Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Feite folk kan skylde på seg selv*Les førstepost*!


Nymph

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det som er kurrant med fedme er at det 99% av gangene forteller deg at personen både er grisete og ignorant samt at h*n har mistet all form for selvrespekt. Det finnes i det alle fleste tilfellene INGEN unnskyldning.

Åh lol. Dette er bare tull og tøys. På grensen til det usaklige.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
Individer med mutasjon i dette genet blir aldri mette, uansett hvor mye de spiser. En forutsetning for at den genetiske feilen skal føre til fedme. er at det er tilstrekkelig tilgang på mat.

 

Da er det vel bare å komme seg til en ernæringsfysiolog, få en diett - og følge den. Da burde ikke denne genmutasjonen ha noe som helst å si. Selv om de ikke har metthetsfølelse, så tror jeg nok ikke de går rundt og er skrubbsultne hele tiden heller.

Lenke til kommentar
Hva er tull? At fedme 99% av gangene er selvpåført?

Jeg quoter ikke ting bare for gøy skyld. For 99%-tingen er det bare å henvise til posten til Lise04. Resten av oppgulpet ditt med grisete, ignorant og selvrespekt er bare helt på jordet. Skjerp deg.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

*skipper mange sider*

 

Jeg er litt feit, og jeg mener at de fleste som er feite er det på grunn av manglende viljestyrke, ikke gener. Hva denne mangelen på viljestyrke kommer av er en helt annen sak. Dersom en spiser mindre enn en forbrenner, er det umulig å legge på seg med mindre en skriver om fysikkens lover.

 

Dette gjelder selv om en har medisinske eller genetiske tilstander som gjør det lett å gå opp i vekt. Det er plent umulig for musklene å bevege seg uten energi, og denne energien kommer enten fra fettservene dine, maten du har spist i det siste. Kroppen kan også bruke muskler som en energikilde dersom den tror at du har dårlig tilgang på mat.

 

Angående BMI så driter jeg i den skalaen på grunn av to ting:

For det første tar den ikke til høyde for at menn har mer muskler enn kvinner, noe som veier mer uten å ta mer plass enn fett. For det andre, så skalerer BMI formelen dårlig om en person er temmelig høy. Husker ikke nøyaktig, men ved 190 cm begynner det å bli merkbart. Siden menn generelt er både høyere og har mer muskler så er dette helt klart med på å slenge flere menn enn kvinner i "overvektig" kategorien, noe som er helt på trynet.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Ja, det kan de. Genene har ikke blitt dårligere det siste århundret, men antallet feite har likevel skutt i taket. Nekter å tro at flere enn en svært liten del lider av "genetiske sykdommer" som i større grad predisponerer en for overvekt.

Endret av Skugga
Lenke til kommentar
Jeg quoter ikke ting bare for gøy skyld. For 99%-tingen er det bare å henvise til posten til Lise04. Resten av oppgulpet ditt med grisete, ignorant og selvrespekt er bare helt på jordet. Skjerp deg.

 

At 70% av kroppsvekta er bestemt av gener betyr ikke at feks trening ikke vil ha effekt. Altså kokes det ned til at de aller fleste feite mennesker har seg selv å takke (egentlig alle, se Tee-zee sin post), noe som igjen både viser at en er grisete, ignorant og mangler respekt ovenfor egen kropp. At du ikke takler å få realiteten servert må bli ditt problem.

Lenke til kommentar

Har det falt deg inn at noen muligens ikke har tid eller anledning til å trene? Og at andre (som meg) synes det i tillegg er vanvittig kjedelig? Det er som om jeg moraliserende sier at du bør spise fisk hver dag, for det er så fint for kroppen din. Get real. Det er derfor dette ikke har noe med manglende respekt ovenfor sin egen kropp å gjøre.

 

Ignorant? Jeg tror de fleste er klare over sitt problem.

 

Grisete? Du må forklare hva du mener med denne nedlatende beskrivelsen.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Det spørs selvfølgelig på genetikk, og om vanene er bygd opp av dårlige forbilder (les: foreldre) eller bygd opp selv.

 

Selv så har jeg alltid vært litt over gjennomsnittlig tung (har også kraftig kroppsbygning), og det er nok veldig mye på grunn av gener. Jeg blir nesten ikke verken feitere eller tynnere. Jeg har trent i flere år, men slutta, og det har ikke fått noe utslag. Jeg ble tynnere under en vekstperiode, men så klarte magen å ta igjen høydeveksten. :p

 

Uansett så synes jeg det å kommentere så ekstremt negativt om mennesker med fedme når man selv ikke kjenner seg igjen i situasjonen er beklagelig.

 

Det kommer sikkert en dag man kan løse fedmeproblemet med genemodifisering eller andre metoder. Kanskje verden blir mer rettferdig.

Endret av Crash
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Vil bare legge til at det at folk ikke kommer seg ned i vekt selv om de spiser sunt og trener også kan skyldes medisinske årsaker :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
BMI er bare tull. Enhver person som trener styrke og har gode resultater vil sannsynligvis betegnes som overvektig i den forstand.

Dette gjelder svært få personer, og er man for tung, så er man for tung.

 

Du tar feil. Så en episode, tror det hvar "sunt&godt" på tv2. En av de sprekeste(aller sprekeste?) i Norge hadde en bmi som tilsvarte overvekt, enda til han ikke veide mer enn i forhold til muskler og høyde.

 

Skal man måle fedme, blir det nok mer riktig å måle fettprosent, evt. måleband.

 

 

Arvelig vekt

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Ingen som kverrulerer, bare svarer på idiotiske utsagn av folk med lav kunnskap innenfor dette temaet :wee:

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar
Har ikke lest noen av postene her, men må bare si at jeg merker jeg og blir litt småirritert når jeg ser feite folk stappe innpå burgere som om det gjaldt liv og død :)

Jeg merker at jeg blir irritert når jeg ser skranglete folk spise som småfugler.

 

Like saklig.

Lenke til kommentar
Unødvendig å kvelurere her, er man feit så er man feit. Men ja folk med mye muskler kan godt måles som overvektige pga at muskler veier 3 ganger mer enn fett men virker som om mange prøver å hjemme seg bak den grunnen.

 

Det er et helt reellt problem. Dersom du har to personer, en mann og en kvinne som er like høye, og har samme volum, så vil mannen veie mer siden en større andel av volumet til mannen er muskler, i forhold til kvinnen. Jeg sier ikke at feite folk kan gjemme seg bak et utsagn som dette, men at det er nok til å påvirke BMI målinger til å gi kvinnfolk et bedre resultat enn mannfolk. Her snakker jeg så klart statistisk sett, ved målinger et stort antall personer. Enkeltstående eksempler er lite relevante.

 

 

Muskler veier forresten ca 15-20% mer, ikke 300%.

Lenke til kommentar
Har det falt deg inn at noen muligens ikke har tid eller anledning til å trene? Og at andre (som meg) synes det i tillegg er vanvittig kjedelig? Det er som om jeg moraliserende sier at du bør spise fisk hver dag, for det er så fint for kroppen din. Get real. Det er derfor dette ikke har noe med manglende respekt ovenfor sin egen kropp å gjøre.

 

Dette er da et livstilsvalg som du har gjort. Kroppen din trenger trening, trenger å bli brukt. På samme måte som det er respektløst ovenfor bilen din å ikke fikse småskader og lignende så er det respektløst ovenfor kroppen din å ikke bruke den.

 

Det er ikke vanskelig å finne seg en type trening som du vil synes er morsomt. Alt som involverer å røre på seg er trening, selv om ikke alt er like effektivt. Du er ikke nødt til å pumpe jern på treningsstudioet eller løpe 10 mil hver dag, men noe må du gjøre for å ta vare på deg selv. Har ikke tid eller anledning? Get real, er lett å ta seg tid. Det gjelder å prioritere. Trening kan du gjøre hvor som helst.

 

Og det er fint for kroppen din å spise fisk. Jeg digger sukker og pottis like mye som alle andre, men jeg modererer inntaket mitt fordi jeg vet det ikke er bra for meg. Det ser jeg ikke at feite folk gjør, langt ifra i like stor grad som mine litt sprekere venner vertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...