Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt problemfritt, så lenge library ligger lokalt. Kjører alle bildene mine på NAS via Gbit nett.

 

Takk.

 

Da gjenstår det bare å finne en passende disk, så er saken klar :-)

 

Eller det er kanskje like lurt å trekke en ethernet kabel til pc-kroken. Nas serveren min blir kun aksessert via trådløst, og det funker jo dåååårlig med bildebehandling. Men det vet nok de fleste her inne allerede :)

Lenke til kommentar

Jeg tillater meg til å stille et par spørsmål som sikkert har vært diskutert før.

 

Men er det et problem å bruke Lightroom opp mot bilder som ligger lagret på en ekstern harddisk? Hoveddisken min er full, og jeg vurderer andre alternativer

 

Hvis nei, er det noen som har en usb3 disk å anbefale i størrelse 1-3 TB

Takk for oppmerksomheten :)

 

LR 5 betaen har fått funksjoner som forhåpentligvis gjør dette enklere eller løser problemet en gang for alle når den kommer i ferdig utgave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et lite Photoshop-spm

 

Bruker CS5 på Win7

 

Hvis jeg jobber med flere lag har jeg før kunnet bytte lag ved å klikke på det laget jeg skal jobbe med. Men nå må jeg høyreklikke og velge lag. Litt mer tungvindt. Har jeg kommet borti en innstilling?

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Et lite Photoshop-spm

 

Bruker CS5 på Win7

 

Hvis jeg jobber med flere lag har jeg før kunnet bytte lag ved å klikke på det laget jeg skal jobbe med. Men nå må jeg høyreklikke og velge lag. Litt mer tungvindt. Har jeg kommet borti en innstilling?

Ja :)

Lenke til kommentar

Når man forminsker bilder med PS_CS5.

Jeg opplevde at når jeg forminsket fra "full størrelse" og ned til 1200px på lengste side så fikk jeg noen "forstyrrelser" i stripete mønster på noen håndtak. Om jeg derimot forminsket bildet i "trinn" så var det mindre problematisk.

Et utklipp av 1200 bildet som viser "problemet" som oppstod.

 

 

Lenke til kommentar

Det mønsteret kommer selv om jeg ikke rører noen innstillinger i ACR, og bare formisker det i PS. Ingen oppskarping noe steder. Testet akkurat nå. (Men jeg tviler ikke på at det blir værre om jeg skarper det opp.)

 

Om jeg enten velger mindre fil fra ACR eller forminsker i trinn i PS, så kommer det ikke frem i det hele tatt. Og det er selvfølgelig ikke på orginalen.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Tipper du bare er uheldig med dimensjonene - med dagens programvare er det et mye mindre problem enn det var før (det blir nok mye verre resultat med eldre programvare) - som du jo selv nevner er det en fin workaround å ta skaleringen i trinn - enkelte skalerer alltid i trinn (har jeg lest) fordi de synes det gir bedre bildekvalitet. Med dagens PS er det som regel helt greit å skalere i ett enkelt trinn, men det er unntak, som du jo fant her... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...