Gå til innhold

Arigato Japan Photo! - 30d


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et 30D med Tamron 17-50/f2,8 og lurer på om det er noe feil med autofokusen. Kameraet har seriøse probmeler med å fokusere både inne og ute. I ca halvparten av tilfellene bare går motoren på autofokuset uten at kameraet klarer å fokusere selv om det etter mitt skjønn er nok kontraster til å oppnå fokus. Noen som har hatt samme problemer med dette kameraet eller objektivet?

 

EDIT: Det var feil på objektivet. Fikk nytt og det funker som snus.

Endret av roolf
Lenke til kommentar
Jeg har et 30D med Tamron 17-50/f2,8 og lurer på om det er noe feil med autofokusen. Kameraet har seriøse probmeler med å fokusere både inne og ute. I ca halvparten av tilfellene bare går motoren på autofokuset uten at kameraet klarer å fokusere selv om det etter mitt skjønn er nok kontraster til å oppnå fokus. Noen som har hatt samme problemer med dette kameraet eller objektivet?

 

Prøv med annet objektiv på kamera, og objektivet på et annet kamera, for å finne ut om evt. feil ligger i kamera eller objektiv.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Jeg har et 30D med Tamron 17-50/f2,8 og lurer på om det er noe feil med autofokusen. Kameraet har seriøse probmeler med å fokusere både inne og ute. I ca halvparten av tilfellene bare går motoren på autofokuset uten at kameraet klarer å fokusere selv om det etter mitt skjønn er nok kontraster til å oppnå fokus. Noen som har hatt samme problemer med dette kameraet eller objektivet?

 

Prøv med annet objektiv på kamera, og objektivet på et annet kamera, for å finne ut om evt. feil ligger i kamera eller objektiv.

 

Nå har vi hatt 30 D en tid og mange av oss har hatt denne omtalte Tamron. Objektivet er utmerket, selv om fokusmotoren støyer litt. Det er iallfall skarpt nok på alle brennvidder.

 

 

Fokuseringsproblemer er det nok av med 30 D om man tar raske bilder og serier, og det gjelder med alle objektiver. Sensorsystemet er ikke bra nok til å plukke ut hovedmotivet og bommer for ofte selv med Canons egne ovbjektiver. Det er vel en følge av få kryssensorer og ikke helt ferdigutvikla fokussystem. Dette er nok bedre på nyere modeller og iallfall jeg føler for å oppgradere.

 

Noe annet, nettopp den Tamronen 2,8/17-50 er litt svak i sammenføyningene. Har mistet mitt i gulvet noen få ganger og det er i ferd med å ramle fra hverandre

 

 

Lenke til kommentar

Noe annet, nettopp den Tamronen 2,8/17-50 er litt svak i sammenføyningene. Har mistet mitt i gulvet noen få ganger og det er i ferd med å ramle fra hverandre

Det har nok noe med hva slags kvaltitet det er mulig å få til den prisen. Jeg mistet min Canon 50mm f/1.4 en gang, og den kunne jeg kaste etterpå.

 

Jeg måtte riktignok erstatte min Tamron 17-50mm f/2.8; men det var fordi jeg mistet den på sjøen ...

Lenke til kommentar

Noe annet, nettopp den Tamronen 2,8/17-50 er litt svak i sammenføyningene. Har mistet mitt i gulvet noen få ganger og det er i ferd med å ramle fra hverandre

 

 

 

Det punktet skriver jeg under på. Mistet min i bakken for noen uker siden fra ikke alt for høy høyde. Og siden det har jeg fått en feilmelding, ERR 99. På 30D kan jeg ikke ta noen flere bilder uten å slå det av og på, mens på 7D må jeg vente et par sekunder før jeg kan ta nye bilder.

 

Dere er forresten klar over at tråden er nesten 4 år gammel?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har siden den gangen byttet ut 30D med 7D, synes fokussystemet til 30D ikke var så galt, men så brukte jeg bare senterfokuspunkt til action siden det er der fokussystemet klarer jobben best.

 

Tror heller ikke det finnes noen objektiver som tåler flere smash i bakken uten og ta skade uansett kvalitet og pris, men har heldigvis ikke testet det ennå :)

En fotograf for et magasin var på jobben for noen år siden og mistet en 70-200 f/2.8 IS i bakken*, den måtte repareres grunnet fokusfeil.

* vel, han mistet den ikke, en av de på jobben min løftet opp ryggsekken han som ikke var lukket.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...