Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skjønte tydelighvis ikke hva jeg mente, men det gidder jeg ikke å gå nærmere inn på.

Eller har du utrykt deg knotete?

 

Det er et overdrevet jag på det tekniske perfekte om dagen.Jeg mener det er ingenting værre enn et teknisk perkfekt bilde av et intetsigende motiv.

 

Da tar jeg heller "mislykket" bilde av noe interessant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er et overdrevet jag på det tekniske perfekte om dagen.Jeg mener det er ingenting værre enn et teknisk perkfekt bilde av et intetsigende motiv.

 

Da tar jeg heller "mislykket" bilde av noe interessant.

 

Atter andre foretrekker et godt bilde av noe interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Har ikke prøvd noen av de der, men kan i alle fall bekrefte at Phottix Strato II er bra saker. Kjøpte et sett fra FotoVideo, men man får dem sikkert billigere ute på Internett (som ikke var et alternativ for meg, siden jeg trengte dem fort og ville ha norske forbrukerrettigheter). Stratoene er i alle fall dønn stabile og godt bygd, og i motsetning til RF-602 (som også går for å være bra) bruker de normale kontakter (3.5mm og 2.5mm RS med medfølgende adaptere) og batterier (AAA). I tillegg til blitstrigging kan de brukes for å fyre av kameraer med adapter fra 2,5mm jack til trådutløserkontakt. De har fire kanaler og fire grupper, og i tillegg er det gjennomføring for TTL-signaler i senderen, så man kan sette en TTL-blits oppå senderen, dersom man føler for å kombinere automatisk og manuell blits. Egentlig er jeg ikke sikker på om sistnevnte funksjon funker på Pentax -- det ser ikke ut som det finnes noen versjon spesielt for Pentax-sko, men etter bilder å dømme kan det set ut som Pentax- og Nikon-sko er pinkompatible? Uansett er ikke triggeren merkeavhengig på noen andre måter. Jeg har ikke brukt andre utløsere enn Strato II utenfor studio, men etter anmeldelser å dømme virker det som den er på nivå med Cybersync, Skyport, og forsåvidt også PocketWizard (som jeg i utgangspunktet hadde tenkt å skaffe, men ikke kunne forsvare prisen på). Ellers kan optisk slaveutløser funke bra. Jeg ville heller brukt en god optisk slave enn en dårlig radioutløser

Nå koster Phottix Studio II det mangedobbelte av hva jeg hadde tenkt til å bruke på et sånt leketøy.

 

Til nå høres det ut som Yongnuo RF-602 er den som blir mest anbefalt innen det prissjiktet jeg ser for meg å bruke.

Lenke til kommentar

Hvis du faktisk leser den første linjen så står det "I have put together a series of rules (I'd prefer the word, tips)"

Komposisjons regler er noe alle burde lære seg, så kan man begynne å bryte dem etterhvert.

 

Vet veldig godt hva dette er, men jeg putter bildet stort sett der jeg syns det passer, og får tilbakemelidnger om det gyldne snitt ca 2 ganger i året som jeg fint kan leve med. Prøver alltid å beskjære ett bilde i flere retninger før jeg anser det som ferdig.

Lenke til kommentar

Noe av de viktigste egenskaper til en fotograf er å være flink på å velge ut de beste bildene...

Og noen av de flinkeste fotografene blåser en lang marsj idet.

La oss heller fryde oss over at folk er stolte over sine egne bilder. Vi trenger ikke rævkjøre fotogleden demses med en gang :p

 

Beklager knotet norsk fra min side. :hm:

Endret av Inc
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fullstendig åpen kildekode tror jeg ikke så mange andre produsenter kommer til å tillate. Men tipper vi vil få flere kameraer hvor produsenten publiserer API'er som gir tredjepart tilgang til kamerafunksjoner som lysmåler, liveview, ekponeringskontroll etc. via kontrollerte former (API). Så kan en tillate utviklere å lage plugins. Kan for eksempel tenke seg at en kan lage plugins for mer avansert bracketing, kontrollere motorisert stativ vha. liveview info (feks. følge stjernene). På video fronten er også mulighetene mange.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...