Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Tøft! Virkelig storformat pinhole. Lurer på hvilket fotopapir eller emulsjon de bruker. Skulle gjerne prøvd noe lignende selv, men vanlige fotonegativer er jo svinedyrt i noe særlig større format enn 4x5-toms og jeg vet ikke om det er mulig å få tak i noe større enn 8x10 toms.

 

Oppdatert: Jeg fant noe info om fotopapiret. Litt dumt at det er negativt, men de måtte vist scanne det uansett for å få å vise frem. Ca 2500 kr + mva og frakt for 32 kvadratmeter er overraskende billig. Sikle sikle.. :)

 

Pinhole day nærmer seg forresten med stormskritt: Søndag 29. april.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, siden det er snakk om fotopapir som først og fremst er tiltenkt for fremstilling av papirkopier fra negativer, så er det vel ikke så rart at de ferdige bildene blir negativer når man bruker det direkte til fotografering :p

 

Finnes det ikke positivt fotopapir, for fremstilling av papirkopier fra dias, som man eventuelt kunne bruke i stedet? Men det er kanskje ikke så lett å få tak i lenger :shrug:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Har ikke prøvd den - de var jo nede med brukket rygg; men det ser ut som om de er på vei tilbake nå.

Ja, fikk med meg det. Derfor jeg er litt skeptisk. Hadde uansett ikke tenkt å kjøpe noe dyre greier der.

 

Nå er det faen meg tre objektiver som nekter å funke sammen med D7000, føler meg helt handicapet. Og fikk beskjed på JP om at det ville ta 3-4 uker om de skulle sende det inn. Får man låne kamera i slike tilfeller? Var snakk om å ta med det ene objektivet som laget kluss, men nå er det altså tre objektiver som ikke vil samarbeide. :(

Lenke til kommentar
Og fikk beskjed på JP om at det ville ta 3-4 uker om de skulle sende det inn. Får man låne kamera i slike tilfeller?

Du har rett på lånekamera om reparasjonen er ventet å ta mer enn en uke. Så ja, i dette tilfellet vil jeg påstå at du har rett på det ettersom de regner med 3-4 uker. Du kan ikke kreve å få låne et D7000, men et kamera som dekker dine viktigste behov.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven sier at du skal få et tilsvarende produkt, eller et produkt med tilsvarende funksjonalitet, fritt etter hukommelsen. Det skal dog ikke påføre butikken urimelige kostnader eller noe slikt. Som regel kan du regne med å få et litt eldre eller dårligere produkt, men det skal ikke være bånn i bøtta heller.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven sier at du skal få et tilsvarende produkt, eller et produkt med tilsvarende funksjonalitet, fritt etter hukommelsen. Det skal dog ikke påføre butikken urimelige kostnader eller noe slikt. Som regel kan du regne med å få et litt eldre eller dårligere produkt, men det skal ikke være bånn i bøtta heller.

Haha, fikk meg til å tenke på lånekameraet jeg fikk fra Lefdal når mitt Canon 400D gikk i bakken og jeg måtte ta det på forsikra jeg hadde via de.

 

Husker ikke modellen, men var ett eldgammelt olympus kompaktkamera med 4 MP og 1gb minnebrikke, fordi kameraet ikke takla større minnebrikke :p

 

Ble vel ikke akkurat mye brukt, heh

Lenke til kommentar

Jeg sitter i en diskusjon om kallibrering av innebygget lysmåler.

 

Jeg har tidligerer blitt fortalt at de fleste innebyggete lysmålerer ikke er kallibrert til 18% grå, men 12& grå. Stemmer det? Og i så fall hvor mye utgjør det i EV?.

Skal du dypt inn i sånne detaljer, så er det ikke nok å kikke på den innebygde lysmåleren alene - så skal de verdiene den måler ses i sammenheng med den tilhørende sensoren, og hvilken reell ISO den bruker.

DXO har målt store avvik i reelle ISO-verdier på sensorer - noen har lavere, andre har høyere.

Spørsmålet til normalt bruk blir så - hvordan er lysmåleren kalibrert i forhold til sensoren?

 

For eksempel Canon skyter litt til venstre, så det er ekstra detaljer i høylysene, mens Nikon i forhold skyter litt til høyre, så det er mer detaljer i skyggene. (Edit: ekstra detaljer som i "ekstra detaljer i Raw-filene", vel å merke.)

 

 

Men hvordan lysmåleren er i forhold til en "nøytral" lysmåler - det vet jeg ikke. :)

 

Edit: Men om det er ønskelig å endre kalibreringen? Det er noe annet.

Skyter selv ofte min 5DmkII på +2/3 trinn - men det kommer veldig an på lysforholdene. :)

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sitter i en diskusjon om kallibrering av innebygget lysmåler.

 

Jeg har tidligerer blitt fortalt at de fleste innebyggete lysmålerer ikke er kallibrert til 18% grå, men 12& grå. Stemmer det? Og i så fall hvor mye utgjør det i EV?.

Skal du dypt inn i sånne detaljer, så er det ikke nok å kikke på den innebygde lysmåleren alene ...

Hjertelig. DxO er selvfølgelig plassen å leite opp informasjon om dette.
Lenke til kommentar

Jeg har et bilde hvor motivet i utgangspunktet er bra, desverre er det jeg skulle ønske var i fokus litt ute av fokus. Hvis jeg ønsker tips om hva jeg kan gjøre med bildet (skutt i RAW) samtidig som jeg ønsker å motta tips om hvordan jeg kan sørge for å få et slikt motiv i fokus neste gang, hvor poster jeg tråden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...