Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Feite folk kan skylde på seg selv*Les førstepost*!


Nymph

Anbefalte innlegg

Hvis vi går ut fra at jeg spiser 300g Norwegia til lunsj vil jeg få i meg 1053 kcal bare fra lunsjen.

De andre måltidene inneholder neppe mindre kalorier, men la oss si de inneholder i gjennomsnitt det samme som lunsjen og at det blir totalt fire måltider pr dag.

 

Da kommer vi opp i 4212 kcal pr dag.

Burde ikke jeg øke i vekt?

 

Men gjør jeg det?

Niks, vekten går nedover, men går saktere jo mer mat jeg spiser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis vi går ut fra at jeg spiser 300g Norwegia til lunsj vil jeg få i meg 1053 kcal bare fra lunsjen.

De andre måltidene inneholder neppe mindre kalorier, men la oss si de inneholder i gjennomsnitt det samme som lunsjen og at det blir totalt fire måltider pr dag.

 

Da kommer vi opp i 4212 kcal pr dag.

Burde ikke jeg øke i vekt?

 

Men gjør jeg det?

Niks, vekten går nedover, men går saktere jo mer mat jeg spiser.

hmm... interessant. hørt av mange at atkins dietten fører til vekttap til tross for økt kaloriinntak, men har aldri vært helt sikker. uansett, bra det funker ! :)

Lenke til kommentar

Jepp, det er veldig interessant.

 

Skal prøve å forklare kort mekanismen bak det så langt jeg forstår den selv :)

 

Kroppen må ha karbohydrater for å fordøye fettet man spiser. Det får den normalt fra kosten i form av stivelse eller sukker.

Men hva skjer hvis man nekter kroppen karbohydrater i det hele tatt, men spiser fett likevel?

 

Kroppen må da produsere karbohydrater selv i form av ketoner, men den kan kun produsere dem fra allerede lagret fett, og det er en relativt lite effektiv prosess.

Overskuddet unsondres igjennom svette, pust og urin.

 

Hvis dette stemmer blir fett i seg selv rene og skjære slankekosten, men bare såfremt man holder seg unna karbohydrater nesten helt og holdent.

Lenke til kommentar

pl610. har hørt om ketose, ja, men visste ikke noe om mekanismen bak det. takk for en rask intro :) hvor mange gram karbohydrater tror du at du spiser hver da sånn ca? og forresten, bortsett fra vektnedgang, kjenner du noe forskjell på energinivået ditt og helsa generelt?

 

-------

 

var på en måte på lavkarbo for en god stund siden jeg også. fikk kroniske leddproblemer og endte opp med å ha vondt i nesten hele kroppen. etter litt research fant jeg ut at hva slags mat man spiste hadde mye større effekt på kroppen enn tidligere antatt. først kutta jeg ut godteri og fastfood, men spiste fremdeles ganske mye brødmat og drakk en del juice. senere fant jeg ut at den konsentrat juicen var like lada med sukker og dritt som alt godteriet og brusen jeg brukte å drikke. kutta ut juice og økte inntaket av animalske produkter i kosten min. fett & protein inntaket mitt økte kraftig, og etter en stund kjente jeg store forbedringer i ledda. vært lavkarbo supporter siden da.

 

nå for tida spiser jeg ikke lavkarbo akkurat men høvler i meg kjøtt, fisk og egg framfor karbomat når det er tilgjengelig. passer på å spise så naturlig som mulig. prøver å ligge unna alt av mat med ukjente ingrendienser jeg ikke klarer å uttale navnet på. økologisk knekkebrød med enten fisk, egg eller kjøtt som pålegg er det det går i + rå, økologisk melk fra en bonde jeg kjenner. har ikke særlig mye vondt i ledda lenger.

 

jeg tror personlig at framfor å spise for å slanke seg så burde førsteprioritet være å spise for å få en sunn kropp. grunnen til at jeg er så fanatisk opptatt av hva jeg putter i kroppen min er fordi jeg vet hvordan det er å bli kronisk sjuk pga. dårlig kosthold. personlig skulle jeg ønske flere visste at konsekvensene av å spise dårlig ikke bare er overvekt men også en svært stor økning av sjansen for å senere utvikle diverse kroniske livsstilssykdommer. vi kjenner ikke de umiddelbare effektene av å spise dårlig, men de kommer før eller siden. det eneste jeg vet er at det er jævlig dritt å utvikle sykdom pga dårlig kosthold. godt over 50 % av oss kommer til å utvikle kroniske sykdommer en eller annen gang i livet, og mye av grunnen til det er vestens degenererende matvaner.

 

oppfordrer alle til å ta en kikk på kostholdet sitt, enten dere er overvektige eller ikke. det har så sinnsykt mye å si. søk på weston a. price hvis du er interessert i å lære mer om kosthold og dets effekt på helsa di. :)

Lenke til kommentar

Hmm er ikke sikker på hvor mange gram karbohydrater det egentlig blir da mye av det er fiber som ikke opptas i kroppen, eller påvirker blodsukkeret.

Men en grunnregel for at kroppen skal kunne "snu om" er ca 20g, så jeg vil nok tro jeg ligger rundt det. Men jeg spiser så og si bare trege karbohydrater, så mengden vil ha mindre å si.

 

Man kan forresten sjekke om man er i "ketose" ved hjelp av Ketodiabur 5000, bare tiss på stiksen og vent. Blir den lilla er du i "ketose"

 

De som er genetisk mer effektive til å lagre energi fra maten vil selvsagt være svært effektive på vanlig norsk kosthold, gjerne med mye hurtig/ferdigmat. Derfor blir mange overvektige selv om de spiser det samme som alle andre.

 

Angående smerter i ledd osv. Jeg begynte å ta kalium da det tilrådes uansett kosthold. Da ble leddene mine helt i orden.

Jeg har ikke funnet noe på nettet som tilsier det, så det kan jo selvsagt være innbildning. Om enn utilsiktet fra min side :)

 

Det merkelige er at jeg mener å ha lest i ettertid at vitaepro inneholder kalium, hvis disse to tingene stemmer, kan det jo hende at vitaepro faktisk har en virkning, og at det magiske virkemiddelet er noe så enkelt som kalium.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Gjest

Hmm, noen som kan hjelpe meg å beskrive hva en normal "sultfølelse" er? Har trent styrke i 2.5 år nå og veien 80 kg (175cm og 8% fett). En vanlig dags kosthold har stort sett bestått av:

 

En stor tallerken med havregryn

4 grove skiver

100-150g pasta (+ kylling til tider)

Middag

4 grove skiver til kvelds

+ snop her og der når det har fristet

 

Selvom jeg spiser ganske mye får jeg en slags "vond" følelse i magen, men ikke midt i, veldig ofte. Akkurat som jeg er sulten. Men vet ikke om det faktisk ER sult. Har det faktisk nå og.

Lenke til kommentar

Skyldig i hva?

 

Jo det å være feit eller overvektig.

Men hvorfor skal man alltid sette ett stempel på folk..

Som stemplet skyldig?

 

Mange handicapede som er bevegelseshemmet har en tedens til å være overvektig.

Er de skyldige?

Kan ikke de regulere kaloriinntaket etter forbrenning?

 

I mine øyne er man ikke skyldig i noe som helst, selv den tynneste kan få slag, det har jeg sett mange ganger.

Er man forøvrig frisk og glad så er alt bare vel om man er tynn eller tykk.

Lenke til kommentar
Hmm, noen som kan hjelpe meg å beskrive hva en normal "sultfølelse" er? Har trent styrke i 2.5 år nå og veien 80 kg (175cm og 8% fett). En vanlig dags kosthold har stort sett bestått av:

 

En stor tallerken med havregryn

4 grove skiver

100-150g pasta (+ kylling til tider)

Middag

4 grove skiver til kvelds

+ snop her og der når det har fristet

 

Selvom jeg spiser ganske mye får jeg en slags "vond" følelse i magen, men ikke midt i, veldig ofte. Akkurat som jeg er sulten. Men vet ikke om det faktisk ER sult. Har det faktisk nå og.

 

Mulig det kan være falske sultsmerter grunnet ustabilt blodsukker. Det kostholdet du beskriver gjør at kroppen må jobbe rimelig hardt med å kontrollere blodsukkeret ditt.

 

Snippet fra lavkarbo.no:

"Stabilt blodsukker gjennom dagen sikrer at du vil ha mindre matsug og falske sultsmerter."

 

Du kan jo nevne det for fastlegen for sikkerhets skyld :)

Lenke til kommentar

En teori jeg hadde på ungdomsskola kan jeg kanskje få besvart her i denne tråden.

En god kompis av meg var har alltid vært litt overvektig(fra barne til ungdomsskola). Jeg er langtifra det, trener mye, og holder meg under normalvekt. Jeg fikk en teori når jeg var hos han en gang. Jeg fikk ikke mat der, og når jeg dro hjem var jeg skrubbsulten. Dette fikk meg til å tro at han spiste få måltider, men når han først spiste, så spiste han MYE. Vil ikke dette si at han har lav forbrenning, og når det enorme matinntaket kom, så klarte ikke kroppen å forbrenne bort alt?

Lenke til kommentar
En teori jeg hadde på ungdomsskola kan jeg kanskje få besvart her i denne tråden.

En god kompis av meg var har alltid vært litt overvektig(fra barne til ungdomsskola). Jeg er langtifra det, trener mye, og holder meg under normalvekt. Jeg fikk en teori når jeg var hos han en gang. Jeg fikk ikke mat der, og når jeg dro hjem var jeg skrubbsulten. Dette fikk meg til å tro at han spiste få måltider, men når han først spiste, så spiste han MYE. Vil ikke dette si at han har lav forbrenning, og når det enorme matinntaket kom, så klarte ikke kroppen å forbrenne bort alt?

 

Kroppen lagrer overskuddet av energi, så det er godt mulig det hadde noe å si.

Men mange små måltider vil holde insulinnivået i blodet oppe lenger, og kan heller ikke være helt bra.

(Merk at dette gjelder ved normal mat)

 

Ved ketogen kost derimot tror jeg det ikke betyr stort om man spiser få men store, eller små men mange måltider.

Lenke til kommentar

Jeg tror gener har litt å si, for noen har lettere for å legge på seg enn andre. Bortsett fra det, så mener jeg at de aller fleste overvektige kan skylde på seg selv.

 

Vi ser generelt en trend hvor folk ikke bryr seg om hva de putter i munnen, så lenge det er billig. Folk kjøper behandlet kjøtt fra botswana hvor produktet består av 40% kjøtt og resten er ........?????

Så koker vi litt hvit ris, og spruter på litt saus som vi har kjøpt på flaske. Hvis man ikke tar seg tid til å koke ris, så kjøper man bare en frossenpizza.

 

Når det kommer til drikke, så er det brus, saft, is-te, juice, o.l. som gjelder. Bortsett fra i helga. Da unner man seg 8-10 øl.

 

Spør noen om du vil ha drikke, og sier "ja takk, et glass vann", så får du som oftest høre: "jasså, er du på slanker'n?". Ser noen at du spiser en gulrot, så får man høre i et nedsettende tonefall: "du trenger ikke gå ned i vekt du vel, du er så tynn og mager fra før av!!"

All mat som før for mange år tilbake ble sett på som hverdagskost, som f.eks. gulrot og vann, blir nå omtalt som "slankekost".

 

For en uke siden eller noe så ble det stor ståhei fordi leserne av "elle" eller et eller annet maste om at de ville se en normal kvinnekropp i bladet. På forsiden var det bilde av synnøve svabø eller hva hun heter. Leserne mente at dette var diskrimerende å vise en slik "perfekt" kropp, bla bla bla. Personlig syns jeg hun hadde en vanlig slank kropp, det var ikke noe über-perfekt over det i det hele tatt! Dette var bare en helt normal kropp, og veldig mange hadde sett ut sånn hvis de hade spist riktig og gjort noe annet enn å sitte og se på tv, men for overvektige var dette selvfølgelig diskrimerende.

 

Det er liksom ikke nok med at de overvektige og lubne veier for mye, men det virker som at de fornekter det, og tror at fettet som henger og dingler på ulike steder er ment til å være der. De ligger på sofaen og spiser godteri, og hvis de prater om sin egen vekt så skylder de på stoffskiftet, eller en senebetennelse i albuen så derfor kan de hverken jogge eller gå en tur. (?)

 

Vi ser derfor at alt ligger til rette for at fedme kommer til å bli et stort problem fremover. All mat ligger til rette, og holdningene til feite folk kommer heller sikkert ikke til å endre seg. De lever i sin lille verden virker det som, og de ødelegger det eneste de egentlig eier og har; nemlig sin egen helse.

 

Det er også ok å si til en tynn person "fy...så forferdelig tynn du er", men hvis man sier til en overvektig person: "jøss, du har jammen lagt på deg siden sist, det må vel være minst 10 kg fett?" så blir man halshogd.

 

Guttene er i militæret, og jeg syns jentene burde bli sendt på obligatorisk husmorskole. Der kunne alle jenter lært om ernæring, og hvordan man kan lage sunn og god mat. I tillegg kunne man lært om hvordan man skal oppdra barn.

 

Sorry for rotete innlegg, men dette er et tema som irriterer vettet av meg.

Lenke til kommentar

Helt enig, men har du lagt merke til at vi spiser mindre fett enn før, men blir feitere og feitere?

 

Leger og kostholdseksperter råder som regel folk til å kutte ned på fete produkter og heller velge "lett" utgaven. Samme med tilsatt sukker, de glemmer det skjulte sukkeret. (Stivelse, fint mel osv)

Det er det heldigvis blitt litt mer fokus på det skjulte sukkeret i senere tid, men det er visst ikke helt akseptert enda.

 

Jeg fikk se en liste over hva legen min mente var sunn mat for en stund siden. Jeez, det var mcDonalds-mat oversatt til norsk kosthold, bare med litt mer fullkorn og mindre fett.

 

En ting har slått meg når det gjelder mange feite folk, de spiser hele tiden på noe, og blir veldig fort veldig sultne. (Jeg har vært der selv også)

Dette er den onde sirkelen, blodsukkeret stuper når insulinet frigis, og de føler de må spise noe for å få det opp igjen.

Lenke til kommentar
En ting har slått meg når det gjelder mange feite folk, de spiser hele tiden på noe, og blir veldig fort veldig sultne. (Jeg har vært der selv også)

Dette er den onde sirkelen, blodsukkeret stuper når insulinet frigis, og de føler de må spise noe for å få det opp igjen.

 

Mye av grunnen for at de blir fort sultne er vel fordi de får seg nesten bare raske karbohydrater i kosten, fremfor f.eks. protein og fiber. Jeg har veldig rask forbrenning, og matpakken på skolen har i mange år bestått av 7-8 brødskiver. Jeg ble lei av alle disse brødskivene, og begynte å spise "ingers rugbrød", og nå smører jeg 3 brødskiver i stedet for 7. Disse 3 brødskivene gjør meg like mett i løpet av en dag som 7-8 brødskiver gjorde før. Det er ganske sprøtt å tenke på at bare brød i seg selv har så mye å si.

 

Jeg syns det høres rart ut av vi spiser mindre fett enn før med tanke på all junk-food'en som spises, men det skjulte sukkeret som du nevner er selvfølgelig ikke gunstig. I tillegg blir det solgt utrolig mye ferdigmat som inneholder altfor mye salt.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde det samme da jeg gikk over til Lindbergbrød. Stor forskjell.

 

Junkfood inneholder endel fett, men ikke så mye som man skulle tro.

 

Etter en liten titt på sidene til mcDonalds ser jeg i allefall at prosentregning ikke er deres sterke side.

Se selv her og velg mcTasty. Ganske godt gjort å få 76% fett inn i en burger, spesielt da de også har 64% protein ;)

Jeg tror riktige tall for fett er et sted mellom 12-20%, litt avhenging av mengden dressing.

Tilsvarende burger hos Burgerking inneholder ca. 20% fett.(Big King)

 

Hvordan stiller det seg i forhold til anbefalt mengde forresten?

Lenke til kommentar
Ganske godt gjort å få 76% fett inn i en burger, spesielt da de også har 64% protein ;)

Jeg tror riktige tall for fett er et sted mellom 12-20%, litt avhenging av mengden dressing.

Tilsvarende burger hos Burgerking inneholder ca. 20% fett.(Big King)

 

Hvordan stiller det seg i forhold til anbefalt mengde forresten?

 

De prosentene som er oppgitt må være for noe annet ville jeg tro. Jeg vet ikke helt hva som er anbefalt mengde fett, hvis det er det du tenker på, men jeg mener jeg har hørt at 30% av maten vi spiser burde bestå av fett. Så har vi også ulike typer fett, og jeg ville tro at det er nesten bare mettet fett vi får fra gatekjøkken-mat. I tillegg er det ofte transfett i frityroljene som blir brukt, og det er ikke bra.

 

Det er ikke sikkert det er så mye fett i hamburgerene, men når man får en pose med pommes frites, ketchup, ekstra salt og cola ved siden av maten på mcdonalds (eller tilsvarende), så kan det trygt kalles usunt.

Lenke til kommentar

Jepp, det finnes mange fettyper, og transfett er ikke bra i det hele tatt. Men mcDonalds har dog tatt i bruk en annen olje som inneholder vesentlig mindre transfett nå.

Det betyr på ingen måte at pommes frites eller junkfood er sunt, men bare at det ikke er fullt like usunt :)

 

Synderen er som du tildels påpeker de raske karbohydratene, fjern dem, og selv junkfood blir vesentlig sunnere, kanskje til og med sunn.

 

Se på vanlige pølser fra f.eks Idun. De inneholder ca. 6% raske karbohydrater, det er over halvparten av det sukkerholdig brus inneholder.

Blir det fokusert på dette i media? Niks, bare fettinnholdet.

Selv i pølse i brød blir fokusen satt på fettet, ikke karbohydratene.

 

Dette fører til en ensidig fokus på å redusere fett i matvarer, men fettet må erstattes av noe og da bruker produsenten gjerne karbohydrater i forskjellige former.

 

Dette er dårlig nytt for de som faktisk prøver å spise sunnere, de får hele tiden beskjed om å kutte ned på fett, og velger da lettprodukter.

 

Ikke rart sykdommer som diabetes og fedme øker ;)

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig at media burde fokusere på noe annet enn bare innholdet av fett. Heldigvis så har dette endre seg litt de siste årene.

 

Uansett syns jeg det er rart at mange folk velger å spise slik de gjør. Hvis det skyldes mangel på kunnskap, så forstår jeg ikke hvor fokuset er. Ærlig talt, leser ikke folk nyheter? Er det egnetlig slik at overvektige mennesker har et gen som gir dem dårlig selvdisiplin? Eller er de mer distré enn andre slik at de ikke evner å ta til seg informasjon? Det er gjort undersøkelser på at det er flere overvektige mennesker blant de som har lav utdanning. Dette stemmer overens med de jeg vet om som er overvektige også.

Lenke til kommentar

Det ble utført et eksperiment i Sverige der ungdom skulle spise utelukkene junkfood. Der sa en at det verste med det var at man ble så "mentalt blåst". Det kan jo tyde på at det vi spiser også påvirker oss mentalt, og at det vises tydeligere på de som lettere blir overvektige?

 

Også fattige folk er mer overvektige enn rike. Ikke så merkelig da den billigste maten også er den mest usunne. Hvete er så vidt jeg husker det billigste næringstoffet her på kloden.

 

Legg merke til porsjonene man får når man kjøper junkfood i USA, de er enorme. (Se filmen Supersize me) Det verste er at den tendensen er på vei hit også. 0,8liter brus til burgermenyen? Ekstra pommes frites, eller en ekstra burger for en liten slant til?

Lenke til kommentar

Joda, men jeg syns det er rart at noen får seg til å spise så mye junkfood at de kommer til det punktet at de blir mentalt blåst.

 

Usunn mat er kanskje litt billigere enn sunn mat, men jeg tror ikke det utgjør så veldig stor forskjell. Det som er avgjørende er om du klarer å nyttiggjøre deg av den sunne maten du kjøper. Usunn mat har som oftest veldig lang holdbarhet, mens enkelte grønnsaker blir dårlig etter noen få dager. Hvis man kjøper masse grønnsaker og ender opp med å kaste halvparten, så blir det dyrt i lengden. Hvis man derimot er litt strukturert og klarer å bruke opp all maten som blir kjøpt, så tror jeg ikke at sunn mat er så mye dyrere enn usunn mat. Når man spiser usunn mat, så trenger man som oftest mer mat også, siden maten inneholder så lite fiber, osv.

 

Jeg har også lagt merke til at det har blitt større menyer på f.eks. mcdonalds. Man kan ikke skylde på dem, for de prøver bare å tjene pengene sine. Selv så spiser jeg på mcdonalds en gang i blant, men jeg skjønner meg ikke på dem som spiser der ofte. Maten er god, men man blir sulten igjen en time etter man har spist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...