Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Er dette noe du har mulighet til å se på TGB? Av og på med GPU?

 

Med tanke på at Premiere får akselerering ved bruk av GPU, men det spiller liten rolle hva slags gpu du bruker. Det meste kommer ned til cpu uansett.

Faktisk støtter Lightroom GPU (Metal på macOS), alternativt om Metal ikke støttes av GPU i macOS så kan den bruke OpenCL. Har Radeon Pro Vega 64 (iMac Pro) med 16GB, det sparker relativt bra i fra seg på Lightroom Classic. Når jeg er ferdig å flytte bilder kan jeg teste ny eksport-runde med og uten GPU akselerering.

 

Testet nå med 209 RAW-filer fra Nikon D5; gjort alt det vanlige jeg pleier gjøre før jeg leverer bilder (bruker det meste i Lightroom); også gjort resize til 16Mpixels. 

 

GPU har ingen betydning på eksport (samme resultat). 209 D5 RAW-filer tok mer eller mindre nøyaktig 2min og 20 sekunder.

 

Edit:

Dette var i Lightroom 7.1; la merke til at den bare utnyttet halvparten av CPU (10 core). Nok av minne (128GB) og svært lite aktivitet på SSD mot hva den klarer.

 

Så ser ut som GPU i hovedsak benyttes til development modulen, og generell UI oppdatering av programmet/bilder.

 

Basert på tallene fra Adobe med tilsvarende maskin ser det ut som den samme jobben vil gå på ca 1min og 15 sekunder i Lightroom Classic 7.2.

 

Tested nå Lightroom Classic 7.2; fikk ikke som Adobe påstår samme jobb gjennomført på 1:15, men det gikk på 1min og 50 sekunder. Fortsatt brukes ikke alle kjerner (men en stor forbedring).

Lenke til kommentar

Aha :) Finnes det forresten en billig og grei kontroll som gjør speilreflekskameraene litt smartere? F.eks. for innstilling av timelapse? Endring av lukkertid/blenderåpning/ISO etc.? :)

Ja, men husker jeg ikke feil "lenge siden d90 var aktuell" så var den noe med Nikon , 3parts fjernkontroll og timelaps-funksjoner men husker ikke om det gjaldt D90.

 

Når det gjelder endringer på kamera så er det nok bare via en PC det går an, Canon har programmet "utility" som fikser dette vet ikke om Nikon har noe tilsvarende.

 

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Panasonic har utviklet en sensor med imponerende spesifikasjoner:
 

8K 60 fps video

36 Mpix

Global shutter

450 000 e- saturation

High sensitivity mode

High dynamic range

60 grader chief ray angle

Innebygget trinnløst variabel ND-filter

Ukjente faktorer: Brikkestørrelse, støygulv, polarisering, maks lukkerhastighet i GS-modus, om 8K 60fps kun er tilgjengelig i rolling shutter-modus, pris, tilgjengelighet, marked.

 

http://image-sensors-world.blogspot.no/2018/02/panasonic-8k-gs-opf-sensor.html

http://news.panasonic.com/global/press/data/2018/02/en180214-2/en180214-2.html

 

Edit: Jeg fant mer info:

Commentary by an image sensor expert, Albert Theuwissen:
'Nishimura of Panasonic talked about the organic-photoconductive film GS
CIS with an in-pixel noise canceller. It is not the first time that
this technology is presented at ISSCC, but this time an extra noise
cancellation “trick” is applied in the pixel to lower the noise. Do
not forget that this pixel is basically a 3T pixel that suffers from kTC
noise. A similar noise cancellation method was applied as what we have
seen earlier with the so-called “active reset”, but no longer on column
level, this time on pixel level. Key advantage of this device is the GS
mode with very good PLS (- 110 dB), tunable sensitivity by biasing the
right voltage across the photoconductor, very high saturation level.
The paper claims that the reset noise is lowered by a factor of 10,
while the saturation level is increased by a factor of 10 (but the high
saturation mode cannot be combined with the low noise level). The pixel
size is 3 um x 3 um, for a 8192 x 4320 pixels, 60 fps, 12 bit ADC, 65
nm process technology 1P4Cu1Al, noise of 8.6 e (in the proceedings, not
consistent with the presentation where it was mentioned 4.5 e). But
again not a single indication about dark current and dark
non-uniformities. During the presentation as well as after the session,
super quality images were shown, but all was prerecorded.'

Sensoren er altså ikke i mFT-format men heller ikke langt unna i areal. Aspekt-raten er 17:9.

 

Støynivået er en del høyere enn jeg hadde håpet, ADC er bare 12 bit og DR er ikke så høy som jeg først trodde. Men det er uansett imponerende med kombinasjonen så mange piksler, veldig stor chief ray angle og global lukker.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har også brukt Lightroom Classic 7.2 på en early 2013 Macbook Pro 15" med 16GB RAM og i7 Quad core i noen dager. Med stort antall bilder redigert så "henger" den litt når man blar mellom bilder i development modul (når man har redigert en del 100 bilder i forkant) - men vi snakker 1-2 sekunder sammenlignet med 40-50 sekunder med Lightroom Classic 7.1. Så med tanke på økt ytelse på eksport/import; og at programmet ikke "rakner" når man har en jobb med et par 1000 bilder og redigering på ca 1/4 av dem - så ser dette veldig bra ut. 

 

Faktisk såpass bra at jeg kan avvente oppgradering av macbook pro 1 år eller 2 til :)

 

Edit:

Føler jeg har svidd av nok på iMac Pro nettopp; greit å slippe enda flere utlegg ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Litt fotoutstyr har blitt lansert i dag.

 

Canon 2000D og 4000D.

Tamron har lansert 70-210mm F/4 Di VC USD og Opera 50mm f/1.4 FF blir snart lansert

 

 

 

EOS 4000D Specifications

  • 18mp CMOS APS-C
  • DIGIC 4+
  • Full HD video
  • 2.7″ LCD Screen
  • ISO range: 100-6400
  • Wi-Fi
  • Size: 129.0 × 101.6 × 77.1 mm
  • Weight: 436 g

Canon EOS Rebel 2000D Specifications:

  • 24.1mp APS-C
  • DIGIC 4+
  • Full HD video
  • 3.0 type liquid crystal
  • ISO: 100-6400
  • Wi-Fi installed
  • Size: 129.0 × 101.3 × 77.6 mm
  • Weight: 475 g
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Skal vi melde forumets Pentaxianer savnet? Det er nå nesten tre dager siden Pentax K-1 Mark 2 ble lansert, og vi har ikke hørt et pip!

 

Kul feature (jeg tror det når jeg ser det): Håndholdt high-res feature!

 

EDIT: Også veldig bra: K1 Mark 1-eiere kan få oppgradert kamerahuset sitt til Mark II for rundt 500 USD, har ventet på at kameraprodusentene skal begynne med dette! Nå, hvis det bare snart blir mulig å gjøre det selv...

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Ser ikke helt rekkefølgen i tallene til disse to canon-husene jeg.. på bilder så ser det hvertfall ut som de overtar etter bittelille 200D og hakket over der igjen - 1300D..

Syntes de har for mange entrylevel/amatørkameraer nå.. 5 stk, eller 6 stk om man regner med 7D-serien. 80D, 77D, 800D, 200D og 1300D...

Lenke til kommentar

Ser ut som Canon nå har forstått at de er nødt til og satse på speilløse og akseptere at det vil kannibalisere dslr-salget, Canon sier at det egentlig er grunnen for at de ikke har gått inn for fullt i speiløse kameraer.

 

Ser ut som M-serien selger i Japan.

TOKYO — Canon will shift more of its focus to mirrorless cameras, a change in strategy spurred by sharp growth in the market.

The company boasts a commanding share of the global single-lens reflex market but was reluctant to enter the mirrorless field over concerns about cannibalizing SLR sales.

 

Canon said Monday that it will release an entry-level mirrorless camera next month. The product is positioned as “a strategic model” for mirrorless cameras, according to Masahiro Sakata, president of Canon group member Canon Marketing Japan.

 

Canon hopes that the new product will attract demand from families, including mothers who enjoy taking pictures of their children.

 

A latecomer to the mirrorless market, Canon released its first model in 2012 under the EOS M brand. The company held 23% of the domestic market for these cameras in 2017, ranking second behind Olympus. It aims for the top spot with the new offering.

 

With mirrorless cameras rapidly gaining popularity and rivals like Sony breaking into SLRs, Canon decided it must “actively roll out products for a growth market even if there is some cannibalization,” Sakata said.

 

The Japanese market for interchangeable lens cameras recorded a 10.1% drop in sales for SLRs last year while mirrorless varieties soared 29.2%. Mirrorless cameras also account for half of the interchangeable lens market in Hong Kong, Taiwan and Singapore

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Er rykter om et par kommende ART-objektiver fra Sigma, 1stk. 70mm f/2.8 DG Macro Art og en 105mm f/1.4 DG HSM Art, om dette stemmer får vi nok vite i løpe av uka som kommer.

Min gamle Sigma 70mm f/2,8 macro var fantastisk rent optisk, men det er på høy tid med en mekanisk oppdatering. Dvs. raskere AF, oppgradering fra skrufeste til bajonettfeste på solblenderen og oppgradering fra metall til plast solblender med "tulipanform". (Jepp, jeg mener plast er et bedre solblender-materiale). Skjønt som pentaxianer så blir dette objektivet overflødig for min del (Pentax har en knallgod 100mm macro som i tillegg har værtetting og likevel er både mer kompakt og lettere.)

 

100mm f/1,4 er i hvert fall i følge spesifikasjonene egnet til portretter. Håper bare de har prioritert fløtemyk bokeh og ikke "hard" bokeh.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...