Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Hei, eg har eit problem med RAW på mitt nikon d7100. Når eg åpner bildene på data`en så vert dei vist med ei anna fil type. Noko som veit kva problemet er?

Jeg vet ikke om jeg forstår spørsmålet en gang, men Nikons RAW-filer har extension .NEF

Endret av seriksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøve? Jpeg? Er du seriøs? Hva om akkurat det bildet er ett blinkskudd?

 

Åja.. nautica. Raw+Jpeg var det..

..

har kamera her nå. Skarphet på 4/7 og kontrast på +1. Det er vel bra. Og Auto Iso.

 

Også aktiverte jeg lystoneprioritering. Og "Eksponering" overstyring..

 

Skyter du raw spiller det ingen rolle hva du justerer i kameraet, du kan gjøre alle justeringer/bildestiler i etterkant i DPP som du må gjøre når du skyter jpg.

 

Det er derfor det er greit og bruke begge formatene så blir det et blinkskudd kan du hjelpe til og redigere det optimalt.

 

Ok, men veit kva eg skal gjere?

 

Tror du må laste ned capture eller noe sånt fra Nikon sine sider, eventuell laste ned Lightrom 4 fra Adobe "30 dagers gratis prøvetid" og åpne og redigere raw-filene der "anbefales".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Finnmark er ikke lik Troms er ikke lik Nord-Norge er ikke lik Trønderlag er ikke lik Gudbrandsdalen er ikke lik lik Mjøsdistriktet.

 

Men de var alle en gang Gokk. Men ikke nå lenger, tror jeg.

 

Men for meg så er Nord-Norge samlingen av Nordland, Troms og Finnmark. Og det bør ikke være noe problem; det er tre flotte fylker.

Lenke til kommentar

Apropos Nord-Norge. Fotoklubben arangerer en tur til Tromsø (egentlig Sommarøy) litt ut i august. Den har jeg meldt meg på.

 

Jeg reiser opp en dag før; så hvis det er noen i Tromsøy som har tid og lyst til å bli med på en liten fotovandring på ettermiddagen/kvelden den 7. august (onsdag); så er det bare å gi beskjed. (Jeg biter ikke ;)).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...