Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Hmmm, går det an å skjære til et ND filter på samme måte som glass? Trenger bare en liten skive av et ND filter som jeg skal feste foran frontelementet til GoPro-en, ca 20mm diameter eller noe slikt. Ferdigløsningene som er på markedet er for tunge. Regner ikke med at det er så lett å gjøre selv, men kunne jo se om jeg fikk en håndverker av noe slag til å gjøre det...

Filter basert på holdere (Cokin/Lee/...) burde være kurrante å kutte, men det høres dyrt ut for meg.

 

Vet at det finnes 22.5mm filtere til Sigma speil-tele, sett dem på ebukta flere anledninger, ofte i sett med fargefilter og ND4 filter. Da får du noe ferdigtygget.

 

Denne (link) er solgt, men du finner sikkert alternativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

url=http://www.canonrumors.com/2014/05/canon-eos-m-vanishes-from-canon-usa-web-site/]Canon USA har fjernet EOS-M fra sine websider[/url], tyder det på at Canon har gitt opp speilfrie kameraer eller er det noe helt nytt på gang ?

EOS M selger vistnok elendig i USA og jeg leste noe om at de skulle slutte med EOS M systemet i USA. I Japan selger det sikkert bra så der vil det nok bestå. Det består sikkert i Europa også.
Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har gitt lyd fra meg på diskusjon nå. Særlig fotoforumene. Er litt spent på Junifesten, selv om jeg satser på pingle denne gangen.

 

Fikk meg endelig solblender til 100mm objektivet mitt. De skulle ha 600 i Norge, men jeg fikk en for 17 kroner på ebay. Med frakt. Den duger helt ypperlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har gitt lyd fra meg på diskusjon nå. Særlig fotoforumene. Er litt spent på Junifesten, selv om jeg satser på pingle denne gangen.

 

Fikk meg endelig solblender til 100mm objektivet mitt. De skulle ha 600 i Norge, men jeg fikk en for 17 kroner på ebay. Med frakt. Den duger helt ypperlig.

Oj.. uorginal plastikk.. :confused:

Jeg gleder meg litt til junifesten. Det er litt fint å kunne konsentrere seg om en ting en så lang periode. Skal prøve meg på nærfoto, har en slik "close up lens". Som jeg egentlig ikke har ofret noen tanker siden jeg kjøpte den for en god stund siden. "kjekt å ha" tenkte jeg nok da jeg bestilte den, uten at jeg egentlig husker det så veldig godt..

 

Jeg har også noen mellomringer. Den ene mistet jeg i bakken så fatningen ble skadet, men tenkte den enda kunne brukes.. så gnagde et "sår", altså i metallet, hull på gummipakningen på makro-100mm'en :hrm:

 

Den skal mest sannsynlig i skrustikka en tur, den mellomringen, så jeg ikke blir fristet til å prøve den igjen.

Endret av Per Yngve Balto
Lenke til kommentar

 

Et Lightroom - Flickr spørsmål

 

Når jeg laster opp nye bilder til Flickr direkte fra Lightroom forsvinner bildetittelen jeg har på eksisterende bilder i FLickr som er lastet opp tidligere på samme måte. Hva gjør jeg feil?

Har du endra tittelen på Flickr? Står det noko i Title-feltet i metadataa i LR?

 

ikke endra tittel. aaa, så den synkroniserer for alle hver gang jeg publiserer ett nytt bilde?

Lenke til kommentar

 

Lenge siden jeg har gitt lyd fra meg på diskusjon nå. Særlig fotoforumene. Er litt spent på Junifesten, selv om jeg satser på pingle denne gangen.

 

Fikk meg endelig solblender til 100mm objektivet mitt. De skulle ha 600 i Norge, men jeg fikk en for 17 kroner på ebay. Med frakt. Den duger helt ypperlig.

Oj.. uorginal plastikk.. :confused:

Jeg gleder meg litt til junifesten. Det er litt fint å kunne konsentrere seg om en ting en så lang periode. Skal prøve meg på nærfoto, har en slik "close up lens". Som jeg egentlig ikke har ofret noen tanker siden jeg kjøpte den for en god stund siden. "kjekt å ha" tenkte jeg nok da jeg bestilte den, uten at jeg egentlig husker det så veldig godt..

 

Jeg har også noen mellomringer. Den ene mistet jeg i bakken så fatningen ble skadet, men tenkte den enda kunne brukes.. så gnagde et "sår", altså i metallet, hull på gummipakningen på makro-100mm'en :hrm:

 

Den skal mest sannsynlig i skrustikka en tur, den mellomringen, så jeg ikke blir fristet til å prøve den igjen.

 

 

Ikke bra å overføre skade på annet utstyr... Veldig kjedelig når det skjer. Men man vil jo gjerne slippe å kaste utstyr, og det er som regel bare en måte å finne ut om det fortsatt virker på: Den risikofylte.

 

Den faste 100mm linsa jeg skal bruke under festen, som jeg fikk svinbillig på ferie i Kristiansand i fjor (2000 - mint condition), har også macro funksjon. Det objektivet er min favoritt, rett og slett fordi det tegner så vanvittig skarpt i forhold til de andre jeg har. Men det er også utrolig følsomt. Jeg makter ikke å få skarpe bilder av motiver i bevegelse med relativt stor blender. Men jeg håper å bli bedre kjent med akkurat dette objektivet under festen. Time vill sjåvv

Lenke til kommentar

Eneste grunnen for og kjøpe en dyr original solblender hos fotosjappa i nærmiljøet er for å støtte opp så butikken har inntekter, ellers så gjør igrunn en modifisert dorull samme grunnleggende funksjon så det er bare og kjøpe en rimelig på eBay.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste grunnen for og kjøpe en dyr original solblender hos fotosjappa i nærmiljøet er for å støtte opp så butikken har inntekter, ellers så gjør igrunn en modifisert dorull samme grunnleggende funksjon så det er bare og kjøpe en rimelig på eBay.

 

Takk for innvilget tillatelse :tease:

 

Ja, jeg har funnet ut at jeg må nesten ha ordentlige plastikk-hatter så de tåler det trange miljøet i Flipside 300'n min, der det alltid er når jeg ikke bruker det.

Endret av aspirant
Lenke til kommentar

Gidder ikke ha brytekamp med Manfrotto stativet mitt lengre, så tenker derfor å få meg et som er lettere og mer medgjørlig. Har kokt det ned til 2 alternativer:

 

Benro Karbon Travel Angel II C2692TB1 eller: Benro Karbon Traveler Flat II C2182TB1

 

Noen som har erfaring med Benro, som kan øse av sin visdom?

Har en kina-klona av C2692TB1 - skal være veldig lik. Stativet er greit nok, men sjekk hodet før du kjøper (hvis du kan). For meg blir det litt kjipt på et større dSLR, så jeg kommet til å kjøpe meg et hakket bedre. Antakeligvis en Arca Swiss Z1 Clone hvis jeg finner et som er OK.

 

Er det dSLR eller mindre speilløst du går for?

Lenke til kommentar

 

Gidder ikke ha brytekamp med Manfrotto stativet mitt lengre, så tenker derfor å få meg et som er lettere og mer medgjørlig. Har kokt det ned til 2 alternativer:

 

Benro Karbon Travel Angel II C2692TB1 eller: Benro Karbon Traveler Flat II C2182TB1

 

Noen som har erfaring med Benro, som kan øse av sin visdom?

Har en kina-klona av C2692TB1 - skal være veldig lik. Stativet er greit nok, men sjekk hodet før du kjøper (hvis du kan). For meg blir det litt kjipt på et større dSLR, så jeg kommet til å kjøpe meg et hakket bedre. Antakeligvis en Arca Swiss Z1 Clone hvis jeg finner et som er OK.

 

Er det dSLR eller mindre speilløst du går for?

 

Jeg har D800 + Holy trinity f/2.8. Kommer til å gå for Karbon Traveler Flat II. Hodet som følger med er et Benro B1. Får se om hodet er noe tess når jeg kommer i butikken.

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

 

 

Gidder ikke ha brytekamp med Manfrotto stativet mitt lengre, så tenker derfor å få meg et som er lettere og mer medgjørlig. Har kokt det ned til 2 alternativer:

 

Benro Karbon Travel Angel II C2692TB1 eller: Benro Karbon Traveler Flat II C2182TB1

 

Noen som har erfaring med Benro, som kan øse av sin visdom?

Har en kina-klona av C2692TB1 - skal være veldig lik. Stativet er greit nok, men sjekk hodet før du kjøper (hvis du kan). For meg blir det litt kjipt på et større dSLR, så jeg kommet til å kjøpe meg et hakket bedre. Antakeligvis en Arca Swiss Z1 Clone hvis jeg finner et som er OK.

 

Er det dSLR eller mindre speilløst du går for?

 

Jeg har D800 + Holy trinity f/2.8. Kommer til å gå for Karbon Traveler Flat II. Hodet som følger med er et Benro B1. Får se om hodet er noe tess når jeg kommer i butikken.

 

Samme gear pakkes i sekken min. Trolig hadde jeg ikke reagert så mye hvis jeg ikke allerede hadde et skikkelig solid stativ / hode å sammenligne med. Har mye med vaner...

Lenke til kommentar

 

 

 

Gidder ikke ha brytekamp med Manfrotto stativet mitt lengre, så tenker derfor å få meg et som er lettere og mer medgjørlig. Har kokt det ned til 2 alternativer:

 

Benro Karbon Travel Angel II C2692TB1 eller: Benro Karbon Traveler Flat II C2182TB1

 

Noen som har erfaring med Benro, som kan øse av sin visdom?

Har en kina-klona av C2692TB1 - skal være veldig lik. Stativet er greit nok, men sjekk hodet før du kjøper (hvis du kan). For meg blir det litt kjipt på et større dSLR, så jeg kommet til å kjøpe meg et hakket bedre. Antakeligvis en Arca Swiss Z1 Clone hvis jeg finner et som er OK.

 

Er det dSLR eller mindre speilløst du går for?

 

Jeg har D800 + Holy trinity f/2.8. Kommer til å gå for Karbon Traveler Flat II. Hodet som følger med er et Benro B1. Får se om hodet er noe tess når jeg kommer i butikken.

 

Samme gear pakkes i sekken min. Trolig hadde jeg ikke reagert så mye hvis jeg ikke allerede hadde et skikkelig solid stativ / hode å sammenligne med. Har mye med vaner...

 

Da var jeg på FotoVideo og hentet et Benro Traverer Flat II. Mekanikken virker nydelig. Finishen også. Da mangler bare test i felten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...