Gå til innhold

Arigato Japan Photo! - 30d


Anbefalte innlegg

Jeg har kjent på det og synes det er bra grep, plassering av knapper osv selv om ikke alt er perfekt. Vel, nå er det ingen kameraer som er perfekte så kompromissene skal jeg uansett klare å svelge. Jeg skal til Trondheim om en ukes tid så jeg kan jo ofre 5 minutter på å gå innom Japan foto for å se om de har det, selv om jeg regner det for 95% sikkert at de ikke har det lengre til den prisen da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å holde oss til tråden, det er fortsatt noen få hus igjen i ca 3 butikker.

Til 3995 kr?

 

Det er uansett synd de ikke har noen butikker nær meg. De har jo ikke en eneste butikk i 60-65% av Norges lengde. Mellom Trondheim og Nordkapp/Kirkenes.

 

Hadde vel vært for mye å vente av de om de skulle begynt å bygge butikker der det knapt bor noen folk.

Lenke til kommentar
Hadde vel vært for mye å vente av de om de skulle begynt å bygge butikker der det knapt bor noen folk.
De har hatt butikker i både Bodø og Tromsø, men måtte legge ned på begynnelsen av 2000-tallet. De hadde så en stor omlegging, og har hatt god vekst de siste årene. Tror nok det kommer butikker her i nord igjen, men det virker som det kan ta litt tid. Det stod på nettsidene deres før at de hadde butikker fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord - JPstoney skrev at han skulle ta en avgjørelse på om de skulle omformulere seg litt på nettsidene eller åpne en butikk i Tromsø i løpet av av en helg for en tid tilbake - det ser dessverre ut som de tok den "billige" løsningen...
Lenke til kommentar

Jeg vet det er en del uinformerte mennesker som tror Nord-Norge knapt er befolket. Bare til info så bor det en halv million mennesker i landsdelen.

 

Japanfoto har blant annet butikker i:

Haugesund med sine ca 31 000 innbyggere

Porsgrunn med sine ca 29 000 innbyggere

Moss med sine ca 28 000 innbyggere

Ski med sine ca 12 000 innbyggere

 

Byer i Nord-Norge som tydeligvis kommer over minstekravet til Japanfoto for å ha butikk er:

Alta med ca 13 000 innbyggere

Narvik med ca 14 000 innbyggere

Mo i Rana med ca 18 000 innbyggere

Harstad med ca 20 000 innbyggere

Bodø med ca 35 000 innbyggere

Tromsø med ca 54 000 innbyggere

 

Mangler man geografikunnskaper kan det være like greit å ikke påberope seg slike kunnskaper. Jepp, jeg tillater meg å dramatisere litt og spille litt overdrevent fornærmet når jeg bor i Tromsø og får påstanden om at det knapt bor noen her i fleisen.

Lenke til kommentar
Jeg vet det er en del uinformerte mennesker som tror Nord-Norge knapt er befolket. Bare til info så bor det en halv million mennesker i landsdelen.

 

Japanfoto har blant annet butikker i:

Haugesund med sine ca 31 000 innbyggere

Porsgrunn med sine ca 29 000 innbyggere

Moss med sine ca 28 000 innbyggere

Ski med sine ca 12 000 innbyggere

 

Byer i Nord-Norge som tydeligvis kommer over minstekravet til Japanfoto for å ha butikk er:

Alta med ca 13 000 innbyggere

Narvik med ca 14 000 innbyggere

Mo i Rana med ca 18 000 innbyggere

Harstad med ca 20 000 innbyggere

Bodø med ca 35 000 innbyggere

Tromsø med ca 54 000 innbyggere

 

Mangler man geografikunnskaper kan det være like greit å ikke påberope seg slike kunnskaper. Jepp, jeg tillater meg å dramatisere litt og spille litt overdrevent fornærmet når jeg bor i Tromsø og får påstanden om at det knapt bor noen her i fleisen.

Du har et poeng her; men jeg tror jeg ville droppet Ski* i listen, da butikken der dekker Oppegård, Ås, Drøbak, og Vestby (minst) - og da er man nok oppe i 40-60 tusen mennesker. På den andre siden, så dekker jo Oslo og Moss en del av de kundene.

 

Men jeg er uansett overrasket over at de ikke er representert i Bodø og Tromsø.

 

Tom

 

* Edit: Ligger ikke JP i Ski storsenter ?

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Du har et poeng her; men jeg tror jeg ville droppet Ski* i listen, da butikken der dekker Oppegård, Ås, Drøbak, og Vestby (minst) - og da er man nok oppe i 40-60 tusen mennesker. På den andre siden, så dekker jo Oslo og Moss en del av de kundene.
Ja, og Oslo har fire butikker, samt at du har i hvert fall tre i "umiddelbar nærhet" (Ski, Strømmen og Sandvika). Butikken i Ski ligger forøvrig vis à vis Ski Storsenter. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Kom rett fra JP Kristiansand nå, og statusen var 27stk i kjeden, nå 26 :D :D :D

 

Han forklarte også at det var 30stk på vei som ble fordelt ut på de 20 butikkene de har.

 

Sånn så handlelista mi ut:

Canon EOS 30D kamerahus

Canon 18-55mm f/3,5-5,6 IS

SanDisk Extreme IV 4gb

JP 4års forsikring

 

Nettosum: 7000kr

 

*laderladerladerladerladerladerlader*

Lenke til kommentar
Jeg vet det er en del uinformerte mennesker som tror Nord-Norge knapt er befolket. Bare til info så bor det en halv million mennesker i landsdelen.

 

Japanfoto har blant annet butikker i:

Haugesund med sine ca 31 000 innbyggere

Porsgrunn med sine ca 29 000 innbyggere

Moss med sine ca 28 000 innbyggere

Ski med sine ca 12 000 innbyggere

 

Byer i Nord-Norge som tydeligvis kommer over minstekravet til Japanfoto for å ha butikk er:

Alta med ca 13 000 innbyggere

Narvik med ca 14 000 innbyggere

Mo i Rana med ca 18 000 innbyggere

Harstad med ca 20 000 innbyggere

Bodø med ca 35 000 innbyggere

Tromsø med ca 54 000 innbyggere

 

Mangler man geografikunnskaper kan det være like greit å ikke påberope seg slike kunnskaper. Jepp, jeg tillater meg å dramatisere litt og spille litt overdrevent fornærmet når jeg bor i Tromsø og får påstanden om at det knapt bor noen her i fleisen.

 

Meget godt sagt :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg vet det er en del uinformerte mennesker som tror Nord-Norge knapt er befolket. Bare til info så bor det en halv million mennesker i landsdelen.

 

Japanfoto har blant annet butikker i:

Haugesund med sine ca 31 000 innbyggere

Porsgrunn med sine ca 29 000 innbyggere

Moss med sine ca 28 000 innbyggere

Ski med sine ca 12 000 innbyggere

 

Byer i Nord-Norge som tydeligvis kommer over minstekravet til Japanfoto for å ha butikk er:

Alta med ca 13 000 innbyggere

Narvik med ca 14 000 innbyggere

Mo i Rana med ca 18 000 innbyggere

Harstad med ca 20 000 innbyggere

Bodø med ca 35 000 innbyggere

Tromsø med ca 54 000 innbyggere

 

Mangler man geografikunnskaper kan det være like greit å ikke påberope seg slike kunnskaper. Jepp, jeg tillater meg å dramatisere litt og spille litt overdrevent fornærmet når jeg bor i Tromsø og får påstanden om at det knapt bor noen her i fleisen.

 

Som du sier, en halv million mennesker fordelt på et MEGET stort areal, mens det i sørnorge er nær 4,5 millioner spredd langs kysten.

 

Av de byene du nevner så kan du ikke bare regne folk som bor i gåavstand til butikken. Regn med at folk er villige til å kjøre en halvtimes tid til butikken, så får du noen enorme forskjeller fra de nord-norske byene.

 

Ulempen med å etablere seg i nord-norge er ikke at bysentrumene er så små, men at de er så spredd. I vestfold er det f.eks så og si sammenhengende bebyggelse fra sør til nord, gjelder det samme for finnmark? nope

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke Japanfoto, men generelt er det veldig mye billigere å opprette kontorer sentralt på østlandet enn i Nord Norge. I nord Norge er em helt avhengig av en dyktig sjef som driver alt som sin butikk, kjedesynergiene blir mer eller mindre borte (med unntak av innkjøp). Interne kurs blir rådyrt, kjedeledelsen kan ikke bare stikke innom butikken og hilse på, det blir kun få besøk i året. Mye kan ordnes på mail og telefon, men når jeg jobbet med kjeder var fysisk tilstedeværelse utrolig viktig. Kundegrunnlaget må dermed være mye høyere for å rettferdigjøre høyere kostnader og mindre kontroll. Jeg har forresten besøkt alle de nevnte "byene" minus en.

 

Må også benytte innlegget til å gratulere meg selv med å ha benyttet tilbudet, prøver nå å finne ut av min nyinnkjøpte 30D. Foreløpig er faktisk fotokunnskapene høyere enn kunnskapene om kameraet, vet hva jeg vil men aner ikke hvilke knapper jeg skal trykke på for å oppnå det. Regner med at det blir motsatt relativt kjapt.

Lenke til kommentar

Fraktkostnadene er et poeng, men jeg kan ikke tro at det kan være så mye dyrere. Bare ca en dag ekstra med posten eller andre befraktere.

 

Ellers så spiller vel ikke antall fotointeresserte per km2 særlig rolle. Det er vel heller antall fotointeresserte per nedslagsfelt for butikken. Butikkene på Østlandet har vel et nedslagsfelt som er et par mil i radius mens i Nord kjører folk gjerne i flere timer for å dra på shopping i storbyen en gang i blant. Omtrent som østlendingene drar på juleshopping i Hirtshals eller London. Nedslagsfeltet til en fotobutikk i Tromsø vil jeg tro dekker nesten hele Troms fylke (midt og nord-Troms).

Lenke til kommentar
Problemet er økt fraktkostnader, og det er vel ikke så mange fotointresserte per km2 der oppe, som lengre sør. Men for all del så forstår jeg ikke hvorfor japanphoto ikke har en butikk i Tromsø eller Bodø....

 

Tromsø og Bodø bør være store nok for etablering så lenge konkurransen ikke er for hard.

 

Dette medfører allikevel flere ekstrakostnader som økte reisekostnader for ledelsen, økte fraktkostnader og også vanskeligheter med oppfølging grunnet lange avstander.

 

Spørsmålet blir derfor;

Hvorfor etablere seg i de nord-norske byene når det sannsynligvis er billigere og enklere å prøve seg i en by med like stort kundegrunnlag i sør, eller i vårt nærmeste naboland?

 

Kanskje har analysene vist at man får mer igjen ved å investere alternativt enn i en ekstra fotobutikk der oppe? Sikkert mange gode grunner til IKKE å gjøre det.

Lenke til kommentar
Jeg vet det er en del uinformerte mennesker som tror Nord-Norge knapt er befolket. Bare til info så bor det en halv million mennesker i landsdelen.

 

Japanfoto har blant annet butikker i:

Haugesund med sine ca 31 000 innbyggere

Porsgrunn med sine ca 29 000 innbyggere

Moss med sine ca 28 000 innbyggere

Ski med sine ca 12 000 innbyggere

 

Byer i Nord-Norge som tydeligvis kommer over minstekravet til Japanfoto for å ha butikk er:

Alta med ca 13 000 innbyggere

Narvik med ca 14 000 innbyggere

Mo i Rana med ca 18 000 innbyggere

Harstad med ca 20 000 innbyggere

Bodø med ca 35 000 innbyggere

Tromsø med ca 54 000 innbyggere

 

Mangler man geografikunnskaper kan det være like greit å ikke påberope seg slike kunnskaper. Jepp, jeg tillater meg å dramatisere litt og spille litt overdrevent fornærmet når jeg bor i Tromsø og får påstanden om at det knapt bor noen her i fleisen.

 

Som du sier, en halv million mennesker fordelt på et MEGET stort areal, mens det i sørnorge er nær 4,5 millioner spredd langs kysten.

 

Av de byene du nevner så kan du ikke bare regne folk som bor i gåavstand til butikken. Regn med at folk er villige til å kjøre en halvtimes tid til butikken, så får du noen enorme forskjeller fra de nord-norske byene.

 

Ulempen med å etablere seg i nord-norge er ikke at bysentrumene er så små, men at de er så spredd. I vestfold er det f.eks så og si sammenhengende bebyggelse fra sør til nord, gjelder det samme for finnmark? nope

 

 

 

 

Jepp,men det samme gjelder her nord,ja faktisk er vi vant til å kjøre langt så da kan glatt feks Harstad innbefatte hele ofoten ,vesterålen , lofoten.

Dvs ca 80-85 000 innbyggere.

Bor selv i vesterålen og en svipptur til feks Harstad er slettes ikke uvanelig .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Jepp,men det samme gjelder her nord,ja faktisk er vi vant til å kjøre langt så da kan glatt feks Harstad innbefatte hele ofoten ,vesterålen , lofoten.

Dvs ca 80-85 000 innbyggere.

Bor selv i vesterålen og en svipptur til feks Harstad er slettes ikke uvanelig .

 

Joda, men det blir som Karasjok'ene som bruker noen timer på å få billig sprit fra Finland, eller Vestfoldingene som drar på harrytur til Strømstad (tar gjerne 7-8 timer, men gjøres lell)

 

Poenget er at butikken i Porsgrunn naturlig kan være den lokale fotobutikken for personer som bor i området Kragerø - Sandefjord, mens butikken i Moss gjerne kan betjene kunder fra Halden - Drøbak. Det blir mye folk.

 

Samtidig er infrastrukturen den beste i Norge, fraktkostnadene lave og reisetiden kort.

 

Kombinasjonen av alt dette gjør at etablering i det hele tatt er mulig.

Lenke til kommentar
Jepp,men det samme gjelder her nord,ja faktisk er vi vant til å kjøre langt så da kan glatt feks Harstad innbefatte hele ofoten ,vesterålen , lofoten.

Dvs ca 80-85 000 innbyggere.

Bor selv i vesterålen og en svipptur til feks Harstad er slettes ikke uvanelig .

 

Joda, men det blir som Karasjok'ene som bruker noen timer på å få billig sprit fra Finland, eller Vestfoldingene som drar på harrytur til Strømstad (tar gjerne 7-8 timer, men gjøres lell)

 

Poenget er at butikken i Porsgrunn naturlig kan være den lokale fotobutikken for personer som bor i området Kragerø - Sandefjord, mens butikken i Moss gjerne kan betjene kunder fra Halden - Drøbak. Det blir mye folk.

 

Samtidig er infrastrukturen den beste i Norge, fraktkostnadene lave og reisetiden kort.

 

Kombinasjonen av alt dette gjør at etablering i det hele tatt er mulig.

 

 

Nå var det jo du som dro inn hvor viktig det var at en tok med områdene rundt byene sørpå, så jeg regna med at det samme gjaldt her og da :p

Nå er det ikke noen harrytyr å dra fra Vesterålen til harstad, det er en tur en gjør unna på 1,5 til 2 timer og som vi gjør titt og ofte .

Lenke til kommentar
Jeg vet det er en del uinformerte mennesker som tror Nord-Norge knapt er befolket. Bare til info så bor det en halv million mennesker i landsdelen.

 

Japanfoto har blant annet butikker i:

Haugesund med sine ca 31 000 innbyggere

Porsgrunn med sine ca 29 000 innbyggere

Moss med sine ca 28 000 innbyggere

Ski med sine ca 12 000 innbyggere

 

Byer i Nord-Norge som tydeligvis kommer over minstekravet til Japanfoto for å ha butikk er:

Alta med ca 13 000 innbyggere

Narvik med ca 14 000 innbyggere

Mo i Rana med ca 18 000 innbyggere

Harstad med ca 20 000 innbyggere

Bodø med ca 35 000 innbyggere

Tromsø med ca 54 000 innbyggere

 

Mangler man geografikunnskaper kan det være like greit å ikke påberope seg slike kunnskaper. Jepp, jeg tillater meg å dramatisere litt og spille litt overdrevent fornærmet når jeg bor i Tromsø og får påstanden om at det knapt bor noen her i fleisen.

 

Hei Simen,

 

believe me, we are very very tempted to (re-) open in Bodø & Tromsø, but we do not want to do the second step before the first step. We are growing with 30% in January and now over 50% in February compared to last year. We do not want to do the same mistake as one of our competitors who died because of too fast and too uncontrolled growth. We went from 120 million Nok 4 Years ago towards 300 million this year. We have exactly the same amount of employees as 4 years ago, so we have to take care not too loose control and service. We have 16 open positions in the moment in the shops and in the head office. We have this year already opened Ski, Oslo Hegdehaugsveien, Tønsberg opens tomorrow. On top we rebuild and double our shop in Oslo Byporten in March, we open in Stockholm and we are looking for new location in Porsgrunn, Haugesund and Fredrikstad. Last not least we will completely rebuild our head office / web shop in Oppegård in March/April on 1500m2, so we are really not sleeping in the moment. For Bodø and Tromsø, we have four main challanges: 1.) Personell we can really trust. b) Transportation time (especially for our picture business) c) transportation cost. d) Marketing cost. For locations like you mentionned (Moss, Porsgrunn,...) we have ur own driver who is fast and relatively cheap and people read more or less the same newspapers and get our catalogues in the letter box anyway.

 

But despite these challanges, I can just confirm again that we would like to open rather today than tomorrow. We have budget for 2-4 shops on top tpo the already planned ones. So the investment for the new shop is no issue at all... it is "just" a) to d)... :-)

 

Stephan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...