Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Da har jeg funnet utstyrspakken for morgendagen. 600mm f/4 VR over skulder (uten kamerahus); .......

 

Misunnelig på 600 f/4, men ikke på å bære rundt på den en dag.

 

Skulle gjerne hatt den siste generasjonen, men altfor dyrt - den nye er mye lettere. AF-S 600mm f/4 VR har betalt seg inn for lenge siden. Den har virkelig blitt brukt hardt og mye, ser fortsatt så godt som ny ut; som i seg selv er imponerende. God byggekvalitet. Den vil bli brukt med monopod selvsagt; ikke noe man håndholder over litt tid (da blir det ikke spesielt bra bilder). Samt om man hekter opp 2x TC så er man nødt til å bruke monopod for å det heletatt treffe det man prøver å ta bilde av.

 

Hovedutfordringen i morgen er Gardermoen militære flyplass; ingen har klart å fortelle om man kommer inntil løper der flyet stopper på rullebanen eller om man må så _langt_ unna at man må ha 1200mm. Det er også et par andre poster på programmet hvor det kan være nyttig med 600mm. Må si at til det aller meste duger AF-S 80-400mm f/4.5-5.6 VR. Men det er alltid frykten for å ikke ha nok rekkevidde, så blir nok liding i morgen. Må si jeg blir litt forbanna relatert informasjonsflyten om det faktisk viser seg å være helt unødvendig. Problemet er at de som organiserer dette er relativt blanke på brennvidde og avstander. Oversiktsbilder er fint og viktig, men om man bare leverer oversiktsbilder så blir det lite bruk.

 

Det er faktisk ikke ofte jeg bruker AF-S 70-200mm f/2.8E VR lengre. Det samme gjelder 300mm f/2.8 VR II, 400mm f/2.8 VR og 200-400mm f/4 VR II. Så tror ikke jeg skal kjøpe den nye versjonen av 180-400mm f/4 VR med innebygd 1.4 TC.

 

Edit:

Dessverre ser det ut til at 600mm er påkrevd på fredag også :(

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg syns 70-200 2.8E og 200-500 5.6E er en utrolig kjekk og bærevennlig kombo, men nå er jo jeg så priviligert at jeg kan kommandere motivene mine rundt, og stort sett fotograferer utendørs i godvær. ;) Ikke er sistnevnte egnet med TC heller.

 

200-500 er litt soft på 500mm, men det lever opp til forventningene mine så langt. Det har et relativt stort hopp i skarphet fra 5.6 til 6.3, men derifra er det ingenting å hente på senterskarphet.

 

Her er et A4-ark fotografert med D850 på 35m avstand, 500mm, 1:1 crop, ISO 800 for de nysgjerrige.

 

Blender 5.6 med oppskarping:

post-50769-0-51774500-1517442177_thumb.jpg

 

Blender 6.3 med oppskarping:

post-50769-0-44577200-1517442142_thumb.jpg

 

Blender 5.6 uten oppskarping:

post-50769-0-61132400-1517442267_thumb.jpg

 

Bare så dere kan se hvor mye det er croppet:

post-50769-0-14340600-1517442498_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Selvsagt skal man gidde å drasse med 600mm om man er usikker, om du ikke har noe annet fornuftig som kan dekke opp for både brennvidde og evt lettere vekt. Vi vet alle hva som er irriterende om man lar sånt være igjen hjemme... :p

Følger Chris Jackson på Instagram(Getty images Royal photographer(UK)) som kommer til å svirre rundt i Oslo også, og følger de på reisene ellers. Ser han drasser med seg det som kan drasses med. Men ser og at han må desverre ty til å beskjære kraftig på PCen av og til ser jeg. (selv om alt av redigering gjøres av andre hos Getty).

Irriterende med fotojobber der man ikke har fått eller får nok info til å planlegge godt på forhånd. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Klar for William og Kate i Oslo de neste 2 dagene; det store spørsmålet er: skal jeg gidde dra på 600mm f/4 eller ikke?

 

 

Glem den, ta en selfie med Kate, det får du garantert solgt!

eventuelt: putt nok makroskiver på 600mm f/4 og bruk den til å ta en selfie med Kate. :D Håndholdt, naturligvis, selfiestang tillatt :)

Lenke til kommentar

 

 

Klar for William og Kate i Oslo de neste 2 dagene; det store spørsmålet er: skal jeg gidde dra på 600mm f/4 eller ikke?

 

Glem den, ta en selfie med Kate, det får du garantert solgt!

eventuelt: putt nok makroskiver på 600mm f/4 og bruk den til å ta en selfie med Kate. :D Håndholdt, naturligvis, selfiestang tillatt :)

 

6.5KG på selfiestang; spennende - hvor får man kjøpt disse stengene?  :ph34r:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

6.5KG på selfiestang; spennende - hvor får man kjøpt disse stengene?  :ph34r:

Kjøp en vektløfterstang og litt gaffateip. Stanga kan holde langt mer enn 6.5kg, og siden den allerede veier 20kg, vil du ikke tenke at kamera med objektiv er tungt lenger! Et annet pluss er at du har automatisk våpen for å holde andre snikfotografer på avstand. Bare pass på å få stang for styrkeløft, ikke olympisk vektløfting -- de siste har så mye fleks at du vil få bevegelsesuskarphet i bildet. :p

 

EDIT: Et godt stativ fungerer sikkert også, men det er jo litt pysete i forhold.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

Vision Research, a leading manufacturer of digital high-speed imaging systems, has introduced the Phantom® v2640, the fastest 4-Megapixel (MPx) camera available. It features a new proprietary 4-Megapixel (Mpx) CMOS image sensor (2048 x 1952) that delivers unprecedented image quality at up to 26 Gpx/sec, while reaching 6,600 frames per second (fps) at full 2048 x 1952 resolution, and 11,750 fps at 1920 x 1080.

 

Link

 

 

 

Key Specifications of the Phantom v2640

  • 4-Mpx sensor (2048 x 1952), 26Gpx/sec throughput
  • Dynamic range: 64 dB
  • Noise level: 7.2 e-
  • ISO measurement: 16,000D (Mono), 3,200D (Color)
  • 1 µs minimum exposure standard, 499ns / 142ns minimum exposure with export-controlled FAST option
  • 4 available modes: Standard, HS and Binning (in Standard and HS)
  • Standard modes feature Correlated Double Sampling (CDS) performed directly on the sensor to provide the lowest noise possible
  • Up to 288 GB of memory
  • 10-Gb Ethernet standard
  • Compatible with CineMag® IV (up to 2 TB)
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Relativt perfekt fokus; fra dagens runde

post-182759-0-52057500-1517601438_thumb.jpg

 

Måtte blende ned litt for at man ikke skulle få en liten stripe fokus (vanskelig å få alt på linje når man ikke har kontroll på omgivelsene; eller mulighet til å flytte seg der man vil). 600mm på disse avstandene gir relativt small dybdeskarphet.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som er oppdatert på nummereringen til speilrefleksene til Nikon?

 

DX = superproffklassen (fullformat)

DXX = middelklasen (APS-C, utfaset?)

DXXX = proffklassen (fullformat)

DXXXX = nybegynner + middelklasse (APS-C)

 

Stemmer dette noen lunde? Har lyst å oppgradere mitt aldrende D90 til et med bedre ISO og minst 20 MP, så ser etter beste Nikon APS-C som koster rundt 5000 kr (ett fett om det er bruktpris eller nypris) :hmm:

 

D7200 kan man vel kanskje finne ned mot 5000 brukt i løpet av våren. Evt. D5600. Ser sistnevnt er lansert året etter (2016) og er mye lettere bl.a. (465 g vs 765 g). Utenom dette så er kanskje eneste forskjell at D7200 har innebygget fokusmotor? Tips? :)

Lenke til kommentar

Ja se der ja, da er kanskje D7200 den naturlige oppgraderingen - takk :)

 

Blir primært landskapsbilder; nattbilder, nordlys, stjernehimmel, måne etc. Timelapse hadde vært kult, men det kan vel de fleste nyere kamera? Evt. med en ekstern kontroll? Muligens noe makro med tiden. Skuddtakt er ikke så viktig da sport og raske dyr ikke er noe jeg har interesse for å fotografere foreløpig. Video er heller ikke viktig.

 

Ser D7200 har "allværsbeskyttelse", noe D5600 ikke har ser det ut som. Så da er vel D7200 veien å gå? :) Har det noen åpenbare ulemper?

Lenke til kommentar

Ser D7200 har "allværsbeskyttelse", noe D5600 ikke har ser det ut som. Så da er vel D7200 veien å gå? :) Har det noen åpenbare ulemper?

 

D7200 er fantastisk bra kamera. Det finnes også en nyere versjon - D7500, men den er faktisk "nedgradert" på noen områder. Sannsynligvis fordi Nikon nå har D500 som toppmodell i crop-serien og ikke vil konkurrere direkte med dette, men D7500 er også oppgradert på enkelte områder som autofokusen og vridbar skjerm er også nytt.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens høydepunkt; jeg laster fortløpende opp bilder til FTP til en redaksjon i Norge; journalist klarer ikke finne bildene.... jeg har på forhånd fått beskjed om ftp-serveradresse/brukernavn/passord (og alle bildene ble lastet opp og prosessert fra ftp-serveren). Kan ikke beskrive frustrasjonen over å følge informasjon jeg har fått og fortsatt blir det problemer. Bilder ligger i systemene selvsagt, derfor ekstra fascinert over at bildene ikke var å oppdrive. Skal vel ikke se bort fra at noen tittet i feil system (det finnes flere) :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...