Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jepp, det finnes. Du får lysstoffrør med fargetemperatur helt opp i 20.000 kelvin, faktisk. Dette blir brukt i f.eks akvarier, og de kaldere temperaturene er spesielt brukt til saltvannsakvarier. Helt hvordan de fungerer til fotografi er jeg usikker på, så der bør det gjøres litt research på forhånd.

 

Reefshop er en god butikk som har godt utvalg av det meste slikt, og kan trygt anbefales.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det lysstoffrør med samme fargetemperatur som dagslys? Antar at det strider imot teknologien, men still. Hadde vært fint å ha i bilforretningene jeg fotograferer.

 

@Bjørnli: Gratulerer! :D

Dagslys fargetemperatur er ca. 5600K.

Lysstoffrør i denne fargetemperaturen er vanlig i Fluorescent Video lys armatur som disse f.eks. som du kan få i både 3200K og 5600K.

Lysstoffrørene kan du kjøpe i en vanlig butikk som har litt utvalg.

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...) Lysstoffrørene kan du kjøpe i en vanlig butikk som har litt utvalg.

 

 

(...)

Reefshop er en god butikk som har godt utvalg av det meste slikt, og kan trygt anbefales.

 

Det finnes. Philips har en sånn serie med CRI (fargegjengivelsesindeks) >98%, men fargetemperaturen på dagslys er temmelig høy så det vil ikke akkurat føles behagelig.

(...)

 

Wow, takk! Kanskje det hadde vært en god investering for bilforretningene jeg fotograferer for. Det går fint om vinteren, men med store vinduer og lange sommerdager, så ender jeg nå opp med å slå av lyset og bruke blitz i stedet. Mye mas, disse hadde lettet arbeidet betraktelig. Skal se mer på disse.

 

Har nå fått låne med fire SB-900 av ei venninne som har arvet dem. Lurer på å kjøpe et par stykker, men når jeg får SB-910 til 2500kr eks mva, så bør ikke 900-ene koste mer enn 1800kr egentlig - de er alle fra utlandet uten kvittering. Tror ikke overopphetingsproblemet blir så voldsomt for min del.

Lenke til kommentar

Ja, absolutt. Samtidig så er det slik at jeg ønsker å bruke under 20 minutter på å fotografere en bil innvendig og utvendig, i snitt bruker jeg 30 minutter i lokalet per bil - dette er inkludert logistikk/flytting på biler og venting og alt. Der jeg fotograferer nå så er det ikke mulig å bare ha én fotoplass, da blir det for mye flytting. Så har slått meg til ro med å gjøre alt så enkelt som mulig, men samtidig levere et relativt godt resultat innenfor rammene jeg har. Prøver hele tiden å gjøre ting bedre, det blir mye eksperimentering. Her er en Land Rover Vogue jeg fotograferte for et par dager siden:

https://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42380885

 

Hadde vært gøy å plassere en Chimera i forretningen da. :)

 

car.jpg

 

Tenker å forsøke meg med å sette ut et par SB-900-er rundt bilen på gulvet som bouncer av taket. Tror det er lettere enn å prøve å sikte inn SB-600-en fra kameraet for å treffe akkurat i perfekt vinkel over bilen slik jeg gjør nå.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor vanlig det er at bilfotografer photoshopper for å fjerne skavanker på bilen , det gjør vedkommende som fotograferer bilene hos Grandahl bil i Sarpsborg. Jeg kjøpte en bil der forleden, og i annonsen så hadde de pyntet på den bilen jeg kjøpte.

 

Dette oppdaget jeg etter at jeg hadde kjøpt bilen, alle bilforhandlere er kjeltringer. På min bil så var det bare en bagatell som koster meg en 50 lapp, men det er bare prinsippet.

Lenke til kommentar

Dette oppdaget jeg etter at jeg hadde kjøpt bilen, alle bilforhandlere er kjeltringer. På min bil så var det bare en bagatell som koster meg en 50 lapp, men det er bare prinsippet.

 

Tviler på at de photoshopper bort skadevanker, gjør de det så bedriver de på med missvisende informasjon, og det er straffbart.

Lenke til kommentar

Noen her som har testet ut Sigma 120-400mm...?

Jeg ikke testet den (eller store-broren - 150-500mm); men de som har prøvd de, er alle enige om at 120-400mm er litt "meh".

 

Nei, men jeg ønsker meg en 120-300 til å ta bilder på fotballkamp, skulle gjerne hørt erfaring fra noen som har prøvd det.

Jeg mener det er den ehauger har prøvd ut litt på fotballkamp; han virker fornøyd med den.

Lenke til kommentar

Jeg ikke testet den (eller store-broren - 150-500mm); men de som har prøvd de, er alle enige om at 120-400mm er litt "meh".

 

 

Jeg mener det er den ehauger har prøvd ut litt på fotballkamp; han virker fornøyd med den.

 

Det er vel det jeg har hørt og.. Har imidlertid hørt at 120-300 skal være svært god.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...