Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Feite folk kan skylde på seg selv*Les førstepost*!


Nymph

Anbefalte innlegg

Jeg snakker generelt om folkesykdommen fedme. Jeg snakker om elever som spiser boller som lunsj på skolen og som venner seg til å drikke 10 øl hver helg fra de er 15 år.

Alle har selvfølgelig en historie, men hvis ting er vanskelig så kan man velge om man vil sette seg ned å trøstespise eller om man vil løse problemet på en annen måte. Er det ingen som er enig det?

Det er bare at disse tilfellene er så og si ikke-eksisterende.

 

Selv om man er deprimert og føler seg dårlig, så er det en selv som velger å dra på butikken for og kjøpe godteri. Det blir i alle fall ikke bedre med å unnskylde seg hele tiden.
Og igjen er det så og si ingen som gjør dette, og de som gjør det er sjelden overvektige.

Du fortsetter å sette overvektige i sammenhenger de ikke hører hjemme.

 

 

Nei, det har du sikkert aldri hørt om før. Jeg er nesten 20 år yngre enn deg, og tidene har forandret seg, men jeg har full forståelse for at du ikke helt vet hvordan det er å være ung i dag.
Jeg har en god del venner rundt 20-23, merkverdig nok hører jeg aldri slik rundt dem heller. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kan i alle fall skrive for meg selv:

 

Jeg har hele livet var lubben, siden jeg var 5 år gammel så se rjeg på bilder at jeg har litt ekstra isolasjon. I barndoemmen så var det fotball, epleslang, sykketurer og masse annet som fikk meg i aktivitet, men jeg veide nesten alltid mer enn mine kamerater. Dette var jo selvsagt ganske synlig, så jeg ble mobbet av flere pga av det.

 

I nærmeste fortid så trente jeg aktivt med svømming, trente 4 dager i uken, spiste relativt sunt, litt godt var det, men jeg slukte ikke ned 200g sjokolade hver dag med flere liter cola. Jeg veida da rundt 100kg, og klarte å gå ned til 96kg.

 

Nå så ligger jeg rundt 110kg med mine 1.80m, noe som ikke er helt bra. Slutta med svømminga fordi jeg ikke trivdes lengre med det. Og med studier så fant jeg ikke så veldig mye tid til å trene og latskap er jo også et faktum. Jeg spiser ikke så mye, og jeg spsier veldig variert og relativ sunt, f.eks. så spiser jeg og søstra mi nesten det samme og ho er tynn som en planke.

 

Jeg regner med at jeg sliter med lav forbrenning, men jeg har aldri sjekket dette med legen. Kanskje jeg bør ta en tur innom. Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Blir veldig mye lettere å regulere vekten dersom man dropper all mat og da mener jeg absolut ALL mat som inneholder natrium glutamat (msg / monosodium glutamate, E621, hydrolysert vegetabilsk protein og diverse andre dekknavn) og aspartam.

 

Hvis man i tillegg mosjonerer litt så er man snart i mål.

Lenke til kommentar
Blir veldig mye lettere å regulere vekten dersom man dropper all mat og da mener jeg absolut ALL mat som inneholder natrium glutamat (msg / monosodium glutamate, E621, hydrolysert vegetabilsk protein og diverse andre dekknavn) og aspartam.

 

Hvis man i tillegg mosjonerer litt så er man snart i mål.

 

Så du mener man kan spise rundstykker, hveteboller, potetmos osv og drikke sukkerholdig drikke, bare det ikke inneholder E621?

 

Aspartam har et frynsete rykte uten stort som bakker det opp. Aspartamsøtet drikke er uansett bedre enn å drikke sukkerholdig brus/saft, melk eller jus, men rent vann er selvsagt best. (om lite spennende)

Lenke til kommentar

Jeg har kikket litt rundt i tråden og ser at mange mener at kroppsvekt er genetisk styrt. Jeg kan ikke vise til noe annet enn personlig erfaring når jeg sier at i så fall er junk-food og usunn drikke genetikk.

 

Jeg er slank. Den eneste gangen jeg skled ut i faresonen for å utvikle hengemage var en kort periode hvor jeg spiste kanelboller og drakk cola hver eneste dag i flere måneder. Ingen trening heller i den perioden. De personene rundt meg som er overvektige er enten folk som sitter for mye stille, spiser og drikker for mye usunt eller en kombinasjon.

 

Det gikk et program på nrk for en tid tilbake (mulig det går enda, ser lite på tv) hvor et par ikke kunne forstå hvorfor dama var overvektig mens mannen var normalvektig. De mente selv at de fikk like mye trening og spiste det samme.

 

Ved nærmere granskning viste det seg at mannen fikk langt mer fysisk aktivitet hver dag, mens dama også spiste mye mer snop og mat.

 

De hadde tilnærmet lik forbrenning.

 

Dette var bare et tilfelle, men jeg vil anbefale de som drasser rundt på ekstravekt å kanskje se litt nærmere på dagen sin for å finne ut hvor dette fettet kommer fra. En muffins der, en cola her. Vips er man mr. ballong.

 

Jeg sykler og løfter vekter flere ganger i uken. Jeg spiser sjelden usunt. Jeg går ofte sulten mellom måltider fordi jeg nekter å legge til meg vanen å småspise det som ligger lettest tilgjengelig. Allikevel krøller magen seg når jeg tar sit-ups. Det er ikke lett å holde seg slank for alle. For meg krever det en innsats. Andre tenker ikke over det en gang.

 

Jeg gidder ikke å mobbe overvektige mennesker. Mobbing er noe man ikke burde utsette andre for bare fordi de veier mer enn deg.

 

edit: endret fra dømme til mobbe.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Hvis du dropper slike stoffer så får du ikke lenger like lyst til å fråtse i mat, men det kan ta noen uker eller måneder før du kjenner effekten.

 

Bør droppe all prossesert mat, bake brødet sitt selv osv.

 

Jeg har aldri vært feit, men har hatt stor helsegevinst på å droppe disse excitotoxinene som spiser hull i hjernen. I tillegg så spaltes apsartam ved ca 30 grader til blant annet metanol osv. I beste fall vil man få dårlig syn, i værste fall vil det lagres i kroppens fettlag slik at når det en gang kommer fri så ryker synet helt.

 

Disse stoffene hadde aldri vært tillatt uten lobbyvirksomhet.

 

Har ikke spist msg på 1 år og aspartam på 5 og kommer aldri til å bevisst innta det igjen. Eksen min drakk ganske mange liter pepsi max hver dag og hun fylte i mitt glass også. Huff, huff, huff.

 

Helst bør man lage all maten sin selv, men det er uansett veldig vanskelig å få i seg nok ernering da frukt og grønt inneholder en brøkdel av den næring det inneholdt på 80-tallet. Må feks spise ca 10 bananer nå for å få samme effekt som 1 1985-banan.

Lenke til kommentar

Konspirasjonsteorier kan alle og enhver komme med.

 

Du vet at kroppen utvikler metanol fra veldig mye av det vi spiser? Helt naturlig fruktjus, frisk frukt, grønnsaker, hver av de tilfører kroppen langt mer metanol enn aspartam klarer.

 

For å få i seg metanol nok til å nå grensen må man drikke mellom 600 og 1700 bokser med f.eks Pepsi Max på en gang. Man bør kanskje kutte litt ned på saltet i maten hvis man føler at man trenger å drikke så mye ;)

 

Her er en liten link.

 

Folk har også fått store helsegevinster ved å kle inn elektriske apparater i tykt tre, kaste mobiltelefonene sine osv. Men er det helt riktig?

 

Edit: Skriveleif

Endret av PL610
Lenke til kommentar

I dag lagde jeg brun lappskaus(uten tilsatt salt annet enn fra smøret i jevningen) til middag fra bunnen av (ja det er mye dyrere enn pose og boksutgaver, samt en god del mer jobb). Hvor sunt er det og hvor mange andre her lagde en middag fra bunnen i dag uten ferdigprodukter som sauseposer, blandingskjøttprodukter osv?

 

Forøvrig er aspartam også en kremtfremkallende kilde samt at det er bevist å medvirke til ADHD hos barn og skadelig for sentralnervesystemet. Ergo er man enig om at brus i alle former er en utting for barn. Ikke minst syreeffekten på tenner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg spiste Cajun-marinert laksefilet fra med økologisk sjasmin ris (riskoker). Stekt uten smør og olje. Soyasaus på toppen. Kiwi til desært for namnam og vitaminer. Vann til drikke.

 

Jeg tror og håper at dette er en sunn middag.

 

Pris for hele måltidet inkludert kiwi er vel ca 35 kroner.

 

Dyrt å leve sundt gitt :)

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Må nok tilstå at jeg sverger til vakumpakning ja. Jeg er en lat jævel så maten må være lettlaget. Den inneholder ifølge innholdsbeskrivelsen salt (sier ikke hvor mye) natriumglutamat (ikke bevist skadelig) krydder og selvsagt fisk. Jeg har tidligere lest at det er mye salt i halvfabrikata og ferdipakket mat (sauser, vakumpakket mat osv) Jeg håper dog at jeg spiser variert nok til at en 150g laksefilet et par ganger i uken ikke ødelegger meg.

Lenke til kommentar

Salt er bevist skadelig i for store mengder og vi inntar altfor mye per dag. 6-12mg er vel den anbefalte dosen mens vi hvistnok får i oss 2-3 ganger mer enn dette og det kun gjennom mat vi kjøper i butikken (ikke gatekjøkken, saltbøsser etc). Selv mange kjøttvarer pumpes med vann og salt for å øke vekten og ikke bare for å øke holdbarheten(kjøttvarer som ikke skal saltes).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja for det er heldigvis ikke den store mengden raske karbohydrater i det vanlige kostholdet som fører til kreft eller hyperaktivitet.

Aspartam i store nok mengder til å påvirke menneskekroppen negativt er fryktelig vanskelig å få i seg da kroppen med letthet spalter det i de forskjellige stoffene det består av.

 

Vanlig lapskaus inneholder poteter, og gjerne ganske mye av det da det er billigere enn kjøtt. Den vil nok da gi rask blodsukkerstigning. Mulig de også tilsetter stivelse/mel for å få konsistensen riktig, men det kommer vel an på lapskausen.

 

Jasminris har faktisk høyere glykjemisk indeks enn rent sukker. . . . . 100g tilberedt jasminris tilsvarer over 10 sukkerbiter.

 

Jeg spiser vanlig Norwegia kuttet i terninger eller strimler til. (jada det er litt uvant og sært) Linser fungerer også, men er mer jobb.

Lenke til kommentar
Ja for det er heldigvis ikke den store mengden raske karbohydrater i det vanlige kostholdet som fører til kreft eller hyperaktivitet.
Eksempler?

 

Når man lager lapskaus selv fra bunnen av så bestemmer man selv hvor mye poteter man har oppi vs andre grønnsaker, ergo ikke mye. Det er i ferdigprodukter man jukser med poteter. Jevning er det som gjør lapskausen brun og består av mel og smør. Her bestemmer man hva slags mel man selv vil bruke og man benytter som regel en form for sammalt. Stivelse får man også fra potetene, man trenger ikke tilsette noe for å oppnå det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Her står det endel om karbohydrater og kreft.

 

Og her er det jeg fant i farten om hyperaktivitet.

 

Alt av grønnsaker er fint, men som regel ikke de som gror under bakken. Gulrøtter er greit, men ikke kokte. Jeg burde sikkert spist mer grønt selv, men jeg slurver.

 

Alt av ost bortsett fra brunost. (Og selvsagt eventuelt andre som inneholder karbohydrater da de som regel kommer fra melk.)

 

Og selvsagt alt av kjøtt, fugl, egg, fisk, skalldyr og sopp.

 

Når det gjelder brød er Lindbergbrød rimelig bra. Det kan også sammenlignes med et som heter Solsikkebrød, men kan ikke finne det i butikkene lenger.

Uansett, alt som inneholder hvetemel bør unngås etter det jeg har lest.

 

Hvis man begrenser mengden potet, og heller har i grønnsaker blir det automatisk bedre. Det er så langt jeg vet ubekreftet enda, men egne forsøk og informasjon på nettet sier at speltmel kan være vesentlig gunstigere enn vanlig mel.

 

Sånn som markedet er blitt bruker man mye tid på å studere innholdsfortegnelsene når man handler.

 

Edit: Glemte jo fisk og egg

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...