Gå til innhold

Vistas etterfølger klar neste år?


Anbefalte innlegg

Min oppfattelse av hva Vista/Longhorn var ment å være og er blitt, er en "trusted computing" plattform. Altså bygget som et fartøy for DRM.

 

Jeg har ikke brukt Vista så mye, men jeg må innrømme at det er slik den fremstår for meg også. Med unntak av DX10, som like gjerne kunne vært utviklet for XP i steden for Vista (dog ser jeg logikken i å ikke bruke penger på å lage den for begge to, med tanke på forskjellen i driver arkitekturen) klarer jeg ikke å se noen fordeler for meg i Vista overhodet. Og nå ser det altså ikke ut til at Vista kommer til å leve lenge nok til at produsenter kommer til å rekke å slutte å støtte XP heller, så da kan jeg slå meg til ro med XP uten bekymring.

 

Apropos et av de tidligere innleggene om syting. Min relativt nye PC kjører Crysis ok på High i XP. For å få levbar FPS i Vista må jeg skru ned til Medium. I praksis får jeg ca 50% av FPSen i Vista på samme detaljnivå som i XP. Det er ikke holdbart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At det skulle være en mellomløsning er isåfall IKKE godt kommunisert i markedsføringen... (første gang jeg har hørt noen indikasjon på det nå faktisk).
Ville vært ganske dumt å markedsføre noe slikt - det er ikke det man skriker høyest om når man selger mellomløsningen :)

 

At Vista ble økset kraftig ifht det endelige produkter er jo velkjent - de som husker de første presentasjonene av Longhorn vil vel huske vekten som ble lagt på WinFS, som vi ikke så snurten av i Vista. Og det med en 4-5 års utsettelse av produktet... Og som nebrewfoz indikerer så har MS noe å bevise når det gjelder tidsskjemaer :wee:

Lenke til kommentar
noobsne kommer jo til å klage uansett..

 

omg win7 kjører ikke crysis i 8kx4k på superultra high details på min 486sx 16mhz 2mb ram og tnt skjermkot,

for er skit OS!!!11oneleven, holder meg betre til XP ja! Zetor e bæst på XP får d e itj drivera te Zetorn på Win7. Samviskhehh hair stuffet.

 

Jeg spiller ikke omtrent, og det er et problem for meg ved vanlig desktop bruk...og jeg har ikke dårlig maskin

Lenke til kommentar
Syntes personlig de bør konsentrere seg om å få vista feilfri først... Men men...

<sarkasme>

"Feilfri software"? Now, there's an idea ... Hvorfor har ingen tenkt på det før?!

 

Hva blir det neste de finner på? "Politisk klokskap"? "Friendly fire"?

</sarkasme>

 

Nei du, det er enkelte ord som aldri bør skrives etter hverandre ... "Feilfri" og "software" er to av dem.

(Det var faktisk forslag om å legge inn krav i en eller annen US lov om at en produsent måtte kunne garantere at SW i produktet var feilfri, men heldigvis ble det ikke gjort.)

Lenke til kommentar

Jeg håper at vi får se en ny versjon av Windows annen hvert år fremover, sånn som de fleste maskinvareutviklerne ønsker :)

 

Intel blant annet har jo irritert seg grønne over at Microsoft er så treige med å komme med nye Windows versjoner.

De mener at operativsystemet henger alt for langt etter maskinvareutviklingen.

Bare se på XP, vi har jo hatt dobbelkjerne prosessorer på markedet i noen år nå, og det var ikke før Vista kom at Windows faktisk klarte å benytte seg av dobbelkjerne på en skikkelig måte.

 

Intel mener jo at det må komme en ny Windows versjon annen hvert år for at det skal henge med i den ekstremt raske maskinvareutviklingen. Eller så vil ikke Windows være godt nok optimalisert for den nye maskinvaren som kommer.

Lenke til kommentar
Intel blant annet har jo irritert seg grønne over at Microsoft er så treige med å komme med nye Windows versjoner. De mener at operativsystemet henger alt for langt etter maskinvareutviklingen. Bare se på XP, vi har jo hatt dobbelkjerne prosessorer på markedet i noen år nå, og det var ikke før Vista kom at Windows faktisk klarte å benytte seg av dobbelkjerne på en skikkelig måte.

Det er jo en ren svadapåstand. Windows 2000 støttet to kjerner helt fint og hadde optimaliseringer som passet best for den tidens tokjernesystemer (SMP og HyperThreading). XP støtter også to og fire kjerner helt fint. Selv HP Home som er begrenset til en prosessorsokkel. XP Pro støtter inntil 8 kjerner helt fint (inntil 2 prosessorsokler). Vista følger i samme gata og har bare en nevneverdig oppgradering av flerkjernestøtten fra XP: God utnyttelse av NUMA arkitekturer. Dvs. bedre utnyttelse av AMDs 2-sokkelsystemer enn før. For Intelsystemer (1 og 2-sokkel) er det ingen endring. Endringen går ut på at data blir plassert i det minnet som er fysisk tilkoblet den prosessoren som kjører de trådene som skal bruke dataene. På XP ville dataene ligge spredt ut over minnebrikkene uavhengig hvilken prosessor de var fysisk koblet til. Denne oppgraderingen gir altså 2-sokkel AMD-systemer et lite puff men har ellers ingen betydning ennå (Intels Nehalem vil også få bruk for det i sine 2-sokkelsystemer grunnet integrerte minnekontrollere.)

 

Å påstå at XP ikke kan utnytte en dobbeltkjerne på en skikkelig måte er altså bare svada.

Lenke til kommentar
det blir nok fortsatt klager på inkompabilitet... husker da Vista var ny iog folk klaget på at nero5 og 6 ikke virket...

med ny og lett kjerne i 7 blir det muligens enda større kompabilitetsproblemer.

men ny og LETT kjerne kommer det sikkert til å bli enklere å lage programvare/drivere da vista nå er et makkverk når det gjelder slikt..

Kjørt vista nå i noen uker men savner xp allerede da allt er så glorete og tungvint samt loading\ytelse merkbart dårligere samt av en eller annen grunn jobber hd uten grunn.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
Tror det er vanskelig for de fleste og skjønne at nyere windows stadig vil kreve mer og mer hardware for å fungere raskt.

Folk med gammelt hardware og dårlige bærbare klgaer jo som småunger at deres vista er så dårlig og treg.

Og når man ser på noen av postene i denne tråden er det jo ganske tydelig at MS er "damned if they do, damned if the don't". Hvis de hadde kommet ut med et OS som krevde mindre ressurser hadde folk klagd på at de ikke utnyttet den tilgjengelige hardware, de kommer til å forbli forhatt uansett hva de gjør, det gjelder bare å begrense "hatet" så mye som mulig.

Lenke til kommentar
Dette bør bli en jævlig billig oppgradering...
My thoughts exactly. Dersom denne faktisk blir lansert i 2009 forventer (håper på) jeg en rimelig oppgradering fra Vista til Windows 7.

Ikke regn med å få noen rabatt bare fordi dere har kjøpt Vista.

 

noobsne kommer jo til å klage uansett..

Klagene blir nok langt færre om de faktisk innfrir denne gangen og kan tilby bedre ytelse enn XP og andre forbedringer som gjør det verd prisen.

 

______________________________

 

Et morsomt faktum: Etter mine beregninger basert på denne statistikken vil Vista ha en markedsandel på ~ 30-35% og XP ha en markedsandel på 45-55% når Windows 7 lanseres (regnet med desember 2009).

 

Med det regnestykket der er det jo helt klart alder har noe å si. XP har jo fått mye mer fotfeste i løpet av 9 år enn vista med sine 2.

 

Ser du i utallige poster og enmer svartmaler vista..ser ikke helt hvorfor. Har en relativt ny maskin og vista går som det suser. Har jo heller ikke hatt noen driverproblem hittil. Eneste minnebruken er litt høy.

Er ivertfall ikke aktuelt å gå tilbake til xp :)

Lenke til kommentar
Og når man ser på noen av postene i denne tråden er det jo ganske tydelig at MS er "damned if they do, damned if the don't". Hvis de hadde kommet ut med et OS som krevde mindre ressurser hadde folk klagd på at de ikke utnyttet den tilgjengelige hardware, de kommer til å forbli forhatt uansett hva de gjør, det gjelder bare å begrense "hatet" så mye som mulig.
Det får da være grense på å være paranoid selv om alle forfølger deg. Tror få brukere vil hate MS om deres neste OS bruker mindre ressurser enn Vista.

 

At hw-produsenter vil mislike det er en annen sak. MS og hw-produsenter er litt som det millitær-industrielle komplekset :)

Lenke til kommentar
Tror det er vanskelig for de fleste og skjønne at nyere windows stadig vil kreve mer og mer hardware for å fungere raskt.

Folk med gammelt hardware og dårlige bærbare klgaer jo som småunger at deres vista er så dårlig og treg.

Og når man ser på noen av postene i denne tråden er det jo ganske tydelig at MS er "damned if they do, damned if the don't". Hvis de hadde kommet ut med et OS som krevde mindre ressurser hadde folk klagd på at de ikke utnyttet den tilgjengelige hardware, de kommer til å forbli forhatt uansett hva de gjør, det gjelder bare å begrense "hatet" så mye som mulig.

 

Tja...

 

Laptopen min drar ikke Vista i det hele tatt selv med alle fancy effekter skrudd av. Derimot klarer den ubuntu med alle fancy effekter på...og fremdeles går alt glatt.

 

Jeg tror dette bare er en konsekvens av at programvareutviklere er late og ikke lenger gidder å optimalisere programmene for ikke å sløse med ressurser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...