Gå til innhold

Ønsket stenging av "Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil"


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Camrot:

Nei, du har nok rett i at vi må nok lete lenge for å finne direkte hetsing av dyslektikere. Kanskje jeg har misforstått litt, fordi jeg har oppfattet at denne tråden ble basert på en disputt mellom noen enkeltpersoner, og har så utviklet seg til å gjelde hetsing generelt.

 

Hva er det som er så sårende ved å trekke frem skrivefeil hos andre. Er det nettopp det at de har skrevet feil, eller er det fordi noen finner feilene latterlige, unødvendige, umodne, håpløse, morsomme osv?

 

Hvis jeg eksempelvis mener at fete mennesker er håpløst patetiske, og graver sin grav med tennene. Er det en mening som jeg burde holde for meg selv?

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på om noen av de fornærmede kan hoste opp eksempler på at dyslektikere har blitt hetset i tråden vår?

Jeg vet ikke om noen av de fornærmede kan, men gidder man så finnes det nok av eksempler. Nå har jeg en fordel fordi jeg har tilgang til papirkurven der de slettede (og alvorlige) overtrampene havner. Men de er jo slettet av en grunn, og skal ikke siteres, så derfor har jeg bare tittet litt i selve tråden og funnet noen eksempler som aldri ble slettet. Det er sikkert mange fler, men det sier seg selv at med 12900 poster å ta av kan man ikke lese alle, så jeg har bare gjort et raskt søk.

 

HVILKEN instance, for faen. HVILKEN. Helvete heller, "hvem" ditt og "hvem", datt. Jeg gir faen i om du er ordblind, dyslektiker, mentally retared med en iq på 50. Det heter "Hvilken instance".
Blablabla, dysleksi, blablabla, politisk korrekt, blablabla. Habla.
Hvis en har dysleksi, så har man vel egentlig ikke noe på ett diskusjonsforum å gjøre? På ett diskusjonsforum er du nødt til å skrive og vis man så absolutt ikke har talent for den kunsten, bør en holde seg unna forumet.
Dysleksi burde soleklart vært like upopulært som dyreplaging, ...
Jeg kunne vært aldeles strengere og ment at alle dyslektikere burde båret noe som lignet på en davidstjerne og slikt grusomt noe.
De kule folka er strenge og kritiske til alt pakk som rører seg.
Jeg begriper ikke hvordan sånne i det hele tatt får til å lage seg en hjemmeside...
Jeg er litt lei av folk som unnskylder nedsatt hjernekapasitet med dysleksi. ...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

TWFA: Jøss, dette var trasige greier. Håper eksemplene er fra trådens barndom, men så heldige er vi vel ikke!?

 

Så meget for egen oppfatning av at slik oppførsel blir slått ned på av oss "veloppdragne" i tråden. Fillern!

 

Har forøvrig ingen problemer med å være enig i at eksemplene ikke passer noen steder som helst.

 

Nå begynner jeg å helle til at denne debatten er mere enn bare nyttig.

 

 

:hrm:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg klarer ikke fordøye slike hatske utsagn, og det hjelper lite om de er revet ut av konteksten. De står likevel for seg selv som en møkkabauta.

 

Her synes jeg vi brukere må bli flinkere til å korrigere hverandre.

 

:)

Lenke til kommentar
TWFA: Jøss, dette var trasige greier. Håper eksemplene er fra trådens barndom, men så heldige er vi vel ikke!?

Litt av hvert, opp gjennom årene. Jeg tror nok kanskje det er blitt litt bedre tross alt, og at dere er blitt flinkere. Men det statistiske grunnlagt her er for tynt til å si noe om det, 8 sitater er ikke mye å lage prognoser av...

 

Jeg tok bevisst ikke eksempler fra siste måneden, siden jeg antar at den pågående debatten har fått enkelte klagemurbrukere til å ta i litt ekstra, og at det ikke var representativt.

 

Jeg oppdaget ellers et par muligens interessante ting:

1. Diskusjonen om trådens eksistens og forholdet til folk med dysleksi er ikke ny, men har dukket opp i tråden jevnlig siden den startet, og med mye de samme argumentene som går igjen her. Så når enkelte her har påstatått at dette aldri har vært noe problem før og at det bare skyldes at trådstarter kommer og sutrer og lager kvalme, så er det regelrett feil.

 

2. I starten ble sitatene ikke alltid anonymisert, folk lenket endog ofte til originalposten. Det ble det slutt på, heldigvis. Men ikke uten at en del brukere mente at det var riktig å henge ut den "skyldige".

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vel, får vel takke for å bli revet ut av selvbedraget. :)

 

Håper det likevel stemmer at det har forbedret seg med tiden, og hvis vi nå fokuserer på å luke ut det resterende av slikt ugress så har kanskje "pustehulllet" bedre sjanse for overlevelse!?

 

Så da henstiller jeg til dere andre brukere om å hjelpe til! Kan begynne med å fjerne de lett infantile signaturene som kun er til provokasjon.

 

;)

Lenke til kommentar

Var mange stygge blant de sitatene der, og det er alltid noen som går litt lengre i sine uttalelser enn andre. På en annen side, så var det noen der som egentlig ikke ga spesielt mening ang. dysleksi og den slags heller etter min mening.

 

Og at det er mange på forumet som unnskylder elendige skriveferdigheter med at de har dysleksi, det tror jeg på, uten at jeg har noe statistisk grunnlag for å si om det er sånn eller ikke. Er bare en følelse jeg har. Det er lettere å gjemme seg bak noe på et internettforum, på samme måte som det er veldig enkelt å havne i begivenhetens sentrum igjen to minutter etterpå. Fiffige greier.

 

 

Sånn litt på siden:

 

Jeg begriper ikke hvordan sånne i det hele tatt får til å lage seg en hjemmeside...

Hehe, kom bare til å tenke på en ting. Dersom de har kodet siden selv; er det veldig mye enklere å skrive kode med dysleksi enn ren lesbar tekst?

Lenke til kommentar

Da har vi kommet fram til en avgjørelse i denne saken:

 

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil vil fortsatt holdes åpen. Førsteposten i tråden er oppdatert med nye og klarere utformede regler.

 

Jeg ber dere spesielt legge merke til følgende regler:

 

* Vi utelater brukernavn og referanselenke ved sitater fra andre tråder på diskusjon.no.

* Kommentarer skal primært gå på sitatet, ikke på personen som siteres. Mobbing eller andre negative personrettede utsagn er ikke tillatt.

 

Dette kommer til å bli håndhevet strengt. Vi vil ikke se utsagn av den typen jeg har sitert noen poster lenger opp. Så lenge de siterte brukere er "anonymisert" i alle fall er det ingen grunn til å spekulere omkring deres åndsevner, og om dysleksi er en reell eller innbildt lidelse er temaet uvedkommende. Hvor mange dyslektikere det faktisk finnes i landet kan man diskutere uten å knytte det opp mot konkrete sitater. La skrivefeilene "stå på egne ben", så viser dere at det faktisk er språket som opptar dere og ikke muligheten for å henge ut folk.

 

Jeg oppfordrer ellers til aktiv selvjustis, og ber dere rapportere folk som ved å bryte trådens regler eller retningslinjene for forumet ødelegger for den majoriteten som har hygge og nytte av tråden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Ja, så lenge det er rettet mot sitatet og ikke personen bak det. Edit: Og ikke på annet vis bryter retningslinjene eller reglene for tråden, selvsagt.

 

"Sykt bra" og "Huff og huff" er helt greit. "Idiot", "Slike folk burde det være skuddpremie på" og "Han skriver jo som en femåring" er det ikke.

 

Dere kan selv tenke dere hvor grensene går. Og som alltid, de som ikke kan det oppfordres til å vise måtehold og bør ikke prøve å finne det ut ved hjelp av "prøve og feile"-metoden...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

JA steng den..

 

Eg skrive masse feil men gjør så bra eg kan med å skrive rett: det er ikke lett får eg har skrive vansker

 

åja det er en del skrive feil i det eg skrive nå men det plager ikke meg...

 

Men å bli hengt ut på den måtten som "Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil" gjør er kansje vere en å ha lese å skrive vansker:)

 

 

 

dere som Klager på andre som skrive feil bør hele finne noe bedre å gjør:) ikke plage andre...

 

gå å legg dere :) å sov å tenk over andres følelser..

Endret av themen
Lenke til kommentar

themen: Det er flere sider av den samme saken her, de som skriver bra... har all rett til å vise hva dem kan. Så sant det ikke går utover andre, det burde fint være lov til å rette på folk så lenge man ikke er nedlatende. Men igjen så vil kanskje noen oppfatte det å bli rettet på som nedlatende, noe som jeg syns er feil. Ta det som konstruktiv kritikk, så lenge det faktisk ikke er noe slemt som blir sagt så trenger det faktisk ikke å tolkes slik. Har du problemer med å skrive, så nevn det i signaturen din. Så får vi håpe at det blir respektert...

Lenke til kommentar

Ser ingenting galt med tråden, spesielt siden sitatene er anonymt. Om flere hadde tatt turen inomm tråden hadde de sikkert risikert å faktisk plukke opp noen nyttige tips om språk & grammatikk også.

Støtter helt og fullt opp om forumets avgjørelse til å fortsatt la denne tråden fortsette å leve til glede & lærdom for mange. :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå orker ikke jeg å lese hele denne tråden for å kunne si min mening, men jeg tror jeg har fått med meg essensen.

 

Jeg ser ikke på Klagemuren som en tråd for å henge ut andre forumbrukere. De som rapporteres til Klagemuren er gjerne totalt uforståelige innlegg, ikke de vanlige glippene som alle har. Jeg er ikke perfekt når det kommer til å unngå skrivefeil, men jeg gjør mitt aller beste for å unngå at mine innlegg florerer av feil.

 

Hvis noen hadde linket ett av mine innlegg og fått en god latter av mine skrivefeil så hadde jeg gladelig ledd med. Det handler litt om det å ikke ta seg selv så høytidelig samt å innse at man faktisk gjør feil.

 

De jeg kjenner som har dysleksi er alle rammet i forskjellig grad. Noen har problemer med setningsoppbygging andre med å skrive ord riktig, mens andre en kombinasjon av disse. Alle som en prøver å godt de kan og bruker ikke handikappet sitt som unnskyldning. En kompis av meg strøk i norsk den gangen han gikk på vgs. I ettertid så har han bestått eksamen med bedre karakter enn meg. Årsaken tror jeg er at han faktisk har blitt eldre, mer reflektert slik at han var i stand til å skrive en bedre "stil" enn meg. Ikke nok med det, men dysleksien hans har blitt mye bedre. Hvorfor? Jo, han leser masse bøker. Trening hjelper faktisk, selv om man har en feil i hjernen.

 

Nå er det heller ikke primært dyslektikere som får horible innlegg rapportert til Klagemuren. Det er stort sett de som skriver på dialekt eller bruker ett språk som er så hinsides en hver form for norsk at det nesten er umulig å forstå hva som står skrevet, selv om man legger ett trillebårlass med godvilje til.

 

Vi har jo Gullkorntråden. Jeg vil si at det er en større grad av uthenging i den tråden enn Klagemuren. Her får brukere virkelig gjennomgå. I begge så er vel regelen at snapbacks skal fjernes og brukernavn sensureres. Jeg har lært mye av å lese i Klagemuren og Språk for fjols. Mange klassiske feil blir tatt opp og ved å frekventere disse trådene ofte så har jeg plukket opp ganske mye, som faktisk har forbedret språket mitt. Ikke ta fra oss dette, vi lærer av våre feil.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...