Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

 

Har det noen åpenbare ulemper?

Det er Nikon :p

 

Haha! Men eneste linsen jeg har kjøpt hittil er Tokina 11-16 mm, så føler meg ikke fastlåst til Nikon enda. Har sett en del YouTube-tester fra 2 år tilbake, og de fleste kaller D7200 for "crop-kongen", men om det finnes andre merker er jeg selvsagt åpen for det? :) Drømmen hadde selvsagt vært å få APS-C i en liten speilløs kropp ala Fuji, men ser ikke ut som de når helt opp mtp bildekvalitet per pris?

 

 

 

Ser D7200 har "allværsbeskyttelse", noe D5600 ikke har ser det ut som. Så da er vel D7200 veien å gå? :) Har det noen åpenbare ulemper?

 

D7200 er fantastisk bra kamera. Det finnes også en nyere versjon - D7500, men den er faktisk "nedgradert" på noen områder. Sannsynligvis fordi Nikon nå har D500 som toppmodell i crop-serien og ikke vil konkurrere direkte med dette, men D7500 er også oppgradert på enkelte områder som autofokusen og vridbar skjerm er også nytt.

 

Godt å høre. D7500 blir vel litt for nytt for at det skal falle nok i pris til at jeg kan kjøpe det uansett, men skal holde utkikk på D7100 og D7200 på Finn :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

 

 

Har det noen åpenbare ulemper?

Det er Nikon :p

 

Haha! Men eneste linsen jeg har kjøpt hittil er Tokina 11-16 mm, så føler meg ikke fastlåst til Nikon enda. Har sett en del YouTube-tester fra 2 år tilbake, og de fleste kaller D7200 for "crop-kongen", men om det finnes andre merker er jeg selvsagt åpen for det? :) Drømmen hadde selvsagt vært å få APS-C i en liten speilløs kropp ala Fuji, men ser ikke ut som de når helt opp mtp bildekvalitet per pris?

 

Viktig å huske at når man kjøper et kamera, forplikter man seg til å hate alle andre kamerasystemer, det er nok derfor Nautica kritiserer Nikon-valget -- han er juridisk forplikta til å gjøre det! :p

 

Litt mer seriøst, speilløst har mange fordeler, for all del, men ser man på pris mot ytelse er nok speilrefleks det billigste, iallfall hvis en vil kjøpe brukt og en vil ha objektiv fra tredjepartsprodusenter (eg. Tokina).

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Viktig å huske at når man kjøper et kamera, forplikter man seg til å hate alle andre kamerasystemer, det er nok derfor Nautica kritiserer Nikon-valget -- han er juridisk forplikta til å gjøre det! :p

Dette er jeg helt uenig i; bruker selv Nikon, men det er mer av økonomiske hensyn - det er veldig dyrt å bytte hele teleparken (har Canon videokamera, med stor utvalg optikk også her). Kunne like gjerne vært Canon for meg på foto. Pr i dag er det ikke de store forskjellene - akkurat nå er Nikon bedre på dynamikk på høyoppløsningskamera, og noe bedre på høy ISO-støy. Begge produsentene lager utmerkede produkter som brukes daglig av et stort pressekorps (og mange andre, har også merket at Nikon er langt mer utbredt blant pressen nedover i Europa og USA enn her i Norge, selv om det er en grei distribusjon av de 2 merkene også i Norge). Objektivparken er også ganske identisk. Men, jeg ville ikke gått for noe annet enn Nikon eller Canon grunnet ekstremt bra service som fungerer i hele verden. Det har ingen andre produsenter noe i nærheten av. Begge har også gode muligheter for å låne utstyr gratis om man er registrert som pro-bruker. Har også sett flere eksempler på store mediaevents (Bislett games f.eks) at Nikon har låneutstyr; og service-folk fra Nikon som også renser sensor på Canon-kamera uten noe kost (dette går også andre veien). Så at disse to produsenten er fiender stemmer ikke helt, det er mer en del overivrige "brukere" som tror det er slik det skal være, og føler de må ha backing for egne investeringer (grunnet egen usikkerhet). Uten konkurranse hadde vi hatt langt dårligere produkter fra begge; så konkurranse er bra for oss kunder.

 

Brukerinteraksjonen og måten man bruker funksjonaliteten på produkter fra disse 2 produsentene er også noe forskjellig, men det er mer vanesak. Begge har blitt ekstremt konfigurerbare (spesielt på topp-modellene). Men at zoom og fokus-ring går motsatt vei er vel største utfordringen de første 2 minuttene man bruker utstyr fra den "andre" leiren.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Viktig å huske at når man kjøper et kamera, forplikter man seg til å hate alle andre kamerasystemer, det er nok derfor Nautica kritiserer Nikon-valget -- han er juridisk forplikta til å gjøre det! :p

Dette er jeg helt uenig i; bruker selv Nikon, men det er mer av økonomiske hensyn - det er veldig dyrt å bytte hele teleparken (har Canon videokamera, med stor utvalg optikk også her). Kunne like gjerne vært Canon for meg på foto. Pr i dag er det ikke de store forskjellene - akkurat nå er Nikon bedre på dynamikk på høyoppløsningskamera, og noe bedre på høy ISO-støy. Begge produsentene lager utmerkede produkter som brukes daglig av et stort pressekorps (og mange andre, har også merket at Nikon er langt mer utbredt blant pressen nedover i Europa og USA enn her i Norge, selv om det er en grei distribusjon av de 2 merkene også i Norge). Objektivparken er også ganske identisk. Men, jeg ville ikke gått for noe annet enn Nikon eller Canon grunnet ekstremt bra service som fungerer i hele verden. Det har ingen andre produsenter noe i nærheten av. Begge har også gode muligheter for å låne utstyr gratis om man er registrert som pro-bruker. Har også sett flere eksempler på store mediaevents (Bislett games f.eks) at Nikon har låneutstyr; og service-folk fra Nikon som også renser sensor på Canon-kamera uten noe kost (dette går også andre veien). Så at disse to produsenten er fiender stemmer ikke helt, det er mer en del overivrige "brukere" som tror det er slik det skal være, og føler de må ha backing for egne investeringer (grunnet egen usikkerhet). Uten konkurranse hadde vi hatt langt dårligere produkter fra begge; så konkurranse er bra for oss kunder.

 

Brukerinteraksjonen og måten man bruker funksjonaliteten på produkter fra disse 2 produsentene er også noe forskjellig, men det er mer vanesak. Begge har blitt ekstremt konfigurerbare (spesielt på topp-modellene). Men at zoom og fokus-ring går motsatt vei er vel største utfordringen de første 2 minuttene man bruker utstyr fra den "andre" leiren.

 

Jeg var vel litt ironisk for akkurat det avsnittet :)

Lenke til kommentar

Canikon har vel blitt bestevenner nå, etter at alle de små speiløse valpene har begynt å bjeffer frenetisk :)

 

Storforbrukere av kamerautstyr vil gjerne produsentene ta vare på siden de ikke bare gir penger i kassa men er også god reklame for egent merke.

 

Her er Canon sitt "servicetelt" under OL-lekene Rio 2016

 

1I1A0697.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Canikon har vel blitt bestevenner nå, etter at alle de små speiløse valpene har begynt å bjeffer frenetisk :)

 

Storforbrukere av kamerautstyr vil gjerne produsentene ta vare på siden de ikke bare gir penger i kassa men er også god reklame for egent merke.

 

Her er Canon sitt "servicetelt" under OL-lekene Rio 2016

 

1I1A0697.jpg

De burde ha konkurranse; den som klarer bære størst vekt utstyr ut av teltet får utstyret de bærer ut ;)

Lenke til kommentar

PingEnt, Nautica og TGB: Selvsagt skal jeg være med på mobbingen(!) ... når jeg har funnet ut hvilket system jeg ender på :p

 

Forøvrig ser jeg at et Nikon D7100-hus kan fås til rundt 4000 kr brukt. D7200 rundt det doble, 8000 kr.

 

Førstnevnte har samme antall MP, men en del lavere ISO-rekkevidde (6k vs 25k). Kanskje gå for D7100 og bedre optikk? Vanskelig å bestemme seg...

Lenke til kommentar

Det er greit å ikke se seg blind på ISO-rekkevidde i spesifikasjonene. Kjøper du brukt D7100 vil du kunne selge det igjen for tilsvarende pris om en stund om du ønsker noe nyere. Så risikoen med å gå for D7100 er veldig liten.

Samt, er det samme sensor i begge kameraene så er det store muligheter at iso-forskjellene er en programvare og du kan redigere raw-filene for å oppnå samme resultat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Det er forskjellige sensorer i D7100 og D7200. Sensoren i D7100 lider av banding i skyggene (a la Canon ?). Om det er et problem i praksis er en annen sak.

Lenke til kommentar

Det er forskjellige sensorer i D7100 og D7200. Sensoren i D7100 lider av banding i skyggene (a la Canon ). Om det er et problem i praksis er en annen sak.

 

Enig, det er nyere/bedre/annen sensor i D7200. Men jeg har brukt D7100 og sensoren der er også veldig bra. Skal mye til før banding er et problem.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Det er forskjellige sensorer i D7100 og D7200. Sensoren i D7100 lider av banding i skyggene (a la Canon ). Om det er et problem i praksis er en annen sak.

Jasså, Nikon lager rævva kameraer de også :p

 

Det positive med Canon er at nylanserte kameraene kan ikke bli dårligere :)

 

 

Tja, jeg er sikker på at hvis Canon setter alle ingeniørene sammen til å tenke hardt, klarer de å lage et dårligere kamera. Vil nok ta et stort utviklingsbudsjett, men kanskje det er det den nye innovasjonsavdelingen skal jobbe med  :tease:

Lenke til kommentar

Finnes mange innovasjon/brainstorming på eksepsjonelle kameraer som utvikleravdelinger har mekket sammen, men stort sett har vel hele gjengen måtte lete etter nye jobber etterpå :)

 

Skulle ha vært en flue på veggen når den gjengen setter i gang og "utvikle", kan tenke meg at de begynner med div. trust-camp, motivasjons-seminarer og sitte på yogaballer.

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Vet ikke helt jeg, med tanke på hvor dårlige kameraprodusenter er til å treffe (forbruker)markedet, ser jeg vel heller for meg en gjeng middelaldrene menn i dress som sitter rundt et bord og mumrer

 

"Skal vi gjøre noe med designet?"

 

*slurp kaffe* "Nei, det funket forrige gang"

 

"Skal vi ha app-støtte"

 

*se ned i kaffekoppen* "App?"

 

"Hva med å gjøre filoverføring til PC eller mobil enklere?"

 

*slurp kaffe* "Hva er tungvindt med å ta ut minnekortet, sette inn i PCen, og kopiere bildene over?"

Lenke til kommentar

Kan ikke ha for mye innovasjon! De har allerede forbedringer å komme med de neste 5-10 årene. Viktig med en innovasjonsbuffer som gjør at akkurat mange nok oppgraderer imellom hver (andre) generasjon. App-støtte og overføring til mobil kommer ikke før 2020-tallet.

 

Synd teknologien har gått så fort. Viktig å spare på nyvinningene og lansere dem litt for sent :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...