Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meget rask på knappen der Egil. Takk :)

 

Vet du hvordan de er med frakt? Noen nettbutikker er så greie at man kan sende de som pakke, evt pris på frakt?

 

 

Handler selv hos maxsaver og er fornøyd med leveringstiden/prisene og frakt er gratis, er du heldig så slipper du kanskje og betale mva også hvis du ber de og sette ned verdien.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Da var 50mm 1.4 lagt ut for salg, da får vi se hvor lang tid det tar før den er solgt, og så fort pengene er inne blir det nok en sigma 35mm 1.4 på meg ;D

 

Artig! Jeg la min 50mm ut i går for 1700,- inkl Hoya HMC Super UV-filter og Pol.-filter, org. solblender osv og den var solgt etter 1,5 time og levert etter 2 timer. Passet greit at Arendal Fotoklubb hadde sommeravslutning i går :)

 

Jeg har en 35mm på vei i posten nå :D

Lenke til kommentar

Jeg ville ha prøvd ut begge deler før jeg bestemte meg. Det finnes veldig mange alternativer i 35mm som er både gode og billige, og dyre og billige. Du har jo samyang sin 35mm som skal være svært god. Her er forresten en ganske god sammenligner av brennviddene http://www.digitaltr...visualizer.html

 

 

Som en personlig mening vil jeg legge til at jeg synes at kvaliteten på bildene mine gikk ned når jeg gikk fra 24mm til 21mm. Dette kan det være to grunner til, 21mm hadde ikke tilt/shift og jeg syntes 21mm var merkelig å jobbe med. Når jeg kjøpte et 120 film kamera, med 43,5mm ekvilant synes jeg det tok seg opp igjen. 21mm og digitalkamera ble til slutt nesten ikke brukt og jeg solgte til slutt 21mm til fordel for et 4x5 kamera - der alle objektivene har tilt/swing, rise/fall og shift. Om kvaliteten på bildene gikk ned er derimot et tolkningsspørsmål der jeg innehar for mye bias til å kunne gi et konkluderende svar.

Takk for flere interessante betraktninger.

Jeg fikk hvertfall tenkt meg godt om og satt 21mm på vent. Jeg tror nok heller en 25, 28 eller 35mm er mer riktig for meg. Vet at Samyang sin er god, men jeg tror evt. det kommer til å stå Zeiss på hvis jeg går for en av disse. Har sett meg blind på bilder og det er lite annet jeg synes gir så fine bilder som Zeiss optikk. 28mm og 35/2 kommer også på riktig side av 10k merket :)

 

Nå kan det se ut som jeg kanskje får ett skikkelig godt tilbud på en arbeidshest ifm. av en 24-70II, så da blir nok evt. førsteprioritet. Kan jeg få litt mulighet til å teste hvilken brennvidde jeg vil ha for landskap også.

Lenke til kommentar

Artig! Jeg la min 50mm ut i går for 1700,- inkl Hoya HMC Super UV-filter og Pol.-filter, org. solblender osv og den var solgt etter 1,5 time og levert etter 2 timer. Passet greit at Arendal Fotoklubb hadde sommeravslutning i går :)

 

Jeg har en 35mm på vei i posten nå :D

Nice, selv la jeg ut for 2000, kanskje litt optimistisk, men har blitt en vane at folk prøver å prute uans. pris så med denne prisen kanskje jeg får det jeg minimum aksepterer^^ :p

Lenke til kommentar

Øhh. Hvorfor i all verden skal dere levere bilder i RAW-format?

 

Haha, ikke det jeg trenger hjelp med. Men på starten av dagen(før selve eksamenen) skal man levere forberedelsesmaterialet(bildene man har tatt), slik at sensor kan titte gjennom hva du startet med, og hva du endte opp med(ferdig produkt ser han da på presentasjonen man skal holde).

Lenke til kommentar

Skjønner at det ikke er det du trenger hjelp med, men uansett merkelig praksis å levere fra seg RAW-filer. ;)

 

Kan jo hende bildet/bildene er så bra at læreren selv vil beholde materialet til egen vinning og ingenting er finere enn en originalfilen i raw :p

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk Canon 50mm 1.8 i gave av dama i dag tidlig :)

Dette er mitt første fastobjektiv bortsett fra 60mm makroen, og første med større lysåpning enn 2.8.

Har bare tatt noen kjappe testbilder, men må si jeg er positivt overrasket over skarphet og presis fokus til den prisen. Moro med så "stor" blenderåpning. Til den prisen spiller det liksom ingen rolle med litt uryddig bokeh, billig byggekvalitet og støyende motor.

Skulle ønske det fantes tilsvarende i størrelse og pris på rundt 30mm.

Lenke til kommentar

 

Om det koster 3000 kr, er ikke det så farlig. 30mm kan kanskje være litt bedre til altmuligbruk siden jeg har cropsensor. Det er vel det gamle til ca 2500 kr som er kjent for feilfokus. Anelse om det nye er bedre der?

 

Regner med vi snakker om dette

Greit at det ikke er beregnet på FF med tanke på vekt og pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...