med deg hva jeg skrev:

KONTINUERLIG LYD ved 94dB gir hørselsskade etter ca. 1 times eksponering (for et "gjennomsnittsmenneske").

Der er vitenskapen rundt hørsel og hørselsskade veldig klar.

 

Men som du skriver; musikk er ikke er kontinuerlig lyd og er vanskeligere å måle.

Men med f.eks. dBA vekting, gir det et ganske bra gjennomsnittstall, der man har tatt hensyn til hvilke frekvenser øret er mest følsom for. Måler du musikken til 95dBA, er hørselsskade sannsynlig etter 1 time.

 

Nei. Hørselsskade er ikke sannsynlig etter 1 time ved 94dBA for et gjennomsnittsmenneske. 1 time med 94dBA er nok til å potensielt kunne skade de med mest følsom hørsel. Grensenivåene du refererer til innebærer en viss form for sikkerhetsmargin. Selvfølgelig bør man forsøke å rette seg inn etter de, men de er i seg selv ikke perfekte, og det er til dels store forskjeller fra person til person hvor høyt volum man tåler. 

 

Vitenskapen rundt hørsel og hørselsskade er klar nok på at det åpenbart lønner seg å være forsiktig. Den er ikke klar nok til at man absolutt kan hevde at så så mange dB innenfor fornuftige grenser gir åpenbar skade for et gjennomsnittsmenneske. Kun at man må være fornuftig.

 

Man må måle på korrekt vis, og bruke "rett" vekting for å kunne si noe som helst fornuftig om potensielle skadevirkninger. Selv ikke A-vekting er "godt nok" om man virkelig bryr seg, da A-vekting ikke tar tilstrekkelig hensyn til hvordan volum påvirker potensielle skadevirkninger. Men det er godt nok til å gi en god indikasjon, såfremt man kommer fram til den A-vektede målingen på "rett" måte. For hodetelefoner innebærer dette bruk av dukkehode som simulerer øre og øregang, og lar målingen skje med "normal" tetting mot hode. Noe ala dette: 

 

162_images_neumann_KU100_Z.jpg

(Neumann KU 100)

 

Siden vi er i en tråd som handler om hodetelefoner, så må vi ta inn over oss realiteten om hvor vanskelig det faktisk er å måle korrekt lydnivå fra hodetelefoner.

 

Misforstå meg rett - jeg unner ingen å oppleve hørselsskader, og jeg er en av alt for få som er negativt til høyt lydnivå, tar med øreplugger og/eller holder seg i bakgrunnen på konsert. Det er viktig å være forsiktig, og det å diskutere emnet uten å bombastisk referere til en standard som faktisk er et akseptabelt "minimum" for arbeidslivet er viktig. Jeg syns det er for lite fokus på støy, generelt - og at enhver tilnærming til det å bry seg om egen hørsel er et riktig steg i rett retning. Legger man litt penger i utstyret, så oppnår man godlyden lenge før det går på bekostning av egen hørsel. Tvert man forlanger musikk i støyende omgivelser, så er man inne på noe som fort kan være veldig mye mer farlig enn det er å slappe av med hodetelefoner i stille omgivelser.

 

Jeg er såpass heldig selv at jeg bor såpass øde at jeg har et støygulv som gjør at "småting" som vanligvis drukner i bakgrunsstøy oppleves som irritasjonsmomenter. Jeg har også såpass til uflaks at jeg opplever stressavhengig tinnitus. Følelsen av å komme hjem fra en helg i Trondheim (eller Oslo...) og plutselig oppleve at kroppen har tilpasset seg til mer bråkete omgivelser, og at en stille kveld fylles av egenstøy fra øret og hjernen, er helt håpløs.

 

Alle burde oppleve reel stillhet rundt seg. Så lavt støygulv at man hører støy fra ting som man egentlig trodde gjorde jobben sin uten å lage lyd. Lyden av en katt i det fjerne som puster, lyden av egen kropp som fungerer. Høre summingen fra en sparepære fra ikea. Lydene fra støyforurensningen i strømnettet, når en transformator i en normalt helt stille forsterker gir lyd fra seg, summingen fra en helt vanlig dataskjerm. Og ikke minst - den totale stillheten når alt er slått av, og det er helt blikkstille.  :love:

 

BMWcoupeftw: etter litt kjapp googling, så ser det ut som om "Decibel 10th" kun gir uvektet resultat. Det kan fort være 10-20 dB imellom dBZ (uvektet) og dBA - og du bør se etter en app som lar deg måle med forskjellig vektig og forskjellig tidshorisont. dBA er viktig, siden det er "rett" måling i forhold til hvordan vi opplever lydnivå, og dBZ er viktig når det gjelder hvor høyt man når rent elektrisk. dBZ bør brukes når du ser på hvilke forsterkere og hvor mye gain du trenger, og dBA bør brukes for å se på hvor høyt du faktisk spiller.
 
Har man belastet øret så mye at det ringer etterpå, så er man dessverre i faresonen.  :hm: Hadde man hatt kontroll over volum, så hadde man gjerne stoppet litt før... man må nesten vise litt forsiktighet selv, for å holde hørselen ved like ved konserter.
Endret av Jann - Ove
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja.

 

Fine saker. Demper på en grei måte, og eneste aberet er at de er mer synlige enn vanlige øreplugger.

 

De duger ikke til alt. Ville ikke stått i en konsertgrav med de, ei heller holder de på skytebanen. Men til sånn normalt høyt nivå, så demper de på en grei måte, uten at det går nevneverdig utover oppfattet frekvensrespons. Brukte de nok til at jeg følte et lite savn når jeg måtte jobbe på konsert og måtte ty til 3m skumøreplugger / peltor hørselvern.

 

Opplevelsen var såpass god at det egentlig frister med støpte øreplugger med tilsvarende frekvensnøytral demping.

Lenke til kommentar

Noen som har fått testet dempepluggene til Etymotic på høye lydnivåer ?

Virker bedre enn øreplugger til konserter, men usikker på den opplevde kvaliteten med disse siden de er fysisk designet for å dempe høy lyd uten å rote med normal lyd. Interessant konsept.

Har du en produktlenke?

 

Selv har jeg benyttet meg av plugger tilsvarende de til høyre på denne siden, men har i flere år vurdert støpte:

http://www.hantek.no/orepropper/musikk

,

Dessverre for meg, så tror jeg at "smerteterskelen" min for passive propper er på rundt 900kr, for jeg ser på deres sovepropper som såvidt innenfor en akseptabel pris: http://www.hantek.no/orepropper/sovepropper/sleepsound

Lenke til kommentar

Ja.

 

Fine saker. Demper på en grei måte, og eneste aberet er at de er mer synlige enn vanlige øreplugger.

 

De duger ikke til alt. Ville ikke stått i en konsertgrav med de, ei heller holder de på skytebanen. Men til sånn normalt høyt nivå, så demper de på en grei måte, uten at det går nevneverdig utover oppfattet frekvensrespons. Brukte de nok til at jeg følte et lite savn når jeg måtte jobbe på konsert og måtte ty til 3m skumøreplugger / peltor hørselvern.

 

Opplevelsen var såpass god at det egentlig frister med støpte øreplugger med tilsvarende frekvensnøytral demping.

 

+1. Har brukt Etymotics på konserter og det fungerer veldig bra.

Finnes bedre alternativ men det blir mye dyrere.

Lenke til kommentar

Ja det er jo et under at jeg ikke er blitt døv enda!

Men på konserter er det jo ofte over 100dB, EDM konserter varer jo i flere timer... Ikkje bra... Men da merker man jo at det ringer i ørene etterpå

 

Se posten fra Jann-Ove som er meget bra skrevet. Ringer det i ørene har du vært i "faresonen".

Man blir vanligvis ikke døv av hørselsskade, men man kan miste evnen til å høre diskant/mellomtone. Det gjør man også ved normal aldring så det gjelder å ikke hjelpe til for mye...

http://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/1463964-your-hearing-range-actual-vs-age-expected-average.html

Lenke til kommentar

Hei,

 

Fikk gjennomslag for støtte til hodetelefoner til de ansatte på jobb (åpent kontorlandskap) og må komme med et forslag til type. Noen som kan hjelpe med tips?

 

Kriterier er mest mulig kvalitet og komfort for pengene. Støydemping, trådløs, mikrofon etc er bonus. Budsjett er på 500-1500.

 

Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...