Gå til innhold

Arigato Japan Photo! - 30d


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tåler denne 30D mere "vær" enn 350D? Sludd og regn, kulde og sånt? Noen som vet?

Noe mer tåler den sikkert. Men den er ikke værtettet, så den tåler ikke hva som helst. Men sakl du ut i dårlig vær, så skal det finnes regnfrakker.

 

Tom

Nei, da får jeg nok heller slite ut 350'en til den ikke vil mer. Den har vært med overalt siden jeg kjøpte den, og innstillingen er at "tåler den ikke min bruk får jeg kjøpe noe annet når den tid kommer..".

Lenke til kommentar
Hmm

 

for an 16,2k har jeg altså 30d med 80mm f1,2

 

Det blir litt i dyreste laget for meg og jeg tror ikke jeg kan forsvare den prisen.

 

Om ikke noen har noen tester å vise til med 85mm f1.4 nikon vs 85mm f1.2 canon :fun:

 

Ikke helt det du ser etter, men helt i bunn her ser du en helt enkel sammenligning av 85 f1.2 med CZ f1.4 og Minolta 100mm f2. Det forteller selvsagt ikke hele sannheten

 

Utvilsomt flott bokeh, men faktum er at jeg får ikke spesiell lust etter 85/1.2 på bakgrunn av dette.

Endret av kimare
Lenke til kommentar
Ikke helt det du ser etter, men helt i bunn her ser du en helt enkel sammenligning av 85 f1.2 med CZ f1.4 og Minolta 100mm f2. Det forteller selvsagt ikke hele sannheten

 

Utvilsomt flott bokeh, men faktum er at jeg får ikke spesiell lust etter 85/1.2 på bakgrunn av dette.

Men det er én stor svakhet - de har ikke tatt med et bilde med 85mm f/[email protected]. De bildene de har lagt ut er helt fine, men det siste bildet her mangler... Det er jo tross alt først og fremst det halve blendertrinnet man kjøper et slikt objektiv for...
Lenke til kommentar
Nå gikk jeg i tenkeboksen :S

 

er det slik å forstå at 30d ikke har spotmåling? eller tuller jeg ille.

 

Spotmåling og 85mm f1.2 er absolutt noe jeg bør vurdere...

30D har spotmåling.

 

Den har også en en partial målemetode som dekker litt mer - er mulig at den er enda mer egnet.

 

Tom

Jeg er helt enig med Tom om at partial stort sett er mer egnet enn spot. Spot ble hypet noe veldig ved overgangen fra 20D til 30D, uten å ta hensyn til at nesten ingen trenger den ekstra lille forskjellen i "presisjon". Det blir fremstilt som et must, noe det absolutt ikke er hvis man har partial. Til det er forskjellen alt for liten.

Lenke til kommentar
Jeg bruker utelukkende spot jeg. Alt fra action til portretter...

Greit nok, men det sier oss ingenting om hvor mye mer egnet spot er i forhold til partial. Det gjør det først hvis du sier at du har sluttet å bruke partial til fordel for spot. Det tror jeg neppe er det du ønsker å fortelle oss.

 

Hvis din betraktning skal ha noen som helst relevans for problemstillingen bør du forklare hvorfor du må ha spot i steden for partial, og om du i såfall har brukt partial noen gang. Det skulle virkelig forundre meg om et portrett skulle ha noe å tjene på spot i steden for partial, for så små hoder finnes ikke. Et bilde av en person tatt på 80m avstand er ikke et portrett. Det samme kan man si om actionbilder, i alle fall K9-bildene dine. Også i de tilfellene kan jeg ikke se at spot skulle hjelpe deg noe mer enn partial.

 

Ps: Håper folket forstår at forskjellen på partial og spot er marginale i praksis. De fungerer helt likt, og det er strengt tatt umulig å si hva som er forskjellen i praksis ved bruk. Det er nemlig kun noen få prosent som skiller partial fra ekte spot.

Lenke til kommentar

For spot måling så er det angitt i søkeren hvilket område som faktisk

brukes for målingen, det er det vel ikke ved partiell måling.

Hvertfall ikke i søkeren til 30D.

Så bare det gir meg bedre kontroll når jeg er nøye på hva slags

område som skal lysmåles.

 

Men enig i at akkurat størrelsen er ikke like viktig alltid. Men noen ganger

er det, nesten som dess mindre område dess bedre da.

 

Har brukt mitt 30D nå i ca to uker, tror jeg, og er godt fornøyd.

Liker godt låsing av blits eksponeringen (eller hva det kalles), se side 105

i Canon EOS 30D manualen. Det finnes ikke på Sony sine kamera så det var

en kjekk ny sak.

 

Fortsatt mener jeg at 3999,- for dette kamera er "latterlig billig".

Kjøpte Canon 50mm F1.4 USM samtidig og må si den kombinasjonen er herlig.

Endret av Maxwell
Lenke til kommentar

Hei, har en niese som har lyst å kjøpe seg SLR å lære seg foto skikkelig. Det er kjempebra, og syntes heldigvis dette tilbudet var glimrende, jeg anbefalte likegodt et skikkelig kamera med en gang. Selv om det også var fristende å anbefale D40 m/kit til 3500...

Men 30D er jo et kamera man ikke vokser fra med det første!!

 

Spørsmål 1, så på naboens 40D at de har fått inn C1,C2,C3 på kommandohjulet. Hvordan får man tak i customprogrammene på 30D? Regner med den har det også, min S3 har kun ett customprogram, også på kommandohjulet, og det er kjempesmart!

 

Spørsmål 2, hvilket objektiv skal hun kjøpe med?? Skikkelig tricky, hun bør ha et godt allround objektiv. JP anbefaler visst en original 18-85 IS f4-5.6, som jeg har sett bra omtale av. Men elendig lysstyrke da... Andre her har anbefalt Tamron 18-50 f2.8 som også ahr bra omtale, men litt kort tele kanskje? Har selv Nikons 18-70 som dekker det meste.

Kan jo spe på med en telezoom senere kanskje. Eller er det flere gode allroundzoomer til Canon med ok lysstyrke?

Sigma har en 17-70 f2.8-4.5 som ikke høres så ille ut, macro også.

Lenke til kommentar
Spørsmål 2, hvilket objektiv skal hun kjøpe med?? Skikkelig tricky, hun bør ha et godt allround objektiv. JP anbefaler visst en original 18-85 IS f4-5.6, som jeg har sett bra omtale av. Men elendig lysstyrke da... Andre her har anbefalt Tamron 18-50 f2.8 som også ahr bra omtale, men litt kort tele kanskje? Har selv Nikons 18-70 som dekker det meste.

Kan jo spe på med en telezoom senere kanskje. Eller er det flere gode allroundzoomer til Canon med ok lysstyrke?

Sigma har en 17-70 f2.8-4.5 som ikke høres så ille ut, macro også.

Hvis hun skal drive litt seriøst, er Tamron 17-50 f/2.8 eller Sigma 18-50 f/2.8 gode alternativer. Det beste, men dyreste alternativet, er nok Canons 17-55 f/2.8 IS. Den er ikke like kostbar som Nikons, og har IS, men er heller ikke bygget like solid. Jeg tror kanskje jeg hadde valgt Sigmaen, men det er mest pga. heldige omstendigheter når det gjelder pris - for min del (jobber i fotobutikk)...

 

Ellers er jo Canons 18-55IS et utmerket budsjettalternativ. 17-85IS ville jeg styrt unna, koster for mye sammenliknet med ytelsen, og kvaliteten er nokså variabel.

Lenke til kommentar
Hei, har en niese som har lyst å kjøpe seg SLR å lære seg foto skikkelig. Det er kjempebra, og syntes heldigvis dette tilbudet var glimrende, jeg anbefalte likegodt et skikkelig kamera med en gang. Selv om det også var fristende å anbefale D40 m/kit til 3500...

Men 30D er jo et kamera man ikke vokser fra med det første!!

Flink gutt.

 

Spørsmål 1, så på naboens 40D at de har fått inn C1,C2,C3 på kommandohjulet. Hvordan får man tak i customprogrammene på 30D? Regner med den har det også, min S3 har kun ett customprogram, også på kommandohjulet, og det er kjempesmart!

Denne muligheten har ikke 30D. Du kan stille inn en setting, og det gjelder alle bildene når tar de i JPEG. Jeg er enig at det er en snasen funksjon, men ikke livsviktig. Og den er ikke verdt 5000,-

 

Spørsmål 2, hvilket objektiv skal hun kjøpe med?? Skikkelig tricky, hun bør ha et godt allround objektiv. JP anbefaler visst en original 18-85 IS f4-5.6, som jeg har sett bra omtale av. Men elendig lysstyrke da... Andre her har anbefalt Tamron 18-50 f2.8 som også ahr bra omtale, men litt kort tele kanskje? Har selv Nikons 18-70 som dekker det meste.

Kan jo spe på med en telezoom senere kanskje. Eller er det flere gode allroundzoomer til Canon med ok lysstyrke?

Sigma har en 17-70 f2.8-4.5 som ikke høres så ille ut, macro også.

Du dekker mer med 17-50mm enn du kal tro. Onde tunger ;) på dette forumet mener at 50-70mm er ikke mer enn det du dekker ved å bevege deg litt. Ikke det, jeg har selv den Sigma-en du nevner, og er overraskene fornøyd. Den største fordelen med Tamron 17-50mm f/2.8 er det at den er f/2.8 i hele brennvidde området. Det er tider det er kjekt. Canons 17-85mm er et objektiv som får mye kjeft, men de jeg kjenner som har den, de er happy med den. Bildestabiliseringen kompenserer mer eller mindre for den lavere lysstyrken. Men du mister de mulighetene f/2.8 gir i visse sammenhenger.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...