Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Hvis jeg får lov og være litt rød her :)

 

Tror de fleste utviklingsavdelingene uansett produkt ligger endel år frem i tid, men det er nok den kapitalistiske strategien som kannibaliserer innovasjonene.

Det, og at en del av tingene åpner opp Pandoras eske. App-støtte høres jo veldig enkelt ut, men da må man plutselig være parat på at man må patche kameraet i all fremtid for å unngå sikkerhetshull.

Lenke til kommentar

 

Hvis jeg får lov og være litt rød her :)

 

Tror de fleste utviklingsavdelingene uansett produkt ligger endel år frem i tid, men det er nok den kapitalistiske strategien som kannibaliserer innovasjonene.

Det, og at en del av tingene åpner opp Pandoras eske. App-støtte høres jo veldig enkelt ut, men da må man plutselig være parat på at man må patche kameraet i all fremtid for å unngå sikkerhetshull.

 

Tja, patenter, inntjening, konkurranse, kannibalisering av egne produkter, internasjonale avtaler, video-overenskomster, etc, etc. er nok hovedproblemet.

 

Husker jeg ikke helt gæli så tok Canon ut 18000 patenter i 2015 angående fotoutstyr "eller var det 1800?", i senere tid har de patentert en hel haug med måter og bygge opp objektiver på, kurvede sensorer, oppbygging av sensorer, modellering av RGB-piksler, en hel haug med måter om implementere GPS på i kameraer, vribare skjermer, etc. så patenter er hard valuta det også.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det var en bittelitt rar skala på tidsaksen, ser ut som om det har stagnert mot slutten, men så registrerer man at det er omtrent like stort mellomrom mellom Sep2017 og Oct2017 som mellom Feb 2012 og Feb 2014 :p

Lenke til kommentar

Fotografering er kanskje en øvelse i vinterlekene :)

 

Jobben for fotografer under vinterlekene er knallhard; skal vel ikke se bort fra at enkelte av dem har høyere puls og løper mer enn deltakerne i vinterlekene de tar bilder av  ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

TGB: Godt poeng. 4000 kr er tross alt lite for et såpass greit kamera som D7100.

 

 

Det er forskjellige sensorer i D7100 og D7200. Sensoren i D7100 lider av banding i skyggene (a la Canon ). Om det er et problem i praksis er en annen sak.

Enig, det er nyere/bedre/annen sensor i D7200. Men jeg har brukt D7100 og sensoren der er også veldig bra. Skal mye til før banding er et problem.
Ah søren, hadde et lite håp om at det var samme sensor som i D7200. Utifra et kjapt googlesøk så gjelder banding altså bølgemønster (med alternerende lysere intensiteter), hovedsaklig i mørke områder av bildet? Og dette er sikkert ikke så lett å fjerne?

 

Oppdatering: Fant en grei bloggpost om problemet.

http://betterfamilyphotos.blogspot.no/2013/04/nikon-d5200-and-d7100-band-aid.html?m=1

 

Ser ut som bandingen er verst når man tar nattbilder (og deretter skrur opp eksponeringen 3+ i ettertid).

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Ser ut som bandingen er verst når man tar nattbilder ( og deretter skrur opp eksponeringen 3+ i ettertid.

 

Det stemmer, mer eller mindre. Banding synes typisk på bilder der man har høy kontrast og vil gjøre mørke områder (veldig) mye lysere i etterbehandling. Andre tilfeller er ved feileksponering hvor man prøver å redde bildet ved å gjøre det lysere. Siden høy ISO i stor grad gjør det samme kan du også få banding ved veldig høy ISO. I praksis sjeldent et problem, men er det akkurat denne type ting du vil gjøre mye kan D7200 være verdt de ekstra kronene.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Om jeg husker rett hadde også Nikon D3 banding problem, men så lenge man tar eksponeringer relativt i området de bør være så vil aldri dette være noe problem. Dette ble løst på D3s, selv om det i utgangspunktet var et ikke-problem; da det var mange kriterier som måtte være oppfylt for å få problemet. Relativt stor undereksponering; store kontraster i scenen. Så dette "problemet" er ikke noe man bør legge særlig vekt på etter mitt syn.

 

Forøvrig ble akkurat helgen ødelagt; fotojobb i kveld.....

Lenke til kommentar

Nå er LightRoom CC 7.2 Classic lansert.
 

Performance Improvements

In the past, many users have reported that Lightroom becomes slower after a prolonged usage. This issue should have been fixed with this version. Also, resource-intensive activities, such as export, import, preview generation, and HD/panorama merge should be faster if your machine has 12 GM or more RAM.
We, specifically, have implemented changes related to Threading Building Blocks (TBB). This should be effective on machines with 12 GB or more RAM.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

D7000 er heller ikke noe dårlig kamera, noe svakere autofokus i forhold til D7100, men billigere og du slipper banding.

 

For min del synes jeg iso-invariant kamera (som D7000 og D7200) er gull, om du øker iso i kamera eller trekker opp eksponeringen i rå-fila i etterkant får du det samme bildet.

Lenke til kommentar

TGB og #se: Takk for synspunkter. Godt å høre at det sannsynligvis ikke blir et problem :)

 

Lama: Har vært borti tanken på D7000 også, men da hopper jeg bare én generasjon i forhold til mitt nåværende D90. I tillegg hadde jeg litt lyst på de 24 megapikslene man får i D7100 (har lyst å blåse opp noen bilder for å ha på veggen). Hhv ca. 2000 vs 4000 kr brukt.

 

Iso-invariant hørtes supert ut, men antar det er en grunn til at ikke alle kamera har det? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Det er vel stort sett Sony-baserte sensorer som er iso-invariante. I D7100 er det Toshiba-basert sensor. Kanskje de andre ikke får det til?

 

Sensorer som er optimalisert for lavt lys er ofte ikke iso-invariante, f.eks D5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...