Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Det var lurt. Hører ikke noe rart fra iPhonen min. Merket forresten nettopp at jeg hører ulyder når jeg scroller hvis HDP-en er tilkoblet iMac/HD2 analogt :p

 

Vurderer å beholde HDP-en selv om jeg ikke får løst dette. Kan jo bruke den som dac også, men ulempen er jo at dac-en i den ikke skal være like bra som HD2. I tillegg må jeg jo da eventuelt selge en nesten ny HD2. Hadde derfor vært topp om jeg fikk løst det slik at jeg kan bruke begge to. Her er forresten en litt mer utfyllende beskrivelse av problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Scrollelyden du får er "naturlig" grunnet dårlig skjerming hos din datamaskin, vil jeg tro!

 

Edit: Ser på det andre forumet at du bruker en Hegel HD2 som er koblet til Digitalt.

Og så i mellom der kjører du analogt til Nuforcen.

 

Hmm. Er det en trådløs mus du bruker?

Jeg har selv merket (for en del år siden) at ulyder kan oppstå når jeg bruker en mus eller rett og slett arbeidslyder fra datamaskin kommer ut til hodetelefonene når de er koblet analogt til internt lydkort.

 

Prøv med en trådløs eller trådet mus. Hør om det er forskjell.

 

Pipelyden du hører som er konstant har jeg ikke snøring om hva kan være.

 

Du må prøve deg fram for og lokalisere feilen.

Endret av Toast Is Pimp!
Lenke til kommentar

De er skikkelig plastic-fantastik. Selv et par strøkne HD650 jeg prøvde knirka, og knarka i festet, og var veldig plastikk. Nå har jeg ikke tafsa på HD800, men er de noe bedre?

 

Absolutt ingen knirking på mine HD800. Jeg husker at HD600 og HD650 knirket litt, men det plaget meg aldri.

 

Det positive med Sennheiser er at de sitter bedre på hode enn Denon, som sitter ganske løst. Lener du deg uaktsomt fremover med Denon sklir de av og faller på gulvet.

 

Opplevde det samme med HD5000. Den satt mye løsere på mitt hode enn f.eks. HD800.

 

Har noen hørt Musical Fidelity M1 HPA? Vurderer ny forsterker til bruk sammen med AH-D5000 og Hegel HD2.

 

Jeg har ikke hørt disse personlig, men den har fått bra omtaler. Den siste omtalen jeg så var vel i Stereophile (februar eller mars-utgaven).

Lenke til kommentar

Vurderer å beholde HDP-en selv om jeg ikke får løst dette. Kan jo bruke den som dac også, men ulempen er jo at dac-en i den ikke skal være like bra som HD2.

 

Siden du har både HDP og HD2 så kan du jo sammenligne selv? Ikke bry deg om hva Lyd & Bilde måtte mene dersom du selv foretrekker den ene fremfor den andre. Husk at testen i Lyd & Bilde var primært basert på USB, mens HDP også har SPDIF.

 

Jeg har en HDP selv (bruker den på jobben) og bruker SPDIF (dette krever et lydkort med digitalutgang på PC'en. Jeg bruker et billig ASUS Xonar-kort som kostet rundt 400 kr). SPDIF låter vesentlig bedre enn USB på HDP (mer ro, luft og dynamikk i lydbildet). En annen fordel er at du slipper avbrudd og diverse forstyrrelser i lyden som kan oppstå på grunn av USB (som er mye mer sensitiv ovenfor systembelastninger o.l. på PC'en). Dette er i seg selv et betydelig argument for å bruke SPDIF fremfor USB.

 

I tillegg må jeg jo da eventuelt selge en nesten ny HD2. Hadde derfor vært topp om jeg fikk løst det slik at jeg kan bruke begge to. Her er forresten en litt mer utfyllende beskrivelse av problemet.

 

Dersom du får returnert HD2 (penger tilbake) så ville jeg nok vurdert å bruke HDP istedet (erstatter da Argon HA1 og HD2). Det er jo ikke sikkert at du hører noen forskjell på HD2 og HDP i ditt oppsett, og da er jo HDP en mer praktisk løsning (siden den erstatter to komponenter).

Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne slenge opp et par bilder, siden jeg endelig begynner å få noe som ligner på en head-fi setup. ...

Det dere ser er en Hrt Music Streamer II+ koblet til en Woo 3 som driver et par modifiserte DT 880 600 ohm.

 

Pent oppsett det der! Jeg har samme hodetelefonstativ som deg. Stativet passer veldig bra utseendemessig til sorte/sølvfargede kanner som DT 880 og HD800.

Lenke til kommentar

Vurderer å beholde HDP-en selv om jeg ikke får løst dette. Kan jo bruke den som dac også, men ulempen er jo at dac-en i den ikke skal være like bra som HD2.

 

Siden du har både HDP og HD2 så kan du jo sammenligne selv? Ikke bry deg om hva Lyd & Bilde måtte mene dersom du selv foretrekker den ene fremfor den andre. Husk at testen i Lyd & Bilde var primært basert på USB, mens HDP også har SPDIF.

 

Jeg har en HDP selv (bruker den på jobben) og bruker SPDIF (dette krever et lydkort med digitalutgang på PC'en. Jeg bruker et billig ASUS Xonar-kort som kostet rundt 400 kr). SPDIF låter vesentlig bedre enn USB på HDP (mer ro, luft og dynamikk i lydbildet). En annen fordel er at du slipper avbrudd og diverse forstyrrelser i lyden som kan oppstå på grunn av USB (som er mye mer sensitiv ovenfor systembelastninger o.l. på PC'en). Dette er i seg selv et betydelig argument for å bruke SPDIF fremfor USB.

 

I tillegg må jeg jo da eventuelt selge en nesten ny HD2. Hadde derfor vært topp om jeg fikk løst det slik at jeg kan bruke begge to. Her er forresten en litt mer utfyllende beskrivelse av problemet.

 

Dersom du får returnert HD2 (penger tilbake) så ville jeg nok vurdert å bruke HDP istedet (erstatter da Argon HA1 og HD2). Det er jo ikke sikkert at du hører noen forskjell på HD2 og HDP i ditt oppsett, og da er jo HDP en mer praktisk løsning (siden den erstatter to komponenter).

 

Blir vanskelig å sammenligne selv siden HD2 sammen med HDP gir pipelyd. Hvis jeg skal bruke HD2 må jeg jo også bruke en annen forsterker.

 

Står på sidene til Apple at iMac-en har "Hodetelefonutgang/optisk digital lydutgang (minikontakt)". Prøvde nettopp med en kabel jeg egentlig bruker et annet sted. Fungerte det! :) Noen spesiell kabel jeg bør kjøpe for best mulig lyd? Edit: Vil denne være bra nok?

 

Tviler på at jeg får returnert HD2. Kan eventuelt prøve å selge HD2 og HA1 som en pakke på finn.no eller noe sånn.

 

Takk for hjelp! :)

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Blir vanskelig å sammenligne selv siden HD2 sammen med HDP gir pipelyd. Hvis jeg skal bruke HD2 må jeg jo også bruke en annen forsterker.

 

Jeg tenkte på HD2 sammen med Argon HA1 vs HDP :) (hadde ikke du en Argon HA1?)

 

Står på sidene til Apple at iMac-en har "Hodetelefonutgang/optisk digital lydutgang (minikontakt)". Prøvde nettopp med en kabel jeg egentlig bruker et annet sted. Fungerte det! :) Noen spesiell kabel jeg bør kjøpe for best mulig lyd? Edit: Vil denne være bra nok?

 

Dersom du ønsker å bruke den digitale utgangen så må du bruke en adapter eller en kabel med en kontakt som lar deg koble den optiske kabelen til minijack-utgangen. Det ser ut som kabelen på bildet har den rette enden.

 

Tviler på at jeg får returnert HD2. Kan eventuelt prøve å selge HD2 og HA1 som en pakke på finn.no eller noe sånn.

 

Ja, da får du i det minste noe av pengene igjen.

 

EDIT: Glemte å nevne at du bør legge ut slike annonser på AVForum.no (AVTorget). Forumet der retter seg spesielt mot audiofile og sjansen for at du får napp er stor så lenge salgsprisen er noenlunde fornuftig (har aldri hatt problemer med å kvitte meg med AV-utstyr der).

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Har HA1, men en slik sammenligning vil jo ikke akkurat være rettferdig ovenfor HD2 ettersom HA1 er dårligere enn forsterkeren i HDP? Men synes uansett HDP låter bedre enn HA1+HD2. Dette selv om HDP knapt er brukt. Langt fra like dominerende bass med HDP. Får heller ikke småvondt i ørene av lyse partier med HDP, slik jeg fikk hele tiden da jeg brukte HA1 og HD2. Opplever også lyden med HDP som fyldigere. Instrumentene kommer bedre fram hver for seg.

 

Ikke noen tvil om at jeg foretrekker HDP foran HD2+HA1.

 

Men vil den kabelen jeg linket til gi like god lyd som en kabel som koster for eksempel 300kr?

 

La faktisk ut HD2 på AVTorget i går. ;)

 

Takk for tips! :)

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Eneste forskjellen på slike kabler er byggekvalitet, signalet når enten frem eller ikke. Finnes ikke mellomting når vi er over på fiber (jada, jeg vet at slike billige audio-kabler er plast og ikke glass).

Lenke til kommentar

Har HA1, men en slik sammenligning vil jo ikke akkurat være rettferdig ovenfor HD2 ettersom HA1 er dårligere enn forsterkeren i HDP?

 

Sammenligningen vil ikke være basert på det samme utgangspunktet, men jeg tenker litt praktisk her: Det er naturlig å se på HD2 + HA1 som ett oppsett. HDP + HD2 er jo ikke aktuelt, med tanke på de problemene du har med denne komboen. Og det er jo litt bortkastet med to DAC'er.

 

Men synes uansett HDP låter bedre enn HA1+HD2. Dette selv om HDP knapt er brukt. Langt fra like dominerende bass med HDP. Får heller ikke småvondt i ørene av lyse partier med HDP, slik jeg fikk hele tiden da jeg brukte HA1 og HD2. Opplever også lyden med HDP som fyldigere. Instrumentene kommer bedre fram hver for seg.

 

HDP har jo fått mye bra kritikk i utenlandsk presse, og jeg synes den klarer seg relativt bra mot utstyr som koster betydelig mer, så det overrasker meg ikke at du synes den låter bedre enn HA1 + HD2.

 

Men vil den kabelen jeg linket til gi like god lyd som en kabel som koster for eksempel 300kr?

 

Ja, lydmessig sett er det ikke nødvendig å kjøpe en dyr digitalkabel. Men optiske kabler kan være veldig skjøre (har opplevd flere ganger at optiske kabler med dårlig konstruksjonskvalitet har en tendens til å knekke i kontaktpunktene), så det skader ikke å kjøpe en kabel som har endestykker av en viss kvalitet. Dette er en av grunnene til at jeg foretrekker coax, men det er ikke alle PC'er eller DAC'er som har dette.

 

Takk for tips! :)

 

Ingen årsak!

Lenke til kommentar

Jeg ser at Hifi-klubben har fått inn en rørforsterker fra Argon som ser artig ut. Argon HA2 er navnet, og det er visstnok en hybrid. Både DAC og rørforsterker i en og samme boks.

 

Prisen var ikke gal heller, men jeg får ta noen gode runder i tenkeboksen først. Den forsvinner vel ikke fra nettsiden med det første.

 

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/argon_ha2-tube_forforsterker_sort.htm

 

Hot or not?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...