Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Ser ut som LightRoom7 får en stor oppgradering.
 

From Adobe:

In this upcoming Lightroom Classic 7.2 release, we were able to make significant strides with our partners at Intel on addressing key performance issues. We have optimized CPU and memory usage so that performance will scale better across multiple cores on computers with at least 12 GB of RAM.

Adobe claims the update will result in: (From DPReview)

  • Faster import and preview generation
  • Faster walking of images in the Loupe View
  • Faster rendering of adjustments in Develop
  • Faster batch merge operations of HDR/Panos
  • Faster export

DPReview found that exporting saw a very noticeable improvement in speed. Adobe exported 63 RAW conversions from the Pansonic G9 as full resolution JPGs with the highest quality settings and report an 11% boost in performance.

  • LR 7.1 – 11:51 (711 seconds)
  • LR 7.2 – 10:31 (631 seconds)

This is slower than Adobe’s own benchmarks, but DPReview notes that Adobe has told them performance scales better as you add more cores.

DPReview found no speed boost importing photos, but Adobe claims that may have been user error and they will report back once they do the tests per Adobe’s instructions.

Adobe says this is just the beginning for performance boosts, and that the company will continue to optimize performance in future updates.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

11% er vel en ganske beskjeden økning for et program som virker dårlig optimalisert i utgangspunktet, dog det er vel ikke konverteringen i seg selv som jeg oppfatter som det store problemet, heller den generelle grensesnittytelsen. Virker på meg som om Lightroom bruker en del uheldige datastrukturer som kanskje ikke er helt optimale for dagens CPU-, og ikke minst GPU-arkitekturer, men store programvarekoder er treg materie det tar tid å luke opp i. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Ser ut som LightRoom7 får en stor oppgradering.

 

...

Kan være spennende å se forbedringer ja. Men må si det var en snever "test".

 

Man bør ikke ta Adobe sin test for god fisk, men de tester med kanskje litt mer relevant hw. (ikke fordi alle brukere bør oppgradere pc'n sin, men fordi optimaliseringen blir mer synlig på kraftigere hw).

 

Adobe Export Test

Adobe tested the new build on three machines:

 

A 10-core iMac Pro with 32GB of 2666MHz DDR4 RAM, a 3GHz Intel Xeon W processor, AMD Radeon Pro Vega 64 graphics card with 16GB of RAM.

An 8-core Windows 10 PC with 64GB of 2400MHz DDR4 RAM, a 3.2GHz Intel Xeon E5-1660 processor, and an Nvidia GeForce GTX 1080 graphics card with 8GB of RAM.

A 10-core Windows 10 PC with 64GB of 2400MHz DDR4 RAM, a 2.9GHz Intel Core i9 7960X processor, and an Nvidia Quodro P2000 graphics card

("A 10-core Windows 10 PC" ... "a 2.9GHz Intel Core i9 7960X" - Dette er vel 16 kjerner?)

 

The 10-core iMac Pro exported JPEGs 29.5% faster and DNGs 43.7% faster

The 8-core Windows 10 PC exported JPEGs 32.5% faster and DNGs 32.4% faster

The 10-core Windows 10 PC exported JPEGs 48.3% faster and DNGs 64.7% faster

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nå vil vel strengt tatt valg av redigering virke inn også? dpreview skriver at de målte tiden " after heavy edits ((including exposure, shadow/highlight adjustment, lens corrections and luminance noise reduction)", det samme gjorde Adobe "heavily edited Raw", uten at de oppgir hva de redigerte. Skal ikke se bort ifra at Adobe valgte akkurat de filterene de hadde gjort raskere, mens dpreview traff litt uheldig med sin redigering. Kanskje har Adobe med et ekstra steg et sted de hadde optimalisert betydelig.

 

EDIT: Og alle testmaskinene fra adobe har ganske kraftige GPUer i seg sammenliknet med dpreview, skal ikke se bort ifra at de har bygget videre på GPU-implementasjonen.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Alle tester gjort av produsenten selv må selvsagt tas med en klype salt, eller fem. Ikke fordi at de lyver (lite sannsynlig), men fordi de velger tester som viser at endringene gir en bra forbedring.

 

Ser en del reagerer på heftig hardware i Adobes tester, men når de skriver at forbedringene går ytelse med mange prosessorer/kjerner så ville det vært litt meningsløst å teste med en vanlig 4-kjerners prosessor.

Lenke til kommentar

Er dette noe du har mulighet til å se på TGB? Av og på med GPU?

 

Med tanke på at Premiere får akselerering ved bruk av GPU, men det spiller liten rolle hva slags gpu du bruker. Det meste kommer ned til cpu uansett.

Faktisk støtter Lightroom GPU (Metal på macOS), alternativt om Metal ikke støttes av GPU i macOS så kan den bruke OpenCL. Har Radeon Pro Vega 64 (iMac Pro) med 16GB, det sparker relativt bra i fra seg på Lightroom Classic. Når jeg er ferdig å flytte bilder kan jeg teste ny eksport-runde med og uten GPU akselerering.

Lenke til kommentar

En fyr som bygde en US $6000 PC så optimalisert som mulig for Lightroom, konkluderte med at ting ikke ble ekstremt mye raskere, så er vel kun å starte på nytt som kan få opp tempoet seriøst på det programmet.

Det beste optimaliseringstipset i tråden til den artikkelen kunne spart han for opp mot 6000$: Velge mer effektiv programvare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En fyr som bygde en US $6000 PC så optimalisert som mulig for Lightroom, konkluderte med at ting ikke ble ekstremt mye raskere, så er vel kun å starte på nytt som kan få opp tempoet seriøst på det programmet.

Det beste optimaliseringstipset i tråden til den artikkelen kunne spart han for opp mot 6000$: Velge mer effektiv programvare.

 

Ja du har helt rett, har sett sammenligningstester for 1 par år siden, og forskjellene var brutale i enkelte av testene.

Lenke til kommentar

 

Er dette noe du har mulighet til å se på TGB? Av og på med GPU?

 

Med tanke på at Premiere får akselerering ved bruk av GPU, men det spiller liten rolle hva slags gpu du bruker. Det meste kommer ned til cpu uansett.

Faktisk støtter Lightroom GPU (Metal på macOS), alternativt om Metal ikke støttes av GPU i macOS så kan den bruke OpenCL. Har Radeon Pro Vega 64 (iMac Pro) med 16GB, det sparker relativt bra i fra seg på Lightroom Classic. Når jeg er ferdig å flytte bilder kan jeg teste ny eksport-runde med og uten GPU akselerering.

 

Testet nå med 209 RAW-filer fra Nikon D5; gjort alt det vanlige jeg pleier gjøre før jeg leverer bilder (bruker det meste i Lightroom); også gjort resize til 16Mpixels. 

 

GPU har ingen betydning på eksport (samme resultat). 209 D5 RAW-filer tok mer eller mindre nøyaktig 2min og 20 sekunder.

 

Edit:

Dette var i Lightroom 7.1; la merke til at den bare utnyttet halvparten av CPU (10 core). Nok av minne (128GB) og svært lite aktivitet på SSD mot hva den klarer.

 

Så ser ut som GPU i hovedsak benyttes til development modulen, og generell UI oppdatering av programmet/bilder.

 

Basert på tallene fra Adobe med tilsvarende maskin ser det ut som den samme jobben vil gå på ca 1min og 15 sekunder i Lightroom Classic 7.2.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Trodde GPU-akselerasjonen, iallfall før 7.2, kun var for GUI-interaktivitet, og altså ikke sluttkonvertering? Og selv da ga den kun utslag for 4k-oppløsning og høyere. Synes det er ganske bra å lage bilderedieringsprogramvare i 2018 som utnytter GPUen i så liten grad :p

Det kommer nok mer og mer, så langt jeg har skjønt er det vanskeligere å utnytte GPU på en fornuftig måte med bilder; dette er langt enklere med video (der benyttes virkelig GPU heftig i Adobe Premiere). Legg merke til at Lightroom-kildekoden ikke er skrevet i 2018, den er ganske mange år gammel. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Joa, overdrev litt med 2018 :)

 

Nå mapper et bilde mer eller mindre perfekt til en GPU: 1 piksel får en GPU-kjerne (samme som skjer på skjermen når alle bilder tegnes opp) og så gjør man prosessering derfra. Det er vel få områder som er så velegnet til GPU som bilderedigering. Nå tar det betydelig mer utviklingstid å implementere disse algoritmene for GPU, så er vel gjerne der det skorter.

Lenke til kommentar

Joa, overdrev litt med 2018 :)

 

Nå mapper et bilde mer eller mindre perfekt til en GPU: 1 piksel får en GPU-kjerne (samme som skjer på skjermen når alle bilder tegnes opp) og så gjør man prosessering derfra. Det er vel få områder som er så velegnet til GPU som bilderedigering. Nå tar det betydelig mer utviklingstid å implementere disse algoritmene for GPU, så er vel gjerne der det skorter.

Men som et minimum burde de klare utnytte alle CPU kjerner; nå ser det ut som det er opp til 10 logiske prosessorer (Hyperthreading) som benyttes. Så i praksis 5 kjerner.

Lenke til kommentar

 

Klar for William og Kate i Oslo de neste 2 dagene; det store spørsmålet er: skal jeg gidde dra på 600mm f/4 eller ikke?

 

Synes at det var litt kort.. og.. hvorfor dra med 20 kg når du får denne!!!! ^^ 

 

https://petapixel.com/2015/04/01/nikon-unveils-the-p∞-the-first-compact-camera-with-a-1458x-zoom-lens/

 

Jeg er helt sikker på at den greia der hadde fungert utmerket i morgen på de fleste tingene. 

 

Edit: Om det hadde vært et eksisterende produkt ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Da har jeg funnet utstyrspakken for morgendagen. 600mm f/4 VR over skulder (uten kamerahus); 80-400mm VR med D5 og SB-5000 over andre skulder og til slutt D5 med SB-5000 og 24-70mm f/2.8 VR. Sannsynligheten for å måtte bruke både 600mm og 24-70mm samtidig er ikke eksisterende; så da flytter jeg kamerahuset mellom disse. Samt quantum blitsbatteripakke i jakkelomma. Mobil og et par 4G mobil bredbåndsroutere i lomma. Tror faktisk jeg dropper laptop også; sender direkte fra kamera.

 

Vurderer en 2x eller 1.4x TC i lomma også.....

Alternativt er det til vurdering å sette D850 på 600mm for å slippe å bytte optikk. Men det var dette med vekten da...

Det kan være at ting går bra uten 600mm i morgen; men jeg vedder på om jeg lar den ligge hjemme har jeg brukt for den.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...