Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hentet mine første fremkalte bilder på Japan Photo i går. Positivene ser gjennomgående ut slik jeg ventet, men fremkallingen forstørrelsen og CD-en med bildene er virkelig, virkelig elendig. Det ser ut som de har kjørt et standardprogram for gjenoppretting av bilder, og bilder jeg med vilje har undereksponert har de dratt opp sortnivået slik at det er blålig og helt grått, med en merkelig form for støy. Det er tatt med ISO 100 film, og sorte områder på positivene er altså blågrå (ganske lyse) og fulle av støy. Har også forsøkt meg på mange kreative bilder av abstrakte former, og bilder helt ute av fokus, eller mørke bilder av nattehimmelen med kun et par stjerner synlige mot en silhuett av trær / bygninger. Disse har de verken fremkalt forstørret eller tatt med på CD-en, enda jeg ser at de er slik jeg ønsket på positivene. Kun 26 av 36 bilder har de tatt med! Bildene på CD-en er i laber jpeg-kvalitet på 1280x1024-ish oppløsning.

 

Lurer på om de i det hele tatt har arbeidet med bilder tidligere!

Endret av -Teddy-
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hentet mine første fremkalte bilder på Japan Photo i går. Positivene ser gjennomgående ut slik jeg ventet, men fremkallingen og CD-en med bildene er virkelig, virkelig elendig. Det ser ut som de har kjørt et standardprogram for gjenoppretting av bilder, og bilder jeg med vilje har undereksponert har de dratt opp sortnivået slik at det er blålig og helt grått, med en merkelig form for støy. Det er tatt med ISO 100 film, og sorte områder på positivene er altså blågrå (ganske lyse) og fulle av støy. Har også forsøkt meg på mange kreative bilder av abstrakte former, og bilder helt ute av fokus, eller mørke bilder av nattehimmelen med kun et par stjerner synlige mot en silhuett av trær / bygninger. Disse har de verken fremkalt eller tatt med på CD-en, enda jeg ser at de er slik jeg ønsket på positivene. Kun 26 av 36 bilder har de tatt med! Bildene på CD-en er i laber jpeg-kvalitet på 1280x1024-ish oppløsning.

 

Lurer på om de i det hele tatt har arbeidet med bilder tidligere!

 

Si meg en plass i norge der du får fremkalling og scanning i bedre kvalitet til samme pris.. Ellers, stfu. Skikkelig scanning tar tid, og tid = penger.

Lenke til kommentar

Altså, kvaliteten hadde vært bedre om de hadde latt være å prøve å korrigere bildene... Det ser skikkelig amatørmessig ut. Jeg føler meg virkelig ikke kravstor når jeg ber om å få bildene på rullen slik de er, ubehandlet, ukorrigert, usortert... Skal gå til en lokalmann som kun holder på med analog fotografering til uka og sammenligne resultatet, ikke tror jeg at han er mye dyrere heller.

 

Har absolutt lov til å si min mening om elendig håndverk hos JP uten at jeg må komme opp med alternativer, som nevnt er dette min første erfaring med fremkalling og forstørrelse av film. Dårligere kvalitet tror jeg at man skal lete langt etter iallfall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Altså, kvaliteten hadde vært bedre om de hadde latt være å prøve å korrigere bildene... Det ser skikkelig amatørmessig ut. Jeg føler meg virkelig ikke kravstor når jeg ber om å få bildene på rullen slik de er, ubehandlet, ukorrigert, usortert... Skal gå til en lokalmann som kun holder på med analog fotografering til uka og sammenligne resultatet, ikke tror jeg at han er mye dyrere heller.

Med elendig fremkalling, tenker du på printen av bildene? I og med at du sier at positivene var ok, eller har du både levert negativer og positiver, og negativene var feil fremkalt?

 

Det er nok ikke mye håndarbeid involvert i prosessen, og som du sier blir det nok benyttet rikelig med auto-eksponering. Men manuell scanning er tidkrevende! Hvis du scanner striper på 4 bilder kan man nok fort regne 10-20 min pr. stripe, altså 2 timer minimum for en 36-bilders film. Hvis man skal ha dette gjort av profesjonelle, med 5-600 kr/timen kan man jo tenke seg hva dette vil koste.

Lenke til kommentar

Skal på RBK-Tromsø ikveld, noen som har erfaring med å ha med kamera på Lerkendal? Har plasser på nederste rad og tenkte kanskje å dra med meg 70-200'n for morroskyld, men mulig det er restriksjoner på slikt der?

 

Dette har du nå enten prøvd ut eller ikke.

Men det pleier å være restriksjoner på dette. Det skal i utgangspunktet ikke være lov å ha med inn. Det er også av sikkerhets årsaker, et DSLR med en 70-200 kan du fint bruke som et slagvåpen.

Lenke til kommentar

Altså, kvaliteten hadde vært bedre om de hadde latt være å prøve å korrigere bildene... Det ser skikkelig amatørmessig ut. Jeg føler meg virkelig ikke kravstor når jeg ber om å få bildene på rullen slik de er, ubehandlet, ukorrigert, usortert... Skal gå til en lokalmann som kun holder på med analog fotografering til uka og sammenligne resultatet, ikke tror jeg at han er mye dyrere heller.

 

Har absolutt lov til å si min mening om elendig håndverk hos JP uten at jeg må komme opp med alternativer, som nevnt er dette min første erfaring med fremkalling og forstørrelse av film. Dårligere kvalitet tror jeg at man skal lete langt etter iallfall.

Fremkalte og kopierte (til 10x15) på JP et par filmruller som jeg fikk igjen forrige uke. Det var riktignok negativer, men de ble omtrent som forventet. Riktignok ble noen av bildene litt mørke der en del av bildet ble dominert av en lys himmel, men så er det nok bare automatisk korrigering og ikke manuell.

 

Jeg fikk også bildene med på CD, men det kostet ikke noe mer så det er vel bare en ekstratjeneste. Men oppløsning og kvalitet på denne var lavere enn jeg ønsket. Skulle gjerne ha scannet bildene inn i skikkelig kvalitet og oppløsning, så hvis du får et bedre resultat fra denne lokalmannen, og han er i Oslo-området, tar jeg med glede i mot litt info om adressen til den butikken.

Lenke til kommentar

Med elendig fremkalling, tenker du på printen av bildene? I og med at du sier at positivene var ok, eller har du både levert negativer og positiver, og negativene var feil fremkalt?

 

Det er nok ikke mye håndarbeid involvert i prosessen, og som du sier blir det nok benyttet rikelig med auto-eksponering. Men manuell scanning er tidkrevende! Hvis du scanner striper på 4 bilder kan man nok fort regne 10-20 min pr. stripe, altså 2 timer minimum for en 36-bilders film. Hvis man skal ha dette gjort av profesjonelle, med 5-600 kr/timen kan man jo tenke seg hva dette vil koste.

 

Har rettet det i innlegget, mente forstørrelsen ja. Var egentlig bevisst på forskjellen i starten av innlegget, men glemte meg visst fort! Er så vant med digitalt at jeg ikke har øvd meg nok på terminologien...

 

Scanningen er sikkert grei nok om de hadde slått av auto-eksponering og latt de være som de var, og scannet i en oppløsning på mer enn drøye megapixelen. Kan ikke se for meg at det blir så mye dyrere.

 

Jeg fikk også bildene med på CD, men det kostet ikke noe mer så det er vel bare en ekstratjeneste. Men oppløsning og kvalitet på denne var lavere enn jeg ønsket. Skulle gjerne ha scannet bildene inn i skikkelig kvalitet og oppløsning, så hvis du får et bedre resultat fra denne lokalmannen, og han er i Oslo-området, tar jeg med glede i mot litt info om adressen til den butikken.

 

Han befinner seg på Rygge, skal skrive et nytt innlegg etter å ha avlagt ham et besøk! Kanskje noen sammenligninger også, om det blir vesentlig forskjell. Med pris også selvsagt...

Lenke til kommentar

Bare en Duo V2+ og 2x2TB? For 36Mpx så er det bare å gå rett på en NV+ v2 og 4 x2T?

Jeg er forholdsvis restriktiv til hva jeg tar vare på, så det holder nok en god stund. Har kanskje en halv TB med bilder etter 7+ år med speilrefleks.

Dessuten kom overnevnte løsning på 2850 kr, og NV+ koster det samme uten disker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...