Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Feite folk kan skylde på seg selv*Les førstepost*!


Nymph

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at ergometersykkel foran TVen er en ypperlig løsning. Sett på favorittserien din, og sykle i vei til episoden er over. Sett på enda en episode dersom de er litt korte :p. På denne måten kan man ikke skylde på "dårlig tid" med mindre en *aldri* ser på TV, i tillegg så er det ikke like kjedelig lengre.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JA, det er egentlig ikke en dum idé å ha en sykkel foran TV. Har tenkt å skaffe meg det selv, faktisk.

 

Man har jo egentlig tid da. Man kan gå i stedet for å ta buss, eller sykle. Man kan ta trappene i stedet for heisen. Det er masse man kan gjøre :)

Lenke til kommentar

Kan se på tv på tredemølla og. Jeg og en kompis brukte å trene akkurat når tv2 sente finansnyheter hver dag, så etter noen dager så var vi drevne på verdenøkonomi og børsen, siden tv'n hang rett ovenfor møllene ;)

 

Når vi var ferdige med dagens løp og begynte med styrketreningen kom hanna montana, så vi så på det og, mens vi pumpet jern og følte oss kule :p

Lenke til kommentar

Når jeg ser ordentlig overvektige mennesker som stapper i seg mat tenker jeg egentlig bare stakkars....

Det er værre en både bullimi og anoreksi, det kan fikses. Overspising er værre. De fleste gjør det fordi de har psykisk vondt. Syntes det er en sykdom som blir tatt for lite seriøst forhold til anoreksi og bullemi.

Lenke til kommentar

Om en bryr seg litt om det en ser på, så kan det være en idé at sykkelen har magnetisk motstand, da dette bråker mindre. Nå kan det jo også tenkes at det nesten kun selges slike sykler for tiden, hva vet vel jeg :p.

 

Tredemølle går selvsagt også an, men løping fører til at hodet beveger seg mer, som gjør det vanskeligere å følge med :p. All løpingen bråker mer også, noe som kan irritere eventuelle samboere/familiemedlemmer.

 

I tillegg bruker jeg utelukkende sykkel for å komme meg rundt i byen. Eier ikke noe motorisert kjøretøy, og busskortet har jeg kansellert. Det er uansett like raskt å sykle enn å benytte seg av treig og ofte forsinket offentlig transport. Vel, lokalt i byen i alle fall.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_anonym_*
Dette er en påstand jeg ofte leser. Hva er sannheten egentlig?

Har hørt mye forskjellig om dette temaet.

Noen påstår at fedme skyldes gener og arv, dvs at de har lavere forbrenning og vanskligere enn andre å forbrenne fett. Andre mener at fedme skyldes dårlig selvkontroll, og at de rett og slett spiser mer mat enn de forbrenner.

 

Hvordan reagerer du når du ser en tykk person spise pølse eller burger?

Kan de spise slik mat uten at det har noe å si, gjemmer de seg bak argumentet "Det er pga gener at jeg er feit", eller er de generellt late?

 

(prøv å vær seriøse, jeg er ikke ute etter å henge ut folk, men jeg interesserer meg for kosthold og trening, og dette er noe jeg har lurt på en stund)

 

Edit: La vær å komme med unyttige kommentarer som "du er så dum" eller "typisk jente å si dette" og lignende. Det er fortsatt bare en PÅSTAND vi diskuterer, om mannen i gata som er overvektig og skylder på alt annet enn seg selv.

 

 

 

Grunnen til at folk er fete, kan skyldes så mangt. Men jeg ser en stor tendens til at foreldre sender med barna penger når de går på skole istedenfor skolemat. Og det de da kjøper er ikke mat, men godteri. Det er så mange tjukke barn/personer i samfunnet, og stort sett burde de kunne gjøre noe med et, ihvertfall de voksne. Det er litt for enkelt å ta en slankeoperasjon som er så populært. Trimme, minst tre dager i uken, spise sunt, lite og ofte bruker å hjelpe da. Men saken er vel den at folk er generelt late idag, gidder ikke ta i et tak, og spiser mye dårlig kunkfood. Ser jeg en tykk persom spiser burger, tenker jeg alltid at dette har du gjort mange ganger før. Nei, skjerp dere istedenfor å skylde på andre, så gjør noe selv, få raua opp av sofaen og beveg deg! Og foreldre med tykke bar, slank de før det virkelig blir et problem.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så veldig overfladisk av meg, men min personlige mening er at overvektige mennesker er ekle. Men det er en stor forskjell på overvektige som prøver å slanke seg, og overvektige som gir faen synes jeg. Ser jeg en person på sikkert 150kg gå på tredemøllen, med svette nedover kinnene og en vannflaske ved siden av seg, så har jeg empati for denne personen.

 

Derimot, om jeg ser en overvektig person sitte på macdonalds og hive ned burgere og pommes frittes, da er det bare motbydelig. Jeg kan tenke meg at det er et fåtall av de med ekstrem fedme som er fornøyd med sitt utseendet og sin helse, og at de fleste skulle ønske at de var slakere. Det er nok ikke lett, og det er sikkert ikke særlig gøy å slanke seg (jeg har aldri prøvd det). Jeg tror at mange gir opp veldig tidlig, eller kanskje aldri gidder å prøve, pga de tror det ikke er noen vits.

 

Men jeg tror, at ved å ha litt selvkontroll og en god porsjon viljestyrke er det fullt mulig for alle som vil å miste kiloene. Men jeg tror ikke veien å gå er å kjøpe masse piller og slikt, og å se i KK på oppskrifter på lavkalorikaker osv, og å spise bare grønnsaker i en måned for å så å ta en uke "av" og spise hva man vil, før man begynner igjen.

__ __ __

Jeg tror den aller beste måten å slanke seg på å er få en permanent sunnere livsstil, men essensielle fettsyrer, en variert kost og lite snop og brus. Og at man tar seg en tur på 30-60 min et par ganger i uken, mer trengs ikke. Eventuelt melde seg inn i treningsstudio hvor man har myte utstyr tilgjengelig. Ikke gå på en diett, forandre livet ditt fullstendig, tenk på lang sikt og ikke 1 måned frem i tid.

 

Ordet slanking kan beskrives med å "ligge i kcal-underskudd", eller å få i seg mindre energi enn den man bruker, slik at kroppen må ta av energien du har lagret på kroppen (blant annet fett). Det mange tror er at de kan spise hva de vil så lenge det de spiser er sunt, eller at de kan spise hva de vil så lenge de jogger en tur én gang i uken. Det som gjelder er å totalt sett ha et lavere kaloriinntak enn det man bruker av energi. Dvs at jo mer kaloririk mat man spiser, jo mindre kan spise, jo mer kalorifattig mat man spiser, jo mer kan man spise, og jo mer man trener jo mer kan man spise. Om du spiser en sjokolade som inneholder 300kcal og så forbrenner 300kcal på løping er dette det samme som å aldri spise sjokoladen og ikke løpe for 300kcal.

 

Noen tips jeg skrev i en annen tråd til en person som ønsker å slanke seg: (tallene i begynnelsen gjelder en person på ca. 100kg)

 

Om du vil beholde så mye av musklene dine som mulig:

- Styrketrening, trenger ikke ha progresjon

- ca. 250g protein hver dag

- ca. 2000kcal hver dag, justeres etter fremgang

(dette har jeg regnet ut basert på din vekt)

_ _ _

 

Om du ikke bryr deg om å miste muskler:

Så stort underskudd du vil, men du bør innta minst 1000kcal, hvor du bør få det inn over spredte måltider. Kroppen må ikke tro at du faster, da tviholder den på fettet.

Du trenger ikke ha styrketrening og du trenger ikke ha 250g protein hver dag, hvor du får kaloriene fra har ingenting å si.

 

Jeg vil anbefale det øverste, men om det bare er vekten som er interessant og du føler det blir for vanskelig å få i seg 250g protein hver dag og å drive med styrketrening så går du for alternativ 2.

_ _ _

 

Tips:

- Ikke spis raske karbohydrater, f.eks. brus/saft som ikke er light, snop generelt (glukose).

Hvorfor? Pga dette inneholder mye kcal på liten plass og det vil i tillegg gjøre blodsukkeret ustabilt. Insulin (som utskilles når du får høytr blodsukker) er et fettalagrende hormon.

 

- Spis lite fett, pga fett inneholder over dobbelt så mye kcal(9kcal per g) som protein og karbohydrat(4kcal per g). Dvs at du kan fint spise potetgull, men du vil få i deg den dobbelte mengden kcal fra dette som å spise noe som er protein eller karbohydrat. Dessuten er ships en del mettet fett, noe som gjør deg usunn på innsiden.

 

- Ta tran (les: essensielle fettsyrer), gjerne 2 SS hver dag. Ta det helst flytende, men kapsler er bedre enn ingenting. Dette er fett, men dette må du bare godta, for dette er kjempeviktig, enten du slanker deg eller bygger muskler. Det hjelper på ekstremt mange forskjellige prosesser som alle bare gjør deg godt. Spiser du laks til middag trenger du ikke ta tran/selolje den dagen. Ikke få de sunne fettsyrene fra planteoljer og slikt, det som kommer fra sjøen er som regel best. Takler du ikke smaken av tran så ta tran-kapsler eller selolje.

 

- Spis frukt/grønt, dette er de beste kildene til karbohydrat. Og kjøtt/fisk/melkeprodukter er de beste kildene til protein, men husk på at med melkeproduktene får du også som oftest en god porsjon (mettet) fett. Grønnsaker er også veldig kalorifattig.

 

- Uansett om du går for alternativ 1 eller 2 helt øverst her, så er mye protein bra på slanking, pga kroppen bruker 25% av alle kcal på å fordøye og forbrenne protein, mot bare 4-5% på karbohydrat/fett. Dvs at det fungerer som et slags slankemiddel. I tillegg gir det en større metthetsfølelse enn karbohydrat og fett, noe som er greit om man skal ligge i underskudd.

 

- Unn deg noe godt én gang i uken, f.eks. lørdagen. Dette gir positiv effekt på både humør og slanking, og sjansen er mindre for at du vil glippe helt. Om du skulle skjeie ut sånn ellers, så ikke gi opp og tenk at løpet er kjørt. Bare kom deg inn igjen på rett vei så raskt som mulig.

_ _ _

 

Om du blir trøtt etter å ha spist karbohydrat, kan det være du har lav insulinfølsomhet. Da kan det lønne seg for deg å gå på en såkalt lav-karbo diett, noe som betyr at du skal innta mindre enn 100g karbohydrat hver dag. Om du har lav insulinfølsomhet vil du få mer energi, og føle deg mindre trøtt og slapp. Dette vil si at du må holde deg unda poteter og kornprodukter, og snop selvsagt (men det bør du holde deg unda uansett).

 

Om du blir full av energi etc. etter du har spist karbohydrat har du høy insulinfølsomhet, og du bør ikke gå på lav-karbo diett, og heller spise mer enn 100g karbohydrat hver dag.

_ _ _

 

For selve slankingen har det ingenting å si hvor du får kaloriene dine fra, du kan få dine kcal fra bare protein, eller bare fett eller bare karbohydrat om du vil, eller 50:50 fett/karbohydrat og null g protein. Du vil gå ned like mye i kg. Hvor du får kaloriene dine fra har bare å gjøre med hvordan du føler deg og hvordan kroppen reagerer. Men jeg vil uansett anbefale å prøve å få 250g (1000kcal) fra protein, 25% (250kcal, ca. 30g) fra fett, og resten fra karbohydrat som en MAL, hvor du da prøver å få en porsjon av både protein/karbo/fett i hvert måltid. Det vil ha positiv effekt om du får alle karbohydrater fra frukt, og at det meste av fettet er umettet/flerumettet.

 

 

Edit: Som å besvare tråden enkelt og greit tror jeg ikke at overvektige kan skylde på genene sine (bortsett fra de 5% som er nevnt i førstepost). Det er ene og alene en selv som kan forandre på dette. Ellers vil jeg si at de som har diabetes har et problem angående dette, pga de må tilføre insulin hele tiden, og insulin er et hormon som lagrer fett. På den måten er det vanskeligere for dem med diabetes å holde seg slank enn for andre.

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar
Gjest Genene

Lest igjennom mye av det folk har sagt her, og skjønner enda ikke hvorfor jeg er "feit", og utrolig uretferdig.

Er en gutt på 16, som spiler bandy aktivt, ca. 3 treninger i uken (is om vinteren og barmark om sommeren)+ at jeg tar 1 styrketrening og 1 joggetur de dagene jeg ikke har bandy-trening.

 

Jeg spiser sunt, spiser mye proteiner, bare godteri o.l. hver lørdag, liker ikke brus, så drikker bare saft/vann.

Spiser minst 1 frukt hver dag.

Spiser frokost, middag og som oeftigst noen skiver/frukt om kvelden.

 

Mange andre på skolen, går på kiwi hver dag, trener alltid, drikker 2 brus og spiser 2 boller hver dag, og er enda tynne!

 

Selv etter alt jeg sa over, er jeg enda "feit". Er ca. 180 og veier ~80kg ca. Har fomye fett på lårene, rundt magen, og litt "man boobs".

 

Jeg trener mer enn jeg spiser, og det har jeg gjort i noen år nå, og er enda tykk.

 

Må være genene dette her :dontgetit:

 

Hilsen frustert gjest

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Guest_x_*

er 16 her og, og jeg er overvektig .. veier 90 og er 1.72 høy.

har ikke brydd meg noe særlig over vekta før i fjor..

Det er jo hvilke spisevaner foreldre gir deg når du er liten, du får videre i livet vil jeg tro.

 

Jeg er ihvertfall utrolig misfornøyd med meg selv nå, og har vanskeligheter med å begynne å trene ..

 

Skylder på foreldrene mine, helt til jeg ble 15 (da jeg begynte å tenke over vekta mi selv) Men jeg har fortsatt ikke gjort noe med det, så det er jo min feil, ikke dems ..

Lenke til kommentar

Vil putte meg selv i båsen med merket; "Feit" på. Hovedgrunnen for at jeg ble overvektig er at jeg en periode når jeg var 8-10år ca ikke bodde hjemme med Mamma, og der jeg bodde var det aldri noe mat som ble laget eller så mye som ble gjort. Var somregel "Her har du litt penger, stikk å kjøp deg noe mat". og med en Mc.Donals borte i gata var jo dette en 10årings drøm! Tenket jo seff ikke på konsekvensene.

 

 

Men føler at den er litt old å skylde på, har hatt _9år_ å rette på vekten min men lite har blitt gjort, er samme historien hvert år, jeg går ned 10-15kg hver sommer og legger det på meg om vintern igjen, så er ikke forbrenning det står på hos meg, er rett og slett latskap om vinteren, bor midt i skogen og jeg HATER alt som har med vinteridrett å gjøre. Også er jeg selvsagt glad i mat...

Føler ikke at det hemmer meg så veldig i hverdagen, såklart litt kjedelig å alltid komme blandt de siste i gymmen (hvertfall den perioden jeg enda gikk på skole) eller å alltid bli først sliten når man gjør noe, men jeg kommer meg rundt dit jeg skal for egen maskin, jeg kan spille fotball med venner ganske lenge før jeg blir sliten etc.

 

Har også bra med selvironi så plager meg ikke nevneverdig, artig å vri på ting venner sier om til "Jasså du sier jeg er feit ja?" for så å høre "Neeeei var ikke sånn ment da : ((( "

 

Skulle selfølgelig ønske jeg var atlet og deilig men noen må ta seg av møkkajobbene også!

 

Skål for at det endelig er sommer og *krysse fingra* for at kiloene som renner bort i år ikke kryper tilbake til vintern (Bor enten i Oslo eller i Spania neste vinter så sikkert mer å gjøre!)

 

also, highfive til alle overvektige!

Endret av Cosha
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik i dagens samfunn at det er helt greit å være overvektig, mens det er helt forferdelig å røyke? Begge to er jo dødelige.

 

Og nei, jeg er ikke feit og røyker ikke :)

 

Så... Mener jeg at folk som er feite bare har seg selv å skylde på? Både ja og nei! Hvor mye mat du spiser, hva du spiser, om du i det hele tatt spiser og om du mosjoninerer er helt 100% opp til den ene. Derfor er det et valg man tar om man vil være overvektig eller ikke. Jeg velger å trene mye og spise mindre, men det er bare slik jeg er. Jeg ville ikke følt meg vel i en "feit" kropp! Jeg har ingenting imot at folk tar et valg om å bli overvektig for det er ikke opp til meg å bestemme. Jeg har retten til å styre mitt liv og de har retten til å styre dems. Jeg har heller ingenting imot overvektige mennesker.

 

At man føler seg vel i sin egen kropp er det som betyr noe. Problemet er ikke å være litt lubben, problemet er at man har en livsstil som gjør at man blir syk av det. Det påvriker helsen å ta de feile valgene i forhold til kosthold og mosjon. Dessuten påvirker det ofte folkene rundt! F.eks er det mange studier som viser at overvekt er arvelig! Så om du i utgangspunktet har en normal kropp og velger å legge på deg helt til du blir overvektig for så å få barn, så har du også gitt barnet ditt en stor sjanse for overvekt.

 

Det er jo også mange faktorer som spiller inn når vi snakker om livsstil og overvekt. Mange skylder på sykdommer, genene sine, dårlig kunnskaper og skader som gjør at de blir overvektige. Dette er selvfølgelig noe man må ta hensyn til. Da det er mange som gjemmer seg bak disse faktorene, er det også mange som lider av disse. Da er det dumt at media prøver å manipulere oss til å tro at fastfood, light-produkter og slankepiller er sunt! Men dette er en velkjent lekse for de fleste så skal ikke gå nærmere inn på det.

 

Uansett så må konklusjonen bli at ja, overvekt er et valg man kan ta som oftest, men med unntak.

Lenke til kommentar

jeg ser på overvekt som en eventuell bi-effekt av å gi kroppen sin et feil næringsgrunnlag. derfor blir spørsmålet for min del kan syke mennesker skylde på seg selv? . til dette må jeg svare ja, til en viss grad. jeg mener at omtrent 95 % av alle kroniske livsstilssykdommer kan unngås dersom man spiser riktig mat. vestens moderniserte matvarer gjør oss sykere og feitere enn vi noensinne har vært. vi blir fortalt i media av alle disse "utdannede ekspertene" at vi skal ligge unne animalsk fett, spise masse karber og spise minst hver tredje time for å holde i gang metabolismen... påstander som har blitt motbevist gang på gang.

vi tror at forskjellen på økologisk mat og kommersielt dyrket mat er liten, men den er i realiteten enorm. mye av maten er tilsatt kunstige tilsetningsstoffer og har blitt behandlet på uanturlige måter. man kan i hovedsak skylde på seg selv for å være feit, men man må også huske på at samfunnet ikke er særlig tilrettelagt for at man skal kunne spise sunt. å spise sunt koster mer penger, og mange, spesielt i amerika, er ofte feite fordi de også er fattige.

 

bare fordi man er tynn betyr ikke det at kroppen nødvendigvis er noe friskere enn hos en feit person. såkalte ectomorphs (tynne mennesker. vanskelig for å legge på seg fett og muskelmasse) kan spise en hel del uten å bli feite. som resultat av dette spiser de gjerne mer drittmat enn folk flest, og enda de ikke blir feite så blir de definitivt ikke sunnere. jeg kjenner en del ectomorphs som kan kaste i seg nesten alt av mat uten å gå opp en kilo. disse menneskene merker ikke de umiddelbare konsekvensene (altså det å bli feit) når de spiser all drittmaten, og de tenker derfor ikke særlig mye over spisevanene sine. allikevel er sjansene for at de et par tiår senere kan utvikle livsstilssykdommer betraktelig større.

 

det at man er sykelig overvektig er bare et synlig resultat av at man ikke gir kroppen sin riktig føde. det at man er tynn trenger ikke å bety at man er noe friskere av den grunn.

Lenke til kommentar
Og til deg som lurte på om jeg trener, har et fast opplegg e.l.. Nei jeg har ikke det, fortiden driver jeg å jobber med en depresjon/personlighetsforstyllelse som må løses får jeg kan gå løs på overvekten. Men jeg har stabilisert meg vektmessige på 160KG og vært der i en periode på 1 til 2 år nå. Forhåpentligvis så kan jeg begynne å gå ned utover høsten.

Men som jeg skrev tidligere opp så er jeg fullstendig klar over at det er mitt ansvar å gå ned i vekt og det er ikke noe jeg klager over eller har unnskyldninger for. Jeg er smellfeit men det skal forandres.

 

En liten snik oppdatering av egen situasjon siden tråden var blitt "åpnet" igjen.

I dag veier jeg 125kg ca og skal ned 15 kg til.

Det jeg har gjort er å legge om livstilen helt, men på en måte som har gjort at jeg kan leve med den resten av livet.

 

I løpet av en uke nå har jeg gjerne 4-5 treningsøkter hvor jeg svetter skikkelig og presser meg. I steden for å kjøre til butikken går jeg og jeg har kjøpt meg en sykkel som jeg bruker stort sett hvor en det er jeg skal.

I løpet av en dag spiser jeg 5-6 ganger mot 1 gang før.

Hva jeg spiser har stort sett forhold seg det samme, alt fra kjøttkaker o.l til junkfood. Eneste forskjellen er at jeg har lagt til fisk i kostholdet 2-3 ganger i uken, veldig ofte stekt laks siden jeg er glad i det :-)

 

Så til alle andre feitinger der ute. Det er fullt mulig å legge om livstilen permant uten at det "ødlegger" for deg hvis du er glad i mat.

Lenke til kommentar

Jeg bodde ett år sammen med en gjeng andre folk. en av dem spiste størrre og oftere måltider en meg. han spiste også mye mer godteri. videre var jeg i mer aktivitet en han... vi varbegge i lite aktivitet, men jeg var mest. han var tynn som en flis og jeg var overvektig. om ikke genene hans har gitt han en større forbrenning en meg så hvet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...