Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En stor bombe eksploderte på bakken i stedet for å gå i lufta, og skapte generelt kaos med panikktilstander (pokker ta han som satte den 6 m unna alle ungene), som resulterte i ett D300S med Nikkor 20/2.8 på stativ i bakken. Sveiva på stativet knakk, og kameraet er sannsynligvis bokstøtte: Melder feil på CF-kortet, og selv om det klarer å lese bilder på SD-kortet klarer det ikke å skrive, så bildene jeg tok etter uhellet ble ikke registrert på kortet.

Jaja, da er spørsmålet: Kjøpe D700 nå og D800 når aksjeutbyttet kommer, eller vente de ukene det tar?

Kjøp d800 med 6 måneders betalingsutsettelse, alternativt kredittkort.

 

Kondolerer med d300s by the way...

Lenke til kommentar

En stor bombe eksploderte på bakken i stedet for å gå i lufta, og skapte generelt kaos med panikktilstander (pokker ta han som satte den 6 m unna alle ungene), som resulterte i ett D300S med Nikkor 20/2.8 på stativ i bakken. Sveiva på stativet knakk, og kameraet er sannsynligvis bokstøtte: Melder feil på CF-kortet, og selv om det klarer å lese bilder på SD-kortet klarer det ikke å skrive, så bildene jeg tok etter uhellet ble ikke registrert på kortet.

Jaja, da er spørsmålet: Kjøpe D700 nå og D800 når aksjeutbyttet kommer, eller vente de ukene det tar?

Bank den skyldige (hadde det vært meg hadde jeg krevd den skyldige for penger); eventuelt forsikring... D800 på kreditt går bra; det tar uansett ikke _så_ lang tid å få ut noe fra forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar

Lurer på hva slagordene til turoperatører som reklamerer med pakketurer til Varanasi er?

"Take a trip to Varanasi and your dead people sixth sense will come true"

Reiser du på pakketur til Varanasi vil du nok få et litt mer skjermet inntrykk enn som så, lite å bekymre seg for. Men jeg vet ikke helt om jeg ville tatt med dykkermaske til noen indisk elv; i mange byer er det kontinuerlig lang kø ned til enkelte deler av stranden, badeinteressen er ikke enorm, hier skal det drites ...

Lenke til kommentar

Tja.. du var vel skoleelev da siden du skriver "arbeidsuke".

 

Da jeg var skoleelev så var det sånn at alt vi produserte i forbindelse med skolen var skolens eiendom. Feks. Vi lagde et nøklingsanlegg til en liten flyplass da jeg var elev, og da dem ville betale oss for jobben så sa skolen bestemt "NEI!".

Fordi det da kunne bli sånn at bedriftene kviet seg for å ta inn elever på arbeidsuke, eller "gi oppdrag" til de tekniske fagen, prosjekt o.l. dersom det ble slik at man må betale for å ha en elev til å gjøre et oppdrag man egentlig alt har ansatte til å gjøre.

Lenke til kommentar

Uansett om det er grunnlag for betaling eller ikke, det skal stå riktig navn på bildet, en annen fotografs navn skal ikke brukes.

Det kan jo ganske enkelt hende at de ikke vet hvem som har tatt bildet, kanskje du lånte kameraet til den fotografen som er kreditert?

Lenke til kommentar

Spekulasjoner fra et japansk blad:

Nikon-2013-predictions-Impress-magazine.jpg
  • Nikon D7200 will replace the D7000 (probability at 90%): 39 AF points and ISO range up to 25,600
  • Nikon D9000 will replace the D300s (probability at 35%): newly developed sensor, 8-10 fps, 51 AF points
  • Nikon 1 V3 mirrorless camera to be announced (probability at 75%)
  • Nikon D4x DSLR - probably with more MP (probability at 30%)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det var mitt kamera jeg benyttet. Om de ikke hadde navn synes jeg det er mer korrekt å kun skrive «arkivfoto».

 

Jeg er ikke ute etter penger, men prinsipp. Rett skal være rett, selvom arbeidsuker har forskjellige bestemmelser om hvem som eier det som blir produsert. Hva disse bestemmelser måtte si mener jeg at rett mann skal krediteres uansett - det er vel et ganske sterkt poeng sett fra 'etikk i fotoverden'?

 

Bildet kom på trykken i dag, på forsiden 7x4cm.

Endret av Natrich
Lenke til kommentar

Det var mitt kamera jeg benyttet. Om de ikke hadde navn synes jeg det er mer korrekt å kun skrive «arkivfoto».

 

Jeg er ikke ute etter penger, men prinsipp. Rett skal være rett, selvom arbeidsuker har forskjellige bestemmelser om hvem som eier det som blir produsert. Hva disse bestemmelser måtte si mener jeg at rett mann skal krediteres uansett - det er vel et ganske sterkt poeng sett fra 'etikk i fotoverden'?

 

Bildet kom på trykken i dag, på forsiden 7x4cm.

Det er helt klart uetisk (ulovlig?) å kreditere en person for en annens arbeid.

Jeg forstår det slik at det er noen år siden du var på utplassering og tok bildet, og selv om avisen ikke har registrert bildet så skal det ikke krediteres feil person. Det rette bør som du skriver være å bruke benevnelsen "arkivfoto" eller ganske enkelt å ikke kreditere det til noen.

 

Det eneste jeg lurer på er er om det er artikkelforfatteren som også er kreditert for bildet, og at det derfor er en "glipp" fra avisens side. Dette er ikke ment som en unnskyldning for den aktuelle avisen, men jeg mistenker rett og slett at det er gjort en dårlig jobb og ikke en planlagt "stjeling" av en annens (ditt) verk.

 

Som sagt så mener jeg at det er feil å kreditere en person som ikke har tatt bildet. Men jeg er ikke like sikker på at du har rett til å bli kreditert bildet selv om du har tatt det, siden det er gjort for arbeidsgiver i arbeidstid/utplassering.

Jeg er usikker på "jussen", og baserer dette utelukkende på en subjektiv tolkning av det jeg ser på nettet, der en del bilder blir kreditert et bildebyrå og ikke en konkret fotograf.

Lenke til kommentar

En stor bombe eksploderte på bakken i stedet for å gå i lufta, og skapte generelt kaos med panikktilstander (pokker ta han som satte den 6 m unna alle ungene), som resulterte i ett D300S med Nikkor 20/2.8 på stativ i bakken. Sveiva på stativet knakk, og kameraet er sannsynligvis bokstøtte: Melder feil på CF-kortet, og selv om det klarer å lese bilder på SD-kortet klarer det ikke å skrive, så bildene jeg tok etter uhellet ble ikke registrert på kortet.

Jaja, da er spørsmålet: Kjøpe D700 nå og D800 når aksjeutbyttet kommer, eller vente de ukene det tar?

 

Sånn, da var det meldt inn, så får vi se hva Europeiske sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...