Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Feite folk kan skylde på seg selv*Les førstepost*!


Nymph

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må nok tilstå at jeg sverger til vakumpakning ja. Jeg er en lat jævel så maten må være lettlaget. Den inneholder ifølge innholdsbeskrivelsen salt (sier ikke hvor mye) natriumglutamat (ikke bevist skadelig) krydder og selvsagt fisk. Jeg har tidligere lest at det er mye salt i halvfabrikata og ferdipakket mat (sauser, vakumpakket mat osv) Jeg håper dog at jeg spiser variert nok til at en 150g laksefilet et par ganger i uken ikke ødelegger meg.

 

Natriumglutamat blir brukt til å fore opp forsøksrotter og det er målt hull i hjernevev etter inntak i tilleg til kreftsvulster osv.

 

Eneste gunn til at slikt er tillatt i mat er pga lobbyister og at det kun henvises til selektiv forskning.

 

Hmm, skal vi se hva juristene til toro har skrevet i en liten tekstsnutt.

 

"Forskningen vi refererer til tar utgangspunkt i uavhengig forskning. De viktigste hendelsene de siste årene innen fagområdet er to internasjonale høringer der nyere forskning er presentert. Den ene var i Bergamo i Italia i 1998, den andre i Hohenheim i 2006. Det foregår mye ny og interessant forskning om dette temaet. Universitetet i Hohenheim (Tyskland) og Universitetet i Wageningen (Holland) er langt fremme, og vi kan ikke utelukke at ny kunnskap fra disse miljøene vil medføre ny erkjennelse fra både tilhengere og motstandere av glutamat. Konklusjonene fra omfattende forskning de siste tiårene er at glutamat kan brukes fritt i mat."

 

Morsomt hvordan de helgarderer seg med at det kanskje kan komme en ny erkjennelse.

 

Forskningen vi refererer til... altså er det helt verdiløst å engang lese ferdig avsnittet. Det er helt tydelig at siden deres om glutamat er skrevet av en juridisk person for å dekke over at de i mer enn en generasjon med viten og vilje har puttet denne møkka i maten vår for profitt og vil gjøre det så lenge de kommer unna med det. Vel, nå har de faktisk bestemt seg for å ta det ut av produktene, men kun fordi de er redd for å tape markedsandeler.

 

"Når vi og andre matvareprodusenter gjør kjent at vi tar ut glutamat, er alle enige om at det ikke er forbundet med helsefare å benytte det. Se nedenfor. Vi tar det ut fordi 'noen' har klart å få gjennomslag i media og opinionen om at dette er farlig. Det er ikke medisinske eller helsemessige årsaker som ligger bak prosjektet, men forretningsmessig vurdering om at man kan tape markedsandeler ved å ha det inne."

 

Toro kan ikke nevne en eneste matvareprodusent som er enig, men likevel er ALLE enige og at aller er enige betyr jo at ikke en eneste produsent i hele verden er uenig. Hva med suppeprodusenten i Sverige som sa at de ville kutte ut msg fordi det fikk maten til å smake som metall i tillegg til at det kunne påvirke helsen negativt. Hva med at flere matvareprodusenter i Storbritannia begynte å kutte ut msg for flere år siden. Dette har til og med vært på mainstream tv.

 

Ingen er uenige og ALLE er enige, vi kan ikke nevne en eneste som er enig, men ALLE er likevel enig.

 

Problemet er igrunnen ikke om natriumglutamat er skadelig eller ikke, problemet er hvorvidt vi vil ha en mat som smaker så flatt at dët må tilsettes excitotoxiner for å få den salgbar.

 

Jeg vil iallefall ikke bruke penger på å kjøpe overpriset drittmat fra toro som er så dårlig at det må settes til diverse substanser for at den skal bli bra.

 

Jeg er vokst opp på denne maten og har spist det i 20 år om ikke lenger - Toro gryteretter, supper, lasagne, mousakka, osv - men for halvannet år siden så sa jeg ALDRI MER.

 

Du kan jo fortsette å spise glutamaten din dersom du mener den er ufarlig, men vil du virkelig ha dårlig mat som er tilsatt excitotoxiner som lurer hjernen din til å tro den smaker godt i tillegg til å øke apetitten din?

 

Denne elendigheten er over alt, i roastbeef, sprøytet på kyllingskinn, i pølser tilsatt smak, i enkelte leverpostei, i potetsalat, i gryteretter, i noen frossenpizza, i supper, i buljong, i taco-krydder, i marinert kjøtt, i løvbiff, i snitzel, smaksatt potetgull, chilinøtter. Kort sagt så er det i mesteparten av smaksatt mat.

 

Storverstingen er likevel Toro for de har greit å putte det i over 750 produkter.

 

Jaggu altså.

 

Hilsen en som er oppvokst på flerfoldige store gryter per uke med toro-gryterett paret med overkokt makaroni. Et ordentlig genimåltid.

 

3-4 talerkener med toro-gryterett til middag og til kvelds ble det ti brødskiver med kokt skinke og en halv pakke majones over seg. Slik levde jeg engang:( Aldri hatt apetitt til å spise 10 brødskiver til kvelds etter jeg droppet natriumglutamat.

 

Jeg skal ikke nekte noen å leve slik, men det finnes et valg. Jeg er overbevist om at jeg tok det rette valget og kutte ut alle slike produkter.

 

Det er neppe et skudd i blinde å si at mange av de feite folkene kan skylde på seg når det gjelder overvekt. Livet er fult av valg og dersom man alltid følger mainstream eller reklamen så kan det raskt bli mange feile valg.

 

Man skal spise mat hele livet, kan liksågodt lære seg å lage mat fra bunnen av først som sist.

 

Husk at mattilsynet jobber for at selskapene skal få selge produktene sine og ikke for oss. Mattilsynet anbefaler bruk av kunstige søtningsstoffer i mat og drikke. Mattilsynet fjerner sunne produkter fordi de skader profitten til de store selskapene.

 

Toro har omtrent monopol på gryterett- og suppesalg i Norge, hadde vært kjekt om konkurransetilsynet kunne pålegge kjedene å selge flere fabrikat av gryterett og supper slik at Toro blir tvunget til å ta seg kraftig sammen for å ikke tape markedsandeler i hopetall.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
I dag lagde jeg brun lappskaus(uten tilsatt salt annet enn fra smøret i jevningen) til middag fra bunnen av (ja det er mye dyrere enn pose og boksutgaver, samt en god del mer jobb). Hvor sunt er det og hvor mange andre her lagde en middag fra bunnen i dag uten ferdigprodukter som sauseposer, blandingskjøttprodukter osv?

 

Kjempebra ;)

Selv hadde jeg stekt stekt sei med gulerot, potet, kålrot, spinat og broccoli. Ett press apelsin over guleroten og en knapp spiseskje med rømme på siden. Skiver av banan, melon, kiwi og en iskule til dessert.

Kostet under 50 kr å lage.

 

Prøver å lage all maten selv.

 

Spiste Grandiosa for første gang på over et år her forleden helg. Skulle ordne nattemat til et nachspiel og ble for mye stress å lage noe ordentlig.

Lenke til kommentar

Knorr er ingen engel, men mange av produktene deres er noen hakk bedre enn Toro når det gjelder tilsetninger.

 

Det beste er at når man først har laget maten fra bunnen en stund så er det utenkelig å gå tilbake til ferdigposer. Det er bare å kjøre på. Hvis man ikke er istand til å lage egne oppskrifter så er det bøker og nettsteder tilgjengelig med oppskrifter nok til å holde en i aktivitet noen år.

 

Jeg pleide å hamstre toro gryterett når det var på kampanjetilbud til 10 kroner pakken. I ettertid skjønner jeg hvorfor disse tilbudene eksisterer. Blir omtrent som en dealer som tilbyr rimelig stoff for å folk hektet så han kan tjene gode penger i det lange løp. Beklager sammenligningen, men det er faktisk slik jeg føler det.

Lenke til kommentar
Jeg snakker generelt om folkesykdommen fedme. Jeg snakker om elever som spiser boller som lunsj på skolen og som venner seg til å drikke 10 øl hver helg fra de er 15 år.

Alle har selvfølgelig en historie, men hvis ting er vanskelig så kan man velge om man vil sette seg ned å trøstespise eller om man vil løse problemet på en annen måte. Er det ingen som er enig det?

Det er bare at disse tilfellene er så og si ikke-eksisterende.

 

Hva er det som er ikke-eksisterende?

Lenke til kommentar

@mrNilsen. Du vet at Glutamat er glutaminsyre tilsatt natrium? Altså vanlig salt. (To andre salter, natriumguanylat og natriuminosinat legges som regel også til)

Skal folk slutte å amme spedbarn da en av de største glutaminsyrekildene er nettopp morsmelk?

 

Det du også ikke nevner i "tekstveggen" din er at glutaminsyre finnes i svært mye mat helt naturlig. Så du har nok også rundt 1,8kg av dette i kroppen din. Litt avhengig av din fysiske størrelse.

 

Lykke til med å leve i troen på at du ikke får i deg glutaminsyre kombinert med salt bare fordi du unngår produkter fra f.eks Toro.

 

Her er par linker som beskriver hva glutamat egentlig er og historien bak.

 

Tidsskrift for Den norske legeforening

 

Det store norske leksikon

Lenke til kommentar

Jeg skulle så gjerne trodd på all propagandaen om at msg er helt ufarlig dersom kildene ikke hadde noe å vinne på å si det. Jeg tror mer på de forskere som ikke vil ha penger av meg og som sier at msg medfører overstimulering av celler og celledød enn de som vil ha pengene mine og påstår det er helt ufarlig.

 

Å si at det finnes naturlig her og at det derfor er helt ufarlig å tilsette kunstig fremstilt msg i maten vår blir like diffust som å si at HFCS kommer fra korn og korn er jo helt naturlig derfor kan man bare fråtse i HFCS.

 

Kroppen er full av glutamatforbindelser og glutamatreceptorer.

Å tilføre msg vil påvirke celler i organer som hjerne, lever osv.

 

Jeg tror at dette er noe vi aldri kan bli enig om, men jeg håper at du ikke synes det er helt greit å leve av brus og prosessert mat.

Lenke til kommentar

Uansett hva som er og ikke er i Toro har jeg i mange år merket at jeg blir dårlig av så og si alle produktene deres. Og det helt uavhengig av hva forskere og andre måtte mene om ting og tang og lenge før jeg visste noe som helst om disse tingene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Med andre ord, du mener det er skadelig å tilføre svært små mengder salt i maten.

Vis til seriøs forskning som støtter det du sier, det burde være flusst med det, burde det ikke?

 

Nå har jeg ikke lest på samtlige Toroprodukter, men jeg tror ikke de har ett eneste produkt som ikke hever blodsukkeret kraftig, med unntak av buljong.

 

Grunnen til at man blir dårlig av produktene deres er at de, i likhet med andre produsenter enten inkluderer raske karbohydrater, eller krever at du skal tilsette noe som består av det. F.eks. gryteretter der man tilsetter ris.

 

Dette er årsaken, ikke konspirasjonsteorier. (ok, ok hvis man velger å tro fullt og helt på konspirasjonsteorier blir man syk av det meste + at det er en forbindelse mellom Elvis og romvesener )

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Det er totalen som teller ift. saltinntak.

 

Når det gjelder hvordan jeg blir dårlig av toro produkter så er ikke det ift. raske karbohydrater, men jeg blir meget rumlete og dårlig i magen, devlis halsbrann og svie i munn(munnskold/munnsåraktig) etc. Samt generelt nedsatt almenntilstand. Slike reaksjoner får jeg ikke om jeg lager samme matrett fra bunnen av på egenhånd.

 

Ellers litt rundt dette med å overdrive det å kutte ut enkelte ting i for stor grad fra kostholdet:

Fra VG i dag.

 

Dødelige doser syre

 

For å gå ned i vekt gikk Anderson på en diett som besto utelukkende av vann og suppe. På tre måneder gikk hun radikalt mye ned i vekt, fra 95 til 57 kilo, skriver The Shields Gazette.

 

6.april ble hun funnet i sengen av sin mor, død.

 

Da rettslegen Stuart Hamilton obduserte kroppen til kvinnen, fant han ut at hun hadde dødelige doser av betahydroxibutyrat i kroppen. Det er en syre kroppen lager dersom den ikke får nok energi.

 

 

 

- Dette er typisk for hvis man har for lavt inntak av kalorier. Det resulterer i en kjemisk reaksjon i kroppen. Det er vanlig hos folk med diabetes, men kan også skje hvis man ikke får i seg nok sukker og glykose, sier Hamilton til den bristiske avisen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ja det er jo vanlig koksalt i det der :p

 

Når ble det en konspirasjonsteori at store selskaper gjør god butikk på å selge dårlige varer til oss?

 

Det som er en konspirasjonsteori er som du påstår at glukamat er skadelig uten å vise til noen seriøse kilder.

Du plukker også kun ut det som passer med konspirajonsteorien din fra Toro sine sider.

 

 

@Theo343.

 

Mengden salt er fryktelig liten når det gjelder glukamat, og er kun der for å aktivisere glutaminsyren, ikke for å salte maten.

 

Symptomene du beskriver er jo nettopp fra raske karbohydrater. Man får det fra det man liker å kalle tomme kalorier.

Legg merke til hvor mange produkter som er kommet på markedet i den senere tid. Aktivia, midler mot halsbrann, diare osv. Dette er ikke naturlige ting for friske mennesker å lide av.

 

Hvis du lager samme rett fra grunnen av tar du ikke de samme snarveiene som produsentene tar. Husk at det er veldig fokus på fett, da erstattes fettet med andre ting, gjerne karbohydrater.

 

Det at folk får mangler ved sulting/faste er ikke noe nytt. Spiser man ikke en type mat som er naturlig for oss, kan man utvikle mangelsykdommer, og uheldige stoffer produseres når kroppen i praksis fordøyer seg selv.

Faster man mens kroppen er i ketose derimot utvikles svært få uheldige stoffer, og kroppen fordøyer forsvinnende lite muskelvev. Hovedfokusen da er fett, som da er den naturlige veien å gå.

 

"- Dette er typisk for hvis man har for lavt inntak av kalorier. Det resulterer i en kjemisk reaksjon i kroppen. Det er vanlig hos folk med diabetes, men kan også skje hvis man ikke får i seg nok sukker og glykose, sier Hamilton til den bristiske avisen."

 

Ja, så lenge man ikke lar kroppen gå over i ketose er dette fullt mulig. Det tar som regel et par dager, men hvis man spiser litt sukker hver dag kan ikke kroppen komme i ketose, og den prøver fremdeles å bruke glukose som energi.

Rovdyr burde jo slite litt da, samme med eskimoer som lever på gamlemåten, ikke sant? Lite sukker i omløp for dem vil jeg tro. Proteiner og fett derimot. . .

Endret av PL610
Lenke til kommentar

At saltinnholdet i mange butikkprodukter er liten er jeg ikke enig i, den er for høy og skaper helseproblemer som det har vært fokus på en del år nå.

 

Det du sier ang. raske karbohydrater i Toro produkter er nok riktig, det som dog ikke overbeviser meg helt er at jeg ikke får disse symptomene eller plagene i så stor grad når jeg spiser andre "rene" produkter som typisk forbindes med å være bomber ift. raske karbohydrater. Da får jeg de mer vanlige "fort opp"-"fort ned" plagene men ikke de tingene jeg nevnte ift. Toro produkter.

 

Ellers er det interessant dette du sier rundt fett og raske karbohydrater i matvarer. Det betyr i praksis at sikkert mange veldig vektbevisste mennesker lar seg lure av følgende i butikker.

 

"Bare 0.1% fett"

"Kun 0.3% fett"

"30% mindre fett"

"lett blabla" (ikke light)

"magrere blabla"

Osv.

 

Ta en titt på hvor mange varer man trinnvis har reduseret fettinnholdet for de siste årene og faktisk gir oss noe som er mye verre. De fleste tror de kjøper noe sundt men får noe som er mer skadelig for helsen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det jeg mente var at glukamat ikke tilfører noen mengde salt.

Men jeg er helt enig i at mange av produsentene bruker for mye salt i produktene.

 

Til og med leger anbefaler disse lettproduktene. Man kan jo begynne å lure på om det er et samarbeid med helsemyndighetene og matprodusentene i så måte.

 

Med andre ord, det er ikke lett for de som alt er eller ikke vil bli overvektige å vite hva de skal spise. Så man kan ikke legge skylden på dem heller.

 

Jeg kjenner folk som begynte å trene for å gå ned i vekt. Det gikk skeis hver gang, men en annen begynte på lavkarbo og gikk kraftig ned ved bare å forandre kosten. Jeg så han ikke på nesten tre måneder og han hadde mistet over 35kg. Høy, diger fyr med startvekt på 140kg+

 

Jada jada jeg vet dette høres ut som noe hentet ut fra Allers eller Hjemmet men det er nå det som skjedde. :)

Lenke til kommentar

PL610:

Selv fungerer trening bra, men det må som regel hard trening til over lang tid, samt at mye av livstilen må "programmeres", men det er verdt det. Jeg gikk ned 12kg på 3 måneder ved å sykle 3 mil hver dag (frem og tilbake til jobb, men nå bor jeg 8 mil unna jobb), samt at jeg gjorde en del andre endringer som få normalvektige orker.

 

Men har du noen eksempler på lavkarbo diett samt de verste typiske hverdagsmatvarene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...