Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jeg tenker sånn: om det er et bilde som ligger på flickr som jeg aldri har hatt ambisjoner om å tjene penger på, tar jeg det litt på gefylen etter hvor stort firma/organisasjon det er som spør (til privat og ikke-komersiell bruk er det forøvrig fri bruk på de fleste av mine bilder som ligger på flickr). Jeg gir vanligvis en pris som er litt over det jeg selv synes er riktig, så kan de som spør heller forhandle prisen ned litt.

 

Om jeg derimot blir oppringt og spurt om å ta bilder av en eller annen event/plass/folk, ber jeg som regel om ganske mye mer enn det jeg føler tiden min er verdt. Som regel sier de ja.

 

Når det gjelder prints bør du selvsagt trekke inn den tiden og prisen du bruker/betaler for å få bildet gjort klart og skrevet ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ønsker å trappe litt ned på foto, så tenker droppe nettsiden som koster penger og heller bruker flickr for å ha bildene i 1024*768/2048*15xx oppløsning feks..med signatur på riktignok. Er dette en dårlig ide? minnes noen skrek mye om at en mistet rettigheter til bilder osv osv.

De som skriker høyest har oftest feil er min erfaring, også når det kommer til spørsmål om billedrettigheter. Det er bare tull.

Lenke til kommentar

Kan noen av dere med svære skjermer med høy oppløsning gjøre meg en liiten tjeneste? Sjekk ut hvordan http://olegunnaro.com ser ut på stor skjerm. Går det greit at bildene dekker nesten hele ruta? Eller bør jeg finne en annen template?

Min første reaksjon var å scrolle for å se hele bildet. Når det går kant til kant uten noe skille (topp/bunn) ser det umiddelbart ut som at hele bildet ikke vises. sitter på 24" 1920x1080 og 15" 1366x768 laptopskjerm.

 

skaleringen ellers fungerer glimrende mellom de to skjermene, men et tynt skille over og under bildet hadde gjort seg for å vise at det ikke er større enn det du ser.

Lenke til kommentar

Nikon patenterer et par nye kraftige telezoomkonstruksjoner:

 

200-500mm f/3,5-5,6 (200-480mm f/3,6-5,6)

200-500mm f/4-5,6 (199,99-480mm f/4,1-5,6)

 

Prisen vil jeg logisk nok anta havner mellom 200-400 f/4 (54 000) og 80-400 f/4,5-5,6 (22 000).

Kanskje i den nedre delen av skalaen grunnet konkurransen fra Sigma/Tamron sine varianter med 1/3 - 1 blendertrinn dårligere lysstyrke til henholdsvis 6000 og 9000 kr.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Aetius har sagt opp jobben i Akam, så det har vell sammenheng med det

 

Det er bare tilfeldigheter at jeg har fått med meg det.. men det betyr at denne artikkelserien forsvinner i fra Akam.no da? Siden at dette står og faller med Aetius alene?? Isåfall er det ikke mange grunnene igjen til at man fortsatt skal henge her inne..

Lenke til kommentar

Det er bare tilfeldigheter at jeg har fått med meg det.. men det betyr at denne artikkelserien forsvinner i fra Akam.no da? Siden at dette står og faller med Aetius alene?? Isåfall er det ikke mange grunnene igjen til at man fortsatt skal henge her inne..

Spørsmålet er om andre kommer til å ta opp tråden. Det var på en måte Aetius' hjertebarn, så det kan bli litt vanskelig å gjøre det på samme måte. Man får se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om andre kommer til å ta opp tråden. Det var på en måte Aetius' hjertebarn, så det kan bli litt vanskelig å gjøre det på samme måte. Man får se hva som skjer.

Aetius stod også for å plukke ut "Dagens bilde" fra BK. Ser nå at det er "HelloKjersti"(journalist i Akam) som har tatt over der http://www.diskusjon...post&p=20585114 , så det er jo lov å håpe at "noen" også tar over mht. Månedstrådene.... :yes:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Jeg tillater meg til å stille et par spørsmål som sikkert har vært diskutert før.

 

Men er det et problem å bruke Lightroom opp mot bilder som ligger lagret på en ekstern harddisk? Hoveddisken min er full, og jeg vurderer andre alternativer

 

Hvis nei, er det noen som har en usb3 disk å anbefale i størrelse 1-3 TB

Takk for oppmerksomheten :)

Lenke til kommentar

OS X er ikke bare glede, støtte for DTS HD MasterAudio og Dolby TrueHD, nei det gidder vi ikke støtte.....

 

Jeg tillater meg til å stille et par spørsmål som sikkert har vært diskutert før.

 

Men er det et problem å bruke Lightroom opp mot bilder som ligger lagret på en ekstern harddisk? Hoveddisken min er full, og jeg vurderer andre alternativer

 

Hvis nei, er det noen som har en usb3 disk å anbefale i størrelse 1-3 TB

Takk for oppmerksomheten :)

Helt problemfritt, så lenge library ligger lokalt. Kjører alle bildene mine på NAS via Gbit nett.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...