Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Siden jeg på ingen måte er noen lydfrik og synes Spotify sine komprimerte filer låter fantastisk, så spør jeg direkte i denne tråden angående hvilke hodetelefoner jeg burde kjøpe.

 

Bruksområdet er stort sett på reiser (fly og tog samt bak i bil etc.) og det er viktig at dem fjerner mest mulig støy utenifra. Jeg er av den enkle typen når det gjelder lyd. Jeg liker at man kan spille høyt med dem og vil kjenne det trøkker skikkelig i bassen uten at det vrenger seg. Musikk jeg hører på er egentlig alt mulig, men det meste på "mest spilte-lista" til Spotify er ting jeg hører på.

 

Lydavspilleren jeg bruker er sikkert ikke noe en hifi entusiast får ståpels av, men jeg har alltid med meg iPhone/iPad på tur og kanskje en iPod. Hva annbefales av musikkspiller på reise egentlig?

 

Budsjettet for hodetelefoner vet jeg ikke. Vil bare ha råd om hva jeg bør gå for ut fra kritteriene over. Jeg er da altså ute etter hodetelefoner som fjerner støy fra utsiden, samt gir meg et lydbilde med trøkk uten at det vrenger seg. Å med trøkk, så mener jeg TRØKK! :)

 

Jeg har ingen erfaring med hodetelefoner fra tidligere, men madammen har noen lilla som heter Wezc og koster rundt 500,- Disse bruker hun til iPod'en sin. Personlig synes jeg disse låter søppel og er ubehagelige å ha på seg, men joda, man hører jo musikken.

 

Så hva er det som gjelder her?

 

EDIT:

Er disse hun har, bare i lilla:

http://shop.wesc.com/product/category-headphones/oboe-black

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Keywords, Closed, Ipod friendly, portable, over ear or on ear with isolation. Mucho mucho bass.

 

ehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh... hmmmmm

 

 

Sennheiser HD 25-1 II

ATH-M50

V-Moda M-80 (Amazon)

V-Moda crossfade LP2 (Amazon)

AKG K 81 DJ

 

kanskje det nærmeste. Om noe ikke har bass så er det bare å bruke EQ.

 

Mediaspiller.. iprodukta er vel noe av det bedre, men er ikke noe å bry seg om, hør på musikk å kos dæ.

Sansa clip+ er supert.

Endret av nipton
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Ja ... Alt for høy impedanse og åpen konstruksjon. Dette gjør at du ikke vil klare å drive dem skikkelig og lyd vil lekke både inn og ut. HD600/650/700/800 er alle laget for å nyte musikk innenfor husets fire vegger.

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Ja ... Alt for høy impedanse og åpen konstruksjon. Dette gjør at du ikke vil klare å drive dem skikkelig og lyd vil lekke både inn og ut. HD600/650/700/800 er alle laget for å nyte musikk innenfor husets fire vegger.

 

HD650 har i alle fall ganske bra lyd på normale hodetelefonutganger selv om den har impedans på 300 ohm. HD 800 har samme impedansen. Du klarer ikke å dra ut særlig høy lyd, men den er helt ok. Det at de lekker lyd inn og ut er vel hakket værre i forhold til å bruke dem mens du er på farta, så poenget til Freebird er fornuftig.

Lenke til kommentar

Siden jeg på ingen måte er noen lydfrik og synes Spotify sine komprimerte filer låter fantastisk, så spør jeg direkte i denne tråden angående hvilke hodetelefoner jeg burde kjøpe.

 

Bruksområdet er stort sett på reiser (fly og tog samt bak i bil etc.) og det er viktig at dem fjerner mest mulig støy utenifra. Jeg er av den enkle typen når det gjelder lyd. Jeg liker at man kan spille høyt med dem og vil kjenne det trøkker skikkelig i bassen uten at det vrenger seg. Musikk jeg hører på er egentlig alt mulig, men det meste på "mest spilte-lista" til Spotify er ting jeg hører på.

 

Lydavspilleren jeg bruker er sikkert ikke noe en hifi entusiast får ståpels av, men jeg har alltid med meg iPhone/iPad på tur og kanskje en iPod. Hva annbefales av musikkspiller på reise egentlig?

 

Budsjettet for hodetelefoner vet jeg ikke. Vil bare ha råd om hva jeg bør gå for ut fra kritteriene over. Jeg er da altså ute etter hodetelefoner som fjerner støy fra utsiden, samt gir meg et lydbilde med trøkk uten at det vrenger seg. Å med trøkk, så mener jeg TRØKK! :)

 

Jeg har ingen erfaring med hodetelefoner fra tidligere, men madammen har noen lilla som heter Wezc og koster rundt 500,- Disse bruker hun til iPod'en sin. Personlig synes jeg disse låter søppel og er ubehagelige å ha på seg, men joda, man hører jo musikken.

 

Så hva er det som gjelder her?

 

EDIT:

Er disse hun har, bare i lilla:

http://shop.wesc.com/product/category-headphones/oboe-black

Maybe AKG K550 og bruke eq? Det er det eg bruker ;)

Lenke til kommentar

Ja ... Alt for høy impedanse og åpen konstruksjon. Dette gjør at du ikke vil klare å drive dem skikkelig og lyd vil lekke både inn og ut. HD600/650/700/800 er alle laget for å nyte musikk innenfor husets fire vegger.

 

HD650 har i alle fall ganske bra lyd på normale hodetelefonutganger selv om den har impedans på 300 ohm. HD 800 har samme impedansen. Du klarer ikke å dra ut særlig høy lyd, men den er helt ok. Det at de lekker lyd inn og ut er vel hakket værre i forhold til å bruke dem mens du er på farta, så poenget til Freebird er fornuftig.

 

Helt uenig ! HD650 er utrolig avhengi av godt utstyr , er nok blandt det mest utilgivelige hodetelefonene som er der ute når det kommer til slikt etter mine personlige erfaringer vertfall. Greit nok at en kansje klarer høyt nok volum , men lydkvalitet generelt sett er et helt annet kapittel . Paret med rett utstyr er HD650 fantastiske hodetelefoner , som jeg faktisk flere ganger velger fremfor HD800ene mine .

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Sennheiser Amperior er verdt å sjekke ut, er en ny utgave av HD25 II med lavere impedanse ergo mer lettdrevet og har aluminum istedet for plæstikk som skal gi litt mer kontrollert lyd. Etter hva jeg har funnet ut er det kun Apple Store som selges disse, merkelig siden disse skulle vært på markedet alt i mars måned.

 

Sennheiser generelt gir fint lite trøkk, på lik linje med mye annet fra EU så er de så linjære at det er egentlig mest kjedelig å høre på musikk i de med mindre man hører på verstinginnspillinger hvor lyd er mye viktigere enn musikk. HD800 og tilsvarende er så tungdrevet og upraktisk å ha med på tur at forutsetter en forsterker for å kunne yte noe som helst på bærbart utstyr.

 

v-moda.com har en ny modell på gang som veldig mange er spendt på v-moda M-100. Dette er ett lukket headsett som også kan legges sammen og ett av de mest solide headsettene som kan kjøpes for penger. Hvis man vil skille seg ut så kan man selv designe logo/bilde og ha på siden av aluminumsplatene som også finnes i mange ulike farger.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Hva er rett utstyr til HD650 mener du?

 

selv kjører jeg de på en Ray samuels apache forsterker og en Electrocompaniet ECD1 som kilde , nydelig kombo etter min mening , ellers er det jo kjent at de liker ganske godt rørforsterkere for å muli få vekk den litt nøytrale klangen som er i de. Det er mine personlige erfaringer , men at de hørest bra ut rett ut fra en ipod eller lignende ,er så absolutt så langt fra virkeligheten som en kommer.

 

edit : kjørte de og en god stund på en Meier-Audio Aria forsterker/DAC , og er en litt billigere kombo som jeg absolutt kan anbefale.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Sennheiser Amperior er verdt å sjekke ut, er en ny utgave av HD25 II med lavere impedanse ergo mer lettdrevet og har aluminum istedet for plæstikk som skal gi litt mer kontrollert lyd. Etter hva jeg har funnet ut er det kun Apple Store som selges disse, merkelig siden disse skulle vært på markedet alt i mars måned.

 

Sennheiser generelt gir fint lite trøkk, på lik linje med mye annet fra EU så er de så linjære at det er egentlig mest kjedelig å høre på musikk i de med mindre man hører på verstinginnspillinger hvor lyd er mye viktigere enn musikk. HD800 og tilsvarende er så tungdrevet og upraktisk å ha med på tur at forutsetter en forsterker for å kunne yte noe som helst på bærbart utstyr.

 

v-moda.com har en ny modell på gang som veldig mange er spendt på v-moda M-100. Dette er ett lukket headsett som også kan legges sammen og ett av de mest solide headsettene som kan kjøpes for penger. Hvis man vil skille seg ut så kan man selv designe logo/bilde og ha på siden av aluminumsplatene som også finnes i mange ulike farger.

 

Hørselen og smaken er jo ganske individuell. Jeg synes bassen i HD 650 er akkurat slik jeg vil ha den. Har blitt en del hodetelefoner over noen år, og disse er de jeg liker bassen best i.

Jobber en del med musikk og kan ærlig talt ikke høre store forskjellen på ulike amp-løsninger når jeg tester blindt. Derimot når jeg ikke gjør det kommer placeboen snikende.

Lenke til kommentar

Man skal egentlig ikke høre forskjell på amps. Forsterker skal forsterke volumet ikke noe mer.

Det er ikke ampen du skal høre, men headphonens kvaliteter og musikken.

ikke alle amps er laget på samme grunnbasis, dermed så får du en crappy amp med bumps i trebel range eller -db i mids derfor så høres headphonen crappy ut.

 

Så begynner denne **synergy chasen** som er bullshit, man sir essensielt at denne uperfekte headphonen trenger en uperfekt amp fordi begge er produkter som har feil.

Istede for å bruke EQ så bruker folk flere tusen mer på uperfekte produkter som skal passe til et par spesifikt par headphones.

 

 

A smart man once said that a great amplifier is only built to remove itself from the chain. A great amp will just reproduce the music, you won't be listening to the amplifier.

 

Men men det er mange synspunkter på dette temaet.

Syns bare det er rart å kjøpe noe dyrt når det er så mye feil med det.

Om du vil høre hvordan en tube amp høres ut så kan du EQe det til hva enn du vil for 0 kr.

Endret av nipton
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

At du kan bruke EQ til å få kilden til høres ut som en rør-forsterker er tøv. Det er enkel rør-teori som kan avkrefte dette ganske blankt. Det har blant annet med at når man bruker rør og disse kjøres hardt så komprimeres lydsignalet mer enn i en transistor-basert forsterker. Selv om det i teorien høres ut som noe man ønsker å unngå kan det gi svært tilfredsstillende lytte-opplevelser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Det er da ingen selvfølge, det finnes flere forsterker med rør både i forforsterker og sluttrinn, men som du sier; får man sluttrinnet til å klippe er det gjerne ikke så lurt å ha klokkene på hodet.

 

Poenget var uansett ikke å sett i gang en stor diskusjon om hvordan en rørforsterker fungerer i praksis, poenget mitt var at man får ikke lyden fra en god rørforsterker ved bruk av EQ.

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Nei. Klipping skjer bare når forsterkeren blir overbelastet og strømforsyningen ikke klarer å levere nok strøm, og kan unngås ved å ikke overbelaste forsterkeren. Nettsiden du linker til gir et feilaktig inntrykk av at klipping er et stort problem med transistor-forsterkere, i virkeligheten er det ikke noe problem så lenge du bruker en forsterker som er kraftig nok til å imøtekomme strømkravene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har for øyeblikket Denon AH-D2000 som jeg har hatt en stund nå, er veldig fornøyd med hodetelefonen, men lurer på en mulig oppgradering, så er det noen her som vet om noe til rundt 5000kr?

 

Denon AH-D2000 har blitt brukt sammen med et Creative X-FI Titanium HD lydkort, som har fungert utmerket, men har ikke noe imot å skaffe en hodetelefon forsterker om det anbefales.

 

Sett litt på HiFiMAN HE-500, og de ser veldig interessante ut, men hørt at de lekker veldig mye lyd? Nå lekker Denon hodetelefonen jeg har litt lyd de også, og det er ikke noe problem, men hørte at HE-500 er litt ekstreme på akkurat det punktet, men ikke hørt det selv så litt usikker på hvor mye det er snakk om. Samtidig har jeg hørt at de er veldig tunge, og jeg har mest lyst på noe som er komfortable å ha på seg over lenger tid, noe jeg har null problem med Denon AH-D2000.

 

Noen her som har noen anbefalinger?

 

Ville heller ha kjøpt en Dac istede. Får du enda mer ut av D2000. cheapest option, probably the best.

 

Hvilken DAC er å anbefale da? Hadde en hodetelefon forsterker i starten, Argon HA1, men merket ikke noe forskjell med eller uten, så den ble solgt, og siden har jeg bare brukt lydkortet, og kan ikke si jeg syntes det mangler noe futt i hodetelefonen akkurat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...