Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som har noen tips på fotografering i veldig støvete omgivelser?

 

Dette har ingenting med sensoren å gjøre. Støy avgjøres av ISO og om du prøver å hente ut mye av skyggene i etterbehandling. Veldig rar hvitbalanse kan også gi støy i en kanal hvis du prøver å normalisere hvitbalanse/farger.

 

Hvis du ikke kan gjøre noe med lyset og ikke noe med støvet og røyken er det primært din plassering du kan gjøre noe med selv om du selvsagt også kan eksperimentere med lukkertider og blendere.

 

Kortere avstand gir mindre støv mellom deg og motivet. Støv i motlys og lys bakfra eller fra siden gir forskjellig effekt. Og er det mye støv og røyk - er ikke det da en del av stemmingen du ønsker å ha med?

Lenke til kommentar

 

Bruker du lys ?

 

Settene er lyssatt for film, så det er ikke et tema for meg å lyssette noe selv. 

 

Støv reflekteres i lys så kanskje det kan være noe av problemet ?

 

går det ikke og høre med de proffe på filmsettet hvordan de omgår dette problemet, kanskje større avstand fra lysene eller filter ?

Lenke til kommentar

 

 

Bruker du lys ?

 

Settene er lyssatt for film, så det er ikke et tema for meg å lyssette noe selv. 

 

Støv reflekteres i lys så kanskje det kan være noe av problemet ?

 

går det ikke og høre med de proffe på filmsettet hvordan de omgår dette problemet, kanskje større avstand fra lysene eller filter ?

 

 

Har jobbet som fotograf i snart ti år, mange av dem med stills på set, så tror ikke de andre på settet har så mye mer å komme med der :)

 

Det var mer et rent teknisk spørsmål, egentlig. Men jeg ser jo at det nok bare er å bite i det sure eplet og leve med at det ser ekstremt støyete/rart ut. Det ser mye bedre ut på film, men det har jo med lavere lukkertider å gjøre. 

 

Skulle gjerne ha vist et eksempel på hva som skjer i bildene, men har det ikke for hånd nå. 

Lenke til kommentar

 

Ser ut som Kodak går helt nye veier, begynner med kryptovaluta for proffe fotografer for enklere salg av fotomateriale sitt,

 

Hvem vet, kanskje det tar av, men for meg ser det ut som nok en krampetrekning fra Kodak hvor de lisensierer navnet sitt (denne gangen) til et engelsk firma som driver med kryptovaluta. Hvis man skal være litt snill mot Kodak kan det muligens kalles et samarbeid siden Kodakcoin markedsføres som fotorelatert. Hadde de greid å få i gang Ektachome-produksjonen igjen som de snakket om i fjor hadde jeg vært mer imponert.

 

Er det noe igjen av det opprinnelige Kodak egentlig?

 

Virker som de driver på samme måte som Marshall med sine kjøleskap!, blåtann høyttalere, hodetelefoner m.m. som kun har navnet til felles med forsterkerene til strengeinstrumenter som de var mest kjent for. Alt det andre er det et svensk firma som står bak.

Lenke til kommentar

Snikpellik: Jeg ser for meg en støvkjegle fra kameraet til motivet. Hvis du klarer å skjerme bort "toppen" av støvkjeglen, uten at det går ut over lyssettingen av motivet, så kan du redusere noe av støyen og bedre kontrasten.

 

Videre ser jeg for meg støvkjegler fra lysene til motivet. Hvis du får overtalt settet til å flytte lyskildene nærmere motivet så blir kjeglen kortere og rommer dermed mindre opplyst støv. Lyskjeglene kan gjøres bredere for å dekke motivet. Prøv dere frem og finn ut hva som er akseptabelt med tanke på skygger osv. Bredere lyskjegler gjør også at lysintensiteten avtar raskere med lengden på kjeglene, altså mindre intenst lysende støv.

 

Ennå en ting du/dere kan gjøre er å øke vinkelen mellom aksen fra kamera til motiv og aksen fra lys til motiv. Bare for å illustrere hva jeg mener, tenk deg å øke vinkelen fra 0 til 90 grader. Se for deg at hvert støvkorn går fra å være helmåne til å bli halvmåne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe igjen av det opprinnelige Kodak egentlig?

Ikke noe særlig, men de lager fortsatt slik jeg har forstått det det som selges som Kodak film. Dpreview har akkurat lagt ut en artikkel om Kodak. https://www.dpreview.com/opinion/3380270258/kodak-didn-t-get-into-cryptocurrency-and-bitcoin-mining-kodak-did

Rubbel og bit av det gamle selskapet Kodak er borte nå. Kodak som merkenavn brukes derimot av mange andre produsenter. Stort sett små oppstartselskaper som tror de kan vinne noe på å bruke det gamle merkenavnet.

Lenke til kommentar

7. desember hadde Scandinavian Photo julekalendertilbud på disse klypene, til 9 kr stykket. Jeg bestilte 20 stk. Nå er det snart halvannen måned siden, men de er ennå ikke kommet på lager.

 

Jeg har det ikke travelt. Akkurat mht disse så synes jeg det er artigere å se hvor lang tid det tar før de klarer å skaffe det som var et spesialtilbud på en bestemt dag, og som man jo da må kunne anta at de faktisk tror/trodde de ville kunne ha grei tilgang på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...