Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg beundrer Sigmas zoom som blant annet klarer f/1,8 på 18mm APS-C. Finnes det noen videre til APS-C som gir f/1,8? Eller noe videre enn Samyangs 16mm som gir f/2,0?

 

Det finnes vel en Zeiss 12mm t2.1... men den koster en formue og kommer med PL-fatning. Finnes vel også noen lynraske zoomer fra Cooke, Angenieux og lignede som er tilsvarende dyre.

 

Jeg tror det har mer for seg å handle inn en Metabones Speed Booster og feks. en Nikon 14-24/2.8, som vil gi 10-17mm f/2, om du vil ha veldig rask vidvinkel til APS-C. Tipper det koster en tiendedel av en Zeiss 12/2.1. :p

Lenke til kommentar

Det høres jo egentlig litt interessant ut.

 

Også får man flere saker på hardware.no som er kun for de som har betalt for ekstra. Bidrar til litt mer journalistikk. Håper det også kommer til akam.no etterhvert, blir spennende å se om det vil komme ett tek.no abonnement slikt at man får den samme funksjonalitet på heile nettverket.

Lenke til kommentar
..Og gå over til Canon, Nikon, Sony eller en annen fysjom-fatning? ;)

Ja, grøss :p

This. Om man vil ha rask vidvinkel er jo ikke en brukt D700 eller D3 og en 14-24/2.8 det verste man kan sette fingrene i...

Jepp, jeg ser det blir en gunstig løsning. Det der er et kremobjektiv for fult småbildeformat.

I følge bruktprisguiden kan det havne på ca 15 000 kr, med D700, eller noen få tusenlapper til for D3 brukt eller D600 på supertilbud.

Lenke til kommentar

Største utfordringen er at bruden/brudgommen er i hver sin ende av skalaen "svart/hvit".

 

Gradert gråfilter loddrett :p

Eksponerer "nesten" alltid etter huden på brud, så kommer kjolen, og til slutt brudgom.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Usj.. har fått "jobben" med å finne et nytt objektiv til ei venninne. Ho trenger "litt mer zoom".

Det dumme er at hun har Olympus, noe jeg aldri har satt meg noe inn i, et E-410 hus. Det er vel 2x crop på disse..?!

 

Har funnet Olympus Zuiko Digital ED 70-300mm F4.0-5.6 og Olympus Zuiko Digital 40-150mm F4.0-5.6.

Tror kanskje "140-600mm" blir veeel mye og at kanskje "80-300mm" er noe bedre kanskje. Her går det nok bare i håndholdte bilder, på ridestevner, hverdagsbruk o.lign.

 

Tanker/erfaringer ang dette mottaes med takk! :)

Lenke til kommentar

Usj.. har fått "jobben" med å finne et nytt objektiv til ei venninne. Ho trenger "litt mer zoom".

...

 

Tanker/erfaringer ang dette mottaes med takk! :)

 

Hun bør bytte til noe annet. 4/3 vil jeg si er dødt; så det er like greit å gå over til noe annet.

 

Jeg hadde faktsik anbefalt Canon EOS 100D med 18-135mm STM

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hun bør bytte til noe annet. 4/3 vil jeg si er dødt; så det er like greit å gå over til noe annet.

 

Jeg hadde faktsik anbefalt Canon EOS 100D med 18-135mm STM

 

Å konvertere til Canon var selvsagt det første jeg foreslo, men det blir for mye penger, da budsjettet er ca 2000,-

Lenke til kommentar

Da bør hun se etter en brukt 40-150mm. Den bør være mulig å få rimelig.

 

Men det er helt feil utstyr til ridestevner - de skjer ofte inne i dårlig opplyste haller; og det finnes ikke noe i denne prisklassen som faktisk fungerer godt til slikt ...

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...