Gå til innhold

Oktoberfest 2014 - Ett fastobjektiv


Anbefalte innlegg

Tradisjon tro, så vi slår til med oktoberfest i år også.

Regler.

  • Du skal kun benytte et objektiv med fast brennvidde fra 1.oktober til 31.oktober (zoomer er ikke lov).
  • Du skal i utgangspunktet benytte samme hus under festen. Hvis du av forskjellige grunner må bytte hus, så bør det ha samme crop-faktor som det første.
    Du skal i utgangspunktet benytte samme sensorstørrelse under festen, men kan godt bytte mellom flere hus. Hvis du av forskjellige grunner må bytte til en annen sensorstørrelse, så skal det opplyses i førsteposten.
  • Det skal postes kun et offiselt bilde om dagen; har du alternativer kan de legges i en spoiler-tag.
  • Du kan maksimalt delta med ett bilde fra en og samme dato. Deltager-nivå prosjekt-oppgave er unntatt denne regelen; de kan poste flere bilder (eller alternative utgaver av samme bilde) fra en og samme shoot, fordelt over flere dager.
  • La bildene inneholde exif-info hvis mulig. Du må gjerne skrive opp eksponeringsdata i posten.
  • Bilder i landskapsformat skal ikke være større enn 1280 piksler i lengden og bilder i portrettformat skal ikke være større enn 1024 piksler i høyden.Info for å legge inn bilder finner dere her.
  • Når måneden er over, velger du de 4 bildene du liker best, så legger du de inn i galleriet. Dette er en tråd som blir opprettet i slutten av festen. De som deltar på prosjekt-oppgave nivå, presenterer den ferdige bildeserien sin.

Deltagernivå.

Du kan velge følgende aktivitetsnivå:

Hardcore: Du bruker det valgte objektivet til all fotografering denne måneden, også de bildene som ikke er relatert til oktoberfesten. Du leverer et bilde hver dag.

Entusiast: Du bruker det valgte objektivet til all fotografering relatert til denne festen og leverer et bilde hver dag. Du tar bilder med hva du vil ellers i måneden.

Kandidat: Du forsøker deg på entusiast-nivå. Men det kan være noen dager du ikke kan levere. Minimumskravet er at du klarer å leverer et bilde 4 dager i uken, klarer du 7 så er det bonus. Du tar bilder med hva du vil ellers i måneden.

Pingle: Du tar to til tre bilder per uke. Du tar bilder med hva du vil ellers i måneden.

Prosjekt-oppgave: Du har valgt deg et konkret foto-prosjekt som i slutten av måneden skal ende opp i en bildeserie på 5-10 bilder. Du velger selv hvor ofte du vil ta bilder, og bilder tatt i en fotosesjon kan fordeles over flere dager; men maks. et bilde skal postes hver dag. Du bruker det valgte objektivet til all fotografering relatert til denne festen, og tar bilder med hva du vil ellers i måneden.

Deltagertråd.

Du skal opprettte en egen tråd i forumkategorien Fotografering -> Utfordringer, hvor du legger inn et bilde for hver dag. Kommentarer fra andre er velkomne; se det som en bildekritikk.

Navnet på tråden må følge gjeldene regler for forumet. Jeg anbefaler på det sterkeste på bruke følgende format:

Oktoberfest 2014 - brukernavn - objektiv

For eksempel:

Oktoberfest 2014 - tomsi42 - 42mm f/4.2

Bildene du legger ut skal ikke være større enn 1280 piksler i lengden for bilder landskapsformat og 1024 piksler i høyden for bilder i portrettformat. Info for å legge inn bilder finner dere her.

Prosjekt-oppgave.

Pass på å velge et tydelig tema slik at du får en enhetlig serie. Det anbefales at du har minst fire foto-sesjoner i løpet av måneden og at det presenteres 3-4 bilder i uka. Det er også ok å poste alternative utgaver av et bilde (Husk å bruke spoiler-tag hvis den alternative utgaven ikke postes for seg selv). Ikke alle bildene som vises trenger å ende opp i bildeserien.

Den endelige bildeserien presenteres på slutten av måneden i galleri-tråden.

Frikort
På grunn av uforutsette hendelser, så kan det være at man blir forhindret i å ta bilder en dag (f.eks. syke barn). Derfor innfører vi frikort for Hardcore og Entusiast deltagerene. Hardcore får 2 frikort; entusiastene 4. Frikortet gjelder kun for en dag. Hardcore deltagerene kan også bruke frikortet for foto-oppgaver som bryter med utfordringen.

Etternølere
Hvis du ikke har fått med deg denne festen før den 1. oktober, så kan du fortsatt melde deg på i løpet av den første uken; da med deltagernivå kandidat eller pingle.

Hard-core og entusiaster som av forskjellige grunner ikke får registert seg i tide, men har tenkt seg å være med; dere kan registrere dere i ettertid så lenge dere starter den første.

Annet

For de som ønsker det; så må man gjerne ha ekstra utfordringer.

  • Man tar kun et bilde hver dag. Mao. Kun en eksponering om dagen.
  • Man skal ikke beskjære (croppe) bildet eller justere skjev horisont.
  • Konverte bildene til sort/hvitt
  • Ingen bearbeiding i Photoshop, GIMP, eller noe annet.

Har dere noen spørsmål, så vær ikke redd for å komme med de her.

Ein Prosit,
Tom

edit 23.09.14: Endret punkt 2, slik at det er sensorstørrelse og ikke hus som skal holdes konstant.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har punkt 2 vært der hele tiden? Virker litt snodig at det er begrensninger på bruk av kamerahus når det er objektivet som er utfordringen. Kan kanskje til nød forstå begrensning i endring av crop-faktor siden det endrer utsnittet fra objektivet, men utover det ser jeg ikke helt nødvendigheten av å begrense hus-bruken.

 

Ikke at det spiller den helt store rollen for min del, p.t. har jeg kun ett aktuelt kamerahus uansett (så lenge det måtte vare).

Lenke til kommentar

Har punkt 2 vært der hele tiden? Virker litt snodig at det er begrensninger på bruk av kamerahus når det er objektivet som er utfordringen. Kan kanskje til nød forstå begrensning i endring av crop-faktor siden det endrer utsnittet fra objektivet, men utover det ser jeg ikke helt nødvendigheten av å begrense hus-bruken.

 

Ikke at det spiller den helt store rollen for min del, p.t. har jeg kun ett aktuelt kamerahus uansett (så lenge det måtte vare).

 

"Uke 50" utfordringen har ikke hatt den begrensningen, der kan man velge hus med forskjellig sensorstørrelse, så lenge objektivet er 50 mm.

Lenke til kommentar

Har punkt 2 vært der hele tiden? Virker litt snodig at det er begrensninger på bruk av kamerahus når det er objektivet som er utfordringen. Kan kanskje til nød forstå begrensning i endring av crop-faktor siden det endrer utsnittet fra objektivet, men utover det ser jeg ikke helt nødvendigheten av å begrense hus-bruken.

 

Ikke at det spiller den helt store rollen for min del, p.t. har jeg kun ett aktuelt kamerahus uansett (så lenge det måtte vare).

Det punktet ble lagt inn i fjor eller året før - tanken var å begrense i forhold til crop-faktoren. Det å begrense seg til et hus er nok overkill ...

Lenke til kommentar

Vurderer å være med i år, siden jeg ikke var med i fjor. Er det innafor å bruke X100? Det er den jeg bruker mest om dagen.

Slik jeg vurderer reglene så er alt utstyr som kun kan "kjøre" på en brennvidde tillatt. Selv om X-100 er et "kompaktkamera" så har det så har det vel kun mulighet til å bruke en brennvidde på 23 mm og dette må etter min mening kunne kalles et fastobjektiv.

 

Tomsi korrigerer meg helt sikkert hvis jeg tar feil (PS! husk å skrive brennvidden i trådtittelen)

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Disse festene fortsetter i samme spor som alltid. Hvis du kommenterer på mitt bilde, skal jeg kommentere på ditt bilde, og i veldig stor grad lyder kommentarene som følger; Godt fanget, liker fargene, fine kontraster, bra sett, osv, osv. Det er ikke veldig mye konstruktiv kritikk å spore, og mange ønsker kanskje mer av det. Man burde kanskje se på muligheten for å ha flere nivåer på tilbakemeldingene, noe ala det på bildekritikken til Foto.no.

 

Her er et par forslag til hvordan det kan se ut:

 

Navn: Kenneth Solfjeld

Utstyr: fotoapparat med linse

Deltagernivå: Pingle

Nivå på tilbakemeldinger: Lett kritikk

 

Eller:

 

Navn: Kenneth Solfjeld

Utstyr: fotoapparat med linse

Deltagernivå: Kandidat

Nivå på tilbakemeldinger: Avansert kritikk

 

Man kan godt velge avansert kritikk som pingle også, men at man f.eks. kan velge tre nivåer på kritikken uavhengig av hvilket nivå man har på utfordringen.

 

Lett kritikk: Samme som nå. Hyggelig prat, skryt av det som er bra, oppmuntrende tilbakemeldinger.

Medium kritikk: Gå litt dypere, vær litt mere kritisk, men samtidig skryt av det som er bra.

Avansert kritikk: Kall en spade for en spade. Er bildet virkelig dårlig, så si fra på en konstruktiv måte. Gå dypt i materien. Hard kritikk er noe en bør tåle når man viser frem bilder i et offentlig forum.

 

Dette er bare noen tanker. Synes som sagt disse festene er knallfine, og det er alltid en glede å være med. ;)

Endret av Kenneth Solfjeld
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Disse festene fortsetter i samme spor som alltid. Hvis du kommenterer på mitt bilde, skal jeg kommentere på ditt bilde, og i veldig stor grad lyder kommentarene som følger; Godt fanget, liker fargene, fine kontraster, bra sett, osv, osv. Det er ikke veldig mye konstruktiv kritikk å spore, og mange ønsker kanskje mer av det. Man burde kanskje se på muligheten for å ha flere nivåer på tilbakemeldingene, noe ala det på bildekritikken til Foto.no.

 

,,,,,,,,,,,,,,

 

 

Dette er bare noen tanker. Synes som sagt disse festene er knallfine, og det er alltid en glede å være med. ;)

Du har helt rett i at disse festene inneholder en stor grad av "kos" der det ikke kommer altfor mye "negativ men kontruktiv" kritikk.

 

For min egne del så må gjerne andre "hudflette" meg når det gjelder kritikk så lenge den er såkalt "konstruktiv".

 

Når det er sagt så er jeg uenig i at disse festene skal sammenlignes med en "ordinær" bildekritikk som også finnes her på akam.no og på foto.no.

For meg så er disse festene av en mer "uhøytidelig" art der brukere på forumet setter seg noen mål (kan være lave) som de prøver å fullføre i løpet av en måned.

 

Det er mange typer fotografer her på forumet, noen som knipser hele tiden og andre (som undertegnede) er av typen som av og til trenger et spark bak for å få ut fingeren og fotografere litt i trege stunder.

 

Jeg er enig i at det gjerne kunne vært litt mer kritikk av det mer kritiske slaget, men for min del så er tror jeg ikke at å velge et slikt "kritikknivå" har noe for seg.

Det jeg vil gjøre er oppfordre de som kommenterer til å være flinkere til å påpeke elementer ved bildene som kunne vært bedre. Så lenge en slik kritikk blir gitt på en riktig måte så tror jeg at de fleste av oss tåler kommentarer som ikke bare er positivt "pjatt" :)

 

Og at festene er fine, kunne ikke vært mer enig i det :w00t:

Endret av polljen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke veldig mye konstruktiv kritikk å spore, og mange ønsker kanskje mer av det. Man burde kanskje se på muligheten for å ha flere nivåer på tilbakemeldingene, noe ala det på bildekritikken til Foto.no.

Tror nok de fleste tar godt i mot konstruktiv kritikk! Har ihvertfall skjedd i de tilfellene iallefall jeg har sett i tidligere fester.... :yes:

 

PS!

Mulig du ikke har vært innom foto.no de siste måneder? Der har nivåene blitt fjernet, og nå er det kun en BK som erstatter både det tidligere Bildegalleriet og alle f/-kategoriene.... Og resultatet der har hittil vært at aktiviteten fikk seg et kraftig skudd for baugen (men det tar seg nok opp igjen, der også.....)....

Her er f.eks. en av trådene med "diskusjon" rundt endringene: https://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=724773&kat=1

 

Vi sees vel i festen, gjør vi vel...? ;)

Lenke til kommentar

"Konstruktiv kritikk" - jeg forstår at noen ønsker det, men på den andre siden har man elementet som at mange bilder/inntrykk er skapt med grunnlag i personlige preferanser. Hvis skaperen er selv fornøyd med resultatet har personen vel oppnådd målet? Andre personers meninger om det som er skapt kan kanskje være annerledes (noe som er naturlig) og igjen er det basert på deres personlige preferanser - og det kan i tenkte situasjoner bli slik at selv de som vil påpeke sine preferanser avviker i både detaljer og helheten seg i mellom. Dette er og helt naturlig for det finnes ingen mal - heldigvis.

 

At nybegynnere spør om/ønsker råd og meninger er helt forståelig fordi det er et ledd i deres utvikling, men de fleste her inne er ikke nybegynnere og derfor handler det antagelig mer om personlige preferanser og ikke f.eks skjev horisont, skivebom på lyssetting, manglende cropping av selve motivet, vinkling osv osv.

 

Min personlige mening er at jeg skaper inntrykkene først og fremst for å gjøre meg selv fornøyd (det er vel noe av hensikten med hele fotograferingen?) - den samme holdningen har jeg når jeg maler et eller annet - liker jeg det ikke selv så er "prosjektet" dødt og blir enten gjort på nytt eller lagt i skuffa. Om noen så liker det jeg skapte er det selvfølgelig hyggelig - er det noen som ikke liker det, noe som er helt ok, for det er slik det må være, så vil jeg uansett ikke forandre på det jeg har skapt bare fordi andre har sine preferanser - da er det liksom ikke lenger mine preferanser jeg skaper med bakgrunn i, men andres - og det blir feil for min del.

 

Av overnevnte grunner er jeg derfor som regel ganske tilbakeholden med å prøve å gi kritikk basert på mine egne preferanser - og heller prøver å forstå andres preferanser, hva de har skapt helt på egen hånd. Selv når noen (som ikke er nybegynnere) ber konkret om såkalt konstruktiv kritikk (og ihvertfall når de ikke nevner konkret hva de er usikker på) så er jeg tilbakeholden med å pushe mine personlige preferanser - da er det kanskje bedre å kun si noe positivt for å være med på å bygge litt mer selvtillit - at personen kanskje får litt bedre tro på egne evner f.eks.

 

Etter min mening handler dette også om at de som brenner for å gi kritikk basert på egne preferanser som avviker fra den som har skapt bildet også forstår at bildet er skapt med en annen persons personlige preferanser og at det er naturlig at de ikke er like ens egne. At de tenker gjennom det faktumet før de mener noe konkret.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange gode poenger her. Jeg synes man må se forskjellig fra tråd til tråd. En nybegynner som så vidt våger seg inn hit må tas litt mer med silkehansker en en hardhaus som har vært med siden 2008 :-)

Det viktigste for meg når jeg er med i en slik utfordring er at jeg blir utfordret og at jeg føler at jeg har noe mer i bagasjen når jeg er ferdig enn da jeg startet. Augustfesten 2013 lærte jeg utrolig mye av. Men innsatsen var også stor. Jeg lærte også mye av å følge andre og få tips og gi tips tilbake. Litt god motivasjon på vegen og konstruktiv kritikk synes jeg er helt flott. Det viktigste er at alle føler at de har noe igjen for å være med på en slik månedsutfordring.

 

Så får vi håpe at vi får en oktoberfest uten skjeve horisonter :-)

Lenke til kommentar

"Konstruktiv kritikk" - jeg forstår at noen ønsker det, men på den andre siden har man elementet som at mange bilder/inntrykk er skapt med grunnlag i personlige preferanser. Hvis skaperen er selv fornøyd med resultatet har personen vel oppnådd målet? Andre personers meninger om det som er skapt kan kanskje være annerledes (noe som er naturlig) og igjen er det basert på deres personlige preferanser - og det kan i tenkte situasjoner bli slik at selv de som vil påpeke sine preferanser avviker i både detaljer og helheten seg i mellom. Dette er og helt naturlig for det finnes ingen mal - heldigvis.

 

....................

 

 

 

Tor

Du har mange gode poenger i ditt innlegg og jeg er forsåvidt enig i alt.

 

All kritikk, positiv eller negativ, vil på samme måte som fotografens oppfatning være subjektiv. Jeg har selv lagt ut bilder, som jeg vet "objektivt" sett har feil, men som jeg likevel er strålende fornøyd med. Med det som utgangspunkt så finner jeg det vanskelig å påpeke "feil" i bilder som andre tar.

 

Men samtidig så har det for min egen del vært lærerikt å være med i festene og de kommentarene (av en viss kritisk type) har for det meste hjulpet meg videre.

 

Det er en vanskelig balansegagn dette å vite hvor man skal sette grensen for å kritisere andre sine bilder og i den sammenheng så tar Kenneth Solfjeld opp ett viktig emne. Jeg er forsatt ikke enig i at det mør inn et eget kritikkvalg i den enkeltes tråd, men jeg vil samtidig oppfordre alle som ønsker en litt mer kritisk vurdering av sine bilder om nevne dette i startposten til sin egen bildetråd.

Lenke til kommentar

Dette med tilbakemelding og kritikk er og blir et vanskelig tema. Når det gjelder festene, så er det jo uhøytidlig kos, samtidig som det er veldig mange som lærer mye. Og det har vi fått til uten å ha et valg for kritikk-nivå. Så for min egen del, så mener jeg det er holder med at de som ønsker dyptgående tilbakemeldinger sier det i introen på tråden sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke at jeg er entutiast nok til at deltage, men hvorfor lægger I begrænsningen på at det skal være objektiv med fast brændevidde? Det væsentlige må da være at billederne er taget med fast brændevidde.

Hvad nu hvis folk 'kun' har zoomobjektiv(er), hvorfor så ikke tillade at de bruger dette på en specifik forudvalgt brænnevidde? Sålænge det kan kontrolleres af EXIF, hvorfor så ikke tillade dette?

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Ikke at jeg er entutiast nok til at deltage, men hvorfor lægger I begrænsningen på at det skal være objektiv med fast brændevidde? Det væsentlige må da være at billederne er taget med fast brændevidde.

Hvad nu hvis folk 'kun' har zoomobjektiv(er), hvorfor så ikke tillade at de bruger dette på en specifik forudvalgt brænnevidde? Sålænge det kan kontrolleres af EXIF, hvorfor så ikke tillade dette?

Dette er et tilbakevendende spørsmål og jeg kan like godt stille spørsmålet: Hvorfor IKKE ha en fest i løpet av året kun for fastobjektiv.

 

VI har fire slike fester i året, i tre av de er reglene ganske liberale men i oktober så er det litt strengere. Hvorfor kan vi ikke også tillate zoomoptikk der kun en brennvidde blir brukt? Jeg kan ikke gi deg et svar og skal jeg være helt ærlig så bekymrer det meg ikke. Av og til er det rett og slett greit å bare svare med "Tradisjon er tradisjon", og så la spørsmålet være ubesvart.

 

Personlig så bruke jeg normalt både fast og zoomoptikk, og jeg ser hvert år frem til oktoberfesten der jeg lærer meg mer og mer å bruke denne begrensede muligheten når det gjelder optikk. Det har også ført til at jeg i større grad også bruker fastoptikk utenfor oktoberfesten.

 

Du tar opp spørsmålet om de som kun har zoomoptikk. Den eneste kommentaren jeg kan gi er at de som kommer med denne argumentasjonen, om at zoombrukere blir stengt ute, sjelden er å se på de andre festene som arrangeres i april, juni og august. Når jeg eventuelt skulle oppleve at festdeltakere på de andre festene blir "stengt ute" fra oktoberfesten p.g.a. manglende fastoptikk, da skal jeg heller vurdere å støtte din problemstilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke at jeg er entutiast nok til at deltage, men hvorfor lægger I begrænsningen på at det skal være objektiv med fast brændevidde? Det væsentlige må da være at billederne er taget med fast brændevidde.

Hvad nu hvis folk 'kun' har zoomobjektiv(er), hvorfor så ikke tillade at de bruger dette på en specifik forudvalgt brænnevidde? Sålænge det kan kontrolleres af EXIF, hvorfor så ikke tillade dette?

Regelen kan virke en smule streng, men det har med premissene som ble lagt tilbake til da Oktoberfesten startet (i 2007). Hensikten med denne begrensningen er at man skal "Back to Basics"; et hus med et enkelt objektiv med fast brennvidde.

 

Spørsmålet om å tillate zoom dukker opp så og si på hver eneste fest; men etter litt diskusjon, så ender vi opp med at fastoptikk er det som gjelder i akkurat denne festen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke at jeg er entutiast nok til at deltage, men hvorfor lægger I begrænsningen på at det skal være objektiv med fast brændevidde? Det væsentlige må da være at billederne er taget med fast brændevidde.

Hvad nu hvis folk 'kun' har zoomobjektiv(er), hvorfor så ikke tillade at de bruger dette på en specifik forudvalgt brænnevidde? Sålænge det kan kontrolleres af EXIF, hvorfor så ikke tillade dette?

Regelen kan virke en smule streng, men det har med premissene som ble lagt tilbake til da Oktoberfesten startet (i 2007). Hensikten med denne begrensningen er at man skal "Back to Basics"; et hus med et enkelt objektiv med fast brennvidde.

 

Spørsmålet om å tillate zoom dukker opp så og si på hver eneste fest; men etter litt diskusjon, så ender vi opp med at fastoptikk er det som gjelder i akkurat denne festen.

 

polljen har allerede svaret at det er "tradition", og at det er det.

 

Og nej jeg argumenterede IKKE for at "tillate zoom", men for at tillade zoomOBJEKTIVER brugt på fast brændevidde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...