Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Feite folk kan skylde på seg selv*Les førstepost*!


Nymph

Anbefalte innlegg

Jeg bodde ett år sammen med en gjeng andre folk. en av dem spiste størrre og oftere måltider en meg. han spiste også mye mer godteri. videre var jeg i mer aktivitet en han... vi varbegge i lite aktivitet, men jeg var mest. han var tynn som en flis og jeg var overvektig. om ikke genene hans har gitt han en større forbrenning en meg så hvet ikke jeg.

da er du mest sannsynlig en endomorph, en kroppstype som har veldig lett for å legge på seg fett. han er sikkert en ectomorph.

 

dere kan lese litt om kroppstyper her (hvis den helvetes linken funker da):

http://www.bodybuildingpro.com/bodytypeinformation.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
godt å høre, hoel :)

 

men så mye cardio bidrar jo også til å bryte ned muskelmasse? når du er på idealvekten tror jeg det er lurt at du begynner å trene mer styrke framfor cardio, ettersom mer muskelmasse er med på å gjøre metabolismen raskere.

 

Stemmer det, har mistet ca 8 kg muskler av de 35 kg´ene jeg har mistet, men med sommern her frister det ikke å sitte å pumpe vekter. Blir litt styrketråkk på sykklen, men det er ikke nok. Til høsten blir det nok veldig mye mer styrke en cardio, men da blir det også omlegging av diett til mer proteiner. Har et lite håp om å få tilbake de 8 kg med muskler ;)

Lenke til kommentar

For ca 10 år siden hadde jeg med meg en diger matboks på jobben full av skiver av kneip. 3 med gulost og to med brunost. (Gjerne fler hvis jeg fikk plass)

Innen arbeidsdagens slutt var jeg så sulten at det føltes som navelen subbet borti ryggraden, og jeg vurderte å begynne å ta med mer mat av frykt for å bli sulten.

Jeg spiste endel pizza, og annen junkfood samt en del snop. Jeg begynte til og med å ha med snop på jobben for å klare meg til lunsj/arbeidstidens slutt.

 

Med andre ord jeg var avhengig av sukker og stivelse, og det ble en ond sirkel. Jo mer man spiste, jo mer måtte man ha for å unngå å bli sulten. :hm:

 

Jeg hadde også trøbbel med magen, noe legen forklarte med melkeallergi. Men det fortsatte selv uten fnugg av melk i kosten. Jeg kom etterhvert frem til at det var raske karbohydrater i sukker og stivelse som var årsaken til plagene mine.

Jeg fjernet dem fra kosten min, og voila. .. magen er helt i orden. Og vekten er redusert fra 115kg til 104kg (189cm kraftig bygd ramme), selv om mengden mat er ganske stor.

 

Jeg spiser helt klart flere kalorier enn det jeg bruker da jeg ikke driver med fysisk trening annet enn et par gåturer i uka.

 

Her er et eksempel på kostholdet mitt:

 

Frokost: 2 skiver Lindbergbrød med masse smør, to skiver kjøttpålegg på hver + mye gulost på.

Lunsj: 200-300g gulost (Mest for at jeg ikke gidder å lage til noe nistepakke)

Middag: En halvkilo kjøtt med gulost til, eventuelt en boks ferdig Bernaisse saus, gjerne med litt ekstra smør oppi.

Kvelds: (hvis middagen ikke blir for sent på kvelden) Samme som til frokost, eller et par koteletter med ost til.

 

Drikke består av kaffe på jobb, og Pepsi Max hjemme.

 

Med dette kostholdet står vekten min stille, eller beveger seg sakte nedover. Reduserer jeg mengden går vekten fortere nedover.

 

Hvis noen vil burde det være mulig å regne ut hvor mange kalorier jeg får i meg pr. dag :)

Lenke til kommentar

^ Unnskyld for å si det, men hvordan kan du leve på det kostholdet - blir du ikke slapp og i dårlig form?

 

Det er vanskelig å telle akkurat hvor mange kcal du får i deg pr. måltid om dagen. For å regne nøyaktig hvor mange kcal du får i deg må du veie hver eneste matvare du spiser til hvert måltid og ta det derfra. Det er anbefalt for gutter å ligge på rundt 2000-23000kcal pr. dag hvis man er i aktivitet. Men siden du ikke er i aktivitet bør du ligge under 2000kcal.

 

Jeg kan helt klart si ut fra de måltidene du beskriver over, at du får i deg langt flere kalorier pr. dag enn det kroppen din trenger! Dessuten får du nok i deg alt for lite av de viktigste næringsstoffene og du bør derfor revurdere kostholdet ditt. Du bør spise mer protein (egg, grønnsaker, hvitt kjøtt og fisk) og mindre karbohydrater og fett. Ost inneholder ofte store mengder fett og du bør erstatte ost med noe annet, som f.eks cottage cheese som er langt sunnere.

 

En annen ting du bør vite er at både kaffe og Pepsi Max inneholder store mengder koffein, noe som øker sultfølelsen. Du føler deg også mye slappere gjennom dagen dersom du drikker mye av dette, og vil derfor føle deg så slapp at du ikke gidder gjøre stort. Selv om Pepsi Max ikke inneholder vanlig sukker, inneholder det kunstig sukker noe som skaper en reaksjon i kroppen. Kroppen tror at den får vanlig sukker og produserer derfor insulin, men hvis insulinen ikke blir brukt opp kan den etterhvert bli til kroppsfett. Derfor anbefaler jeg sterkt at du erstatter kaffe og light-brus med vann og f.eks ren juice som ikke er tilsatt noe :)

Lenke til kommentar

Hvordan mener du at jeg skal kunne kutte ytterligere når det gjelder karbohydrater?

De eneste karbohydratene jeg får i meg er de trege fra Lindbergbrødet, og eventuelt sausen som jo inneholder forsvinnende lite.

 

Proteiner får jeg fra alt kjøttet jeg spiser, og jeg spiser egg når det frister. Samme med fisk.

 

Når det gjelder fett er det bare en fordel så lenge man ikke får i seg karbohydrater, så om det er mettet eller umettet spiller ingen rolle.

 

Jeg føler meg slett ikke slapp i løpet av dagen, og jeg har ikke behov for noen middagshvil overhodet, selv om det til tider blir litt lite søvn i løpet av natten.

Faktisk har jeg et betydelig overskudd (dog ikke akkurat for tiden da det er tropevarme her og jeg holder på å gå på veggen. Håper den portable airconditionen jeg har bestilt kommer snart :hrm: ).

 

Du er klar over at det er ett fett om man drikker ren appelsinjuice eller sukkerholdig cola? Begge deler påvirker kroppen like ille. Hvis man i tillegg tilsetter vitamin C i colaen er de like "sunne" også ;)

 

Når det gjelder sultfølelse så blir jeg som oftest ikke sulten før etter jeg kommer hjem, da er klokken ca halv fem, og jeg har da ikke spist siden lunsj.

Lenke til kommentar

Jeg leste et sted her at noen skylder på foreldrene sine. Det er jo klart de har noe med saken å gjøre! Selv om det er mange år siden man ble klar over problemet er det veldig vanskelig å bryte med vanene!

 

Håper dere fortsetter som før og når målene deres! :)

Lenke til kommentar

Okei, la oss sette oss i posisjonen til en gitt person som synes han hun veier for mye.(om det er riktig eller ikke vedkommer ikke diskusjonen)

Personen leter på internet (ja, jeg kaller det internet) etter en løsning. Hva kommer opp da?

 

Jo, reduser fett i kosten og beveg deg mer!!

DET er jo alle noldusene der ute enige om. Men er det riktig?

 

Hvilke seriøse forsøk støtter egentlig det? Og hvor seriøse er eventuellt de som faktisk støtter det?

 

Vi er alle forskjellige, mange nyttegjør seg av mer enn andre fra maten de får i seg.

Betyr det at de er mer usunne, eller er andre mindre effektive?

Mange tåler raske karbohydrater bedre enn andre, men er de da sunne?

 

Felles for alle er at de får fordeler av et kosthold med trege karbohydrater, eventuellt ingen karbohydrater.

 

En idrettsutøver kan dra fordel av å "lade opp" på karbohydrater ifølge det jeg har lest.

Lenke til kommentar

Vel, som jeg har skrevet før i denne tråden så er det faktisk "bare" å skifte kosthold. Før, da jeg ikke visste at jeg hadde matallergi trente jeg 3 ganger i uken, minst og spiste alt det jeg ville ha. Da var kostholdet i balanse.

 

Nå derimot, må jeg holde meg unna sukker, melkeprodukter, mel o.l. og potet. Det vil si at jeg ikke kan spise godteri og sjokolade lenger. Jeg har måttet redusere treningen min med to dager i uken, der jeg egentlig ikke løper så mye (sammenlignet med før), for å holde det i balanse.

 

Men likevel er ikke det nok, så av og til skjeier jeg ut litt, for å få litt energi.

Lenke til kommentar
For ca 10 år siden hadde jeg med meg en diger matboks på jobben full av skiver av kneip. 3 med gulost og to med brunost. (Gjerne fler hvis jeg fikk plass)

Innen arbeidsdagens slutt var jeg så sulten at det føltes som navelen subbet borti ryggraden, og jeg vurderte å begynne å ta med mer mat av frykt for å bli sulten.

Jeg spiste endel pizza, og annen junkfood samt en del snop. Jeg begynte til og med å ha med snop på jobben for å klare meg til lunsj/arbeidstidens slutt.

 

Med andre ord jeg var avhengig av sukker og stivelse, og det ble en ond sirkel. Jo mer man spiste, jo mer måtte man ha for å unngå å bli sulten. :hm:

 

Jeg hadde også trøbbel med magen, noe legen forklarte med melkeallergi. Men det fortsatte selv uten fnugg av melk i kosten. Jeg kom etterhvert frem til at det var raske karbohydrater i sukker og stivelse som var årsaken til plagene mine.

Jeg fjernet dem fra kosten min, og voila. .. magen er helt i orden. Og vekten er redusert fra 115kg til 104kg (189cm kraftig bygd ramme), selv om mengden mat er ganske stor.

 

Jeg spiser helt klart flere kalorier enn det jeg bruker da jeg ikke driver med fysisk trening annet enn et par gåturer i uka.

 

Her er et eksempel på kostholdet mitt:

 

Frokost: 2 skiver Lindbergbrød med masse smør, to skiver kjøttpålegg på hver + mye gulost på.

Lunsj: 200-300g gulost (Mest for at jeg ikke gidder å lage til noe nistepakke)

Middag: En halvkilo kjøtt med gulost til, eventuelt en boks ferdig Bernaisse saus, gjerne med litt ekstra smør oppi.

Kvelds: (hvis middagen ikke blir for sent på kvelden) Samme som til frokost, eller et par koteletter med ost til.

 

Drikke består av kaffe på jobb, og Pepsi Max hjemme.

 

Med dette kostholdet står vekten min stille, eller beveger seg sakte nedover. Reduserer jeg mengden går vekten fortere nedover.

 

Hvis noen vil burde det være mulig å regne ut hvor mange kalorier jeg får i meg pr. dag :)

Det var da generelt veldig mye ost, men.. Spiser du til lunsj rett og slett en svær klump ost, uten brød eller annet?

Lenke til kommentar

Jeg tenker automatisk at ost og andre pålegg ikke er ment å spise i store mengder, og derfor heller ikke er veldig positivt i store mengder, men det er kanskje bare en dogme?

 

Hvor "sunt" er 300 gram ost i en ren blokk daglig? Og så mye ost generelt? Er det ikke verre enn om du hadde drukket tilsvarende mengder melk?

Ikke for deg nødvendigvis, men generelt.

Lenke til kommentar

Melk inneholder nesten halvparten av sukkermengden som er i cola, så tilsvarende mengde melk vil ikke være sunt for noen ;)

 

Ost, kjøtt, fet fisk etc. er bare sundt for oss, men forutsetter at vi ikke får i oss raske karbohydrater. (Gjerne færrest mulig i det hele tatt)Gjør vi det blir effekten den motsatte.

Lenke til kommentar

..jeg forenkler spørsmålet: Vil en diett inneholdende så mye ost, være en stor grunn til at vedkommende eventuelt blir overvektig? Altså, er ost i enorme mengder fetende? Skulle man kanskje tro når man ser USAnere, og vet at "would you like cheese with that" er deres mest brukte setning.

Lenke til kommentar

Klart, gener har mye å si. Men hvis du er klar over at du er arvelig betynget med et slikt problem så får du tåle sannheten, eller begynne å tenke over hva du spiser og holde deg i aktivitet. Og da snakker vi ikke om en tur med bikkja, men svette og tårer. Man får ikke alt gratis her i verden.

 

Og til dere der ute som tror dere kan spise hva dere vil fordi dere er slanke; GUESS WHAT. Dere kan ikke det. Det at dere ser bra ut på utsiden betyr ikke at innsiden er så happy. Dessuten er jeg av den mening at en slank kropp ikke er noe å skryte av før man er i skikkelig form. Man er ikke nødvendigvis så utrolig sunn fordi man er tynn.

Lenke til kommentar
..jeg forenkler spørsmålet: Vil en diett inneholdende så mye ost, være en stor grunn til at vedkommende eventuelt blir overvektig? Altså, er ost i enorme mengder fetende? Skulle man kanskje tro når man ser USAnere, og vet at "would you like cheese with that" er deres mest brukte setning.

 

Man kan ikke legge på seg hvis man spiser bare ost, enkelt og greit.

 

MEN hvis man i tillegg spiser karbohydrater sånn som amerikanerne jo gjerne gjør i form av f.eks pommes frites, kaker, brus eller milkshake, blir saken en helt annen. Da lagres fettet man spiser rundt omkring i kroppen.

Lenke til kommentar

Jeg la alltid merke til at jeg var litt større enn de andre, selv om jeg trente mye og spiste sunt.

I tillegg når du kommer inn i en slik "ond" sirkel med lite mosjon og usunt kosthold kan det være vanskelig å komme ut av den, enda vanskeligere blir det med mennesker rundt deg som plager deg med det.

Lenke til kommentar
..jeg forenkler spørsmålet: Vil en diett inneholdende så mye ost, være en stor grunn til at vedkommende eventuelt blir overvektig? Altså, er ost i enorme mengder fetende? Skulle man kanskje tro når man ser USAnere, og vet at "would you like cheese with that" er deres mest brukte setning.

spiser du så mye ost at du kommer i kalorioverskudd blir du ofte større, ja.

 

men hovedgrunnen til at lavkarbo dietter funker så bra er at man blir fortere mett på lavkarbo; man trenger altså ikke like man kalorier og kommer lettere i kaloriunderskudd enda man ikke føler kroppen mangler noe.

 

spiser man derimot mye fett og karbohydrater samtidig så kommer man ofte lettere i kalorioverskudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...