Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Noen her som vet om ett billig alternativ til disse "extention tube" linsene som koster 3-4tusen i butikken, jeg forstår der er en kvalitets forskjell jeg tror bare der er en sjangse jeg ikke kommer til å bruke dem for mye og da heller vil prøve med noe billigere først.

 

 

Jeg bruker Nikon fullformat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når vi er på dette med extension tubes. Hvordan fungerer belger og finnes det noen man kan bruke (med hell) på dagens moderne objektiver/hus?

Skal bare være tut og kjør - det viktige er avstanden. Det er likegyldig om avstanden i mellom kommer av belger eller ringer, så lenge det ikke kommer inn strølys.

 

Et belgsett hadde vært morosamt. :)

Lenke til kommentar

Takk for svar begge to. Er belger noe som selges hos f.eks. FV, eller må man ebay-e eller BHPhoto-e for å få tak i sånt?

Jeg sitter å ser på dette nå

http://www.ebay.co.uk/itm/New-Macro-Extension-Bellows-Nikon-film-SLR-camera-/170698118852?pt=UK_Photography_CameraLenses_Lens_caps_hoods_adaptors_ET&hash=item27be6696c4#ht_3341wt_1163

 

Fant mye med Extention tubes også, men det ble litt vanskelig, de var pris satt fra 5£ til 99£ for de billige, virker litt som man bare velger størrelsen på katta som ligger i sekken.

Lenke til kommentar

Ellers så finnes det noe hos Fotovideo her

Denne er for Eos, men det kan jo tenkes at de har andre også.

Har ikke sjekket JP.

Edit: uh... men styggdyrt var det.

Det er veldig kjekt med elektronisk kobling gjennom mellomringer/blender, så man kan styre blender etc.

Til Canon er det spesielt viktig (i forhold til f.eks Nikon), ettersom man ikke har blenderring på objektivene. Kenko mellomringer gir elektronisk styring - Novoflex' styggdyre (men etter sigende gode) belg har elektronisk styring.

 

Uansett er det kjekt med en eller annen kobling - det er noe pes å måtte blende opp og ned og knote og lysmåle selv.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Når vi er på dette med extension tubes. Hvordan fungerer belger og finnes det noen man kan bruke (med hell) på dagens moderne objektiver/hus?

 

Jeg har prøvd ut belg. relativt upraktisk ettersom skinnene stort sett er i veien slik at man ikke kommer nærme nok motivet annet enn på maks forlengelse. En ganske enkel reverseringsring er ett mye mer anvendelig alternativ om man vil prøve ut billigst mulig makrofotografering.

 

Om noen likevel vil prøve belg kvitter jeg meg med min (med Nikon-fatning) for en symbolsk sum :p

Lenke til kommentar

En liten bump...

 

Ei på facebook som kom med dette spørsmålet, noen som vet svaret?

 

Noen som vet hvilken måleenhet man bruker for å måle lysintensiteten av pixler i et bilde? (Gjerne også i et konfokalmikroskopisk bilde...)

I ett vanlig JPG bilde som bruker RGB/AdobeRGB vil fargen og lyset styres av 3 sett av verdier som er tallene 0-255 (en for Rød, en for Grønn og en for Blå) i ett svart/hvit bilde har du bare en av disse kanalene, altså kan du si ett en av disse kan være lysstyrken, men den enheten har vell ikke ett direkte navn utenom at det kalles en Kanal.

 

OBS: Konverterer du fra RGB til LAB får du lysstyrken på sin egen kanal, mens det fremdeles er ett fargebilde med 3 kanaler.

 

Foruten dette så er skjermens lysstyrke målt i LUX, men dette har ikke noe med bilde fila å gjøre egentlig.

 

 

Edit: Er ikke sikker om jeg forsto spørsmålet, men dette var måten jeg tolket det.

 

Om det er snakk om medisinske saker er dette helt andre typer bilde format, eks. bruker MRI bilder noe som heter DICOM noe jeg ikke kan forklare mye om.

Endret av jimdidr
Lenke til kommentar

En liten bump...

 

Ei på facebook som kom med dette spørsmålet, noen som vet svaret?

 

Noen som vet hvilken måleenhet man bruker for å måle lysintensiteten av pixler i et bilde? (Gjerne også i et konfokalmikroskopisk bilde...)

I ett vanlig JPG bilde som bruker RGB/AdobeRGB vil fargen og lyset styres av 3 sett av verdier som er tallene 0-255 (en for Rød, en for Grønn og en for Blå) i ett svart/hvit bilde har du bare en av disse kanalene, altså kan du si ett en av disse kan være lysstyrken, men den enheten har vell ikke ett direkte navn utenom at det kalles en Kanal.

 

OBS: Konverterer du fra RGB til LAB får du lysstyrken på sin egen kanal, mens det fremdeles er ett fargebilde med 3 kanaler.

 

Foruten dette så er skjermens lysstyrke målt i LUX, men dette har ikke noe med bilde fila å gjøre egentlig.

 

 

Edit: Er ikke sikker om jeg forsto spørsmålet, men dette var måten jeg tolket det.

 

Om det er snakk om medisinske saker er dette helt andre typer bilde format, eks. bruker MRI bilder noe som heter DICOM noe jeg ikke kan forklare mye om.

 

Takker. Tror det var snakk om noe innenfor medisinske saker.

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål i dagens format jungel.

 

Ett 85mm objektiv som skal være det perfekt til portrett på fullformat, er det identisk hvis man sammenligner dette med Nikon Crop 1,5x (50mm) eller mFT Crop 2,0x (42mm) ? Eller vil motivet se "ulikt" ut med disse 3 løsningene hvis vi sier at de har samme optiske kvalitet ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...