Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Feite folk kan skylde på seg selv*Les førstepost*!


Nymph

Anbefalte innlegg

Hvordan reagerer du når du ser en tykk person spise pølse eller burger?
Hvorfor skal man reagere når man ser en overvektig person gjøre noe som helst. Skal man reagere når man ser en ant. smådum blondine shopper sko, klær eller kosmetikk fordi hun mest sannsynlig er en shoppoholiker og kanskje også ennå en gang handler på kreditt? Skal man reagere når man ser folk som ser ut å ha veldig god tid i butikken midt på dage, fordi de ant. er trygdede? Skal man reagere når man ser noen som virker trøtte, ute på diskotekt sent på kvelden fordi de sikkert har søvnproblemer?

 

La folk være og stikk nesen i eget reir.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PL610:

Selv fungerer trening bra, men det må som regel hard trening til over lang tid, samt at mye av livstilen må "programmeres", men det er verdt det. Jeg gikk ned 12kg på 3 måneder ved å sykle 3 mil hver dag (frem og tilbake til jobb, men nå bor jeg 8 mil unna jobb), samt at jeg gjorde en del andre endringer som få normalvektige orker.

 

Men har du noen eksempler på lavkarbo diett samt de verste typiske hverdagsmatvarene?

 

Trening fungerer utvilsomt, alt hjelper jo. Poenget mitt var at man feilaktig tror grunnen til at man legger på seg er utelukkende at man sitter mye stille. Folk begynner med hard trening (gjerne jogging) og går over til å spise salat, eller veldig lite. Ikke rart de sprekker etter kort tid.

 

Merk at det er forskjell på lavkarbokosthold og et rent ketogent kosthold. Et lavkarbokosthold kan inneholde en del (trege) karbohydrater, men et ketogent må holde seg under en viss grense pr dag. (20-40g.)

 

Lavkarbo.no ser ut til å ha flusst med oppskrifter som ser rimelig bra ut.

Lenke til kommentar

de "verste" matvarene dersom man er på lavkarbo er poteter, pasta, ris, brød og alt med korn egentlig samt. melk (pga melkesukker), juice fra konsentrat og diverse andre leskedrikker. kefir er forresten svært lav på karbohydrater, så det kan man godt drikke på lavkarbo.

 

personlig tror jeg at man ikke nødvendigvis trenger å hoppe rett på lavkarb dersom man vil leve sunnere og eventuelt miste vekt. lavkarbo kan være litt drastisk noen ganger, og det er ofte mye dyrere å leve la vida low carb. man kan prøve en såkalt "slow carb" diett først, hvilket handler om å bytte ut de raske karbohydratene med treige karbohydrater.

 

rakse karbohydrater

- poteter, loff, kneip, alt sukkerdritt, hvit ris

 

treige karbs

- helst 100 % fullkornsbrød eller knekkebrød, alt av grønnsaker, brun ris og de fleste frukter og bær

 

selv kjører jeg konstant slow carb. er svært påpasselig på at jeg ikke spiser noe "fake" grovbrød (skalaen på brødposen er misvisende), får i meg tonnevis med grønnsaker + så mye fisk, egg og kjøtt som mulig. unngår tilsetningsstoffer og dritt (E-stoffer) og prøver å holde maten så rein og naturlig som mulig. spiser reint kjøtt, egg og fisk på brødskiva framfor typisk tubepålegg som baconost; dess mindre fancy ingredienser med pussige navn jeg ikke har anelse om hva er dess bedre for helsa. bruker også ekte meierismør ettersom jeg er svært skeptisk til hydrogeniserte oljer som f.eks. soft flora, vita hjerte go etc.

 

spis treige karbs, spis naturlig og spis rikelig med fett & protein fra animalske kilder og du er på god vei mot en frisk og sterk kropp... det er hvertfall min teori :)

Lenke til kommentar

Joda, det fins mange medikamenter som hindrer vekttap, og mange som øker vekten til og med. Er litt usikker på om kroppen virkelig klarer å legge på seg under et lavkarbo/ketogent kosthold, såfremt det ikke er snakk om at kroppen holder på væske.

 

Når det gjelder det arvelige, går vel det mer på hvor eksponert man er for å legge på seg, men det betyr ikke at man legger på seg uansett kosthold.

Det blir litt for lettvint å bare skylde på arv hvis man er overvektig.

Lenke til kommentar

Det er ganske mange medikamentbehandlinger som fører til hurtig vektøkning på 10-25kg for en ellers normalvektig person, og da tenker jeg ikke på medikamenter som har en bivirkning ved at den stimulerer apetitten slik at du spiser mer. Arv har mindre å si så sant det ikke dreier seg om arvelige stoffskiftesykdommer el. Kulturarv derimot kan ha mye å si.

 

Ellers har man også bevist over lengre studier at det finnes sykdommer som feilaktig stimulerer hjernen til at du skal spise mer. Dette kan man også være arvelig disponert for. De har ingen sammenheng med sukkeravhengighet og den slags. Det var omtrentlig halvannet år siden jeg så en dokumentar om denne forskningen.

 

Ingen vil legge på seg uansett, men enkelte krever en mye hardere livsstil enn andre for å holde normalvekt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg er en feit person. Veier ca. 115 kg, er 185cm høy osv. Alle mine kompiser sier til meg at jeg er ''kraftig'', også spør de ofte hvordan takler jeg det å være overvektig? det er veldig lett. Jeg bryr meg faktisk ikke. Jeg er fornøyd med den jeg er. Jeg har selvironi samt en veldig og selvtillit. Det er derfor jeg klarer å komme meg gjennom dagen.

 

 

That's all I have for now.

Lenke til kommentar

Fredrikern:

 

Da må du huske på å fordømme følgende mennesker i tillegg:

- De som røyker (fortsatt en MEGET stor utgift for samfunnet)

- De som drikker ofte og minst en gang i uken og fester mye

- De som går smittefarlige på jobb og kollektiv transport.

- De som ikke sover som de skal

- De som utsetter seg for unødvendig risiko

- De som pådrar seg kjønnsykdommer

- Alle trygdede

- Det eksploderende antallet alenemødre

- Det økende antall mennesker med mentale forstyrrelser/lidelser (du snakker med dem hver dag)

- Alle B mennesker

osv. osv.

 

Du drar alle overvektige over en kam og det er rett og slett lite intelligent. Idioter er også en trussel for samfunnet. I tillegg er det å dra kommentarer ut av sammenhenger heller ikke tegn på klokskap.

 

Operasjonssenger som ikke tåler opptil 125Kg har jeg ikke hørt om, og hvor mange ser vi daglig som veier mer enn dette. Kom med noe dokumentasjon/kilder til dette.

 

Men husk, ser du noen som røyker må du iverksette mobbingen øyeblikkelig, frys de også ut av det sosiale samværet. Personlig er jeg også møkkalei av å finne hundrevis av sigarettfiltre over alt på gater, strender, i naturen etc.

 

Poenget er kort og godt Fredrikern, at negativ fokus på en gruppe ikke hjelper noe som helst, det brukes bare som en unnskyldning for dårlige menneskers nykker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg bruker Sokrates' metode og spør folk direkte om hvorfor de røyker eller er overvektige, om de trives med det. Hvis nei, hva gjør de for å endre situasjonen. Mange gjør ingenting, det er kanskje det største problemet. De med medfødte problemer eller lignende har jeg dog sympati for.

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar
Nei, det kan man ikke gjøre når det begynner å bli en kraftig samfunnsbelastning, -

 

 

- Alle B mennesker

 

Dude? B mennesker er en kraftig samfunnsbelastning?

 

Men ang feite mennesker som spiser. Det har ikke andre noe med. Hvis man er bekymret for belastningen på samfunnet så får man gjøre det eneste man kan gjøre med slike saker. Bruk stemmeseddelen. Går jo ikke ann å løse et samfunnsproblem ved å snakke med 1 feit kar som spiser en burger :)

Lenke til kommentar

B mennesker kommer mye forsent på jobb, samt er ofte forsinket. Tid er penger for alle og andre kunne ofte gjort en bedre jobb og skaffet mer inntekter og skatter til samfunnet. Men dette er satt på spissen fordi det er akkurat alt rundt dette med overvektige også gjøres.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
B mennesker kommer mye forsent på jobb, samt er ofte forsinket. Tid er penger. Men dette er satt på spissen fordi det er akkurat det med overvektige også gjøres.

 

Kan jo kjøre samme sak andre veien. A mennesker er lite produktive om de arbeider kveld/natt i motsetning til B mennesker. I et 24 timers samfunn er det rett og slett fornuftig å ha en grei blanding av folk som egner seg til å jobbe om morgenen og folk som jobber best om kvelden/natten. Hadde det ikke vært for tradisjonen om at man skal opp tidlig og så dra på jobb hadde ikke folks sovemønster spillt noen rolle. Det spiller jo ingen reell rolle om et møte er kl 08 eller 14. Eller feks at børsen åpnet og stengte 4 timer senere, eller om butikken forskjøv åpningstidene like lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...