Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde tidenes flaks i dag; skulle montere de nyinnkjøpte B&W SCMS på bakveggen; festet med gipsskruer på samme måte som de gamle SCM1.... i det jeg justerer den ene høytaleren så løsner den fra veggen. Toppen av flaks at jeg holdt den ene hånda under høytaleren akkurat da! :) Det blir gipsanker på neste forsøk ;)

Gipsanker gjorde susen; kan henge i veggfeste til høytaleren nå :)

 

Da er det bare å flytte et par lydabsoberende plater i taket og gjøre ny romkalibrering (tar 4+ timer).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

"As you read about the cans below, I suggest that you always leave the compromised position of simply getting a pair of Sennheiser HD 600s on the table allowing you to wait it out for five years to see what happens. I'm not saying they sound as good as these top-of-the-line cans, but they're way closer than the dollar difference would indicate, and it'll free up a thousand dollars or more for music and the like."
Read more at http://www.innerfidelity.com/content/big-sound-2015-finale-headphones#tSVd0bRB50lhU7kT.99

Lenke til kommentar

Det er det som er greia med lyd og det meste annet for den saks skyld. Når du kommer opp til en viss pris er det en god deal i forhold til kvalitet og ytelse. Når du begynner å øke derfra koster det som regel mer enn det smaker og man beveger seg lengre og lengre fra sweetspoten pris/ytelsesmessig jo mer det koster. HD600/HD650 er absolutt gode hodetelefoner, men de er for mange ganske distanserte i lydbildet i forhold til hva mange foretrekker i dag. De tåler greit litt EQ, spesielt i bassen. Synes de har en fin signatur som funker med langvarig lytting. Mulig jeg blir å poste EQ-frekvenskurve for å få HD650 til å låte litt mer som X1 i Foobar 2000 en dag jeg får ånden over meg.

Lenke til kommentar

Det ligger HE-560 på finn & hfs.

 

Jeg har ikke fått høre HD600/HD650 enda. Det har liksom alltid dukket opp noe annet :p 

Det som virker å være greia med HD650 er at dem skalerer veldig bra, så en god forsterker er viktig. Ikke minst er det vel et par modder som gjør dem enda bedre igjen. Hifiman HE-6 høres mye bedre ut når man "modder" dem med Audeze pads osv. 

Men nå har jeg sendt mine HE-6 til Kina får å få nye på garantien. 

Lenke til kommentar

HD600 og HD650 er for meg ganske forskjellige. HD600 "nøytrale" til det kjedsommelige og HD650 "nøytrale" med litt pondus i mellombass. Begge har eksemplarisk gjengivelse av mellomtone. Diskant var på tidlige eksemplarer (spesielt HD650) noe tilbaketrukket/sløret, men dette ble rettet for lenge siden.

Min favoritt er HD650, som jeg mener er beste hodetelefon fra Sennheiser.

 

Philips Fidelio X2 er på mange måter en moderne utgave av HD650. Bedre byggekvalitet og materialvalg, litt mer slagkraft i bass og "klarere" diskant uten at det går på bekostning av mellomtone. Kombinert med mulighet for X2 "røverkjøp" blir det lett valg...

Lenke til kommentar

Ja, helt enig hvis du begynner med økonomi-low-fi eller bruker mobil/pc/receiver hodetelefonutgang.

Straks du er oppe på et "rimelig" bra nivå (Schiit f.eks) er det ikke mye mer å hente med HD600/650, At enkelte foretrekker farget lyd ala. "rørlyd", har ikke noe med skalering å gjøre, men er personlige preferanser.

 

X2 skalerer fint den og men forskjellene blir mindre da X2 er lite kritisk til lydkilde. Personlig synes jeg det er en flott egenskap da man slipper utgifter til headamp (og evt. DAC).

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Ja, hvis du vil ha åpne hodetelefoner, er X2 en av de beste i sin prisklasse. På tilbud til rundt 1700,- er de et røverkjøp.

Men hodetelefoner er en personlig greie (passform, bærekomfort, lydpreferanser, etc.). Jeg forsøker alltid å teste hodetelefoner før kjøp.

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Dette må vel kalles en oppotunity :)

 

Svært pent priset for en referanse DAC og en AB-forsterker.

 

http://oppodigital.com/headphone-amplifier-ha-2/headphone-amplifier-HA-2-Overview.aspx

 

Edit: De opptakene de har lagt ut av David Elias er gode akustiske opptak. De er litt vel varme for min del. Siden disse filene er offentlig og modifiseringen er gjort med ikke-kommersielt hensikt så har jeg optimalisert en versjon av CD-versjonen hans og fjernet det litt ullne lydbildet med forsiktig eq. Flott låt til å teste utstyr. Særdeles god dynamikk i denne låten. Man bør aldri mastre sin egen musikk, slik som han har gjort.

 

http://oppodigital.com/hra/dsd-by-davidelias.aspx

 

04 - David Elias - The Window - Vision of Her (16-44.1)_eq.wav

 

Edit: Denne forsterkeren har ikke spesielt mye mW, så den egner seg best for lettdrevne hodetelefoner.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Da var halve fredagskvelden benyttet til å omorganisere de akustiske platene i taket; får se om jeg får rekalibrert surround processoren i morgen; men merkbart forbedring av lyden allerede. Spesielt senterkanalen ble merkbart bedre. Forøvrig litt av en utfordring å plassere noe på jevne rekker i taket når man har over 2 meter til nærmeste vegg. Flaks jeg fant igjen lasermåleren.

 

På tide å sette seg i godstolen og sprette ei øl for å nyte lyden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...