Gå til innhold

Arigato Japan Photo! - 30d


Anbefalte innlegg

Wohoo!!! Flunk nytt 30D :-D

 

Stor takk til JF som tilbyr et sånt kamera til en latterlig lav pris! Jeg er selv helt fersking i speilrefleksgamet, men nå får jeg i alle fall sjansen til å begynne karrieren med ordentlig utstyr!

 

Så til spørsmålet; Ser det er diskutert litt i noen tråder før, men føler fortsatt at jeg ikke har peiling på hva slags optikk jeg bør investere i. Jeg er som sagt fersk i gamet, og er derfor ute etter en grei allround linse til billig penge (ca. 2000 - 3000,-). Har sett litt på følgende:

 

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Sigma 28-70mm F2.8-4 High Speed Zoom

Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro

Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC

Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF)

 

Skjønner selvfølgelig at det er forskjell på disse linsene, ettersom den billigste koster 1/3 av den dyreste. Jeg ser for meg å bruke kameraet mitt mest til utefotografering (landskapsbilder, folk på tur o.l.) og kanskje av og til innendørs. For mine behov, er det verdt pengene å investere i det dyreste objektivet, eller holder det i massevis med det billigste? Evt. andre kommentarer til linsene over/andre forslag i prisklassen? Hva bør jeg prioritere? Lysstyrke/tilgjengelig zoom..?

 

På forhånd takk for alle svar!

 

Hilsen Newbie Audun

Glem Canon objektivet, glem sigma 18-200, alt for lyssvake. Jeg ville godt for Sigma 17-70mm, eller Tamron 17-50mm. Jeg kjøpte 17-70mm'n, men Tamron 17-50mm har jo stor fordel med f/2.8 gjennom hele området. Smak å behag, samt en liten titt i lommeboken avgjør mellom Sigma å Tamron.

Endret av Pirja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med Pirja.

 

Dette blir det objektivet du "alltid" bruker, selv om du kjøper deg nye spesialobejtiv for vidvinkel, tele osv.

 

Derfor er det viktig at det kan brukes under mange forskjellige forhold.

 

Er derfor enig i at fast blender gjennom hele brennvidden er smart, samtidig som denne skal være så lav som mulig.

 

Til ditt budsjett er det to alternativer:

 

Tamron 17-50mm f2.8

Sigma 18-50mm f2.8

 

Noen liker dattera, andre liker mora, men de fungere like godt til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Enig med Pirja.

 

Dette blir det objektivet du "alltid" bruker, selv om du kjøper deg nye spesialobejtiv for vidvinkel, tele osv.

 

Derfor er det viktig at det kan brukes under mange forskjellige forhold.

 

Er derfor enig i at fast blender gjennom hele brennvidden er smart, samtidig som denne skal være så lav som mulig.

 

Til ditt budsjett er det to alternativer:

 

Tamron 17-50mm f2.8

Sigma 18-50mm f2.8

 

Noen liker dattera, andre liker mora, men de fungere like godt til sitt bruk.

 

Har dere ikke noe tro på Sigma sin 18-200 altså?

Er det da bedre og bruke 2500kr på 18-70mm f.eks. og heller kjøpe mer tele senere? Hva burde man i så fall betale for noe brukbart opp til 200mm?

 

Så en annen ting, hvis man setter på uv filter, vil man fremdeles kunne bruke linsebeskytteren (heter sikkert noe annet, det svarte plast lokket du setter over linsa) og solblender da?

Lenke til kommentar
Har dere ikke noe tro på Sigma sin 18-200 altså?

Er det da bedre og bruke 2500kr på 18-70mm f.eks. og heller kjøpe mer tele senere? Hva burde man i så fall betale for noe brukbart opp til 200mm?

Objektiver på 18-200 er et stort kompromiss, men noen ganger må/vil man inngå det kompromisset. Men er man ute etter kvalitet, er det ikke det optimale valget, nei.

 

Da er det bedre å kjøpe Sigma 17-70, og heller supplere med f.eks. Sigma 70-300mm APO til snaue 2000 kr senere, eller Canon 55-250IS til ca 2500.

Lenke til kommentar

Akkurat ja, for planen min var i utgangspunktet å kjøpe Sigma 18-200mm og et fast objektiv under 50mm til de mørkere dagene/inne bildene.

 

Men slettes ikke umulig at det er bedre å kjøpe Sigma 17-70 som et allround så heller kjøpe fast hvis det trengs + tele siden det var såpass "billig".

Men er disse tele objektivene brukbare da, trodde man måtte opp en del i pris for å få bra tele-objektiver?

 

EDIT: Men ser jo nå at Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro koster 1600kr og da ble det plutselig billig også...

Blir helt forvirra jeg.. :)

Endret av fredstian
Lenke til kommentar
Men er disse tele objektivene brukbare da, trodde man måtte opp en del i pris for å få bra tele-objektiver?
Jeg har selv Sigma 70-300 APO, og er fornøyd med den. Du kan selvfølgelig ikke forvente proffkvalitet, men bildekvaliteten er absolutt godkjent. Jeg vet det er flere andre her som har den, og også er fornøyd, prisen tatt i betraktning...
Lenke til kommentar
Så en annen ting, hvis man setter på uv filter, vil man fremdeles kunne bruke linsebeskytteren (heter sikkert noe annet, det svarte plast lokket du setter over linsa) og solblender da?

 

Jepp. Filterne har gjenger som gjør at ting kan festes på filteret igjen.

Det kommer litt an på filteret/linselokket. De filterne som bare har "single threading" har bare ett lag med gjenger. Dermed passer ikke "snap-on" dekslene på disse filtrene, men kun "push-on" deksler.

Lenke til kommentar
Men er disse tele objektivene brukbare da, trodde man måtte opp en del i pris for å få bra tele-objektiver?
Jeg har selv Sigma 70-300 APO, og er fornøyd med den. Du kan selvfølgelig ikke forvente proffkvalitet, men bildekvaliteten er absolutt godkjent. Jeg vet det er flere andre her som har den, og også er fornøyd, prisen tatt i betraktning...

Nei, regnet ikke akkurat med proffkvalitet til den prisen heller, men en forbedring fra mitt forrige Fujifilm S9500 digital kamera regner jeg da med! :)

 

 

 

 

Da får jeg kjøpe filter i butikken når den tid kommer, og sjekke at det faktisk funker som det skal! :)

Lenke til kommentar
Men er disse tele objektivene brukbare da, trodde man måtte opp en del i pris for å få bra tele-objektiver?
Jeg har selv Sigma 70-300 APO, og er fornøyd med den. Du kan selvfølgelig ikke forvente proffkvalitet, men bildekvaliteten er absolutt godkjent. Jeg vet det er flere andre her som har den, og også er fornøyd, prisen tatt i betraktning...

 

Jeg har også dette objektivet og er særdeles misfornøyd med det.

 

Det duger i min oppfatning til én ting:

Ta bilder av hvitkledde fjelltopper, da disse vil være relativt udetaljerte samtidig som de er veldig lyse.

 

Om jeg var deg hadde jeg kjøpt et objektiv med så lite zoom som mulig som ditt faste objektiv og deretter supplert med andre fastobjektiver.

 

F.eks en Tamron 17-50mm f2.8 eller Sigma 18-50mm f2.8 som standard og senere lagt til fastoptikk der du føler du trenger litt ekstra "ooomph"

 

Eksempler kan være:

200mm tele

100mm macro

30mm for innebilder

85mm portrett

 

I vidvinkeldelen er vel det beste kjøpet så langt en zoom:

Sigma 10-20mm, men de fleste benytter den nok kun i 10mm enden

Lenke til kommentar

Usj da... Ikke fornøyd nei? Man får vel kanskje det man betaler for...? Jeg vet ikke, bare spør jeg! :p

 

 

Godt forslag.

Hm. Jeg tror jeg starter med Tamron 17-50mm f2.8 og ser hva jeg synes jeg trenger etter det...

Om jeg trenger fast objektiv til innebilder, vidvinkel eller tele.

 

Men fast objektiv f.eks. 200mm, blir det dyrt?! Ser 100mm f2.8 koster ca 3500. men mer så blir det fort dyrt,

150mm f2.8 5500kr

200mm f2.8 6500kr

Lenke til kommentar
Usj da... Ikke fornøyd nei? Man får vel kanskje det man betaler for...? Jeg vet ikke, bare spør jeg! :p

 

 

Godt forslag.

Hm. Jeg tror jeg starter med Tamron 17-50mm f2.8 og ser hva jeg synes jeg trenger etter det...

Om jeg trenger fast objektiv til innebilder, vidvinkel eller tele.

 

Men fast objektiv f.eks. 200mm, blir det dyrt?! Ser 100mm f2.8 koster ca 3500. men mer så blir det fort dyrt,

150mm f2.8 5500kr

200mm f2.8 6500kr

 

Ja, objektiver koster penger dessverre. Synes ikke 6500kr er så alt for mye om du finner ut at du virkelig har behov for en 200mm, da den nevnte virkelig gir kvalitet for pengene. Da syns jeg 2500kr for en dårlig zoom er dyrere.

 

 

Jeg har også dette objektivet og er særdeles misfornøyd med det.
Det er selvfølgelig også en viss fare for at du har fått et dårlig eksemplar. De finnes, og blant rimelige objektiver opptrer de oftere enn blant dyre.

 

Ja, er selvfølgelig mulig, men det fokuserer riktig og er ikke mer uskarpt i noen av kantene enn resten. Har søkt litt rundt på flickr og lignende og det ser ut som mitt er som alle andres. En meget billig zoom og man får hva man betaler for :)

 

Er heldigvis ikke av de som har et stort behov 200 eller 300mm, men om det kommer så vet jeg hva jeg skal kjøpe.... og IKKE kjøpe.

Lenke til kommentar

Nja, kanskje ikke så mye penger, men vet ganske sikkert at jeg ikke får så bruk for så mye tele, hvertfall ikke til den prisen.

 

Hvordan er det med å levere ting man ikke er fornøyd med i butikker egentlig? Har man alltid angrerett? F.eks. fotovideo i Oslo, kan man kjøpe et objektiv og prøve det, for så å levere det igjen hvis man er misfornøyd?

Lenke til kommentar
Nja, kanskje ikke så mye penger, men vet ganske sikkert at jeg ikke får så bruk for så mye tele, hvertfall ikke til den prisen.

 

Hvordan er det med å levere ting man ikke er fornøyd med i butikker egentlig? Har man alltid angrerett? F.eks. fotovideo i Oslo, kan man kjøpe et objektiv og prøve det, for så å levere det igjen hvis man er misfornøyd?

 

Angrerett har du kun i forbindelse med fjernkjøp (postordre, internett, telefonsalg etc) og salg der selger er utenfor et fast utsalgssted (selger deg en kakeboks på torvet i byen f.eks).

 

Du kan selvfølgelig alltid gjøre dine egne avtaler med butikken. Vet ikke hvor vanlig det er at du kan returnere fotoutstyr, men i klesbransjen så gjør man det jo hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...