Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

At du kan bruke EQ til å få kilden til høres ut som en rør-forsterker er tøv. Det er enkel rør-teori som kan avkrefte dette ganske blankt. Det har blant annet med at når man bruker rør og disse kjøres hardt så komprimeres lydsignalet mer enn i en transistor-basert forsterker. Selv om det i teorien høres ut som noe man ønsker å unngå kan det gi svært tilfredsstillende lytte-opplevelser.

 

Yes let me see those rør teori greiern. i wanna learn some stuffs.

Har sett et par Skull candy blitt Eqa til samme frequensy som LCD3.

so why not, er du sikker på at du ikke kan få en SS til å høres mer ut som en tube?

Om det ikke kan gjøres på en hver SS så finnes det vel SS som er laget til å høres som tubes.

 

Har for øyeblikket Denon AH-D2000 som jeg har hatt en stund nå, er veldig fornøyd med hodetelefonen, men lurer på en mulig oppgradering, så er det noen her som vet om noe til rundt 5000kr?

 

Denon AH-D2000 har blitt brukt sammen med et Creative X-FI Titanium HD lydkort, som har fungert utmerket, men har ikke noe imot å skaffe en hodetelefon forsterker om det anbefales.

 

Sett litt på HiFiMAN HE-500, og de ser veldig interessante ut, men hørt at de lekker veldig mye lyd? Nå lekker Denon hodetelefonen jeg har litt lyd de også, og det er ikke noe problem, men hørte at HE-500 er litt ekstreme på akkurat det punktet, men ikke hørt det selv så litt usikker på hvor mye det er snakk om. Samtidig har jeg hørt at de er veldig tunge, og jeg har mest lyst på noe som er komfortable å ha på seg over lenger tid, noe jeg har null problem med Denon AH-D2000.

 

Noen her som har noen anbefalinger?

 

Ville heller ha kjøpt en Dac istede. Får du enda mer ut av D2000. cheapest option, probably the best.

 

Hvilken DAC er å anbefale da? Hadde en hodetelefon forsterker i starten, Argon HA1, men merket ikke noe forskjell med eller uten, så den ble solgt, og siden har jeg bare brukt lydkortet, og kan ikke si jeg syntes det mangler noe futt i hodetelefonen akkurat.

 

PC lyd vs Amp:

Ampen vil kanskje gi mer kontroll over headphonesan, litt tightere bass eller noe sånt.

Men det er mer fordi pc lyden er totalt fuuked, ikke fordi den ampen er noe spesielt.

 

10 Things about Audio Amplifiers You've Always Wanted to Know

http://www.audioholi...udio-amplifiers

 

 

 

2. Do Solid-State (Transistor) Amplifiers Sound Different?

They may sound different if they are used at high volume levels as they approach the limits of their output ratings, when the amplifiers’ distortion is rising and nearing the clipping point. However, if two different transistor amplifiers have the same smooth, linear frequency response, low distortion, and are operated within their output ratings, then they will tend to sound identical until they are called upon to produce great quantities of clean, unclipped power. With one amplifier, there may be a quality of effortlessness to the sound quality on big dynamic peaks in sound level, whereas another amplifier may start to sound strained or harsh on dynamic peaks because it cannot handle peaks free of distortion. Using music as a “test” signal, such differences may only appear as a need to “turn down the volume” rather than your hearing gross audible distortion artifacts. Note, too, that peaks can be as much as 12 dB louder, which will demand 16 times as much power from the amplifier, causing many lower-powered amplifiers or receivers to go into clipping.

 

 

Dacs: Svært lite utvalg i norge, men E10 er alltid en vinner for prisen

Fiio E10: http://www.prisjakt....t.php?p=1053195

Endret av nipton
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaring med Sennheiser HD598? Oppdaget det tilfeldigvis i en Elkjøp butikk, (nei, jeg går ikke til Elkjøp for å handle lyd ;) ) kostet 2999(!) kroner der, er vel rundt 1500 i andre butikker. Fikk ikke prøvd det der da det ikke var noe demoutstilling. Har lest litt om det, og det ser ut som at alle finner samme negative ting: litt slank bass og ganske mye lekkasje ut og inn.

Endret av chairgame
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med Sennheiser HD598? Oppdaget det tilfeldigvis i en Elkjøp butikk, (nei, jeg går ikke til Elkjøp for å handle lyd ;) ) kostet 2999(!) kroner der, er vel rundt 1500 i andre butikker. Fikk ikke prøvd det der da det ikke var noe demoutstilling. Har lest litt om det, og det ser ut som at alle finner samme negative ting: litt slank bass og ganske mye lekkasje ut og inn.

 

Ja de lekker, både inn og ut, men det er fordi de er åpne og ikke lukkede.

Jeg har et par av dem stående i esken sin på skapet bak meg.

 

Brukte dem litt på jobb en periode, mye headphones for prisen, bestill ifra dustin f.eks og ikke elkjøp.

 

Og slank bass er forsåvidt riktig, presis bass kan også sies, men i stedet for å være hva du primært hører, er bassen der som støtte.

Kan gjerne merke dem med litt nøytralt lydbilde, men langt ifra det samme som du får i HD650 og enda noe lengre ifra HD700 som jeg nå sitter med.

 

Hva er ditt bruks område chairgame?

Lenke til kommentar

Tenker meg å kjøpe en amp til mine akg k272, snuser på å enten kjøpe fiio e10 eller nuforce uDAC-2

Begge koster det samme (om jeg ser bort ifra at jeg må betale porto på uDAC'en)

 

Er det noen som har erfaringer med disse? ser at uDAC'en har fått jevnt over mer skryt på sider som head-fi, men tar alt som står der med en klype salt da det er til tider mye fanboyisme og placebo inne i bildet.

 

Kan legge ved at AKG'ene mine låter bedre og bedre for hver dag som går for tiden, om det er jeg som venner meg på de eller om det er de som sakte men sikkert blir innspilt vet jeg ikke men uansett så sliter lydkortet mitt med å dra de rundt, det er det ikke noen tvil om da lydkvaliteten går rett i dass når jeg drar opp volumet litt.

Lenke til kommentar

Tenker meg å kjøpe en amp til mine akg k272, snuser på å enten kjøpe fiio e10 eller nuforce uDAC-2

Begge koster det samme (om jeg ser bort ifra at jeg må betale porto på uDAC'en)

 

Er det noen som har erfaringer med disse? ser at uDAC'en har fått jevnt over mer skryt på sider som head-fi, men tar alt som står der med en klype salt da det er til tider mye fanboyisme og placebo inne i bildet.

 

Kan legge ved at AKG'ene mine låter bedre og bedre for hver dag som går for tiden, om det er jeg som venner meg på de eller om det er de som sakte men sikkert blir innspilt vet jeg ikke men uansett så sliter lydkortet mitt med å dra de rundt, det er det ikke noen tvil om da lydkvaliteten går rett i dass når jeg drar opp volumet litt.

 

udac får også endel kjeft pga dårlige målinger, og arrogant holdning. Vært litt drama rundt dem.

Det sagt, jeg har en udac2, og har hatt udac(1) som jeg solgte, og begge har levert alt jeg har trengt uten problemer.

 

e10 er vel kåret av mange som beste kjøpet for prisen. Og blir skrytt veldig av på f.eks headfi.org.

 

http://www.dustinhome.no/product/5010621847/hrt-headstreamer-headphone-amp-dac/#intcmp=searchProvider_dacsa

Denne koster litt mer enn udac, men har gjevnt over fått bedre skryt for lydkvaliteten.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med Sennheiser HD598? Oppdaget det tilfeldigvis i en Elkjøp butikk, (nei, jeg går ikke til Elkjøp for å handle lyd ;) ) kostet 2999(!) kroner der, er vel rundt 1500 i andre butikker. Fikk ikke prøvd det der da det ikke var noe demoutstilling. Har lest litt om det, og det ser ut som at alle finner samme negative ting: litt slank bass og ganske mye lekkasje ut og inn.

 

Ja de lekker, både inn og ut, men det er fordi de er åpne og ikke lukkede.

Jeg har et par av dem stående i esken sin på skapet bak meg.

 

Brukte dem litt på jobb en periode, mye headphones for prisen, bestill ifra dustin f.eks og ikke elkjøp.

 

Og slank bass er forsåvidt riktig, presis bass kan også sies, men i stedet for å være hva du primært hører, er bassen der som støtte.

Kan gjerne merke dem med litt nøytralt lydbilde, men langt ifra det samme som du får i HD650 og enda noe lengre ifra HD700 som jeg nå sitter med.

 

Hva er ditt bruks område chairgame?

 

Brukes sammen med en PC med Asus Xonar STX (hodetelefonforsterker med DAC). Musikk (mest rock/metal) og litt spilling og film. Vil helst ha bass som ikke dominerer lydbildet, men som er detaljert og kontant, da jeg hører mest på musikk med bassgitarlinjer og ikke datalaget dunk dunk bass. Men vil også ha litt trykk til f.eks eksplosjoner i spill. Blir kanskje som å spørre om å få i pose og sekk dette ;) Bare kom med alternativer til rundt 1500 til maks 2500.

Lekkasje har egentlig ikke mye å si, men greit om PC-vifter og slikt blir litt dempet.

Lenke til kommentar

Jeg har spilt med mye forskjellige headphones, og du vil ikke føle hodet rister i f.eks bf3, men du får fortsatt et greit trykk.

En fordel med detaljert over høy bass, også i spill, er at du kan skille ting bedre.

Jeg spiller bf3 med mine HD700, og føler det fungerer veldig greit, får god romfølelse og hører hvor folk kommer ifra.

 

Nå er jeg i utgangspunktet ikke fan av at folk kjøper ting og nærmest planlegger å returnere på angrefristen, men det er jo en mulighet, du får da 14 dager på å teste ut om det er noe for deg.

Som alternativ, har du D1100 til Denon, som da vil være lukkede, og ha mer bass og trykk, fås hos f.eks hifiklubben til 1300,-

 

Jeg har ikke hatt disse personlig, men en god kompis av meg har både D1000 og D1100, og utenom at jeg ikke helt er fan av lukkede, gir de bra lyd og bra trykk.

 

Enda et alternativ, som jeg faktisk har vurdert selv, pga såpass mye folk jeg kjenner har kjøpt dem, er Beyerdynamic sine DT770 pro. Koster rundt 1500,- med frakt.

http://www.prolyd.no...0000002681.aspx

 

Edit: Ser ATH-M50 ble anbefalt, og disse vil jeg fraråde deg å kjøpe.

Pga fake skin piss på klokkene, blir disse svette og klamme med bruk over tid.

Jeg solgte mine pga dette. Da er som han sier, DT770 bedre alternativ.

Endret av lain
Lenke til kommentar

Ser at lukkede går mye lavere i frekvens, merker man my til dette? f.eks 5-35000hz vs 12-38000hz.

Den eldre versjonen av D1100 skal visst være bedre, og den har blitt reinkarnert i creative aurana live! som koster 400kr, så gå heller for den. Ellers er sennheiser ypperlig. Snakker selv om erfaring fra lillebroren til HD598, HD 555. Presis bass, stort lydbilde og detaljert lydbilde hvor du virkelig får et godt perspektiv på hvor lydene kommer fra.

 

Generellt sett vil et åpent headset gi bedre lydkvalitet, mens fordelene med lukket er mer bass. Selv misliker jeg sterkt overdreven bass, da jeg ikke føler det passer naturlig inn i lydbildet.

 

Så lenge du har på noenlunde volum vil du ha store problemer med å høre vifter ol.

 

Sennheiserene er sinnsykt komfertable, nøytrale, godt stereoperspektiv, og lekker mye inn og ut. Passer derfor perfekt til hjemmebruk, ikke ute.

Lenke til kommentar

Beyerdynamic DT770 og Audio-Techinca ATH-M50

 

Jeg solgte mine pga dette. Da er som han sier, DT770 bedre alternativ.

 

 

Absolutt enig her, hvis du vil ha ekstra bass anbefales de av meg også (selvom de ikke har noe å si på hd650'ene mine ellers)

 

 

 

 

Lite spørsmål fra meg, blir troligens mye tre-verkstedtid på meg fremover, og jeg kunne tenkt meg noe mer audiofilt enn sennheiser cx-300II og hørselvern, noen som har noe forslag på lukkede hodetelefoner som demper veldig godt som samtidig har vettug lyd og ikke koster flesk? Er for det meste høyfrekvent av lydene som dreper meg der inne, type sager, så fleste noise-cancelling hjelper ikke nevneverdig da de som regel ikke har noe spess demping på det. =)

Lenke til kommentar

Hvis folk vil ha bass til billig penge så er vel Sony MDR-XB500,700,1000 noe av det beste for pengene.

 

Snodig, finn lite info om hvorfor noe er over 20-20khz siden menneskets øre ikke kan høre mer enn dette. Ser mer ut til at frekvens response er mer markedsføring eller at det er ting du kan føle men ikke høre i lyden. uansett så er det ikke så mye å bry seg om. A good pair of headphones is a good pair of headphones.

 

Har lyst å prøve Sony MDR-XB1000, 70mm drivere å 2 soveputer på hode. xD

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en hodetelefonforsterker, Rega Ear og en DAC, Hegel HD2, til Denon AH-D2000 som er hodetelefonene jeg har. Og det er egentlig som jeg fryktet, kan ikke si at jeg hører noe forskjell(enda) kontra Creative X-FI Titanium HD lydkortet mitt, bortsett fra muligheten til å få høyere lyd, noe som strengt tatt ikke er nødvendig hvis man bare får vondt i ørene.

 

Ellers virker det som forsterkeren lager noe form for støy, ikke hørbart før man skrur volumet på forsterkeren litt opp, og jo høyere man skrur opp lyden på forsterkeren fra det punktet jo mer merkbar blir denne støyen, er dette normalt? Og en annen ting, er en mute knapp på denne forsterkeren, men hva i alle dager gjør den? Trykker jeg den inn, så spilles det fortsatt lyd.

Lenke til kommentar

Ellers virker det som forsterkeren lager noe form for støy, ikke hørbart før man skrur volumet på forsterkeren litt opp, og jo høyere man skrur opp lyden på forsterkeren fra det punktet jo mer merkbar blir denne støyen, er dette normalt?

 

I følge Lyd&Bilde så passer den til hodetelefoner fra 32-600 ohm. D2000 er 25 ohm. Når man har hodetelefoner med såpass lav impedans så kan det være greit å kjøpe en forsterker som har utgangs-impedans fra f,eks 8-600 ohm.

Lenke til kommentar

Ellers virker det som forsterkeren lager noe form for støy, ikke hørbart før man skrur volumet på forsterkeren litt opp, og jo høyere man skrur opp lyden på forsterkeren fra det punktet jo mer merkbar blir denne støyen, er dette normalt?

 

I følge Lyd&Bilde så passer den til hodetelefoner fra 32-600 ohm. D2000 er 25 ohm. Når man har hodetelefoner med såpass lav impedans så kan det være greit å kjøpe en forsterker som har utgangs-impedans fra f,eks 8-600 ohm.

 

Vel husker jeg hørte noe liknende når jeg hadde Argon HA1 forsterkeren, forskjellen nå er vel at Rega er hakket over HA1, samt at jeg har en DAC. Lydkortet er fri før støy eller hva jeg skal kalle det hvertfall.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en hodetelefonforsterker, Rega Ear og en DAC, Hegel HD2, til Denon AH-D2000 som er hodetelefonene jeg har. Og det er egentlig som jeg fryktet, kan ikke si at jeg hører noe forskjell(enda) kontra Creative X-FI Titanium HD lydkortet mitt, bortsett fra muligheten til å få høyere lyd, noe som strengt tatt ikke er nødvendig hvis man bare får vondt i ørene.

 

Ellers virker det som forsterkeren lager noe form for støy, ikke hørbart før man skrur volumet på forsterkeren litt opp, og jo høyere man skrur opp lyden på forsterkeren fra det punktet jo mer merkbar blir denne støyen, er dette normalt? Og en annen ting, er en mute knapp på denne forsterkeren, men hva i alle dager gjør den? Trykker jeg den inn, så spilles det fortsatt lyd.

Hadde en Rega Ear tidligere, og opplevde lyden som flat, stikkende/skarp, og litt støy. Om jeg ikke husker feil gjelder mute-knappene den utgangen som er bak - altså det å sende signalet gjennom hodetelefonforsterkeren.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en hodetelefonforsterker, Rega Ear og en DAC, Hegel HD2, til Denon AH-D2000 som er hodetelefonene jeg har. Og det er egentlig som jeg fryktet, kan ikke si at jeg hører noe forskjell(enda) kontra Creative X-FI Titanium HD lydkortet mitt, bortsett fra muligheten til å få høyere lyd, noe som strengt tatt ikke er nødvendig hvis man bare får vondt i ørene.

 

Ellers virker det som forsterkeren lager noe form for støy, ikke hørbart før man skrur volumet på forsterkeren litt opp, og jo høyere man skrur opp lyden på forsterkeren fra det punktet jo mer merkbar blir denne støyen, er dette normalt? Og en annen ting, er en mute knapp på denne forsterkeren, men hva i alle dager gjør den? Trykker jeg den inn, så spilles det fortsatt lyd.

 

:/ jaa desverre, man trenger ikke noe amazing amp når pc lydkortet gjør alt for billigere. men prøv dacen ut fra lydkortet/usb. Maybe you like it. hør på samme sang, dac på og av. Sell or keep. Hvis du ikke syns at du mangler noe så selg. Enjoy the music :)

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en hodetelefonforsterker, Rega Ear og en DAC, Hegel HD2, til Denon AH-D2000 som er hodetelefonene jeg har. Og det er egentlig som jeg fryktet, kan ikke si at jeg hører noe forskjell(enda) kontra Creative X-FI Titanium HD lydkortet mitt, bortsett fra muligheten til å få høyere lyd, noe som strengt tatt ikke er nødvendig hvis man bare får vondt i ørene.

 

Ellers virker det som forsterkeren lager noe form for støy, ikke hørbart før man skrur volumet på forsterkeren litt opp, og jo høyere man skrur opp lyden på forsterkeren fra det punktet jo mer merkbar blir denne støyen, er dette normalt? Og en annen ting, er en mute knapp på denne forsterkeren, men hva i alle dager gjør den? Trykker jeg den inn, så spilles det fortsatt lyd.

 

:/ jaa desverre, man trenger ikke noe amazing amp når pc lydkortet gjør alt for billigere. men prøv dacen ut fra lydkortet/usb. Maybe you like it. hør på samme sang, dac på og av. Sell or keep. Hvis du ikke syns at du mangler noe så selg. Enjoy the music :)

 

Er det mulig å bruke Hegel HD2 DAC'en sammen med lydkortet? I så fall hvordan kobler man det til?

Lenke til kommentar

hmmmmm sjekket inputsan. den har ingen headphone out. så da går det ikke desverre.

 

Har samme problem. treng ikke en amp heller men har en dac som trenger en amp.

 

Kommer anpå hva slags headphones man har men en dac er mer verd pengene ved 25-50 ohms enn va en amp er. om du ikke har mac.

 

Litt kjip situasjon, selge begge 2, kjøpe en usb dac med headphone out eller bare la være.

 

Mest sannsynlig så hører du ingen farge/distorion fra ampen. så prøv å hør på ampen alene og dacen + ampen. se hva du hører forskjell i en spesifikt sang. If you like, keep it. om du vil spare penger så må man kjøpe en dac/amp comboish som har headphone out. Ser visst ikke ut til at det finnes dac som har headphone out uten å ha en amp. Might be wrong, men trooor det.

 

AudioEngine D1: Er en løsning, Vil brukes som dac eller amp ettersom hva ellers du har koblet til

http://www.lefdal.co...COMP_PRISJAKTNO

 

Men hvis man skal bruke så mye penger så kan jeg ikke anbefale O2+ODac mer.

Eneste 100% beviste Amp+Dac til 2000kr som slår alt til 10 000kr+

som funker like godt på alt fra 12 ohm til 600 ohm. Kan godt være at O2 er end all be all in audio, leste en del på crapfi.org, folk som har Beta22 og Benchmark DAC1 som er refferanse amps til 10-15 000kr som ikke kunne skille mellom o2 og deres amp. og om de kunne så var det så lite at det kunne godt være hode som hadde biast.

 

Men dette er ikke for alle, mennesker har forskjellige smaker, det er så nøytralt som du kan få, Headphonesan vil høres ut som det de egentlig gjør. good or bad. everything is exposed.

 

Sums it up:

 

 

I haven't personally heard it, but everything I read says it should sound about the same as the HPA2 output of a Benchmark DAC1, which makes sense because that's what the maker seems to have used as a "high end piece" in most of his comparisons and studies on his blog - I believe he would often directly compare the O2's stats to the DAC1's?

 

I'm eager to hear the O2, and if it does actually sound audibly indistinguishable from the DAC1 headphone output, then it's definitely a very tremendously clear, colorless, transparent, and neutral amplifier. The question would just be, how strong is it and can it deliver enough power to make all of the harder headphones sing, and I suppose if you don't like colorless amplifiers, you'll find the O2 to be just as 'boring/clinical/sterile' as the DAC1. Many people here dislike the DAC1 and find it unlistenable (I am not in agreement with that camp).

 

As far as being a straight-flat, clean amplifier, I'm not sure what exactly noticeably and definitively bests something like the O2 in those aspects alone - the stats I've seen suggest that the O2 produces sound purely, "beyond human range of hearing flatness and clarity." Our audio technology is pretty advanced; and the O2 proves that it is not overly expensive anymore to make an incredibly clear, simple and precise amplifier.

 

Pure sterility and flatness doesn't necessarily make for the greatest sounding amplifier, though. Something "warmer" or what-have-you could be the preferred amplifier of the vast majority of discerning audiophiles. Plenty of people prefer something "artfully imperfect," sound slightly twisted to their tastes, over something "boringly pure." Or who knows, maybe the secret to the best-sounding midrange is actually to carefully put some peaks and valleys somewhere in the frequency response chart of the amplifier, and a "perfectly flat" amp just won't sound as clear as one that's a bit different. Human ears are funny things. Is a ruler-flat amplifier inarguably the best approach?

 

And don't underestimate the value of appearance and design. I'd be much more proud of a finely crafted tube amplifier on my desk, a clever and rare piece of equipment, than I would be of a simple and (in my opinion) very common and even mundane O2. There's a reason why the expensive speakers have polished, exotic wood cabinets, and it probably has little to do with the material's effect on resonance. It's because awesome-looking, well-made stuff is very attractive on so many levels.

 

Endret av nipton
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...