Gå til innhold

Hvordan kan sola brenne? Den mangler et viktig element.


Megnus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 år senere...

Det var akkurat dette siste jeg var på jakt etter da jeg søkte opp denne gamle tråden. Hvordan funker fusjon? Jeg hørte i dag at de stoffene som reagerer på hverandre på sola, egentlig ikke kan reagere på hverandre :p Det som skjer er at det noen ganger dukker opp elektroner fra ingensteds som gjør at stoffene kan reagere. (En teori jeg ikke husker navnet på). Dette skjer ikke ofte, men siden det er så utrolig mange atomer der er det nok til at solen "brenner", sakte men sikkert.

 

Noen som kan mer om akkurat dette?

Lenke til kommentar

Det var akkurat dette siste jeg var på jakt etter da jeg søkte opp denne gamle tråden. Hvordan funker fusjon? Jeg hørte i dag at de stoffene som reagerer på hverandre på sola, egentlig ikke kan reagere på hverandre :p Det som skjer er at det noen ganger dukker opp elektroner fra ingensteds som gjør at stoffene kan reagere. (En teori jeg ikke husker navnet på). Dette skjer ikke ofte, men siden det er så utrolig mange atomer der er det nok til at solen "brenner", sakte men sikkert.

 

Noen som kan mer om akkurat dette?

 

 

 

Det finnes mange typer fusjon, men den som foregår i sola, er fusjon av hydrogen. Hydrogenet blir til helium gjennom den såkalte proton-proton fusjonsprosessen:

 

To svært energirike hydrogen-kjerner(de er energirike på grunn av den høye bevegelsesenergien de har, altså fordi de har høy hastighet), altså protoner, kolliderer. (Noe som er viktig å huske på er at masse og energi er to sider av samme sak). Derfor kan den energien som disse to protonene har gjennom sin høye hastighet gå over til å bli masse. I fusjonen mellom de to partiklene blir det ene protonet til et nøytron (som har litt større masse enn et proton), og på den måten blir noe av bevegelsesenergien bundet til nøytronet i form av masse.

Nå har vi fått dannet deuterium, en atomkjerne som består av ett proton og ett nøytron. I prosessen ble også en annen del av energien til et positron (det motsatte av et elektron, må ikke forveksles med et proton) og dessuten et nøytrino.

Litt senere i prosessen vil deuteriumet kollidere med enda et enslig proton, og da dannes det en heliumkjerne. I prosessen frigis mer av energien til partiklene i form av en ekstremt energirikt lysbølge (også kalt gammastråling). Det er blant annet den energien fra denne lysbølgen som når jorda. Den nydannede heliumkjernen består av to protoner og et nøytron. Senere vil to like heliumkjerner kollidere på nytt, og da rives to av protonene løs fra kjernen, og disse farer rundt igjen som enslige protoner. De resterende partiklene i atomkjernen er da to protoner og to nøytroner.

 

Så noe av essensen er det at masse blir omgjort til energi og omvendt i prosessen. Og hvilket forhold er det mellom massen og energien?:

E=mc^2

hvor c er lyshastigheten, altså 299792458m/s, m er masse, E er energi oppgitt i Joule.

Endret av MækkTævvish
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at de kolliderer er vel fordi friksjon som oppstår pga høyt trykk i midten av stjerna øker temperaturen på atomene til et punkt der de vil bevege seg fort nok til å kollidere? Mener å ha fått med meg at atomer aldri kolliderer, men bare spretter av hverandre inntil de har høy nok fart.

 

 

Funfact: Fotonene vi ser i dag som lys ble skapt for tusenvis av år siden, men har blir slengt frem og tilbake inne i stjerna før det slapp ut og fortsatte sin ferd mot jorden.

Endret av Hello Kitty
Lenke til kommentar

Det er riktig. Atomer er som regel aldri i direkte kontakt med hverandre. Dette er pga. den elektromagnetiske kraften vil reagere svært frastøtende mellom f.eks. to protoner. Men det er ikke umulig å overvinne kraften hvis man først har nok bevegelsesenergi. Hvis en atomkjerne, for eksempel et proton først greier å komme nært nok til et annet proton (da er det snakk om innen en femtometer, altså 10-15meter, vil den sterke kjernekraften trå inn. Den holder protonene og nøytronene i atomkjernen sammen.

Lenke til kommentar

Viktig å bemerke at selv med denne bevegelsesenergien, så vil ikke kjernene fusjonere med mindre man tar hensyn til Heisenbergs usikkerhetsprinsipp.

 

Man kan se det for seg som to plommekjerner som er separert av en ugjennomtrengelig vegg, men med en liten sannsynlighet for at den ene plommekjernen spontant oppstår på den andre siden og dermed smelter sammen med den andre.

 

https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Quantum_tunnelling

 

Tror forøvrig det er denne teorien "trådstarter nr 2" tenkte på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beste spørsmålet hittil. Skjer med at folk ikke gidder å søke på nettet for 5øre?

Spar oss for dine elitistiske holdninger. Dette forumet er laget for spørsmål/diskusjon om teknologi og vitenskap. Prøv å svelg trangen til å vise hvor mye smartere du er enn andre folk og aksepter at ikke alle spørsmål vil være av typen som du finner interessant.

Lenke til kommentar

Nå var den posten aktuell fordi den var i et emne som var på første siden av forumet "teknologi og vitenskap". Det ville vært tåpelig å hente opp dette emnet bare for å kommentere det utsagnet, men når det først var hentet opp ser jeg ingenting feil med å komme med poenget mitt.

Men det er fortsatt unødvendig å kommentere 3 år gamle innlegg, den ble gjenopplivet med ett spesifikt nytt spørsmål, da kan man forholde seg til det, og la det gamle ligge. Om poenget ditt er gyldig er irrelevant.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke at det var unødvendig å kommentere innlegget ettersom det innlegget var ganske visuelt.

 

Jeg er ganske sikker på at hvis noen hadde kommet med en feilaktig påstand om fysikken/kjemien i sola for 3 år siden så ville du ikke hatt noe problem med at jeg rettet det. Ser ingen grunn til at det samme ikke skal gjelde for holdninger også. Hvis du er overbevist at jeg går i mot god forumskikk så kan du for all del rapportere meg. Men jeg ser ingen grunn til å endre holdning med mindre jeg får en advarsel eller noen kommer med et overbevisende argument.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har det å si? Funksjonen til forumet er ikke bare at de som spør skal få svar. Det er også for at folk som lurer på noe skal kunne finne tråder som omhandler det de lurer på, og lese der.

I tilegg råder det jo alltid en forumkultur på alle forum "slik skal en kommentere", og det har ingen datostempling.

Til det siste tilfellet vil jeg si Kubjelle har brukt forumet helt korrekt.

Endret av Hello Kitty
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...