Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Tja.. bad og bad. Jo mer man leser på de sidene jo mer usikker blir man. Hvordan skal man egentlig regne den 12-månedersperioden? Det må jo være et starttidspunkt. Blir det da regnet fra den første inntekten og så i 12måneder? Og vil den datoen være spikret da? Folk skal jo kanskje forholde seg til dette ikke bare i ett år, men i flere år fremover og hvordan skal man da skille de årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir det da regnet fra den første inntekten og så i 12måneder? Og vil den datoen være spikret da? Folk skal jo kanskje forholde seg til dette ikke bare i ett år, men i flere år fremover og hvordan skal man da skille de årene.

 

Når man har nådd 50.000.- grensen må man vente i 12 måneder før man igjen kan sende faktura hvis man skal unngå MVA.

 

Edit: er det bare jeg som er påtvunget tek.no skinn :)

 

Edit II: har brukt Akam,dynamisk, bruker jeg akam.no så får jeg akam-skinn.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Blir det da regnet fra den første inntekten og så i 12måneder? Og vil den datoen være spikret da? Folk skal jo kanskje forholde seg til dette ikke bare i ett år, men i flere år fremover og hvordan skal man da skille de årene.

 

Når man har nådd 50.000.- grensen må man vente i 12 måneder før man igjen kan sende faktura hvis man skal unngå MVA.

 

Feil. Det er alltid de siste 12 mnder som gjelder. Og det er meningen at man skal følge med på dette selv, ja.

 

Havner du oppunder 50.000 siste 12 mnder i februar, kan du evt vente med å sende ut noen fler faktuaer til mars dersom mars forrige år hadde lite inntekter. Da havner man fortsatt under 50.000 siste 12 mnder.

 

Det kan være en fordel å registrere et firma selv om man ligger under 50k i året. Man betaler ikke skatt av det man får inn dersom man har like mye i utgifter. Man er heller ikke regnskapspliktig når omsetningen er på under 50k pr år (januar-desember, her er det altså kalenderår som teller, ikke siste 12 mnder), men man må ha en viss oversikt da. Denne regelen overstyrer også regelen om at dersom man har mer enn 300 bilag pr år, så er man regnskapspliktig. Ulempen ved å registrere firma er mer papirarbeid, og at man ikke får tilbake på skatten før i oktober.

 

Ja, jeg har har vært på kurs hos skatteetaten for nye næringsdrivende. :)

 

En annen ting man må huske på, ift regnskapsføringen, er om man kjøper inn utstyr "som hører sammen" til 15k eller mer. Da kan man ikke skrive av alt med en gang, men må begynne med verdiavskrivning eller hva det heter. Men ift fotoutstyr, så hører ikke nødvendigvis hus og objektiv sammen. Objektivet kan jo kjøpes inn til det andre huset. Da omgår man den regelen. :)

Endret av Ratleto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen større oppgraderinger på gang ?

Ikke før sommeren, tror jeg. Men GF-1-en har ikke sett mye bruk etter at jeg kjøpte E-P1-en. Så ikke den komme ;)

 

Vurderer GX-1 eller E-P3; men er litt spent på hva som kommer av nyheter mot sommeren.

 

Er også spent på Panasonic 12-35mm f/2.8 og 35-100mm f/2.8.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg tror kroppen prøver å fortelle meg noe.

Nemlig at den ikke liker at jeg sitter foran pc'en hele dagen og er altfor ivrig med kamerasekken på rygg på kveldstid :ermm:

 

Du får roe ned på PC bruken da. Samt gå til innkjøp av gode sko, dårlige sko kan gi seg utslag i vond rygg. Og jeg tar det som en selvfølge at du pakker de tyngste tingene nederst i sekken, og ikke på toppen?? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...